Welke TV kaart voor Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Ik zit serieus te overwegen een TV kaart te kopen, want ik kijk veel te weinig TV de laatste tijd.

Nou moet ik er wel 1 hebben die goed onder linux werkt, en naar mijn weten doen de Pinnacle en Hauppage dat.

Alleen, ik lees overal dat de Pinnacle superieur is aan de Hauppage, maar ik zag net wat screenshots van een KDE TV app, en ik zag vreselijke strepen door het beeld.

http://www.mathematik.uni-kl.de/~wenk/kwintv/shots.html

Dat moet ik dus absoluut niet hebben ;)

Ik zag op de search dat iemand met een Miro/Pinnacle dat dus had, en van de Hauppage heb ik dit niet gehoord...

Ik heb zelf een 1333MHz T-Bird, met 256MB DDR-SDRAM. Welke kaart kan ik 't beste nemen?

Als je er zelf een hebt, dan zie ik graag wat screenshots =))

Alvast bedankt!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Petuhr

FreeBSD

Heb zelf bijna geen streepjes (alleen bij hele snelle acties...)

Voor de rest draait m'n Pinnacle PCTV-RAVE gewoon goed onder Slackware Kernel 2.4.0

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

haha, tja die strepen komen door de screenshot. Als je er zelf naar kijkt zie je het gewoon als op een normale TV. Alleen als je bij snelle bewegingen een screenshot maakt, dan krijg je die strepen, maar die zijn er in feite niet.
Haupauge en Pinacle kaarten zijn allebij goed. Ze gebruiken beide toch dezelfde decoderchips, dus dat maakt verder ok geen bal uit. Als er een kaart is die een filter heeft voor horizontale bewegingen moet je die nemen. Aftiteling van programma's die snel horizontaal scrollen kun je namelijk absoluut niet volgens met normale kaarten, je ziet dan een witte vage streep. Dit kotm omdat een TV 50 halve beelden heeft en die halve beelden moeten worden samengevoegd tot 25 hele en dan gaat het bij snelle horizontale bewegingen mis.

[deze advertentieruimte is te koop]

• Remenic
Op maandag 06 augustus 2001 22:47 schreef Groot-Moefti het volgende:
Haupauge en Pinacle kaarten zijn allebij goed. Ze gebruiken beide toch dezelfde decoderchips, dus dat maakt verder ok geen bal uit. Als er een kaart is die een filter heeft voor horizontale bewegingen moet je die nemen.
Ik heb ooit een TV kaart bij een maat gezien, en daar zag ik DUIDELIJK die strepen.

Een andere maat had een TV kaart waar hij geen strepen had, en dat was gewoon ECHT net alsof 't van TV was... echt super vloeiend, en perfect beeld.

Maar kent iemand zo'n kaart (met filter) die goed onder linux werkt? Mag wel een paar centjes meer kostten als 't moet (maar niet meer dan ~300,- aub.).

• RG

RG

Lambda

Ik heb er eentje zonder filter. Alleen een stel ATi kaarten hebben die meen ik. Gewon een Haupauge kopen, die zijn kwalitatief erg goed. Dat die van Pinacle beter zijn lijkt me onzin, want de hardware is gewoon hetzelfde: Philips tuner en connexxant decoderchip en msp3400 audio codec. Die filter is niet echt noodzakelijk. Alles is normaal te volgens zo niet beter dan op een normale TV. Alleen dus snel horizontaal scrollende takst is niet te volgen, maar dat boeit ok niks verder.
Je moet er wel op letten dat je monitor op een refreshrate draait dat een veelvoud is van 25. 100 hz is dan wel aan te raden. Dan krijg je per 1 TV beeld precies vier computerbeelden.

• Slackware
  • Niet online
'k heb zelf een pinnacle pctv pro. En ja je ziet inderdaad bij snelle acties wel wat strepen, maar als ik Xawtv(tv proggie voor linux) op grabdisplay zet(in plaats van gewoon overlay) zijn de strepen bij mij helemaal weg.

• Remenic
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:00 schreef Slackware het volgende:
'k heb zelf een pinnacle pctv pro. En ja je ziet inderdaad bij snelle acties wel wat strepen, maar als ik Xawtv(tv proggie voor linux) op grabdisplay zet(in plaats van gewoon overlay) zijn de strepen bij mij helemaal weg.
Mmm, maar dan kost 't zeker CPU overhead? Want ik kan me heugen dat bij die maat die totaal geen strepen had, z'n CPU usage wel op 100% stond ;)

Maar goed, als je "grab display" doet, en je rekt 't scherm dan uit, zie je dan dat ie echt grote pixels krijgt, of maakt ie dan nog wel gebruik van billineair filtering? Want dat deed die van me maat ook... Hij is nu op vakantie, dus ik kan niet vragen welke hij precies heeft helaas.

Verwijderd

In principe werkt elke TV kaart wel. Kijk in /usr/src/linux/Documentation/video/bttv.txt voor een lijst van gesupporte devices.

• RG

RG

Lambda

Ik heb een haupauge en die draait gewoon overlay modes en ik zie nooit strepen. Andres moet je maar eens langskomen ;) Processorbelasting is dat gewoon 0%, alleen sommige videokaarten zijn erg slecht in overlay (zoals NVidia), dus dan krijg je soms wel eens een schokkend beeld als je het in een venster draait.

• Remenic
Hmmm, ik heb een NVidia kaartje, en me monitor draait op 85Hz... gaat dat vervelend worden?

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 14:58 schreef Remenic het volgende:
Hmmm, ik heb een NVidia kaartje, en me monitor draait op 85Hz... gaat dat vervelend worden?
Neuh.... Ik heb ook nvidia (TNT2) en werkt perfect....

• Remenic
Okee, ik wou nog even terug komen op dat snel horizontaal scrollende text, Ik zag bij tom's hardware guide een screenshot, en daarbij zag die text er ook wat vaga uit. Alleen geen trepen, zoals je dat bij screenshot in mijn 1e post wel ziet.

http://www4.tomshardware.com/video/00q2/000418/images/tv_karte_1.jpg

Is dit dus wat er bedoeld wordt met dat die text niet te volgen valt?
Pagina: 1