Nieuwe MacBook Air of MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosterhouten
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-05-2020
De aanschafkeuze van een nieuwe MacBook vind ik lastig.

Het staat wel vast dat het een 2020 moet worden en een 13 inch beeldscherm.
Ik zal de MacBook gaan gebruiken voor o.a. fotobewerking. Ik maak gebruik van ACDsee Studio 6 en Affinity.
Mijn vraag is of een Air krachtig genoeg is hiervoor als er ook nog wat andere programma's open staan, zoals Mail, Firefox.

Ik twijfel tussen Air en Pro.

Momenteel werk ik met een iMac zonder SSD-schijf, 3 GHz Quad-Core, 8 GB geheugen, i5, opsl: 256.
De boel loopt regelmatig vast en het is niet prettig werken.
Waar gaat de snelheid inzitten?
Apple heeft het over krachtige prestaties van de Pro. Maar heb ik die wel nodig?
Ik hoor graag ervaringen.
Dat hoor ik graag. Met dank vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28
Zonder je budget valt er nog steeds weinig zinnigs over te zeggen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roosterhouten
Ja, maar dan pas je de MacBook aan aan het budget en niet aan mijn vragen.
Krijg ik dan het goede antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
roosterhouten schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:06:
Ja, maar dan pas je de MacBook aan aan het budget en niet aan mijn vragen.
Krijg ik dan het goede antwoord?
:?

Oké, in dat geval: neem de meest uitgebreide MacBook Pro met alle toeters en bellen. Dan weet je zeker dat 'ie snel genoeg is. Kost je zo'n €4000.

Geef gewoon aan wat je budget is, dan is er veel beter aan te geven of je voor die prijs een MacBook Pro kunt nemen, of een MacBook Air met eventueel wat upgrades.

Direct antwoord op je vraag: fotobewerking zal ook op een MacBook Air wel werken, alleen afhankelijk van je budget kan het natuurlijk altijd sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 22-05-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosterhouten
Ik denk aan 1500 - 1700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:58

WTM

Ik weet niet welk type iMac het betreft maar ik zou daar zeker overwegen er een SSD in te zetten, grote kans dat 't geheel daar flink van opknapt...

Ik denk dat je meer bang for buck krijgt als je de Air 2020 neemt en daar 16gig geheugen inzet en daar de i5 of misschien zelfs de i7 als processor voor kiest (niet de i3 standaard processor nemen!). Misschien nog 512 ssd ipv 256.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

roosterhouten schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:59:
De aanschafkeuze van een nieuwe MacBook vind ik lastig.

Het staat wel vast dat het een 2020 moet worden en een 13 inch beeldscherm.
Ik zal de MacBook gaan gebruiken voor o.a. fotobewerking. Ik maak gebruik van ACDsee Studio 6 en Affinity.
Mijn vraag is of een Air krachtig genoeg is hiervoor als er ook nog wat andere programma's open staan, zoals Mail, Firefox.

Ik twijfel tussen Air en Pro.

Momenteel werk ik met een iMac zonder SSD-schijf, 3 GHz Quad-Core, 8 GB geheugen, i5, opsl: 256.
De boel loopt regelmatig vast en het is niet prettig werken.
Waar gaat de snelheid inzitten?
Apple heeft het over krachtige prestaties van de Pro. Maar heb ik die wel nodig?
Dat hoor ik graag. Met dank vast.
Aangezien je wat zwaardere applicaties hebt draaien zou ik met jou budget voor de MacBook Pro 2020 gaan i5 met 1.4 Ghz en upgraden naar 16GB Ram.

Met 256gb zit je dan op 1624,- Als je echter de upgrade naar 512 kan veroorloven zou ik dat zeker doen maar dan zit je wel gelijk op 1875.

Vooral met fotografie en video loopt het opslaggeheugen natuurlijk snel vol, maar aan de andere kant werkt een externe SSD dan ook prima, ben zelf een groot fan van de samsung T5 serie, die kan je overigens ook voor je iMac gebruiken om daar van te booten, waardoor je iMac in 1x weer van deze tijd is ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 22-05-2020 18:34 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-07 14:05
Hahn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:09:
[...]

