Toon posts:

Nieuwe casual gamePC & thuiswerkPC budget flexibel rond €600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22-09 20:28
Hoi,

Deze maand is het 10 jaar geleden dat ik mijn huidige PC heb samengesteld op basis van fora en BBGs van toen. Deze Athlon II X4 630 met Radeon 5670 is nu toch wel aan vervanging toe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt door mij gebruikt als GamePC en door mij en mijn partner als thuiswerkPC. Ik speel voornamelijk Blizzard games (Diablo3 & Starcraft 2). Recentelijk is daar regelmatig een potje Fortnite bijgekomen met mijn zoontje, de huidige PC trekt dat amper, dus dat moet zeker vlotjes kunnen draaien. Voor thuiswerk gebruiken we 2 schermen, verder gebruiken we geen fancy software voor ons werk (browsing + office365 apps).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik houd van best bang voor buck, zonder overkill te kopen, ik zet in op €600. Het systeem moet minimaal een aantal jaar vooruit kunnen, als er een een goede reden is om hoger te gaan om dat te bereiken, heb ik dat ervoor over. Idealiter weer een jaar of 10 natuurlijk :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen, toetsenbord, muis en speakers kunnen blijven staan, het is kastje omwisselen voor een nieuwe.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast met volledige inhoud dus; kast, voeding, mobo, CPU, GPU, Mem en SSD. Ik wil graag alles nieuw kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD had ik al en lijkt me de way to go op dit moment.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk en zo energiezuinig mogelijk, zonder in te leveren op prijs/kwaliteit verhouding.

Ga je overklokken?
Nee, geen belang bij.

Wat verwacht je van ons?[i]
Klopt het voorstel hieronder een beetje? Wat zou anders/beter kunnen en waarom? De Cooler Master MWE Bronze 450W V2 schijnt op dit moment de beste voeding zijn voor dit systeem, maar is slecht leverbaar.
Ik wil alles in 1 keer kopen, dus heb ik een goed alternatief gekozen?

Alvast bedankt voor jullie input en hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 109,-€ 109,-
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 63,90€ 63,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 187,63€ 187,63
1BehuizingenAntec NX100 Zwart€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 71,50€ 71,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 55,35€ 55,35
1Solid state drivesCrucial P1 500GB€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,28

DiabloIII Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-09 19:25

EMP

Krulloos!

An sich een erg mooi setje. Beter kan het zo direct niet, anders wel, of dat beter is is aan jou om te kiezen :)

Voor twee tientjes meer heb je de Ryzen 3 3300x, wat een stuk nieuwere en snellere CPU is, wel met iets minder cores. Voor games komt deze in bijna alle benchmarks er sterk bovenuit. Wil je geen compromissen sluiten, dan is de 3600 voor 60 euro meer momenteel echt een hele goeie. Dat is anderhalf keer zo duur op de CPU, maar maar 10% meer op het geheel, voor gemiddeld zo'n 15% meer performance. Dit is een gemiddelde, dus je zou ook nog kunnen kijken hoe dit valt voor jouw gebruik.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar aangezien je erg lang met je hardware doet, zou iets wat wat langer mee kan (oftewel de beste bang-for-the-buck) een optie zijn, vandaar dat ik ze noem.

Ook heb je de goedkoopste videokaart met moderne techniek gekozen. Het zal in alle moderne games de bottleneck zijn, en het eerste wat je waarschijnlijk zal moeten upgraden als je meer performance wilt. Een 1660 Super of 5600 XT performen tussen de 20% en 50% beter, maar zijn ook meteen een heel stuk duurder.

Al met al weinig op aan te merken dus :)

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gkoers
Die 3300X heb ik even snel bekeken en dat ziet er wel interessant uit. Die 3600 heb ik ook gezien, maar ik vraag me af welke meerwaarde die extra performance heeft voor mij. Ik denk eigenlijk niet dat ik die nodig heb. Hetzelfde geldt voor de videokaart. Modernere games spelen doe ik al heel lang niet meer.

DiabloIII Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:37
Als je 10 jaar ermee gaat willen doen? veel :P
Ik zou echt kijken naar de 3300x als je budget laag is, of de 3600 als je budget wat meer toe laat.
pricewatch: Asus ROG Strix GeForce GTX 1650 Super OC Edition is ook een 1650, maar wel een stuk stiller dan degene die je nu hebt gekozen. Vraag is of je dat ervoor over hebt.

Voor de ret zit je prima, wel erg goedkope behuizing (scherp tijdens installeren :P , dus sla vast pleisters in)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gkoers
Ik ga die 1650 eens vergelijken met die ik heb gekozen, is vast ergens een test van te vinden. Verder wil ik wel gaag mijn vingers/handen heel houden, dus als er veiligere opties zijn, hoor ik ze graag. :)

DiabloIII Profiel

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 06-09 21:50
Ik zou ook voor een 3300X gaan, beter voor gamen. Verder zou ik gaan voor een andere case, deze is niet zo fijn om in te bouwen. Welke maakt niet zo veel uit.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee