Onderwater model/freediving fotos + proces/bewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Ik post hier niet zo vaak, maar lees wel regelmatig mee :) Ik ben dus ooit, heel lang geleden, begonnen met fotografie te plaatsen op het Tweakers forum. Daar vond ooit een 'afsplitsing' plaats van amateur fotografen naar het ondertussen ter ziele gegane DPZ (dutchphotozone). Daar tegen een mede-tweaker aangelopen die de Kunstacademie ging doen. Als hij dat kon, kon ik dat toch ook wel? dacht ik toen nog. Uiteindelijk in 2009 afgestudeerd en er achter gekomen dat er in de documentaire/kunst fotografie geen geld te verdienen viel, hoe goed je projecten ook waren. Na de camera jaren weggelegd te hebben besloot ik eind 2014 om mijn liefde voor het water, de fotografie en vrouwelijke schoonheid samen te voegen - en "Suahuatica" (fonetisch spaans van de canarische eilanden voor 'onderwater') was geboren. Over de jaren heen langzaam mijn full-time werk van gemaakt. Nu door de coronacrisis is alles helaas anders geworden en zit ik weer 'thuis' in Nederland voorlopig. alle clienten en opdrachtgevers hebben een pauze of zitten net als ik op de bank. Kortom, een mooi moment om te verbinden met mijn 'roots' waar alles begonnen is. Ondertussen gebruik ik Tweakers met name voor de V&A en nieuwsgaring, maar zo nu en dan werp ik een blik in het fotografie forum om bij te blijven.

De reden dat ik post, behalve dat ik nu thuis zit en er tijd voor heb, is dat ik graag mensen in deze donkere tijden een andere wereld wil laten zien - om even weg te dromen. Verder wil ik ook graag laat zien welke (onvoorspelbare) wegen je kunt bewandelen met Tweakers.net als beginpunt. Ik ben erg dankbaar voor kans die ik ooit gekregen heb om met andere fotografieliefhebbers te praten over beeld en techniek. Met z'n voor- en nadelen (de visie op een amateurforum is héél anders dan in de professionele wereld of kunstfotografie) die toch uiteindelijk m'n iditentiteit als fotograaf beinvloed hebben. Waarvoor dank! O+

Normaliter deel ik geen informatie over gebruikte techniek (irrelevant/concurentiegevoelig) maar hier lijkt me dat wel interessant voor jullie. Dus bij deze een primeur! Al deze fotos zijn gemaakt met een A7-II of A7-III. Mijn hoofdlens is een 16mm F1.4 Sigma (ja, dat is APS-C). Voor Instagram (1:1 of 5:4 crops) kan je met wat correcties en creatief fotograferen toch een wijde, scherpe, erg snel focusende en lichtsterke lens op je A7 plaatsen. Die ook nog eens in je behuizing past (er is bijv. een Sigma 14mm F1.8 maar die is enorm). Wijdere lenzen geven betere resultaten omdat je dan dichter op je model kunt en er dus minder water tussen jou en het onderwerp zit. Ik schiet soms ook met een Samyang 14mm F2.8 maar die is minder geschikt voor grotten of heel diep (= hoge ISO). De meeste fotos zijn genomen tussen ISO400 en 6400. Maar door kleurcorrecties en verdere beeldbewerking is dat effectief ISO 12,800 of zelfs 25,000+ voor bepaalde of alle delen van het beeld.Niet alle fotos zijn dus geschikt om groot te printen, helaas (Ik wacht met smart op A7-IV of V !).