:?

Oké, in dat geval: neem de meest uitgebreide MacBook Pro met alle toeters en bellen. Dan weet je zeker dat 'ie snel genoeg is. Kost je zo'n €4000.

Geef gewoon aan wat je budget is, dan is er veel beter aan te geven of je voor die prijs een MacBook Pro kunt nemen, of een MacBook Air met eventueel wat upgrades.

Direct antwoord op je vraag: fotobewerking zal ook op een MacBook Air wel werken, alleen afhankelijk van je budget kan het natuurlijk altijd sneller.
Ik denk dat de vraag meer is welke Mac bij hem past zonder naar de prijs te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
grote_oever schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Ik denk dat de vraag meer is welke Mac bij hem past zonder naar de prijs te kijken.
Maar wat bij 'm past verschilt nogal als 'ie €1000 te besteden heeft, tegenover als 'ie €2000 te besteden heeft. Als €2000 uitgeven geen probleem is, dan moet je niet voor een instap MacBook Air gaan, dan word je veel blijer van een dikke MacBook Pro.

Gezien het budget van €1500-1700, zou ik voor een MacBook Pro met 16GB gaan. Alhoewel je met een SSD in je iMac misschien al wel de meeste van je problemen hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 07:21
Ben net overgestapt naar een MBA 2020 i7, 16GB, 1TB (wil wat foto's meenemen zonder extra losse HD, vandaar) en ik gebruik voornamelijk ON1 2020, Affinity Photo, designer en publisher. Werkt allemaal prima.
Alles aan de Thunderbolt Display thuis, en onderweg lekker licht.

En ja de eerste dagen heeft de ventilator wat extra gedraaid, de eerste backups via TimeMachine een BackBlaze en synchro naar de NAS en ON1, zoals elk systeem onder druk zou komen te staan onder zoveel geweld tegelijk.

Dongle USB-C naar USB en USB-C naar thunderbolt 2, alles voor 2K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemanrik
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05-2022
Ik zat met hetzelfde dilemma.
Maar mijn ervaringen met Mac, jarenlang plezier, heb ik voor de meest uitgebreide mac book pro weten te scoren.
MacBook Pro 13 inch (2020) Touch Bar en Touch ID. Intel Iris plus graphics 645
1,7 ghz Quad-core Intel core i7
Artikel Z0Z1-013
2560x1600 pixels
Met 32 Gb intern
Machine voor de toekomst.

Rik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MacZappa Voor 50,- meer had je dan een MBP gehad met veel betere processor.

Waarom heb je voor de Air gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
Greatsword schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:23:
@MacZappa Voor 50,- meer had je dan een MBP gehad met veel betere processor.

Waarom heb je voor de Air gekozen?
De i7 10th generation?
Je bedoelt 500€ meer want ik heb naast 16gb ook een 1TB intern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MacZappa Nee i5 8th gen MBP is nog steeds krachtiger dan de 10th gen i7 MBA.

MBP 2019=MBP2020 @1.4ghz.

Afbeeldingslocatie: https://www.cultofmac.com/wp-content/uploads/2020/05/Geekbench-780x465@2x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
Greatsword schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:43:

Raar, ik haal hogere waarden dan jouw tabel, en hij 500€ goedkoper.
Ben er heel blij mee, is voor mij enige wat van tel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MacZappa schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:03:
[...]

Raar, ik haal hogere waarden dan jouw tabel, en hij 500€ goedkoper.
Ben er heel blij mee, is voor mij enige wat van tel is.
Ik heb het over het base model, als je die upgrade naar 16GB ram en 1TB SSD dan ben je slechts 50,- goedkoper uit.

https://www.apple.com/nl/...-boost-tot-3,9-ghz-512gb#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantilyst1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-12-2020
Er wordt veel gekeken naar de basis spes van de mac die je ziet bij het samenstellen van de MacBook. Tussen de air en pro zijn ook grote verschillen met bijv. schermhelderheid, koeling capaciteiten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-07 12:38
De Air heeft koelingsproblemen en heeft een kleine 2-core processor bedoeld voor licht werk. Het is de moeite waard om wat extra’s neer te leggen voor de Pro; naast een beter scherm, koeling en performance heb je dan ook een stuk betere futureproof machine.

