Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rookgasafvoer vervangen of geheel nieuwe CV?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22:39
Beste Medetweakers,

Graag een advies over het volgende.

Mijn vraag:
Ik heb een offerte gevraagd voor het vervangen van mijn rookgasafvoer (dit omdat dit werd aanbevolen in de jaarlijkse inspectie van mijn CV). De offerte komt op ruim 600 euro. Dat vind ik een vrij fors bedrag, maar natuurlijk wil ik wel dat het allemaal veilig is onderhouden. Nu had ik begrepen dat de rookgasafvoer sowieso moet worden vervangen bij het installeren van een nieuwe CV. Dat brengt mij dus op de vraag of het niet beter/kosteneffectiever is meteen mijn gehele CV te vervangen? Het gaat om een nog goed functionerende HR-ketel van Intergas (2007). Gezien de leeftijd wellicht binnen enkele jaren aan vervanging toe?

Alvast dank!

In het kort:
-Is de aanname correct dat rookgasafvoer sowieso vervangen wordt bij nieuwe CV?
-Zou het verstandig zijn om in een keer de hele CV (13 jaar oud) te vervangen in plaats van nu alleen de rookgasafvoer?

Beste antwoord (via Citroentjuh op 22-05-2020 17:45)

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 00:48
Ik zal het dan voorlopig achterwege laten als er geen noodzaak achter zit en gewoon vervangen samen met CV.

Als je een nieuwe CV aanschaft dan kan het volgende van toepassing zijn:
- Nieuwe CV is eerste twee jaar geen onderhoud i.v.m. nieuwe ketel en garantie.
- Geen servicekosten eerste twee jaar
- Misschien energiebesparing afhankelijk van de keuze van je CV
- Rookgasafvoer is vaak een meerprijs i.c.m. CV. Vraag het even na aan je CV installatiebedrijf.

Rookgas doorvoer werd vervangen i.v.m. niet passende maat CV. Maar bij elke onderhoudsbeurt wordt strict alles gecontroleerd. Ik zal gewoon bellen om het na te vragen. Als het de keuring is doorgekomen kan ik geen argument bedenken waarom je het zal moeten vervangen?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14:14
Nu ben ik niet helemaal thuis in de rookgasafvoerwereld, maar volgens mij kost dat spul niet meer dan een paar euro per meter en is die 600 wat aan de hoge kant :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
leecher schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:03:
Nu ben ik niet helemaal thuis in de rookgasafvoerwereld, maar volgens mij kost dat spul niet meer dan een paar euro per meter en is die 600 wat aan de hoge kant :P
Ja dat leek mij ook, maar ik begrijp dat er ook loon voor 2 man in zit en daar zitten waarschijnlijk vooral de kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:44
Heb je een foto van de opstelling?
Ik zou sowieso voor de vervanging van de ketel gaan, want wettelijk gezien mag een installateur eisen dat je direct de rookgasafvoer vervangt. Dus je laat dan nu voor 600 euro het vervangen en over zeg 3 jaar moet je het misschien nog een keer doen als je een nieuwe ketel neemt.

Hier kan je mooi zien wat het materiaal kost:
https://www.warmteservice...k--en-muurdoorvoeren/c/92

In het kort:
-Is de aanname correct dat rookgasafvoer sowieso vervangen wordt bij nieuwe CV?

Dit is correct, een installateur moet kunnen garanderen dat bij een nieuwe ketel de rookgasafvoer de levensduur van de ketel meegaat. Vaak kan dat enkel bij een nieuw kanaal.

-Zou het verstandig zijn om in een keer de hele CV (13 jaar oud) te vervangen in plaats van nu alleen de rookgasafvoer?
Ja.

Toevallig ben ik voor onze VVE bezig met de rookgaskanalen, dus heb helaas nu iets te veel kennis hiervan :'(

Die 600 euro is inderdaad wel redelijk prijzig. Zeg 200 euro aan materiaal + voorrijkosten en 2x 2 uur arbeid, dan kom ik niet hoger dan 450 euro.

[Voor 67% gewijzigd door chrisborst op 22-05-2020 17:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Kosten hangen natuurlijk ook af van hoe lang de afvoer is en waar deze langs loopt. Een 'pijpje' naar buiten is makkelijker dan een pijp die door het hele huis loopt.

Rookgasafvoer gaat doorgaans net zo lang mee als een CV ketel (15 tot 20 jaar) en wordt dan ook doorgaans gelijktijdig vervangen.

