Ik post hier niet zo vaak, maar lees wel regelmatig mee
Ik ben dus ooit, heel lang geleden, begonnen met fotografie te plaatsen op het Tweakers forum. Daar vond ooit een 'afsplitsing' plaats van amateur fotografen naar het ondertussen ter ziele gegane DPZ (dutchphotozone). Daar tegen een mede-tweaker aangelopen die de Kunstacademie ging doen. Als hij dat kon, kon ik dat toch ook wel? dacht ik toen nog. Uiteindelijk in 2009 afgestudeerd en er achter gekomen dat er in de documentaire/kunst fotografie geen geld te verdienen viel, hoe goed je projecten ook waren. Na de camera jaren weggelegd te hebben besloot ik eind 2014 om mijn liefde voor het water, de fotografie en vrouwelijke schoonheid samen te voegen - en "Suahuatica" (fonetisch spaans van de canarische eilanden voor 'onderwater') was geboren. Over de jaren heen langzaam mijn full-time werk van gemaakt. Nu door de coronacrisis is alles helaas anders geworden en zit ik weer 'thuis' in Nederland voorlopig. alle clienten en opdrachtgevers hebben een pauze of zitten net als ik op de bank. Kortom, een mooi moment om te verbinden met mijn 'roots' waar alles begonnen is. Ondertussen gebruik ik Tweakers met name voor de V&A en nieuwsgaring, maar zo nu en dan werp ik een blik in het fotografie forum om bij te blijven.
De reden dat ik post, behalve dat ik nu thuis zit en er tijd voor heb, is dat ik graag mensen in deze donkere tijden een andere wereld wil laten zien - om even weg te dromen. Verder wil ik ook graag laat zien welke (onvoorspelbare) wegen je kunt bewandelen met Tweakers.net als beginpunt. Ik ben erg dankbaar voor kans die ik ooit gekregen heb om met andere fotografieliefhebbers te praten over beeld en techniek. Met z'n voor- en nadelen (de visie op een amateurforum is héél anders dan in de professionele wereld of kunstfotografie) die toch uiteindelijk m'n iditentiteit als fotograaf beinvloed hebben. Waarvoor dank!
Normaliter deel ik geen informatie over gebruikte techniek (irrelevant/concurentiegevoelig) maar hier lijkt me dat wel interessant voor jullie. Dus bij deze een primeur! Al deze fotos zijn gemaakt met een A7-II of A7-III. Mijn hoofdlens is een 16mm F1.4 Sigma (ja, dat is APS-C). Voor Instagram (1:1 of 5:4 crops) kan je met wat correcties en creatief fotograferen toch een wijde, scherpe, erg snel focusende en lichtsterke lens op je A7 plaatsen. Die ook nog eens in je behuizing past (er is bijv. een Sigma 14mm F1.8 maar die is enorm). Wijdere lenzen geven betere resultaten omdat je dan dichter op je model kunt en er dus minder water tussen jou en het onderwerp zit. Ik schiet soms ook met een Samyang 14mm F2.8 maar die is minder geschikt voor grotten of heel diep (= hoge ISO). De meeste fotos zijn genomen tussen ISO400 en 6400. Maar door kleurcorrecties en verdere beeldbewerking is dat effectief ISO 12,800 of zelfs 25,000+ voor bepaalde of alle delen van het beeld.Niet alle fotos zijn dus geschikt om groot te printen, helaas (Ik wacht met smart op A7-IV of V !).
Spanje // Sony a6000, Kitlens F3.5/24mm / 23 meter diep (Miguel Lozano, Spaans recordhouder 120m!)
