Rookgasafvoer vervangen of geheel nieuwe CV?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:46
Beste Medetweakers,

Graag een advies over het volgende.

Mijn vraag:
Ik heb een offerte gevraagd voor het vervangen van mijn rookgasafvoer (dit omdat dit werd aanbevolen in de jaarlijkse inspectie van mijn CV). De offerte komt op ruim 600 euro. Dat vind ik een vrij fors bedrag, maar natuurlijk wil ik wel dat het allemaal veilig is onderhouden. Nu had ik begrepen dat de rookgasafvoer sowieso moet worden vervangen bij het installeren van een nieuwe CV. Dat brengt mij dus op de vraag of het niet beter/kosteneffectiever is meteen mijn gehele CV te vervangen? Het gaat om een nog goed functionerende HR-ketel van Intergas (2007). Gezien de leeftijd wellicht binnen enkele jaren aan vervanging toe?

Alvast dank!

In het kort:
-Is de aanname correct dat rookgasafvoer sowieso vervangen wordt bij nieuwe CV?
-Zou het verstandig zijn om in een keer de hele CV (13 jaar oud) te vervangen in plaats van nu alleen de rookgasafvoer?

Beste antwoord (via Citroentjuh op 22-05-2020 17:45)

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:58
Ik zal het dan voorlopig achterwege laten als er geen noodzaak achter zit en gewoon vervangen samen met CV.

Als je een nieuwe CV aanschaft dan kan het volgende van toepassing zijn:
- Nieuwe CV is eerste twee jaar geen onderhoud i.v.m. nieuwe ketel en garantie.
- Geen servicekosten eerste twee jaar
- Misschien energiebesparing afhankelijk van de keuze van je CV
- Rookgasafvoer is vaak een meerprijs i.c.m. CV. Vraag het even na aan je CV installatiebedrijf.

Rookgas doorvoer werd vervangen i.v.m. niet passende maat CV. Maar bij elke onderhoudsbeurt wordt strict alles gecontroleerd. Ik zal gewoon bellen om het na te vragen. Als het de keuring is doorgekomen kan ik geen argument bedenken waarom je het zal moeten vervangen?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Nu ben ik niet helemaal thuis in de rookgasafvoerwereld, maar volgens mij kost dat spul niet meer dan een paar euro per meter en is die 600 wat aan de hoge kant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
leecher schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:03:
Nu ben ik niet helemaal thuis in de rookgasafvoerwereld, maar volgens mij kost dat spul niet meer dan een paar euro per meter en is die 600 wat aan de hoge kant :P
Ja dat leek mij ook, maar ik begrijp dat er ook loon voor 2 man in zit en daar zitten waarschijnlijk vooral de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Heb je een foto van de opstelling?
Ik zou sowieso voor de vervanging van de ketel gaan, want wettelijk gezien mag een installateur eisen dat je direct de rookgasafvoer vervangt. Dus je laat dan nu voor 600 euro het vervangen en over zeg 3 jaar moet je het misschien nog een keer doen als je een nieuwe ketel neemt.

Hier kan je mooi zien wat het materiaal kost:
https://www.warmteservice...k--en-muurdoorvoeren/c/92

In het kort:
-Is de aanname correct dat rookgasafvoer sowieso vervangen wordt bij nieuwe CV?

Dit is correct, een installateur moet kunnen garanderen dat bij een nieuwe ketel de rookgasafvoer de levensduur van de ketel meegaat. Vaak kan dat enkel bij een nieuw kanaal.

-Zou het verstandig zijn om in een keer de hele CV (13 jaar oud) te vervangen in plaats van nu alleen de rookgasafvoer?
Ja.

Toevallig ben ik voor onze VVE bezig met de rookgaskanalen, dus heb helaas nu iets te veel kennis hiervan :'(

Die 600 euro is inderdaad wel redelijk prijzig. Zeg 200 euro aan materiaal + voorrijkosten en 2x 2 uur arbeid, dan kom ik niet hoger dan 450 euro.

[ Voor 67% gewijzigd door chrisborst op 22-05-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kosten hangen natuurlijk ook af van hoe lang de afvoer is en waar deze langs loopt. Een 'pijpje' naar buiten is makkelijker dan een pijp die door het hele huis loopt.

Rookgasafvoer gaat doorgaans net zo lang mee als een CV ketel (15 tot 20 jaar) en wordt dan ook doorgaans gelijktijdig vervangen.

Heeft de installateur die de inspectie heeft uitgevoerd aangegeven wat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
[quote]chrisborst schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:06:
Heb je een foto van de opstelling?
[/quote}
Ik ben niet thuis momenteel, maar als het helpt kan ik dit later nog toevoegen!
Ik zou sowieso voor de vervanging van de ketel gaan, want wettelijk gezien mag een installateur eisen dat je direct de rookgasafvoer vervangt. Dus je laat dan nu voor 600 euro het vervangen en over zeg 3 jaar moet je het misschien nog een keer doen.
Ja dit is precies mijn gedachte... maar wilde dat even toetsen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Skyaero schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:08:
Kosten hangen natuurlijk ook af van hoe lang de afvoer is en waar deze langs loopt. Een 'pijpje' naar buiten is makkelijker dan een pijp die door het hele huis loopt.
Eens, had er zo gauw niet bij nagedacht. Als je ergens 10 meter pijp weggewerkt hebt zitten is dat een heel ander verhaal dan die 50cm bij de huizen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
leecher schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:09:
[...]

Eens, had er zo gauw niet bij nagedacht. Als je ergens 10 meter pijp weggewerkt hebt zitten is dat een heel ander verhaal dan die 50cm bij de huizen hier.
Dat is hier niet van toepassing, de CV hangt op zolder en direct erboven staan de pijpjes op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
Gewoon gelijktijdig met CV vervangen. Je zit zo al bijna op de helft van de kosten voor het vervangen van de CV. Afhankelijk van de CV kan nieuwe CV ook jou besparen op energiekosten (energiezuiniger). Daarnaast hoef je eerste jaar sowieso geen onderhoud te plegen of inspectie benodigd i.v.m. nieuwe ketel.

Maar waarom bevelen ze jullie dat aan, om de afvoer te vervangen? Is het niet mogelijk om er nog een jaar mee te doen en volgend jaar alles te vervangen? Je hebt namelijk al net een inspectie achter de rug.

[ Voor 18% gewijzigd door Monkeydancer op 22-05-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
Monkeydancer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:12:
Gewoon gelijktijdig met CV vervangen. Je zit zo al bijna op de helft van de kosten voor het vervangen van de CV. Afhankelijk van de CV kan nieuwe CV ook jou besparen op energiekosten (energiezuiniger).

Maar waarom bevelen ze jullie dat aan, om de afvoer te vervangen?. Is het niet mogelijk om er nog een jaar mee te doen en volgend jaar alles te vervangen?
Goede vraag, ik denk dat het vrij standaard is maar dat ik misschien te veel me er door laat leiden. Hij is namelijk gewoon goedgekeurd, maar al 3 jaar wordt deze opmerking als voetnoot gemaakt dat dit een vrijblijvend advies is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
Ik zal het dan voorlopig achterwege laten als er geen noodzaak achter zit en gewoon vervangen samen met CV.

- Rookgasafvoer is vaak een meerprijs i.c.m. CV. Vraag het even na aan je CV installatiebedrijf.

Rookgas doorvoer werd vervangen i.v.m. niet passende maat CV. Maar bij elke onderhoudsbeurt wordt strict alles gecontroleerd. Ik zal gewoon bellen om het na te vragen. Als het de keuring is doorgekomen kan ik geen argument bedenken waarom je het zal moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40
Of gewoon zelf vervangen. Is voor een handige doe het zelver goed te doen, al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn dat het:
  1. Het goed gebeurd, gewoon de richtlijnen van de fabrikant volgen
  2. Je niet van het dak valt, denk aan valbeveiliging
Voordat er mensen gaan roepen dat dit niet verantwoordelijk is, volgens mij kom je zeker zoveel beunhazerij tegen van profecionals als bij doe het zelvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
lithoijen schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:23:
Of gewoon zelf vervangen. Is voor een handige doe het zelver goed te doen, al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn dat het:
  1. Het goed gebeurd, gewoon de richtlijnen van de fabrikant volgen
  2. Je niet van het dak valt, denk aan valbeveiliging
Voordat er mensen gaan roepen dat dit niet verantwoordelijk is, volgens mij kom je zeker zoveel beunhazerij tegen van profecionals als bij doe het zelvers.
Dank voor je tip, maar voor mij gaat dit niet werken. Ik ben een redelijke klusser maar laat dit soort werk (gastoestellen etc) liever over aan een deskundige, al was het maar voor de verzekering. Daarnaast zou ik nog voor geen 6000 euro mijn leven gaan wagen op mijn dak haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 13:40
Voor 6000 wil ik het wel komen doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
Monkeydancer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:21:

Denk het ook. Dank voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 09:33
Mag ik hier ook wat over vragen?
Bij mij is deze week de cv ketel onderhouden en de waterketel ( of hoe je dat ook noemt) plus allerlei rubbers vervangen.
Kosten bijna €400.

