Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies gamepc in stappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• me23
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20-06 14:40
Ik zoek een?
Kast, Mobo, CPU, RAM

Wat is je budget?
Ongeveer 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar een AMD CPU vanwege de goede resultaten van de laatste generaties en de scherpe prijs. Uiterlijk kast is niet heel belangrijk; ik vind het niet nodig om geld extra uit te geven aan RGB dingen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op het moment heb ik 500 euro te besteden voor een kast, mobo, cpu en ram. SDD/HDD heb ik nog liggen en worden indien nodig op een later moment geupgrade (waarbij ik de M2 optie dus op mobo wil hebben).

In eerste instantie wordt het een werkstation met dualboot Windows/Linux en later dit jaar wil ik het systeem uitbreiden met een goede GPU (wat dat moet worden weet ik nog niet, budget voor de GPU zal ongeveer 400 euro zijn en advies hierover wordt ook gewaardeerd. Ik weet niet of ik al rekening moet houden hiervoor met keuze voor het mobo?)

Na upgrade met GPU later gaat er de nieuwe MS Flight Simulator op gespeeld worden dus CPU keuze is belangrijk.

Helaas is hardware niet m'n expertise; ik probeer me erin te verdiepen op het moment dat ik iets nodig heb maar het wordt steeds moeilijker om door de bomen het bos te zien.

Met bovenstaand verhaal kom ik zelf uit op:

AMD Ryzen 5 3600 Boxed: 169,00
ASRock B450M Pro4: 78,90
Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B: 87,44

Totaal: 335,34

Daarmee is er dus nog wat financiele ruimte over voor betere hardware. De vraag is wat dan verstandig is.

Ik heb begrepen dat er bijna nieuwe mobo's met nieuwe chipset uitkomt maar dat de B450 chipset ook ondersteuning krijgen voor Zen3.

Kortom; te weinig kennis en te veel producten. Hoe besteed ik mijn 500 euro het beste met de toekomstige GPU en FS gebruik in de toekomst?

[Voor 7% gewijzigd door me23 op 22-05-2020 12:00]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis nog het lijstje met huidige componenten want zonder GPU gaat je upgradesetje namelijk niet werken. Prima als je die later upgrade, maar als je er al niet eentje hebt, krijg je weinig beeld ;).

[Voor 31% gewijzigd door br00ky op 22-05-2020 12:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:39
Voor FS wil je doorgaans een zo hoog mogelijke single core snelheid.
Het lijkt me dan logischer om voor de nieuwe Intels te gaan:

Bijvoorbeeld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600KF Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 182,97€ 182,97
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,97

[glazenbol]
Waarschijnlijk ook een beter upgradepad dan AM4.
[/glazenbol]

[Voor 55% gewijzigd door mitsumark op 22-05-2020 13:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• me23
mitsumark schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:12:
Voor FS wil je doorgaans een zo hoog mogelijke single core snelheid.
Het lijkt me dan logischer om voor de nieuwe Intels te gaan:
Volgens mij gaat FS2020 multicore/multithread ondersteunen:

It's already confirmed MSFS2020 will be a modern engine with multi-core\multi-thread support from the get go. (https://www.reddit.com/r/...s2020_cpu_build_question/)

Dus ik blijf toch even bij AMD wat dat betreft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• me23
br00ky schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:03:
Ik mis nog het lijstje met huidige componenten want zonder GPU gaat je upgradesetje namelijk niet werken. Prima als je die later upgrade, maar als je er al niet eentje hebt, krijg je weinig beeld ;).
Waarschuwing: hier volgt een noob vraag...

Mobo/CPU combi biedt geen beeld? Geen ingebakken cheap beeldchipje oid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:28

br00ky

Moderator Harde Waren
me23 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Waarschuwing: hier volgt een noob vraag...

Mobo/CPU combi biedt geen beeld? Geen ingebakken cheap beeldchipje oid?
Nope. Die uitgangen die je wellicht op het moederbord hebt gezien werken alleen met een AMD cpu met geïntegreerde GPU.

Dat geldt overigens ook voor het Intel setje hierboven. De KF processoren hebben ook geen iGPU.

Vandaar ook mijn vraag om een compleet lijstje van je huidige setup. Veel oude voedingen zijn bijv. ook niet meer compatibel met de moderne platforms.

[Voor 45% gewijzigd door br00ky op 22-05-2020 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:39
me23 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Volgens mij gaat FS2020 multicore/multithread ondersteunen:

It's already confirmed MSFS2020 will be a modern engine with multi-core\multi-thread support from the get go. (https://www.reddit.com/r/...s2020_cpu_build_question/)

Dus ik blijf toch even bij AMD wat dat betreft.
Volgens mij zeggen ze dat al 10+ jaar, ik zou er niet teveel vanuit gaan.
Anders even wachten tot ie daadwerkelijk uit is.
PS: een i5 heeft nu ook 12 threads.

En inderdaad, voor beeld heb je een videokaart nodig, of Intel zonder F aan het eind (of AMD met een G aan het eind).

[Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 22-05-2020 13:48]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True