:strip_exif()/f/image/ZNpBcCJUyFPasgyHGG1qDU0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F5.6 // 3 meter diep (Cenote Playa del Carmen)
:strip_exif()/f/image/AdCZN5KcdxXvAu0YZ17aVtZh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 19 meter diep (Cenote in Yucatan)
:strip_exif()/f/image/gnLH816qKAmmBmMLybqnZMAq.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 1 meter diep + 9000 Lumen led lamp (Cenote Playa del Carmen)
:strip_exif()/f/image/wBVEfoVJDnUcmpTz8DyhgDUb.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F4.0 // 12 meter diep (Cenote bij Tulum)
:strip_exif()/f/image/gkSyagFRjEG4BTOherIwD8ov.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F5.6 // 2 meter diep (Cenote bij Tulum)
:strip_exif()/f/image/sPcbnSK62Q7RgSf9cfRy8c9O.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F2.8 // 11 meter diep (Cenote in Yucatan)
:strip_exif()/f/image/oEBkGXTPxpsUVvK0VICQrjVh.jpg?f=fotoalbum_large)
Malta // Sigma 16mm F1.4 @ f3.5 // 22 meter diep (P31 schipwrak bij Comino)
:strip_exif()/f/image/t5pBxgd4zx4pD0Lmne8mbI51.jpg?f=fotoalbum_large)
Malta // Samyang 14mm F2.8 @ F4.5 // 12 meter diep (Blauwvin tonijnkwekerij)
:strip_exif()/f/image/ncIVsdPXZfZfgwh81UPHPSVq.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F4.5 // 9 meter diep (Cozumel eiland, Spotted Eagleray)
:strip_exif()/f/image/srDbf3yUM7Qks8ok5BxjGG1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 14 meter diep (Cenote bij Cancun, met Turks recordhouder Sahika Erkumen - 110 Meter)
:strip_exif()/f/image/1BsxjTPaxS4PkEzqwz2zB0js.jpg?f=fotoalbum_large)
En omdat dit Tweakers.net is ook wederom een speciaal kijkje in de keuken (ook dit deel ik normaliter niet op mijn social media/website etc):
Dit is het origineel van de bovenstaande foto, zonder bewerking in Adobe Camera Raw. Behalve globale kleurcorrecties in de RAW (water filtert rood en geel licht,hoe dieper je gaat hoe minder!) heb ik de volgende correcties gedaan (dit was een zéér intensieve edit, c.a. 4-5 uur) in photoshop:
- Corrigeren van kleur van duikpak
- Synchroniseren roze kleur van duikpak naar finnen
- Verwjideren van lelijke logo op achterkan fin
- Gat linksboven gedicht, haze/flare er van verwijderd
- Kleurcorrecties op rots links ivm verwjideren gat
- Verwijderen van vele kleine donkere gaatjes in geel uitgelichte rotsvlakken (storend)
- Separeren van de finnen van de achtergrond (donkere delen vervangen door lichte delen)
- Correctie van outline de linker fin (rechtervoet) aangezien die in de schaduw 'verdween'
- 'highlighten' - dodgen van highlights op rotsen met name rechts en rechtsboven
- Donkerder maken van voorgrond, lichter houden van achtergrond (diepte effect)
- 'higlighten' - contouren waar strijklicht zichtbaar is versterken met dodgen
- Verkleinen billen/benen (Wijde lens vergroot wat dichterbij is, moet je dus manueel corrigeren)
- Laatste globale kleur/contrast tweaks.
:strip_exif()/f/image/RZljy7T3p5Z1y6jH7yUvdaOH.jpg?f=fotoalbum_large)
100% crop (ISO 200, 1/125ste sluitertijd). Effectieve ISO c.a. 600-800 na edit
:strip_exif()/f/image/lT9xrK4SHJM2Rx6b3z1NQfkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat was het dan! Mochten jullie de smaak te pakken hebben gekregen en méér willen zien, dan kan je mijn dagelijkse nieuwe UW fotos bekijken op : http://www.instagram.com/suahuatica
Een like is zilver, een comment is goud waard - helaas vaak gevochten tegen de bierkaai genaamd "Instagram Algortime". Veel comments zorgen voor een boost en uiteindelijk dat ik dus zowel voor m'n eigen volgers als voor onbekende instagrammers beter zichtbaar ben. En al levert dat nu niks op, een klein percentage van m'n nieuwe volgers zijn toekomstige klanten, vrienden/modelen en opdrachtgevers
De reden dat ik post, behalve dat ik nu thuis zit en er tijd voor heb, is dat ik graag mensen in deze donkere tijden een andere wereld wil laten zien - om even weg te dromen. Verder wil ik ook graag laat zien welke (onvoorspelbare) wegen je kunt bewandelen met Tweakers.net als beginpunt. Ik ben erg dankbaar voor kans die ik ooit gekregen heb om met andere fotografieliefhebbers te praten over beeld en techniek. Met z'n voor- en nadelen (de visie op een amateurforum is héél anders dan in de professionele wereld of kunstfotografie) die toch uiteindelijk m'n iditentiteit als fotograaf beinvloed hebben. Waarvoor dank!
Normaliter deel ik geen informatie over gebruikte techniek (irrelevant/concurentiegevoelig) maar hier lijkt me dat wel interessant voor jullie. Dus bij deze een primeur! Al deze fotos zijn gemaakt met een A7-II of A7-III. Mijn hoofdlens is een 16mm F1.4 Sigma (ja, dat is APS-C). Voor Instagram (1:1 of 5:4 crops) kan je met wat correcties en creatief fotograferen toch een wijde, scherpe, erg snel focusende en lichtsterke lens op je A7 plaatsen. Die ook nog eens in je behuizing past (er is bijv. een Sigma 14mm F1.8 maar die is enorm). Wijdere lenzen geven betere resultaten omdat je dan dichter op je model kunt en er dus minder water tussen jou en het onderwerp zit. Ik schiet soms ook met een Samyang 14mm F2.8 maar die is minder geschikt voor grotten of heel diep (= hoge ISO). De meeste fotos zijn genomen tussen ISO400 en 6400. Maar door kleurcorrecties en verdere beeldbewerking is dat effectief ISO 12,800 of zelfs 25,000+ voor bepaalde of alle delen van het beeld.Niet alle fotos zijn dus geschikt om groot te printen, helaas (Ik wacht met smart op A7-IV of V !).