Spanje // Sony a6000, Kitlens F3.5/24mm / 23 meter diep (Miguel Lozano, Spaans recordhouder 120m!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK_sWY9EkBUDk9LCsYFhO3p_6To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNpBcCJUyFPasgyHGG1qDU0I.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F5.6 // 3 meter diep (Cenote Playa del Carmen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldNI58GO0yJaKrV6Ytb8Xn328PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdCZN5KcdxXvAu0YZ17aVtZh.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 19 meter diep (Cenote in Yucatan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBhR0I1GtVJDsSy3fZOm4ankY3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnLH816qKAmmBmMLybqnZMAq.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 1 meter diep + 9000 Lumen led lamp (Cenote Playa del Carmen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRMcD38ZJzfxsHKpFpto0A4umao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBVEfoVJDnUcmpTz8DyhgDUb.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F4.0 // 12 meter diep (Cenote bij Tulum)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Z2g86HLziLw4JR92DFRqBYGqns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkSyagFRjEG4BTOherIwD8ov.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F5.6 // 2 meter diep (Cenote bij Tulum)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emt0zUEPcX7oxXrAtz2yn9g9gj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPcbnSK62Q7RgSf9cfRy8c9O.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F2.8 // 11 meter diep (Cenote in Yucatan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UEZRvpvylIzIkVqGphQbnlAFK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEBkGXTPxpsUVvK0VICQrjVh.jpg?f=fotoalbum_large

Malta // Sigma 16mm F1.4 @ f3.5 // 22 meter diep (P31 schipwrak bij Comino)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z02OFpS-XRDz0OLBRAtNmKveLN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5pBxgd4zx4pD0Lmne8mbI51.jpg?f=fotoalbum_large

Malta // Samyang 14mm F2.8 @ F4.5 // 12 meter diep (Blauwvin tonijnkwekerij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2_WZcyQgFQe_9ZlYS5sDO7hqHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncIVsdPXZfZfgwh81UPHPSVq.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F4.5 // 9 meter diep (Cozumel eiland, Spotted Eagleray)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqHJxEUDx-qLoJypouwuZnq_oxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srDbf3yUM7Qks8ok5BxjGG1f.jpg?f=fotoalbum_large

Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 14 meter diep (Cenote bij Cancun, met Turks recordhouder Sahika Erkumen - 110 Meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFaX-1fZOi6BOkLKy3NaSa4KpoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BsxjTPaxS4PkEzqwz2zB0js.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat dit Tweakers.net is ook wederom een speciaal kijkje in de keuken (ook dit deel ik normaliter niet op mijn social media/website etc):

Dit is het origineel van de bovenstaande foto, zonder bewerking in Adobe Camera Raw. Behalve globale kleurcorrecties in de RAW (water filtert rood en geel licht,hoe dieper je gaat hoe minder!) heb ik de volgende correcties gedaan (dit was een zéér intensieve edit, c.a. 4-5 uur) in photoshop:
- Corrigeren van kleur van duikpak
- Synchroniseren roze kleur van duikpak naar finnen
- Verwjideren van lelijke logo op achterkan fin
- Gat linksboven gedicht, haze/flare er van verwijderd
- Kleurcorrecties op rots links ivm verwjideren gat
- Verwijderen van vele kleine donkere gaatjes in geel uitgelichte rotsvlakken (storend)
- Separeren van de finnen van de achtergrond (donkere delen vervangen door lichte delen)
- Correctie van outline de linker fin (rechtervoet) aangezien die in de schaduw 'verdween'
- 'highlighten' - dodgen van highlights op rotsen met name rechts en rechtsboven
- Donkerder maken van voorgrond, lichter houden van achtergrond (diepte effect)
- 'higlighten' - contouren waar strijklicht zichtbaar is versterken met dodgen
- Verkleinen billen/benen (Wijde lens vergroot wat dichterbij is, moet je dus manueel corrigeren)
- Laatste globale kleur/contrast tweaks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhhOv71U9mbWlDsPyh39nXl_HFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZljy7T3p5Z1y6jH7yUvdaOH.jpg?f=fotoalbum_large

100% crop (ISO 200, 1/125ste sluitertijd). Effectieve ISO c.a. 600-800 na edit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Px7gsGCISz6VMYQwAnzpXm0Xqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT9xrK4SHJM2Rx6b3z1NQfkB.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was het dan! Mochten jullie de smaak te pakken hebben gekregen en méér willen zien, dan kan je mijn dagelijkse nieuwe UW fotos bekijken op : http://www.instagram.com/suahuatica
Een like is zilver, een comment is goud waard - helaas vaak gevochten tegen de bierkaai genaamd "Instagram Algortime". Veel comments zorgen voor een boost en uiteindelijk dat ik dus zowel voor m'n eigen volgers als voor onbekende instagrammers beter zichtbaar ben. En al levert dat nu niks op, een klein percentage van m'n nieuwe volgers zijn toekomstige klanten, vrienden/modelen en opdrachtgevers _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Hele gave serie! Erg mooi om te zien. Er gaat zeker veel tijd in de bewerking zitten als ik dat zo zie.

Heb je een speciale onderwaterbehuizing voor de camera? Gebruik je ook extra belichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:54
Inderdaad een hele mooie serie. Ook ben ik in de belichting en onderwaterbehuizing. En duik je zelf met uitrusting of ook free diving?

Voor grote billboard prints for die je ziet, zijn deze met andere cameras dan jou gemaakt of juist met meer gecontroleerde omgevingen?

Maar prachtige foto's en geweldig dat je je werk van hebt kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Heel erg mooi !
Vind foto 2 toch wel het mooiste omdat de kijklijnen speels zijn en die nodigt het oog uit om te kijken.
Zou graag de orginele daarvan willen zien.

Foto 3 ook heel erg gaaf .
Je nabewerking is ook super strak ! Ga zo door

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majic
Terrz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:49:
Hele gave serie! Erg mooi om te zien. Er gaat zeker veel tijd in de bewerking zitten als ik dat zo zie.

Heb je een speciale onderwaterbehuizing voor de camera? Gebruik je ook extra belichting?
Dankje!! Eigenlijk niet echt een serie maar een relatief consistente stijl door thema/locaties/modellen/nabewerking en lens/camera combinatie. Ik heb wel mini serietjes lopen in dit grotere 'project'. Uiteraard een onderwater behuizing anders verdrinkt de camera! Met een dome voor optische correctie. Ik gebruik vaak een LED-licht bij fotos (alhoewel bij deze specifieke fotos dus weinig/niet) maar meestal als visueel effect, niet echt als lichtbron zelf. (t' is mooi om de duiker met de lichtstraal te zien zeg maar).
insante schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:27:
Inderdaad een hele mooie serie. Ook ben ik in de belichting en onderwaterbehuizing. En duik je zelf met uitrusting of ook free diving?

Voor grote billboard prints for die je ziet, zijn deze met andere cameras dan jou gemaakt of juist met meer gecontroleerde omgevingen?

Maar prachtige foto's en geweldig dat je je werk van hebt kunnen maken.
Ik doe alles freediving, dus zonder tanks. Ik duik tot ongv. 25 meter (maar meestal onder de 20 als ik fotos maak) en gemiddeld duren mijn onderwatersessies ongv. 1 minuut. Maar als het minder diep is of als er veiligheidsduikers zijn dan doe ik c.a. 1:30. M'n maximum zit ongv. op 2:15 wat ik getest heb maar weet niet hoeveel meer ik kan natuurlijk. Vind dat wel goed zo :)

De billboards zijn niet zozeer hogere resolutie, omdat ze van veraf bekeken worden. Je kunt met een 3 megapixel camera dus al prima billboard fotos printen! :)
Fantasma7988 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:48:
Heel erg mooi !
Vind foto 2 toch wel het mooiste omdat de kijklijnen speels zijn en die nodigt het oog uit om te kijken.
Zou graag de orginele daarvan willen zien.

