Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:53

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Ik heb inmiddels al wat ervaring met het installeren van PV op pannendaken. Graag jullie hulp voor het volgende dak:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Panelen: 18*320Wp zoals in de SunnyDesign
Omvormer: Growatt 4200 (of vergelijkbare) omvormer (monitoring naar Domotica is fijn, niet verplicht). Afzekeren op 20A.
Bevestiging: Flatfix Fusion Oost/West. Is dit op 20 graden?

We hebben een offerte binnen van VEH met 12x280Wp inclusief installatie voor 3850 inclusief de BTW. Dat vind ik te veel voor een laag piekvermogen. Ik kan meer panelen kwijt op O/W.

De hoofdaansluiting is 1x35A en de DC-kabels moeten langs de gevel naar beneden.
Als je voor twee MPPT's gaat; mogen er dan twee DC-kabels van de zelfde polariteit door de zelfde buis? Anders zouden er 4 buizen naar beneden moeten langs de gevel.

De panelen komen (wegens het platte dak) niet in het zicht, dus het mogen goedkope panelen zijn. Wat vinden jullie van dit plan?
Het liefste wil ik een zo hoog mogelijk eigen verbruik van de verse, groene energie. Is een hoek van 20 graden dan voldoende, of moet het dan meer richting 25-30 graden i.v.m. een lagere zon in de winter?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Hoe breed zijn die drive-in-woningen ?
Toch wel meer dan 5 meter dacht ik.

Kijk eens of je met deze panelen :
https://www.sun-solar.nl/...146-incl-btw-op-voorraad/
3 dakjes naast elkaar kan plaatsen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@FD2 dat moet net passen, maar dan heb je niet veel ruimte meer om naar de schoorsteen te lopen en je zit daar ook met een dakrand.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• FD2

FD2

@timovd
Ja, in de praktijk zijn er vaak toch nog wat hindernissen, maar houd het in gedachten.

FlatFix Fusion is 13 graden, en dan zitten de panelen (laagste punt) toch gauw 8 cm boven het bitumen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Zijn er alternatieven voor Flatfix die wat stijler gaan? Met 13 graden regenen de panelen niet echt schoon en heb je hoge pieken in de zomer, terwijl je juist wat minder in de zomer wil en meer in de winter.

• FD2

FD2

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
timovd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:09:
Zijn er alternatieven voor Flatfix die wat stijler gaan? Met 13 graden regenen de panelen niet echt schoon en heb je hoge pieken in de zomer, terwijl je juist wat minder in de zomer wil en meer in de winter.
Ik dacht, laat ik eens simuleren hoeveel het volgens Sunny scheelt met jouw orientaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUkhu2RjiAkp2ugAr9IZZGRqguk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CrOyvjF8CB7f4CiQUoJS0H8F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0AaiVkB8bg-PCZYZ5VRRikJCvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUz84TwzjWCWdnEp9dncN1Jf.png?f=fotoalbum_large

Ik zie geen verschil (en nee, er zit geen fout in die screenshots).

Als je de winter echt belangrijk is dan is zuid 45 graden helling denk ik beter, hoewel die alsnog ook dagen heeft van bijna geen opbrengst. Maar goed, daar is je dak niet naar.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@busscherski, het grootste voordeel van een stijlere hoek is dat er dan nog een extra set van 4 panelen bij kan. Of moeten de panelen dan verder uit elkaar?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Ik zou denk ik wat ruimte overlaten tussen de rand van het dak en het eerste paneel, ivm wind.
Afstand van rand tot paneel in horizontale richting minstens zoveel als hoe hoog het paneel boven de rand steekt.
Qua tussenruimte zou je een klein beetje ruimte kunnen laten om te voorkomen dat vuil zich opbouwt. Denk aan een cm.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:44:
@FD2 dat moet net passen, maar dan heb je niet veel ruimte meer om naar de schoorsteen te lopen en je zit daar ook met een dakrand.
Of je neemt panelen van 2m lang.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@timovd
hang niet te veel waarde aan de hoek of richting van je panelen.
is het belangrijkste wat ik je kan vertellen. ;)

ik heb panelen op noord:
(schuurtje, dus laag tussen gebouwen in.
10 graden dakhoek naar noord.
4x190Wp op 500W omvormer.)
en panelen op oost-west.
(huis.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
stuk minder schaduw als het schuurtje.)

de kWh/kWp/365 van het schuurtje is nog een beetje kort gemeten, pas net een 3 weken over een jaar heen.
dus de huidige cijfers geven:
huis: 877kWh/kWp/365
schuurtje: 823kWh/kWp/365

(op dit moment halen we wel erg hoge opbrengsten, dus als ik iets meer normaliseer met de volledige cijfers.
dan vind ik dit betere getallen (ondanks dat voor normaliseren ik nog niet genoeg cijfers heb van het schuurtje):
huis: 850kWh/kWp/365
schuurtje: 790kWh/kWp/365 )

kijk ik naar setjes die ik in de stad heb liggen die perfect zijn.
(vaak het hoogste dak uit de omgeving vol zuid, etc etc alles zit daar mee.)
die scoren nu 1090kWh/kWp/365
dit is dus de 100% voor mijn stad. ;)

het beste wat je uit deze gegevens kunt halen is dat hoek en richting eigenlijk nog maar amper interessant is.
dit bepaald maar 25% van de totale opbrengst.
de 75% die haal je eigenlijk wel met de meest vreemde richtingen.
(oke als je maar niet te extreem doet.)
dus kies iets waar mee je het meeste Wp op dak krijgt en je zit wel goed.