Heeft de installateur die de inspectie heeft uitgevoerd aangegeven wat er mis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
[quote]chrisborst schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:06:
Heb je een foto van de opstelling?
[/quote}
Ik ben niet thuis momenteel, maar als het helpt kan ik dit later nog toevoegen!
Ik zou sowieso voor de vervanging van de ketel gaan, want wettelijk gezien mag een installateur eisen dat je direct de rookgasafvoer vervangt. Dus je laat dan nu voor 600 euro het vervangen en over zeg 3 jaar moet je het misschien nog een keer doen.
Ja dit is precies mijn gedachte... maar wilde dat even toetsen. Dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14:14
Skyaero schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:08:
Kosten hangen natuurlijk ook af van hoe lang de afvoer is en waar deze langs loopt. Een 'pijpje' naar buiten is makkelijker dan een pijp die door het hele huis loopt.
Eens, had er zo gauw niet bij nagedacht. Als je ergens 10 meter pijp weggewerkt hebt zitten is dat een heel ander verhaal dan die 50cm bij de huizen hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
leecher schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:09:
[...]

Eens, had er zo gauw niet bij nagedacht. Als je ergens 10 meter pijp weggewerkt hebt zitten is dat een heel ander verhaal dan die 50cm bij de huizen hier.
Dat is hier niet van toepassing, de CV hangt op zolder en direct erboven staan de pijpjes op het dak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monkeydancer
Gewoon gelijktijdig met CV vervangen. Je zit zo al bijna op de helft van de kosten voor het vervangen van de CV. Afhankelijk van de CV kan nieuwe CV ook jou besparen op energiekosten (energiezuiniger). Daarnaast hoef je eerste jaar sowieso geen onderhoud te plegen of inspectie benodigd i.v.m. nieuwe ketel.

Maar waarom bevelen ze jullie dat aan, om de afvoer te vervangen? Is het niet mogelijk om er nog een jaar mee te doen en volgend jaar alles te vervangen? Je hebt namelijk al net een inspectie achter de rug.

[Voor 18% gewijzigd door Monkeydancer op 22-05-2020 17:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
Monkeydancer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:12:
Gewoon gelijktijdig met CV vervangen. Je zit zo al bijna op de helft van de kosten voor het vervangen van de CV. Afhankelijk van de CV kan nieuwe CV ook jou besparen op energiekosten (energiezuiniger).

Maar waarom bevelen ze jullie dat aan, om de afvoer te vervangen?. Is het niet mogelijk om er nog een jaar mee te doen en volgend jaar alles te vervangen?
Goede vraag, ik denk dat het vrij standaard is maar dat ik misschien te veel me er door laat leiden. Hij is namelijk gewoon goedgekeurd, maar al 3 jaar wordt deze opmerking als voetnoot gemaakt dat dit een vrijblijvend advies is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Monkeydancer
Ik zal het dan voorlopig achterwege laten als er geen noodzaak achter zit en gewoon vervangen samen met CV.

- Rookgasafvoer is vaak een meerprijs i.c.m. CV. Vraag het even na aan je CV installatiebedrijf.

Rookgas doorvoer werd vervangen i.v.m. niet passende maat CV. Maar bij elke onderhoudsbeurt wordt strict alles gecontroleerd. Ik zal gewoon bellen om het na te vragen. Als het de keuring is doorgekomen kan ik geen argument bedenken waarom je het zal moeten vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:55
Of gewoon zelf vervangen. Is voor een handige doe het zelver goed te doen, al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn dat het:
  1. Het goed gebeurd, gewoon de richtlijnen van de fabrikant volgen
  2. Je niet van het dak valt, denk aan valbeveiliging
Voordat er mensen gaan roepen dat dit niet verantwoordelijk is, volgens mij kom je zeker zoveel beunhazerij tegen van profecionals als bij doe het zelvers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
lithoijen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:23:
Of gewoon zelf vervangen. Is voor een handige doe het zelver goed te doen, al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn dat het:
  1. Het goed gebeurd, gewoon de richtlijnen van de fabrikant volgen
  2. Je niet van het dak valt, denk aan valbeveiliging
Voordat er mensen gaan roepen dat dit niet verantwoordelijk is, volgens mij kom je zeker zoveel beunhazerij tegen van profecionals als bij doe het zelvers.
Dank voor je tip, maar voor mij gaat dit niet werken. Ik ben een redelijke klusser maar laat dit soort werk (gastoestellen etc) liever over aan een deskundige, al was het maar voor de verzekering. Daarnaast zou ik nog voor geen 6000 euro mijn leven gaan wagen op mijn dak haha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:55
Voor 6000 wil ik het wel komen doen :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
Monkeydancer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:21:

Denk het ook. Dank voor je tips!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True