Foto 3 ook heel erg gaaf .
Je nabewerking is ook super strak ! Ga zo door
Dankje! :) Foto 2 heb ik helaas niet 123 bij de hand, het origineel. Alles staat over meerdere disks en sommigen kan ik even niet bij op dit moment :/ Maar die specifieke foto is niet heel erg bewerkt! Tepeltjes en wat kleurcorrectie. Het water was glashelder en de diepte is gering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:46
@majic Flips wat een gave foto's! Even kort je Instagram gekeken waar nog meer mooie werk op staat, maar helaas van korte duur aangezien ik geen account heb. Anders had ik je graag een duimpje of wat tekst gegeven. Zelf ben ik in vanaf het begin van de laatste uren van DPZ daar nog actief geweetst. Had je daar dezelfde onlinenaam? Helaas lijkt het hier ook een beetje de kant van DPZ op te gaan.

je schrijft dat de visie op een amateurforum is héél anders dan in de professionele wereld of kunstfotografie. Kun je dat meer uitleggen? Daar ben ik wel benieuwd na.

Waarom ga je zelf ook freediven ipv met perslucht. Rustig naar onder, testfoto maken voor de belichting, foto's maken en waar naar boven. Lijkt mij voor mij gevoel wat rustiger. Als je een paar minuten van te voren gaat hoef je als ik het goed heb ook niet veel tijd te verliezen bij het opstijgen ivm de compressie.

[ Voor 15% gewijzigd door MRIdev op 25-05-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
MRIdev schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:40:
@majic Flips wat een gave foto's! Even kort je Instagram gekeken waar nog meer mooie werk op staat, maar helaas van korte duur aangezien ik geen account heb. Anders had ik je graag een duimpje of wat tekst gegeven. Zelf ben ik in vanaf het begin van de laatste uren van DPZ daar nog actief geweest. Had je daar dezelfde onlinenaam? Helaas lijkt het hier ook een beetje de kant van DPZ op te gaan.

je schrijft dat de visie op een amateurforum is héél anders dan in de professionele wereld of kunstfotografie. Kun je dat meer uitleggen? Daar ben ik wel benieuwd na.

Waarom ga je zelf ook freediven ipv met perslucht. Rustig naar onder, testfoto maken voor de belichting, foto's maken en waar naar boven. Lijkt mij voor mij gevoel wat rustiger. Als je een paar minuten van te voren gaat hoef je als ik het goed heb ook niet veel tijd te verliezen bij het opstijgen ivm de compressie.
Hey thanks! Ja ik zit ook alleen op instagram ivm m'n fotografie. En ja, dit was m'n nickname! Maar ik werd minder actief zo rond 2007, en vrijwel niet meer actief vanaf 2009, denk ik.

Er zijn diverse redenen waarom het een slecht idee is om te gaan scubaduiken als je model een freediver is.
1) Het is heel duur
2) Je komt zonder boot niet op de meeste locaties (luchtflessen zijn zwaar en veel mooie locaties zijn niet makkelijk toegankelijk. Hiken, klimmen enz)
3) Het is niet praktisch. Het model beweegt op en neer, dat moet jij ook doen. Je zit niet continue op één diepte en als freediver kan je gewoon doen waar je zin in hebt, net als het model. Veel flexibeler dus.
4) Het is onveiliger. Veel meer nadenken over je stuurstof, decompressie, minder focus op de fotos dus. Ook kan je het model niet goed helpen als er iets mis gaat aangezien je niet zomaar van 20 naar 0 meter kan.
5) Het is niet mogelijk goed te communiceren en dus zaken aan te passen. Dat doe je normaal aan de oppervlakte met het model, daarna ga je weer omlaag en verbeter je je foto.

En als laatste ..het is heel saai. Ik ben gediplomeerd open water duiker maar vind scuba duiken niet heel leuk. Je bent een toerist in een dubbeldekker bus. Freediving is alsof je een vogel bent die van locatie naar locatie kan vliegen. Je kunt dus véél meer zien in één dag, je hebt er meer plezier aan, het is gewoon met je vrienden of model een leuke tijd hebben onderwater en aan de kust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat een bizar vet beroep heb jij zeg! Je foto's zijn fascinerend, erg leuk dat je dit wilde delen :) Gelijk een follow op je Instagram!