[ Voor 13% gewijzigd door Belecthor op 27-05-2020 05:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Uit welk jaar is jouw iMac. Waar/ wanneer loopt ie vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264566

Ik zat met dezelfde vraag, gebruik ongeveer dezelfde programma's. Ben gegaan voor de macbook pro met 16gb ram, de macbook air heeft te slechte koeling. Als je iets meer kan uitgeven zou ik voor de 10e generatie macbook pro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
Belecthor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 05:27:
De Air heeft koelingsproblemen en heeft een kleine 2-core processor bedoeld voor licht werk. Het is de moeite waard om wat extra’s neer te leggen voor de Pro; naast een beter scherm, koeling en performance heb je dan ook een stuk betere futureproof machine.
In het artikel staat volgende paragraaf:
"Under normal use a typical MacBook Air user probably won’t experience any of these issues though. The standard MacBook Air user is unlikely to use any apps that could cause the MacBook Air to overheat, the result being that the fans might kick in, or that the processor might vie throttled (or down clocked) to avoid overheating."

Dat geeft dagelijks gebruik op een correcte manier weer. Alleen de eerste dag heb ik de fans gehoord, maar dat was dan ook een extra druk moment.
Typisch is wel dat je mensen met een MBA niet hoort klagen, wel degene die er geen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door MacZappa op 27-05-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Greatsword schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:43:

[Afbeelding]
Maar de Macbook air heeft betere GPU performance dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-07 12:38
MacZappa schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:59:
[...]

In het artikel staat volgende paragraaf:
"Under normal use a typical MacBook Air user probably won’t experience any of these issues though. The standard MacBook Air user is unlikely to use any apps that could cause the MacBook Air to overheat, the result being that the fans might kick in, or that the processor might vie throttled (or down clocked) to avoid overheating."

Dat geeft dagelijks gebruik op een correcte manier weer. Alleen de eerste dag heb ik de fans gehoord, maar dat was dan ook een extra druk moment.
Typisch is wel dat je mensen met een MBA niet hoort klagen, wel degene die er geen hebben.
Dat is wat ik bedoel onder licht werk. Ga je zwaardere software draaien, dan heb je wel last van de matige koeling van de Air, zoals beschreven staat in het artikel.

Als jij blij bent met je aankoop en een tevreden gebruiker bent, dan is dat helemaal mooi. Dat is echter geen reden om daarom maar informatie niet te delen over de mogelijke moeilijkheden die OP kan ervaren met zijn aankoop en zijn gebruikersdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosterhouten
Dank voor de vele reacties. Omdat ik de MacBook veel zal gebruiken voor fotobewerking onderweg zal ik na dit allemaal gelezen te hebben en nog wat rondgekeken te hebben op het web toch niet snel kiezen voor de Air vanwege snel heet worden en de werking van ventilatoren.
Dan kom je al snel terecht bij de MacBookPro 2020. Heeft hier iemand ervaring met Affinity en/of ACDsee studio 6 op deze MacBook en zo ja krijgt ie gauw last van oververhitting als er ook nog wat andere programma's openstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-07 10:57

hbsJR

All rounder

Ik draai op een macbook pro uit 2016 als vormgever. Dagelijks draai ik affinity, figma, sketch en photoshop. Een macbook pro uit 2020 zou dit goed moeten draaien.

Zelf zou ik geen air doen omdat het scherm gewoon enorm mager is. Als vormgever kan je toch wel genieten van de retina schermen. De kleurweergave is echt heel fijn van de schermen.

Beetje lullig gezegd heb je voor een Macbook nog niet echt een zware taak. Dit is wel anders als je echt giga RAW bestanden tegelijk wil gaan aanpassen. Volgens mij moet het allemaal soepel gaan lopen.

Bij video editten, 3d rendering of gewoon zware CPU taken zal je wel zien dat ie een stapje terug doet.

