Troubleshoot, plotseling zwart scherm en GPU fans gaan gek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detecks
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-05-2020
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn computer. Soms (en dit gebeurt niet eens tijdens het gamen of het draaien van een zware toepassing) valt mijn beeldscherm uit en blijft mijn systeem gewoon draaien. De eerste keer gebeurde dit op 2 mei 2020 en is daarna nog een keer of 6 - 7 voorgekomen. Op dat moment maakte ik gebruik van een vrij gedateerde GTX980 (ongeveer 5 jaar oud). In eerste instantie dacht ik dat dit aan mijn gpu lag en omdat ik sowieso al een keer wilde upgraden heb ik deze vervangen voor mijn huidige gpu: een RTX 2060 super gaming X van MSI.

Mijn huidige build is zeer recent en mijn MB, CPU, en PSU zijn allemaal eind 2019 vervangen. Ook de videokaart die ik 2e hands heb gekocht vorige week heeft als aankoopdatum eind 2019. Mijn HDD zijn wel wat ouder

Met de nieuwe kaart ingeplugd merkte ik dat hetzelfde probleem zich opnieuw voordeed. Alleen deze keer gingen de vans draaien als een tierelier. Nu druk ik ook netjes mijn computer uit door 1 keer op de uit knop t drukken en het systeem sluit zichzelf af en ik kan het weer opnieuw starten (hij start dus niet automatisch opnieuw op). Wat mij opviel was dat wanneer het systeem weer aan ging ik opnieuw de drivers mijn mijn grafische kaart moest installeren. Ik keek namelijk naar een resolutie van 1024x nogwat. Dit gebeurde ongeveer 2 keer in de afgelopen week. (misschien een probleem in de HDD? Ook kreeg ik 1x een BSOD met: ''Page fault in nonpaged area''

Gisteren viel het scherm weer uit met het gebruikelijke lawaai en na opnieuw opstarten duurde het denk ik 5 minuten voordat hij weer uit ging. Als ik het systeem nu aan zet krijg ik enkel een paar strepen zoals in de afbeelding hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETMmhSlKY0L-YR_nh2PN6ZJJMTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2L0OBHDrGIYO6exAn2t49pnE.png?f=fotoalbum_large

Nu unplug ik mijn display kabel en probeer ik het met HDMI en ja, alles werkt weer zoals je verwacht. HDMI er weer uit, display er weer in. en het loopt.

Ik moet wel vermelden dat ik gemiddeld verstand heb van computers.

Ook las ik ergens dat het misschien aan de BIOS versie kon liggen. ik kon alleen niet de juiste informatie vinden en in een PDF van MSI stond: ''Do not upgrade (of Flash?) BIOS if you don't know what you're doing.'' Dus dat heb ik voor de zekerheid maar niet gedaan.

Ik ben erg benieuwd of iemand enig idee heeft waar dit probleem zou kunnen liggen. Jullie input zal bijzonder worden gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,
Detecks

Mijn systeem:

pricewatch: Intel Core i5 9600K Tray (SRG11)
pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Plus
pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X
pricewatch: Thermaltake Riing Silent 12 RGB Sync Edition
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2D2666C16
pricewatch: Corsair TX550M V2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:54
Ik zou beginnen met de standaard checks en updates.

Zorg dat je drivers up2date zijn (Video, chipset, LAN, sound etc).
Windows Up2date?

Daarna schijven en RAM testen.

Vooral die Non Paged error kan duiden op geheugen of HDD die defect is/begint te raken: https://blog.pcrisk.com/w...ge-fault-in-nonpaged-area

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detecks
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-05-2020
Bedankt voor je reactie!

De divers zijn allemaal up to datevoor zover ik kan zien. ook heb ik mijn HDD gecheckt door chkdsk uit te voeren als administrator.

Tot dusver heb ik nog geen problemen ondervonden en ik probeer mijn temperaturen constant te monitoren. Ik gebruik nu een programma dat heet openhardware monitor. Is dit het handigst of is een ander programma hiervoor aan te raden?