Afgelopen dagen heb ik een aantal offertes ontvangen voor de installatie van zonnepanelen op ons dak. Ondanks de verschillende zoektochten de afgelopen dagen ben ik benieuwd naar jullie advies/mening. Ik heb "nieuw" in deze interessant wereld en kan de keuze uit onderstaande offertes lastig maken omdat er veel verschillende panelen en omvormers worden aangeboden.
Gegevens:
- Ligging: zuid-oost
- Jaarverbruik vorig jaar: 2500KWh
- Hellingshoek dak: 44 graden
- Geen schaduwvorming
- Voorkeur 10 donker/zwarte zonnepanelen
Obstakels op het dak:
- 1 dakraam
- Pijp op het dak, verwachte schaduwvorming nihil bij de juiste plaatsing
Verder is de woonkamer +/- 2 meter uitgebouwd maar in principe geen plannen om dit te voorzien van panelen.
Hiermee leek het mij verstandig om te kiezen voor een serieel geschakelde opstelling zonder optimizers ect.
De partijen wisselen nog mening over het legplan maar ik wil deze gelijk aan de buurman leggen (dus 2 rijen van 5 panelen)
De prijzen voor aanschaf liggen dicht bij elkaar. Garantievoorwaarden zijn ook redelijk gelijk aan elkaar wat word vermeld in de offertes.
Er loopt een aparte groep voor de wasmachine en een aparte groep voor de droger naar zolder. Een van die twee zal gesplitst worden en een zwaardere zekering geplaatst worden om de installatie op aan te sluiten.
Zoals gezegd vind ik de keuze lastig met mijn huidige productkennis. Waarvan de één zegt dat SMA bekend staat om ervaring en degelijkheid vind de andere aanbieder daar wat anders van. Daarnaast ben ik benieuwd of het uitlezen van de info uit de omvormers ook nog verschilt. Ik hoop dat ik alle info gedeeld heb: ik ben benieuwd naar jullie advies, mening en ervaringen!
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Gegevens:
- Ligging: zuid-oost
- Jaarverbruik vorig jaar: 2500KWh
- Hellingshoek dak: 44 graden
- Geen schaduwvorming
- Voorkeur 10 donker/zwarte zonnepanelen
Obstakels op het dak:
- 1 dakraam
- Pijp op het dak, verwachte schaduwvorming nihil bij de juiste plaatsing
Verder is de woonkamer +/- 2 meter uitgebouwd maar in principe geen plannen om dit te voorzien van panelen.
Hiermee leek het mij verstandig om te kiezen voor een serieel geschakelde opstelling zonder optimizers ect.
De partijen wisselen nog mening over het legplan maar ik wil deze gelijk aan de buurman leggen (dus 2 rijen van 5 panelen)
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De prijzen voor aanschaf liggen dicht bij elkaar. Garantievoorwaarden zijn ook redelijk gelijk aan elkaar wat word vermeld in de offertes.
Er loopt een aparte groep voor de wasmachine en een aparte groep voor de droger naar zolder. Een van die twee zal gesplitst worden en een zwaardere zekering geplaatst worden om de installatie op aan te sluiten.
Zoals gezegd vind ik de keuze lastig met mijn huidige productkennis. Waarvan de één zegt dat SMA bekend staat om ervaring en degelijkheid vind de andere aanbieder daar wat anders van. Daarnaast ben ik benieuwd of het uitlezen van de info uit de omvormers ook nog verschilt. Ik hoop dat ik alle info gedeeld heb: ik ben benieuwd naar jullie advies, mening en ervaringen!