Spanje // Sony a6000, Kitlens F3.5/24mm / 23 meter diep (Miguel Lozano, Spaans recordhouder 120m!)
:strip_exif()/f/image/ZNpBcCJUyFPasgyHGG1qDU0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F5.6 // 3 meter diep (Cenote Playa del Carmen)
:strip_exif()/f/image/AdCZN5KcdxXvAu0YZ17aVtZh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 19 meter diep (Cenote in Yucatan)
:strip_exif()/f/image/gnLH816qKAmmBmMLybqnZMAq.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 1 meter diep + 9000 Lumen led lamp (Cenote Playa del Carmen)
:strip_exif()/f/image/wBVEfoVJDnUcmpTz8DyhgDUb.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F4.0 // 12 meter diep (Cenote bij Tulum)
:strip_exif()/f/image/gkSyagFRjEG4BTOherIwD8ov.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F5.6 // 2 meter diep (Cenote bij Tulum)
:strip_exif()/f/image/sPcbnSK62Q7RgSf9cfRy8c9O.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F2.8 // 11 meter diep (Cenote in Yucatan)
:strip_exif()/f/image/oEBkGXTPxpsUVvK0VICQrjVh.jpg?f=fotoalbum_large)
Malta // Sigma 16mm F1.4 @ f3.5 // 22 meter diep (P31 schipwrak bij Comino)
:strip_exif()/f/image/t5pBxgd4zx4pD0Lmne8mbI51.jpg?f=fotoalbum_large)
Malta // Samyang 14mm F2.8 @ F4.5 // 12 meter diep (Blauwvin tonijnkwekerij)
:strip_exif()/f/image/ncIVsdPXZfZfgwh81UPHPSVq.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F4.5 // 9 meter diep (Cozumel eiland, Spotted Eagleray)
:strip_exif()/f/image/srDbf3yUM7Qks8ok5BxjGG1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Mexico // Sigma 16mm F1.4 @ F1.4 // 14 meter diep (Cenote bij Cancun, met Turks recordhouder Sahika Erkumen - 110 Meter)
:strip_exif()/f/image/1BsxjTPaxS4PkEzqwz2zB0js.jpg?f=fotoalbum_large)
En omdat dit Tweakers.net is ook wederom een speciaal kijkje in de keuken (ook dit deel ik normaliter niet op mijn social media/website etc):
Dit is het origineel van de bovenstaande foto, zonder bewerking in Adobe Camera Raw. Behalve globale kleurcorrecties in de RAW (water filtert rood en geel licht,hoe dieper je gaat hoe minder!) heb ik de volgende correcties gedaan (dit was een zéér intensieve edit, c.a. 4-5 uur) in photoshop:
- Corrigeren van kleur van duikpak
- Synchroniseren roze kleur van duikpak naar finnen
- Verwjideren van lelijke logo op achterkan fin
- Gat linksboven gedicht, haze/flare er van verwijderd
- Kleurcorrecties op rots links ivm verwjideren gat
- Verwijderen van vele kleine donkere gaatjes in geel uitgelichte rotsvlakken (storend)
- Separeren van de finnen van de achtergrond (donkere delen vervangen door lichte delen)
- Correctie van outline de linker fin (rechtervoet) aangezien die in de schaduw 'verdween'
- 'highlighten' - dodgen van highlights op rotsen met name rechts en rechtsboven
- Donkerder maken van voorgrond, lichter houden van achtergrond (diepte effect)
- 'higlighten' - contouren waar strijklicht zichtbaar is versterken met dodgen
- Verkleinen billen/benen (Wijde lens vergroot wat dichterbij is, moet je dus manueel corrigeren)
- Laatste globale kleur/contrast tweaks.
:strip_exif()/f/image/RZljy7T3p5Z1y6jH7yUvdaOH.jpg?f=fotoalbum_large)
100% crop (ISO 200, 1/125ste sluitertijd). Effectieve ISO c.a. 600-800 na edit
:strip_exif()/f/image/lT9xrK4SHJM2Rx6b3z1NQfkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat was het dan! Mochten jullie de smaak te pakken hebben gekregen en méér willen zien, dan kan je mijn dagelijkse nieuwe UW fotos bekijken op : http://www.instagram.com/suahuatica
Een like is zilver, een comment is goud waard - helaas vaak gevochten tegen de bierkaai genaamd "Instagram Algortime". Veel comments zorgen voor een boost en uiteindelijk dat ik dus zowel voor m'n eigen volgers als voor onbekende instagrammers beter zichtbaar ben. En al levert dat nu niks op, een klein percentage van m'n nieuwe volgers zijn toekomstige klanten, vrienden/modelen en opdrachtgevers