zuid:
als paneel 100cm breed is, en hoek is 10 graden.
dan heb je maar +/-10cm tussen de panelen nodig.
dit klinkt extreem, maar dit is nog steeds goed genoeg. ;)
(de diodes lossen de schaduw problemen wel op, maar let er wel op dat je dus de juiste oriëntatie van de diodes gebruikt)

schoon spoelen, is ook veel overdreven verhaal.
2 graden is genoeg om de glas plaat schoon te spoelen.
blijft er alleen maar wat hangen in de rand, dus eens per jaar even poetsen en dat is wel oke.
10 graden is genoeg om ook de randen schoon te spoelen.
dus doe daar ook niet te moeilijk over.

oost-west of zuid?
wat het beste gaat met het dak, maar heel veel maakt het niet uit.
zuid: minder Wp, meer opbrengst per Wp. (grotere omvormer nodig als oost-west)
oost-west: meer Wp, minder opbrengst per Wp. (kleinere omvormer nodig als zuid)
de verspreiding over de dag is wel leuk, maar je winter opbrengst is wel rukker als zuid.
dus ook voor de verspreiding over het jaar hoef je geen oost west te kiezen.

wat is wel leuk om versprijding voor elkaar te krijgen.
plaats panelen zuid-noord.
mensen zijn vaak bang voor noord, en dat hoeft totaal niet.
maar zuid-noord heeft ook de vroege start van oost-west, maar niet de nadelen van de winter.
(omdat de zomer een stuk warmer is, haal je dan geen STC maar NOCT.
dus 30% lagere W uit de panelen.
en laat nu net noord leuk mee doen in de zomer en dat compenseren.
dus het zelfde voordeel als oost-west.)

belangrijkste blijft:
zorg dat je Vmpp juist is voor je mpp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
(1 fase TL omvormer als voorbeeld)
dit is minstens 2x zo belangrijk als de richting die je kiest. ;)

edit:
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
zodra je geen stevige hoek hebt, dan maakt richting niet veel uit.
verschillen zijn minimaal.
lees ook:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
en deel 2.
en dit kan ik beamen, leuk die theoretische tabellen, maar praktijk leert toch dat het anders is als de theorie. ;)
zonnepanelen is eigenlijk niet de juiste benaming, daglichtpanelen zou beter zijn. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 24-05-2020 18:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
@migjes, op Zuid kan ik 12 60-cell panelen kwijt en met O/W Kan ik 12 72-cell panelen kwijt en dan opb de zelfde omvormer (3600).
Wat is de juiste oriëntatie bij (144 halve) 72-cells JA-solar panelen. Die zijn opgesplitst in tweeën. Kan dat in landscape?

Edit: portrait lijkt mij dan beter i.v.m. vuil en eventueel sneeuw?

[ Voor 14% gewijzigd door timovd op 25-05-2020 11:23 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
timovd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:16:
@migjes, op Zuid kan ik 12 60-cell panelen kwijt en met O/W Kan ik 12 72-cell panelen kwijt en dan opb de zelfde omvormer (3600).
ehhh ja dit zou kunnen.
heb geen cijfers om dit te controleren, dus jouw woorden
doe ik een grove gok dan denk ik eerder dat er op zuid ook 13x 72 cell panelen passen.
maar dat is ook omdat ik schreef: mensen denken dat panelen ver uit elkaar moeten staan.
maar als je hoek klein is dan kunnen ze erg dicht op elkaar staan.
zoals ik al schreef.
met 10 graden en 1 meter is 10 cm genoeg.
je neemt dan wat schaduw, maar geeft je ook net zo als oost-west ook het zelfde getal verlies. ;)
veel verschil is er gewoon weg niet, het is meer een religie als een waarheid. ;)
Wat is de juiste oriëntatie bij (144 halve) 72-cells JA-solar panelen. Die zijn opgesplitst in tweeën. Kan dat in landscape?
geen idee, moet je opzoeken. ;)
(ik ken echt niet elk paneel, zijn gewoon veel opties mogenlijk.)
Edit: portrait lijkt mij dan beter i.v.m. vuil en eventueel sneeuw?
portait/landscape maak voor vervuiling geen bal uit.
en sneeuw. :?
winter opbrengst is bagger, wat maakt sneeuw nu uit?

wil je echt spreiding van de opbrengst, dan word het gewoon simpel weg een stukje duurder.
je moet dan al snel over naar micro(of soms optimizers, maar pas op dat is lastig) omvormers.
om er voor te zorgen dat je het voor elkaar krijgt.

een leuk maar tegenstrijdig lijkend voorbeeld:
zuid: de voorste rij zet je extra stijl (denk aan 35 graden).
de rijen er achter leg je platter. (denk aan 10 graden)
in de lente/herft(winter) doen de stijlere dan beter opleveren.
en in de zomer komen de plattere uit de schaduw en doen dan leuk mee.
dit was jaren geleden al een leuke oplossing (met dure panelen) en is nu met de lage prijzen helemaal leuk om te doen. ;)

simpel gesteld: je moet altijd een keuze maken:
efficient en veel kWh per Wp.
minder efficiënt en minder kWh per Wp.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Topicstarter
Het was erg warm vandaag, maar alles ligt er op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DINgmkiVM2fMngFehioddQs9VFg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3JBpSN5zoJcX1jAoDe7RN3M.jpg?f=fotoalbum_medium
Totaal 12 panelen van 410Wp op een 3600W omvormer.

Pagina: 1