Nu krijg ik opeens een mail van ze dat de rookgas afvoer niet voldoet (onvolkomenheid in de afvoer) en dat de monteur dit niet mocht zeggen ivm certificering?

De cv is 11-12 jaar oud. En kan waarschijnlijk nog wel wat jaartjes mee (zag er verder prima uit was de reactie). Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dcc88 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:46:
Mag ik hier ook wat over vragen?
Bij mij is deze week de cv ketel onderhouden en de waterketel ( of hoe je dat ook noemt) plus allerlei rubbers vervangen.
Kosten bijna €400.

Nu krijg ik opeens een mail van ze dat de rookgas afvoer niet voldoet (onvolkomenheid in de afvoer) en dat de monteur dit niet mocht zeggen ivm certificering?

De cv is 11-12 jaar oud. En kan waarschijnlijk nog wel wat jaartjes mee (zag er verder prima uit was de reactie). Is dit normaal?
Weinig informatie om iets te kunnen zeggen. Met waterketel bedoel je waarschijnlijk expansievat (rood rond ding).

400 euro voor een onderhoudsbeurt vind ik fors en niet vallen onder "het zag er verder prima uit". Dat moet meer geweest zijn dan een paar rubbers en het expansievat.

De monteur moet je kunnen vertellen watt s de onvolkomenheid is in de afvoer. Vindt het ook best bijzonder dat de monteur daar pas per email op komt. Ik zou er eens een belletje aan wagen voor toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Ja, idd het expansie vat en iets met een onderhoudsset (screenshot van werkbon bijgevoegd).

Vwb de rookgas afvoer is dit de reactie:
De rookgasafvoer/ luchttoevoer is niet van beugels voorzien waardoor deze uit elkaar kan vallen/werken door temperatuur verschillen en verdroging.

Hiervoor is in het verleden wel een buis aan de muur “gekoppeld”. Dat is niet voldoende?
Zie foto (bovenin witte buis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAMXS8T3aWRdCrfZNZPlhJb2kvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWKgeTHthQz2ae2YVOjrmupz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12_S9kewe6NlzTxFLrfjM6OqcjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4K0lqRBntRmn3yV6K8ScKESA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is inderdaad onvoldoende gebeugeld, ook de luchttoevoer moet gebeugeld worden.
Hoop geld voor een onderhoudsbeurt, staat er op de factuur gespecificeerd wat er gebruikt is en wat het kost?
Op de werkbon staat een expansievat pakket, hebben ze meer vervangen dan alleen het vat?
En intergas onderhoudsset, misschien stellen ze die zelf samen maar waarom dan de pakking van de voorplaat specifiek benoemen?
Als ik het zo inschat is 200-250 euro een logischer bedrag.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Volgens mij is er een abonnement aangesmeerd.
Beugels ontbreken inderdaad. Waarom ie dat niet gelijk zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:21
Skyaero schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:38:
Dat abonnement is vaak dat je een jaar na de onderhoudsbeurt recht op storingsdienst hebt.

Die beugels had hij voor het factuurbedrag ook wel even kunnen aanbrengen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Ja ik kan nu wel klagen maar of het veel helpt?
Als ik jullie reacties zo lees ben ik flink gen**id.

De offerte voor het oplossen van het rookgasafvoer probleem is nog eens €200 (en ws ex btw, staat er niet bij maar dat is regelmatig de verrassing die er nog bij komt).
Wat is redelijk?

Kennen jullie een eerlijk bedrijf hiervoor? Omgeving Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Skyaero schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:38:
Ivm certificering mogen ze dat niet zeggen (dit is hun reactie), klopt dit?. Ik vind het ook vreemd want nu moeten ze weer terugkomen. Voelt meer als extra geld vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:07:
[...]
Dat abonnement is vaak dat je een jaar na de onderhoudsbeurt recht op storingsdienst hebt.
Maar die heb je helemaal niet nodig bij een onderhoudsbeurt.

