Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinnie2223
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20-06 17:27
Hallo allemaal,

Voor mijn harde werk in deze zware tijden mag ik een cadeau uitzoeken van maximaal 1300 euro en nu dacht ik: "mijn televisie heeft toch wel een upgrade verdiend". Nu ben ik alleen niet thuis in deze wereld qua spec`s en wat er precies allemaal om de hoek komt kijken bij de aankoop van een goeie Oled of andere tv`s. Hier en daar wat research gedaan, maar vanwege de vele modellen + vele aanbevelingen zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn vraag is dan ook: waar moet je precies naar kijken als het gaat om een tv kopen en is er toevallig een universele top 10 voor beste midrange tv`s (rond de 55 inch)? Zijn er merken die echt significant beter zijn dan de andere?

Ik hoor het graag en als er al een topic is met deze vraag dan is voor mij een verwijzing voldoende en zal ik dit topic dan ook weer sluiten :).

Stay safe en geniet van het weer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Samsung stopt met qled en gaat miljarden investeren in oled. Trek je conclusies zou ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
ciris schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:25:
Samsung stopt met qled en gaat miljarden investeren in oled. Trek je conclusies zou ik zeggen.
Lekkere conclusie :P. Het hangt helemaal af van de situatie waar de tv staat, licht inval, kijk gedrag etc etc.

Er is genoeg informatie hierover te vinden op dit forum of elders online.

Over het algemeen is de beeldkwaliteit van OLED beter dan QLED maar soms kan het handiger zijn geen OLED te nemen (hele lichte kamer met directe zon inval op de tv bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:50
ciris schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:25:
Samsung denkt dat ze meer geld kunnen verdienen met OLED ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:30
1300 euro kun je de 55 c9 oled de samsung 65 q70 en de sony 65 9005 kopen
Afhankellijk van het matriaal dat je kijkt is een lcd nog niet verkeerd.
Met 4k hdr blu rays enzo is oled veel mooier, maar met lage kwaliteit spul zie je artifacts ook veel duidelijk een lcd is daar denk ik wat vergeeflijker in.
Heb zelf pas een cx oled en media met lage bitrate valt gelijk op.
Met gamen zijn de lg oleds wel de betere keus en veel sneller dan een trage local dimming tv.
Zelfs in hun game mode waar het beeld er dan niet meer goed uitziet.

[Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 22-05-2020 19:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@vinnie2223 Bookmark dit topic voor de beste OLED Prijzen [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Verder is onderstaand YouTube kanaal ook wel een goede informatie en vergelijkingsbron.

YouTube: HDTVTest

[Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 22-05-2020 19:32]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dracula schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:28:
[...]

Over het algemeen is de beeldkwaliteit van OLED beter dan QLED maar soms kan het handiger zijn geen OLED te nemen (hele lichte kamer met directe zon inval op de tv bijvoorbeeld).
Daarvoor hebben ze gordijnen, luxaflex, lamellen enz. uitgevonden ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:06
- Hoe is de verhouding van film / serie / reguliere TV kijken en evt gamen?
- Wanneer wordt er vooral TV gekeken?
- Schijnt er (soms) direct zonlicht op de TV?
- Hoe kritisch ben je zelf wat beeldkwaliteit betreft?
- Wat is de kijkafstand?
- Wordt er ook van opzij naar de TV gekeken?
- Wil je een 'bioscoop' ervaring in huis?

Tenzij er op bepaalde delen van de dag direct zonlicht op de TV valt, of je hoofdzakelijk overdag TV kijkt met meer dan gemiddeld omgevingslicht, is een LG 55 of 65C9 OLED eigenlijk wel de beste keuze op het moment. Een OLED paneel kan niet tegen direct zonlicht en kán inbranden bij het zeer lang weergeven van statische content. Daar tegenover staat dat OLED TV's perfect zwart weer kunnen geven, perfecte kijkhoeken hebben, zeer geschikt zijn voor HDR content en met de juiste instellingen een zeer filmisch beeld neer kunnen zetten. Als je een kritische kijker bent is het smullen met deze TV.

Een LCD TV met goede specificaties is tegenwoordig net zo kostbaar als een OLED TV en kan een waardig alternatief zijn als je toch in de situatie verkeerd waarbij de zon op een bepaald moment direct op de TV schijnt. Je kan in zo'n geval kijken naar de Sony XG9505 en Samsung Q80R of Q90R. Als je wat minder geeft om de ultieme kijkbeleving kan je met een LCD TV wel enigszins besparen door bijvoorbeeld te kiezen voor een Samsung RU8000.

Als laatste wil ik de tip geven om een TV altijd een maat groter te kopen dan je aanvankelijk in de planning hebt, tenzij je héél zeker bent van de maat of er fysiek niet genoeg ruimte is. Met een beetje bijleggen scoor je een LG 65C9 en dat is toch wel erg gaaf!

Of je verkiest grootte boven ultieme kwaliteit en zet een 75RU8000 neer. Meh, leg dan maar flink bij en doe dan gelijk een Sony 85XG9505 als je toch bezig bent! YOLO!!!

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS5 - AMD R7 2700X, 32GB DDR4, RTX-2070 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
Zodra OLED en QLED in één zin komen gaat er bij mij een belletje rinkelen: Het één is een technologie, het ander een marketingnaam en die marketingnaam doet met name Sony sterk te kort, want op LCD-gebied doet Sony zeker niet onder voor Samsung.

Het gaat dus om een keus tussen LCD en OLED en mijn mening is helder: OLED is de betere technologie, is de toekomst en aan de echt goede LCD's hangt een meerprijs, terwijl de OLED's langzaam maar zeker de €1000 naderen (lukt je nog niet), zonder compromissen op het gebied van beeldkwaliteit.

Dat gezegd, moet je kijken of er jouw geval argumenten tegen een keus voor OLED zijn. Een belangrijk argument tegen OLED is direct zonlicht, een OLED mag niet rechtstreeks in de zon staan. Over inbranden moet je je geen zorgen maken bij alles wat je normaal met een televisie doet, maar het bestaat wel. Enig bewustzijn kan geen kwaad.

Voor wat betreft het merk: Een belangrijke keus bij OLED is de keus tussen WebOS en Android. Wil je WebOS, kies dan LG. Wil je Android, kies dan Philips of Sony. Voor LCD geldt iets soortgelijks: Samsung heeft Tizen en Philips en Sony hebben Andriod.

Panasonic heeft wat functies waar filmliefhebbers blij mee zijn. Anderzijds is FirefoxOS het slechtst ondersteunde besturingssysteem; als je SmartTV belangrijk vind, is dat een argument tegen Panasonic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:33

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinnie2223
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20-06 17:27
@dmantione @Major_ton @Greatsword Hartelijk bedankt voor de info. Ik ga de youtube filmpjes ff bekijken en ik zie inderdaad wel potentie in de LG 65C9 en de samsung 65 q70. Ik ben nog een beetje aan het oriënteren met WebOS en Android tv.

• gekkemarc
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:53
vinnie2223 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:15:
@dmantione @Major_ton @Greatsword Hartelijk bedankt voor de info. Ik ga de youtube filmpjes ff bekijken en ik zie inderdaad wel potentie in de LG 65C9 en de samsung 65 q70. Ik ben nog een beetje aan het oriënteren met WebOS en Android tv.
De 65q70 heeft geen android maar tizen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True