[ Voor 31% gewijzigd door hbsJR op 27-05-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 17:06
Als je iets meer doet dan alleen tekstverwerking zou ik voor de Pro gaan. Overigens merk je het verschil ook gewoon bij standaard gebruik, zoals het bezoeken van websites. Alles gaat gewoon sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-07 13:10
hbsJR schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:43:
Ik draai op een macbook pro uit 2016 als vormgever. Dagelijks draai ik affinity, figma, sketch en photoshop. Een macbook pro uit 2020 zou dit goed moeten draaien.

Zelf zou ik geen air doen omdat het scherm gewoon enorm mager is. Als vormgever kan je toch wel genieten van de retina schermen. De kleurweergave is echt heel fijn van de schermen.

Beetje lullig gezegd heb je voor een Macbook nog niet echt een zware taak. Dit is wel anders als je echt giga RAW bestanden tegelijk wil gaan aanpassen. Volgens mij moet het allemaal soepel gaan lopen.

Bij video editten, 3d rendering of gewoon zware CPU taken zal je wel zien dat ie een stapje terug doet.
De huidige generatie airs hebben sinds een jaar of twee ook retinaschermen

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Banix schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:47:
[...]

De huidige generatie airs hebben sinds een jaar of twee ook retinaschermen
Klopt, maar van wat ik voorbij zie komen is er wel een verschil:

Ik zat nog even je tools te kijken. Een controversiële vraag is hoe vast je zit aan de Apple ecosysteem. Als je alles van Apple hebt, misschien wel vasthouden aan een Macbook. Maar tegenwoordig zie ik wel in de professionele wereld steeds minder noodzaak om echt vast te houden aan een Macbook. Je kan voor een gelijkwaardige prijs best wel een beest van een laptop krijgen.

Professioneel gezien ben ik mij soms wel aan het afvragen hoe lang ik nog echt gebruik wil maken van een macbook, want ik wel heb wat mooie spullen gezien voor 1800 / 2500 euro op Windows vlak.

[ Voor 49% gewijzigd door hbsJR op 27-05-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosterhouten
Dank hbsR. Het apparaat uit 2016 kan dus overweg met Affinity zonder geblaas begrijp ik hieruit.

Apple heeft echter wijzigingen aangebracht op MacBookPro uit 2020.

Ik hoorde ook al dat een MacBook uit 2012 geen 'ventilatorproblemen' geeft.

Ik stuitte net nog op dit artikel voor degenen die dit interesseert.
https://www.iculture.nl/gids/macbook-heet-oververhit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR

hbsJR

All rounder

roosterhouten schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:10:
Dank hbsR. Het apparaat uit 2016 kan dus overweg met Affinity zonder geblaas begrijp ik hieruit.

Apple heeft echter wijzigingen aangebracht op MacBookPro uit 2020.

Ik hoorde ook al dat een MacBook uit 2012 geen 'ventilatorproblemen' geeft.

Ik stuitte net nog op dit artikel voor degenen die dit interesseert.
https://www.iculture.nl/gids/macbook-heet-oververhit/

Excuus hiervoor maar ik snap niet helemaal je stress...... Van wat ik nu lees doe je fotobewerking met wat browsen erbij. Dit is naar mijn idee nooit echt een zware CPU taak geweest. Bij video / 3d rendering belast je de CPU de hele tijd waarmee hitte een probleem gaat opleveren. Je gaat dit niet tegen komen. Mijn gevoel zegt dat je de hitte van een macbook opblaast. Zelfs als ik 8 RAW bestanden open heb staan blijft mijn CPU temp rond de 54 / 60 graden, wat prima is voor een macbook.

Dat je imac traag is kan ook gewoon komen door je hardeschijf. Een SSD is echt revolutionair voor machines en is zeker de moeite waard als je nog updates krijgt voor je imac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosterhouten
OK, dank wederom. Ik heb geen stress hoor. Ik ben wel alert om niet het verkeerde aan te schaffen met mijn hyperacusis moet je met alles rekening houden.
Pagina: 1