Ja, @dcc88 je wordt genaaid door het bedrijf.

- Ze hebben je een storingsdienst aangesmeerd (kost doorgaans zo'n 150 euro per jaar. Dat verklaard de rekening van 400 euro
- Ze hebben niet direct de beugels gefixt (had een paar tientjes gekost inclusief werkuren)
- Ze komen achteraf met een lulverhaal over certificering
- Ze geven je nu een offerte om de hele rookgasafvoer/zuurstoftoevoer te laten vervangen.

[ Voor 43% gewijzigd door Skyaero op 09-12-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Maarre is het nu verplicht om die rookgasafvoer vast te zetten?
Ik zit niet te wachten op nog een rekening van €200 op dit moment.
Zeker niet bij deze tent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Hier de offerte voor de €200
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBuvIRy655wveG0fTmgGr98Ljq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgVtFJu3247mIzGODcZRDird.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

dcc88 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:21:
Maarre is het nu verplicht om die rookgasafvoer vast te zetten?
Ik zit niet te wachten op nog een rekening van €200 op dit moment.
Zeker niet bij deze tent
Verplicht nee. Andere installateur nemen voor onderhoud volgend jaar en dan laten uitvoeren.
Ik weet niet of die er hangt maar een co melder is zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
dcc88 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:59:
Ja, idd het expansie vat en iets met een onderhoudsset (screenshot van werkbon bijgevoegd).

Vwb de rookgas afvoer is dit de reactie:
De rookgasafvoer/ luchttoevoer is niet van beugels voorzien waardoor deze uit elkaar kan vallen/werken door temperatuur verschillen en verdroging.

Hiervoor is in het verleden wel een buis aan de muur “gekoppeld”. Dat is niet voldoende?
Zie foto (bovenin witte buis).
Ik zie warmtegroep, dus ik zou heel erg hard wegrennen.
Deze partij deed het onderhoud voor onze VVE en we hebben zo eruit getrapt omdat ze de boel aan het oplichten waren. Het abonnement is redelijk goedkoop maar ze proberen bij elke beurt zaken erbij te verkopen. Expansievat vervangen was hun favoriete onderdeel, zijn een heleboel van vervangen zonder dat er aanleiding toe was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
edsandje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:28:
[...]

Verplicht nee. Andere installateur nemen voor onderhoud volgend jaar en dan laten uitvoeren.
In de ruimte van de cv heb ik idd een rook- en CO melder hangen.

Welke installateurs zijn goed? Iedereen vindt zichzelf goed en overduidelijk dat ik geen idee heb wanneer een installateur eerlijk en goed is, en wanneer ze proberen mn spaarpot wat leger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
En wat is een redelijke prijs voor het vastzetten van de rookgasafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Goede installateurs kunnen je uitleggen wat ze doen en waarom.

In regio Noord-Holland heb ik goede ervaring met ESNW. Ik weet in andere delen van het land dat Energiewacht ook prima is. Feenstra heb ik wat wisselende ervaring mee. Hun eigen monteurs zijn meestal wel kundig, administratief een puinzooi en ze werken nog wel eens met inhuurkrachten.

Je kunt ook op zoek naar een lokale ZZP-er. Is een beetje mensenkennis nodig om kwaliteit in te schatten.

Prijs vastzetten rookgasafvoer is < 100 euro, mits ze er niet speciaal voor hoeven te komen. Zoals iemand al zei, laat dat bij de volgende ketelonderhoud doen. Je loopt lek op de voorrijkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vraag gewoon even aan de buren welke lokale installateur goed bekend staat.

Ik zou wegblijven bij de landelijk opererende ketens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
edsandje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:28:
[...]

Wat is “verplicht”. De richtlijnen zijn om de rga goed vast te zetten/beugelen.
Kost niet zo heel veel en niet zoveel tijd. Kun je zelf ook.

Maar hier word iemand wel genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:36

FreakNL

Well do ya punk?

Om nou meteen een nieuwe CV ketel te kopen klinkt als een nieuwe auto kopen omdat je banden versleten zijn.

Het KAN een keuze zijn, maar het is echt geen wet van Meden en Perzen.

