Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DakVogel
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 24-05 15:51
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Videogames, vooral RPGs, simulatiespellen en een af en toe FPS met vrienden. Daarnaast internetten, Office, en eenvoudige data analyses in R en Python - geen heftige ML o.i.d..

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €1000 exclusief randapparatuur (toetsenbord en scherm)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel mijn muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minstens 16 GB RAM. Verder hoop ik de PC een beetje future-proof te maken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wegens beperkte ruimte mag de kast maximaal 36 cm hoog en 40 cm diep zijn. Vandaar de voorkeur voor een mITX. Zo heb ik ook mijn scherm gekozen, hoewel er betere op de markt zijn. Ik heb een lichte voorkeur voor stille componenten ten opzichte van prestaties.

Ga je overklokken?
Nee, ik houd het voorlopig bij de BIOS-opties

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog wat vragen voordat ik daadwerkelijk overga tothet kopen van de componenten.

Ik geloof dat de ASRock meteen zou moeten werken met de CPU, maar klopt dat wel? Ik heb ook getwijfeld over de Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi, maar ik weet niet of die genoeg aansluitingen heeft voor de ventilatoren van de Node 304 (die ik erg mooi vind).
Ook vraag ik me af of ik niet beter nog een maandje kan wachten en moet gaan voor een B550-moederbord. Die extra paar tientjes heb ik er wel voor over.

Ten slotte vraag ik mij af of ik niet beter een andere voeding kan nemen, misschien 550 of 600 Watt?

Alle tips worden gewaardeerd. Alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 362,11€ 362,11
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 78,-€ 78,-
1MonitorenAsus VG245Q Zwart€ 197,93€ 197,93
1ToetsenbordenSharkoon PureWriter RGB Kailh Red (Qwerty US)€ 67,90€ 67,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 68,95€ 68,95
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 68,95€ 68,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 124,04€ 124,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,83

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seb83
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 03-06 13:54
Paar zaken om rekening mee te houden in de Node 304:
- Die voeding wordt een ramp. Als je de gpu er al in krijgt zit je met erg lange kabels die je nergens kwijt kunt. Ik heb zelf de pricewatch: Fractal Design Ion SFX-L 500W Gold. Deze heeft korte en zeer flexibele kabels. Het is trouwens een platform van Seasonic. Komt met een ATX -> SFX bracket. Zat power voor een 3600 i.c.m. 5700.
- Als stilte belangrijk voor je is zou ik een after market koeler overwegen. Door de kleine node van Zen 2 i.c.m. agressief turbo gedrag krijg je continu hittepiekjes waar je koeler op reageert door steeds irritant hoorbaar op te spinnen. Ik heb zelf een Mugen 5 PCGH, die spint op tot max 830 rpm en is dus praktisch onhoorbaar. Je zou het niet verwachten maar hij past er gewoon in (hdd trays passen dan niet meer). Bij het gamen wordt ie (in gesloten tv meubel) max 65C, tijdens een torture test hoog in de 70C. Ik heb trouwens een 3700X.
- Uiteraard voor B550 gaan als je er één voor een goede prijs kan krijgen.

[Voor 3% gewijzigd door Seb83 op 22-05-2020 17:26]

• DakVogel
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 24-05 15:51
Bedankt voor de input! Ik ga nog even een paar kleinere voedingen vergelijken. Ik las elders dat een modulaire voeding ook ruimteproblemen kan veroorzaken, maar met deze is de kans dus niet zo groot?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Geen idee waar je pc komt te staan maar ooit had ik een ondiepe kast waar de pc in kwam te staan. Een voedingstekker als deze https://www.reichelt.nl/e...k-150-sw-gew-p225301.html zorge er toen voor dat het geheel netjes pastte :) de standaard stekkers die steken recht naar achteren en neemt zo weer 2 cm ruimte in

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seb83
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 03-06 13:54
Ik las elders dat een modulaire voeding ook ruimteproblemen kan veroorzaken, maar met deze is de kans dus niet zo groot?
De meeste ATX voedingen zijn 14-16 cm diep, plus de kabels die eruit steken. Je kunt dan geen fullsize videokaart meer kwijt. Maar ik zou uberhaupt geen ATX voeding nemen voor de Node 304. Een SFX voeding geeft veel meer ruimte, ook tussen voeding en moederbord en door de kortere kabels.

De Fractal past gegarandeerd. Een SF450/600 ook, die is zelfs maar 9 cm diep. Let wel op dat je daar een los SFX bracket bij moet bestellen.

Kijk maar eens op pcpartpicker, build van Seb83.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True