Toch ontgaat het "APS-C lens op full frame camera" me een beetje. Mijn eerste gedachte is dan "is het niet handiger om een kleine Sony A6600 te gebruiken?". Dan heb je wat extra resolutie waardoor je misschien nog wat ruis weg kan poetsen. Of zijn de grotere pixels van je FF camera gewoon onverslaanbaar gezien de hoge ISO's die je noemt?
Los van deze vraag weet ik dat apparatuur weinig zegt over het resultaat. Want dat doe je echt prachtig!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
FeareX schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:37:
Wat een bizar vet beroep heb jij zeg! Je foto's zijn fascinerend, erg leuk dat je dit wilde delen :) Gelijk een follow op je Instagram!

Toch ontgaat het "APS-C lens op full frame camera" me een beetje. Mijn eerste gedachte is dan "is het niet handiger om een kleine Sony A6600 te gebruiken?". Dan heb je wat extra resolutie waardoor je misschien nog wat ruis weg kan poetsen. Of zijn de grotere pixels van je FF camera gewoon onverslaanbaar gezien de hoge ISO's die je noemt?
Los van deze vraag weet ik dat apparatuur weinig zegt over het resultaat. Want dat doe je echt prachtig!
Hey! Thanks again, erg fijn dat je me een volgje hebt gegeven O+

Ik gebruik de APS-C lens dus in full-frame modus. Je moet je bedenken dat een lens 'rond' is ontworpen. Dus de meeste (niet alle) APS-C lenzen projecteren een beeld van op z'n minst 24x24mm (staand + liggend). De extreme hoeken (want ronde projectie, niet staand/liggend zoals APS-C een soort van "+" oppervlak genereert) zijn natuurlijk wel zwakker omdat die echt de extremen van de projectie pushen (of er buiten gaan).

Uiteindelijk kan je dus op z'n minst een redelijke 1:1 crop uit veel APS-C lenzen halen op een full-frame camera en dan heb je dus 24x24mm (of ietsje meer, afhankelijk van het diafragma - meer geknepen is minder vignetting).

Heb even een plaatje voor je/jullie gemaakt, misschien handiger. Ik crop dus meestal een 5:4 achtige snede waarbij ik wat minder gebruik dan de volle 24mm hoogte maar daardoor wél meer horizontale ruimte heb zonder al te veel vignetting/blurry beeld. Uiteindeljik met een beetje dodgeburn of clonen heb je i.s.m. creatief gebruik van donker/licht en beeldranden weinig last van de onscherpte. Het lijkt als je het goed inzet zelfs op 'bokeh' ofwel gewoon voor/achtergrond onscherpte en zo zet ik het ook regelmatig in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEjbc7glrqcrG4eUK29ABAYW_gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5R287C2IxsvLliESG2XLkWYR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aah op die manier. Dus zo heb je daadwerkelijk een 16mm beeldhoek met f1.4 diafragma maar dan in compacte vorm. Got it! :)

Lijkt wel een AMA (ask me anything) topic zo, erg leuk! Bedankt dat je hiervoor de tijd wilt nemen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
FeareX schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:58:
Aah op die manier. Dus zo heb je daadwerkelijk een 16mm beeldhoek met f1.4 diafragma maar dan in compacte vorm. Got it! :)

Lijkt wel een AMA (ask me anything) topic zo, erg leuk! Bedankt dat je hiervoor de tijd wilt nemen.
Nouja, van je 16mm blijft een "vierkante" 16mm over. Of een 5:4 19.5mm ongeveer (heb ooit de berekeningen gedaan). En die zijn óf heel prijzig in F1.4 óf zijn heel groot (=passen niet in de behuizing die ik heb).

Er is een 20mm F1.4 van Sigma die volgens mij wél past maar als ik die dan crop naar 5:4 voor instagram dan blijft daar toch weer minder van over. Het blijft altijd ruzie haha. Wijdere lens, lichtsterkere lens, passen niet in de behuizing die ik gebruik enz. Er zijn weer duurdere behuizingen maar dan ga je dus al snel het hebben over een behuizing+lens combinatiekostenpost van 3500-4000 euro. Terwijl mijn combinatie ongeveer 1/4de daar van kost. Low budget art O-)
Pagina: 1