Het hangt van vele factoren af;
Leeftijd CV
Geplande verhuizing
Kosten vervangen rookgasafvoer

Ik zou eerste iemand zoeken die het voor minder kan doen.

Het vastzetten kun je prima zelf btw. Ik heb ook een nieuwe CV ketel en was niet helemaal tevreden over het vastzetten, dus ik heb wat extra beugels geïnstalleerd. En dan ben ik niet eens echt handig.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 10-12-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Rofdof schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:14:
[...]

Wat is “verplicht”. De richtlijnen zijn om de rga goed vast te zetten/beugelen.
Kost niet zo heel veel en niet zoveel tijd. Kun je zelf ook.

Maar hier word iemand wel genaaid.
Tja dat is voor een ieder zelf in te vullen, fabrikanten schrijven ook onderhoud voor, gebeurt ook niet altijd overal. Zou ook verplicht moeten zijn vind ik.
Gasketelwet is een goede stap, alleen de uitvoering ervan is nu al een draak, de wet is er al maar niemand weet nog wie gaat controleren en handhaven.
En genaaid, sommige bedrijven werken zo dat is dan duur leergeld, ik zie ze regelmatig bij de groothandel de monteurs met 10 adressen (of meer) per dag onderhoud.
Iets met kaf en koren, vraag buren/vrienden/familie wie zij hebben en of ze tevreden zijn. Het gros van mijn klanten komt via via.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
edsandje schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:03:
[...]

Tja dat is voor een ieder zelf in te vullen, fabrikanten schrijven ook onderhoud voor, gebeurt ook niet altijd overal. Zou ook verplicht moeten zijn vind ik.
Gasketelwet is een goede stap, alleen de uitvoering ervan is nu al een draak, de wet is er al maar niemand weet nog wie gaat controleren en handhaven.
En genaaid, sommige bedrijven werken zo dat is dan duur leergeld, ik zie ze regelmatig bij de groothandel de monteurs met 10 adressen (of meer) per dag onderhoud.
Iets met kaf en koren, vraag buren/vrienden/familie wie zij hebben en of ze tevreden zijn. Het gros van mijn klanten komt via via.
Mijn broertje heeft zijn certificering iig binnen via zijn werk. Er zijn inderdaad heel veel cowboys en mensen die misbruik maken van tekort aan installateurs.

Ik denk dat handhaving de Duitse kant op gaat. Daar heb je per gebied een “controleur”. Die controleert gas en rga. Keurt die het af dan mag je letterlijk de stekker van de ketel er niet in steken. En elke 3 of 5 jaar, afhankelijk van je installatie en ouderdom een keuring.

In Nederland hebben we dacht ik 6 doden per jaar door koolmonoxide vergiftiging. Teveel maar weinig in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
ok dank allemaal.
Zijn er online (youtube?) duidelijke instructies te vinden voor het vastzetten van een rookgasafvoer?
Gaat boren lukt me ook wel, maar ik weet niet hoe en waar ik alles vast moet zetten. materiaal kost bijna niks zo te zijn.

Nog een dingetje, na onderhoud hoor ik heel vaak getick van de CV? Heeft de monteur dan rubbertjes niet goed geplaatst ofzo (lees onlina dat het heel vaak daarmee te maken heeft)? Geen foutmeldingen voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Als iemand een goede monteur in de omgeving van Utrecht weet, ik hoor het graag.

• dcc88
Ik heb een half minuutje aan geluid opgenomen maar kan het helaas niet toevoegen. In 30 seconden hoor ik al een keer of 10 een zachte of hardere klik/tik.

Soms vaker soms minder.

Is dit normaal? Kan me niet herinneren dat ik er voor het onderhoud (zoveel) last van had.
Ik heb de opname wel naar de Warmtegroep gestuurd en gevraagd om follow-up, kijken wat ze zeggen.

• dcc88
Warmtegroep wil me al 99 Euro voorrijkosten berekenen.
Ik heb gezegd dat dit niet acceptabel is en dat ik garantie verwacht op het uitgevoerde werk.

Zo niet ga ik juridisch julp inschakelen.

Kan dit zo maar? Hoe sterk sta ik?

• dcc88
Wat mij betreft moeten zij dit in ieder geval als nazorg controleren, of werkt dit niet zo in de installatiebranche?

• Skyaero
  • Niet online
Tikkende CV kan lucht in het systeem zijn.

• dcc88
En het kan dat ik hier na onderhoud opeens veel last van krijg?

• dcc88
Er is verder ook niks over gezegd, is het logisch dat ik na een onderhoudsbeurt (in dit geval een dure) zelf nog moet gaan ontluchten omdat ik opeens last heb van veel geklik/getik?

Oprechte vraag, want dit verwacht ik niet (net zoals ik na een auto onderhoudsbeurt ook niet verwacht dat ik nog iets met doen tenzij duidelijk gezegd).

• Skyaero
  • Niet online
dcc88 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:23:
En het kan dat ik hier na onderhoud opeens veel last van krijg?
Je expansievat was toch vervangen, ja dan kan er zeker lucht in het systeem zitten.

• Skyaero
  • Niet online
dcc88 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:59:
Er is verder ook niks over gezegd, is het logisch dat ik na een onderhoudsbeurt (in dit geval een dure) zelf nog moet gaan ontluchten omdat ik opeens last heb van veel geklik/getik?

Oprechte vraag, want dit verwacht ik niet (net zoals ik na een auto onderhoudsbeurt ook niet verwacht dat ik nog iets met doen tenzij duidelijk gezegd).
Ontluchten zou je zelf sowieso af en toe moeten doen. Mijn installateur wijst mij daar overigens ook gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Skyaero schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:01:
[...]

Je expansievat was toch vervangen, ja dan kan er zeker lucht in het systeem zitten.
OK, dan moet ik dat maar eens proberen.
Het is niet logisch te verwachten dat dat gedaan wordt als onderdeel van expansievat vervangen?

Bovendien niks gezegd door de monteur dus dan ga ik daar niet aan denken (voor jullie wellicht logisch bij vervanging expansievat, voor mij de eerste dus geen idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
dcc88 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:24:
[...]

OK, dan moet ik dat maar eens proberen.
Het is niet logisch te verwachten dat dat gedaan wordt als onderdeel van expansievat vervangen?

Bovendien niks gezegd door de monteur dus dan ga ik daar niet aan denken (voor jullie wellicht logisch bij vervanging expansievat, voor mij de eerste dus geen idee).
je kunt ook automatische ontluchter inserts kopen en plaatsen.

https://www.cvkoopjes.nl/...tische-ontluchter-12.html

deze heb je ook die je bovenop de ketel kunt plaatsen.
bij de meeste ketels zit aan de bovenkant ook een ontluchtingspunt.

https://www.cvkoopjes.nl/...tische-ontluchter-38.html

Ik zou zorgen dat je een betrouwbaar bedrijf/zzp-er vind voor vervolg werkzaamheden

voor het vastzetten van je rga heb je nodig:

- draadstang m8
-verbindingsmoer m8
-stokeindm8
-goede pluggen
-ophangbeugel met rubber inlay

stokeind met plug in muur.
dan de juiste diameter ophangbeugel hou je aan de pijp en je meet de afstand tussen stokeind en de ophangbeugel (hoe rekening ermee dat je die extra lengte meet die je in de beugel draait..
nu heb je dus een strak draadeind tussen beugel en stokeind. een koppelmoer draai je helemaal over draadeind en dan zet je hem ertussen. dan draai je koppelmoer terug over stokeind zodat die 50/50 hem pakt. zet nu de buis vast door andere helft ophangbeugel vast te schroeven.
dat doe je een paar keer zodat het lekker vast zit.

stelt weinig voor allemaal en goed zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Rofdof schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:38:
[...]

je kunt ook automatische ontluchter inserts kopen en plaatsen.

https://www.cvkoopjes.nl/...tische-ontluchter-12.html

deze heb je ook die je bovenop de ketel kunt plaatsen.
bij de meeste ketels zit aan de bovenkant ook een ontluchtingspunt.

https://www.cvkoopjes.nl/...tische-ontluchter-38.html

Ik zou zorgen dat je een betrouwbaar bedrijf/zzp-er vind voor vervolg werkzaamheden

voor het vastzetten van je rga heb je nodig:

- draadstang m8
-verbindingsmoer m8
-stokeindm8
-goede pluggen
-ophangbeugel met rubber inlay

stokeind met plug in muur.
dan de juiste diameter ophangbeugel hou je aan de pijp en je meet de afstand tussen stokeind en de ophangbeugel (hoe rekening ermee dat je die extra lengte meet die je in de beugel draait..
nu heb je dus een strak draadeind tussen beugel en stokeind. een koppelmoer draai je helemaal over draadeind en dan zet je hem ertussen. dan draai je koppelmoer terug over stokeind zodat die 50/50 hem pakt. zet nu de buis vast door andere helft ophangbeugel vast te schroeven.
dat doe je een paar keer zodat het lekker vast zit.

stelt weinig voor allemaal en goed zelf te doen.
toon volledige bericht
Ok klinkt te doen maar het waar precies is me niet duidelijk omdat ik al die termen niet ken.
Ik heb even de foto weer toegevoegd en een streep gezet waar ik denk dat er nog vastgezet moet worden. Is dat de goede plek? En de enige voor de witte buis?
De zwarte moet hetzelde gebeuren dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioCF4NQiTdJAx3t-6nqEiRCKzM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nn4uWwXXYApz3x7Nde8SWO9J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Ik kan morgen eens kijken of ik de curcus papier van mijn broertje op de pc kan vinden. Ik weet dat die daar recent een curcus voor heeft gevolgd. Maar als je hem daar vast zet dan zou het haast al onmogelijk zijn om het lost te wrikken. Zit er aan het plafond ook een dakbeschotbeugel. Dan die ook ff plaatsen. Das nog makkelijker.
En ja die zwarte ook ff doen.

Je zult zeker in westen land wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

dcc88 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:41:
[...]

Ok klinkt te doen maar het waar precies is me niet duidelijk omdat ik al die termen niet ken.
Ik heb even de foto weer toegevoegd en een streep gezet waar ik denk dat er nog vastgezet moet worden. Is dat de goede plek? En de enige voor de witte buis?
De zwarte moet hetzelde gebeuren dan?

[Afbeelding]
Net daaronder op de verbindingsmof. Het is Burgerhout rookgas afvoer materiaal dus neem ook daar de beugel van.
Op de luchttoevoer precies hetzelfde beugelen, op de mof.
Wat zit er nog boven die bochten? Maak daar eens een foto van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
edsandje schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:56:
[...]

Net daaronder op de verbindingsmof. Het is Burgerhout rookgas afvoer materiaal dus neem ook daar de beugel van.
Op de luchttoevoer precies hetzelfde beugelen, op de mof.
Wat zit er nog boven die bochten? Maak daar eens een foto van.
Ik nieuwe streep. Dus hier vastzetten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9ZYondBbygfH1CWdkveZUcLw28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69i5vH3XHfeAY6HMTADQqIkI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

dcc88 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:46:
[...]

Ik nieuwe streep. Dus hier vastzetten?[Afbeelding]
Hetzelfde als de beugel erboven.
Op de verdikking van de mof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Net alles ontlucht. Kijken of dat helpt.

Ook een foto van de bochten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqIIP3vqySI_84sy3qgDFhWcGkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CLRzXeaVzHgV3YnnM1hVfzh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Deze beugel moet het zijn lijkt me?
Zo te zien is die “verstelbaar” waardoor die zowel om het dike als het dunnere gedeelte van de pvc buis past?
Zijn er nog ander maten of is 80mm de juiste?

Zo te zien kost dit echt bijna niks dus ben 190 euro aan voorrij- en arbeid kwijt en 10-15 euro aan materiaal (bij 3-4 beugels)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X21hzpQVQyScRISYYgYNERPq5Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRGlMFrWzGnzDt5rwlQ1TVeT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Nog steeds flink getik.
Wel iets minder geloof ik. Er kwam ook alleen bij de verwarming op zolver lucht uit, bij de rest eigenlijk gelijk water.
Op de ketel zelf kan ik ook ontluchten zo te zien. Hoewel ik wel verwacht dat dat wel gedaan is bij installatie zal ik die ook nog ontluchten. In de designradiator van de badkamer zie ik niet waar ik kan ontluchten dus die niet kunnen doen.

Nog ideeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcc88
Tijdje geleden maar ik heb de beugels gekocht en vandaag vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C-vyDPGL6x4Y2ho8uhvlokJ39Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMFLAELG5SHkJ8mfyjhJZEpP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1Wv-LHK1X4ORIS5ovPyBHPPejE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DbCLEmsadcArpwbVSb9gvUv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Bedankt voor de tips allemaal
Pagina: 1