Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwintb
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 12:04
Afgelopen dagen heb ik een aantal offertes ontvangen voor de installatie van zonnepanelen op ons dak. Ondanks de verschillende zoektochten de afgelopen dagen ben ik benieuwd naar jullie advies/mening. Ik heb "nieuw" in deze interessant wereld en kan de keuze uit onderstaande offertes lastig maken omdat er veel verschillende panelen en omvormers worden aangeboden.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gegevens:
- Ligging: zuid-oost
- Jaarverbruik vorig jaar: 2500KWh
- Hellingshoek dak: 44 graden
- Geen schaduwvorming
- Voorkeur 10 donker/zwarte zonnepanelen

Obstakels op het dak:
- 1 dakraam
- Pijp op het dak, verwachte schaduwvorming nihil bij de juiste plaatsing
Verder is de woonkamer +/- 2 meter uitgebouwd maar in principe geen plannen om dit te voorzien van panelen.

Hiermee leek het mij verstandig om te kiezen voor een serieel geschakelde opstelling zonder optimizers ect.
De partijen wisselen nog mening over het legplan maar ik wil deze gelijk aan de buurman leggen (dus 2 rijen van 5 panelen)
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De prijzen voor aanschaf liggen dicht bij elkaar. Garantievoorwaarden zijn ook redelijk gelijk aan elkaar wat word vermeld in de offertes.
Er loopt een aparte groep voor de wasmachine en een aparte groep voor de droger naar zolder. Een van die twee zal gesplitst worden en een zwaardere zekering geplaatst worden om de installatie op aan te sluiten.

Zoals gezegd vind ik de keuze lastig met mijn huidige productkennis. Waarvan de één zegt dat SMA bekend staat om ervaring en degelijkheid vind de andere aanbieder daar wat anders van. Daarnaast ben ik benieuwd of het uitlezen van de info uit de omvormers ook nog verschilt. Ik hoop dat ik alle info gedeeld heb: ik ben benieuwd naar jullie advies, mening en ervaringen! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik ging voor offerte 3, of offerte 1 met een andere omvormer, sma kan maar goodwe ook prima. De sofar solar is ook sma b merk dacht ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De SMA zelf uitlezen is in ieder geval een fluitje van een cent.
https://snapshot.raintank...nTGoETFaFXiK7XXG8?orgId=2
SBFspot of modbus tcp/ip (en ook via sunnyportal uiteraard.)

Voor wat extra kosten heb je dus makkelijke logging en ook nog eens 10 jaar garantie (ipv 5)
Offerte 2 nemen dus.

En als je straks de smaak te pakken hebt, aan de andere kant nog een paar panasonics erbij op de 2e ingang.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwintb
Dus voorkeur voor een SMA of GoodWe voor omvormer. En qua panelen? Aangezien ze wel hetzelfde wattpiek hebben, zit daar nog verschil in? Elke partij bied een ander type aan, dat kan ook snel als er zoveel aanbod is maar er zal vast een betrouwbaardere oid tussen zitten.

Op de andere omvormers zit ook 10 jaar garantie, dus dat maakt geen verschil. Een van de mogelijkheden kan ook nog per rij (van 5 panelen) een string te maken zat ik later te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@gerwintb
geen voorkeur voor omvormer.
(meeste tweakers hebben maar 1 of 2 merken, dus een vergelijk maken tussen betrouwbaarheid kan hier niemand zonder te overdrijven)
geen voorkeur voor panelen.
(meeste tweakers hebben maar 1 of 2 merken, dus een vergelijk maken tussen betrouwbaarheid kan hier niemand zonder te overdrijven)

dus daar kan hier eigenlijk niemand mee helpen.
maar echt iets slechts is er niet op de markt, verschillen zijn gewoon klein.
(er zijn wel ene paar dingen die we wel over opbrengsten kunnen vertellen, maar daar heb jij weinig aan.
wat je nu plant is gewoon weg al vrij redelijk tot goed te noemen.)

garantie, lees de kleine lettertjes.
veel garantie beloven en weinig geven,
doet een verkoper vreugde in het leven.
hang daar maar niet te veel aan op. ;)

leg tips kunnen we hier wel geven, dat is een mogelijkheid die we wel kunnen.
als je nu geen 3kW omvormer kiest maar een 3,6kW.
(wel met 2x een mpp, maar dat kost niks extra)
dan kun je nu de 9 a 10 a 11 panelen gewoon op aansluiten.
(aantal Wp heeft niks te maken met aantal W omvormer.
maar sluit wel alle panelen aan in 1 string, en gebruik gewoon 1 mpp niet!
probeer niet 2 mpp te gebruiken, dat geeft te weinig Vmpp.)
dit kun je dan op je gemak in een aantal jaar terug verdienen.
dan koop je gewoon nog 6 tot 12 panelen extra bij en leg je op het noord-oost dak.
voorbeeld:
deze krijg je waarschijnlijk nu:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
vervang voor:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
prijs verschil is klein, mogenlijkheden zijn groot. ;)

dit doe je om 1 goede reden: nu heb je nog salderen, straks gaan ze dat afbouwen dan maakt over productie niet meer uit. (dus ga in over productie)
en door west-zuid te combineren met oost-noord heb je lager over een dag opbrengst.
zie ook mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
en gebruik je meer stroom rechtstreeks zelf, en dat blijft ook zonder salderen gewoon het volle pont op leveren.
(stroom lever je achter de meterkast, dus doet de ijskast 1000W gebruiken en leveren de zonnepanelen 1000W, dan gaat er 0W je huis uit. normaal gebruiken mensen 20+% van de opbrengt gewoon rechtstreeks.)

dus dit moet je toch even serieus bekijken, want de ervaring hier leert dat dit voor weinig geld meer oplevert in de toekomst. ;)

(waarom 3,6kW omvormer en geen 4 of 5kW omvormer.
gewoon omdat 3kW en 3,6kW op een simpele 16A groep worden gehangen.
dus kost niks extra om dat te installeren alleen een duurdere omvormer.
en omdat zuid-oost en noord-west toch niet op het zelfde moment produceren kun je ook met gemak +/-6kWp op de omvormer hangen.)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 22-05-2020 15:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwintb
@Rol-Co @AUijtdehaag @migjes Bedankt voor jullie reacties, ik duik er even in en neem het mee in de overweging.
Pagina: 1