Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opgelicht door 2 Chinese verkopers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melz1
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19-06-2020
Ik heb de afgelopen week 2 aankopen gedaan:

De eerste was op de website mocabygg.com
Het zag er betrouwbaar uit en was de enige website dit mijn product (Japans DIY huisje) nog verkocht
(deze is niet meer op voorraad bij de fabriek) voor een redelijke prijs.

Bij betalen lukte dit niet met mijn creditcard, met paypal wel, dat heb ik weleens vaker gehad dus vond t niet vreemd. Ik krijg wel besteloverzicht bij het inloggen op de site maar kreeg geen bestelbevestiging per mail.
Dus verkoper gemaild, geen reactie. Bank gebeld die zeggen wij hebben account geblokkeerd maar hoeft niks te betekenen. Meteen een dispute geopend bij paypal op geld terug te krijgen. Verkoper reageert niet op bericht, maar toevallig wel verzendcode toegevoegd aan paypal. Daarop staat dat het is afgegeven aan bezorgdienst, maar na dagen nog niks veranderd. Moet ik mij zorgen maken. En wat moet ik doen?

Daarnaast had ik een ander Japans DIY huisje besteld via aliexpress, dat gaat altijd goed.
Enkele uren voor uiterste verzendmoment voor verkoper krijg ik bericht op mijn account dat de verzendkosten duurder zijn (moest al 4 euro betalen aan verzendkosten), en dat ik via een link nog 2 euro moest betalen, aangegeven dat ik dit niet doe. Nu krijg ik bericht van AE dat pakket verzonden is en dat het land van vertrek heeft verlaten. Terwijl verkoper weer bericht heeft gezonden betaal extra kosten zodat wij direct kunnen opsturen of annuleer. Is het pakket gewoon verzonden?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Bij elkaar gaat het om een aanzienlijk bedrag en heb dit nooit eerder meegemaakt.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:21
enige wat je kan doen is afwachten.
Dat is nu eenmaal het risico wat je loopt met bestellen in china.
Voordeel bij alie is dat je je geld terug krijgt als het na x maanden nog niet aangekomen is.
En zoiets zal bij paypal ook gelden als het niet aankomt.
In de tussentijd kan je niks doen.

[Voor 19% gewijzigd door Arjant2 op 22-05-2020 11:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melz1
Bedankt Arjant2 voor je reactie,

Bij het andere pakket blijkt dit de status te zijn: Logistics order has been created.
Om dit pakket maak ik me eigenlijk het meeste zorgen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bij AliExpress zou ik gewoon de bestelling annuleren. Als je daar aangeeft dat de verkoper sjoemelt en je geld probeert af te troggelen dan staat Ali wel aan jouw kant denk ik. Zij zijn een grote speler en dat soort dingen worden normaal niet getolereerd. Verzendkosten zijn verzendkosten, via third parties nog wat geld vragen is echt niet de bedoeling. Hebben ze het wel verzonden en krijg je iets aan, tja, lullig voor hen maar dan heb jij je product. Zo nee, dan heb je tenminste je geld terug en kan je ergens anders gaan shoppen.

Wat verkopers wel eens durven doen als ze aan het scammen zijn, is een tracking code doorgeven van een ander pakket, of enkel een logistics order aanmaken. Zo geven ze aan van "kijk er is iets verzonden" maar eigenlijk is het iets anders of niet eens aan jou bestemd.

[Voor 6% gewijzigd door Mavamaarten op 22-05-2020 11:21]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09-04 15:51
Over het mocabygg geval: je kunt verder niets echt iets doen nu, afwachten dus

Over het aliexpress geval: gewoon wachten. Ik heb vaak dat verkopers een berichtje sturen en om extra geld vragen, of willen dat de koper annuleert om welke onzinreden dan ook. Meestal is niets doen de beste optie, en versturen ze als de processing time verloopt alsnog gewoon. Als zij niet kunnen/willen versturen mogen zij de koop annuleren.

Als je een nep tracking nummer krijgt na de processing time win je de dispute waarschijnlijk gewoon.
Als de tracking wel werkt is het meestal wel naar jou op weg. De meeste verkopers gebruiken namelijk Cainiao/aliexpress shipping waardoor ali gewoon de ontvanger kan zien.

[Voor 3% gewijzigd door JBX op 22-05-2020 17:36]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• melz1
Update:
Aliexpress paket bleek valse track trace. Ging inderdaad naar Nederland, maar toen er opeens afgelverd was en ik niks had ontvangen postNL gebeld, bleek pakket voor andere naam en ander adres te zijn in andere stad. Meteen gechat met helpdesk Aliexpress. Het zou allemaal goed komen, ik moest een dispute openen en zei gingen mij helpen. Gedaan verkoper reageert met dat het gewoon is afgeleverd (zonder specifiek adres). In privechat op de site zegt hij weer 2 dollar betalen dan ontvang je je pakket of zeg het is geleverd dan krijg je je geld terug via paypal met 5% rente voor hem. Aliexpress weer gechat zeggen dit kan echt niet we staan achter je, upload extra bewijs. Krijg ik opeens een mail (dispute loopt nog) aliexpress heeft je claim afgewezen en het geld vrijgegeven aan de verkoper. Geen mogelijkheid om te chatten meer.

Andere pakket en verkoper niks meer van gehoord.

Wat nu?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Vette pech :|

Als ik begrijp wat voor product je bedoelt, soort Japanse DIY poppenhuis achting iets, die staan ook op Amazon.de

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:00
Ook ik zeg: verhaal 1 is afwachten en na enige weken eventueel weer contact opnemen met PayPal.

Verhaal 2 via Ali ligt makkelijker, als je er niet uitkomt met de verkoper dan open je een dispuut met de oppermachtige klantenservice van Ali, via de door de verkopers gevreesde [Open Dispute] knop.
Leg daar je verhaal van de later bijgekomen verzendkosten uit en je krijgt meestal je gelijk.
De verkoper zal je dan mogelijk benaderen (smeken) om het dispuut te sluiten als hij de extra verzendkosten laat zitten. Zijn positie als (vaak) eenmanswinkeltje uit de slaapkamer staat op het spel.

Overigens is er de laatste tijd meer te doen om de verzendkosten bij Ali. Let goed op dat je bij een product met gratis verzenden ook écht geen extra verzendkosten betaald. Dit kun je zien als je de order doorzet.

[Voor 15% gewijzigd door Theo74 op 01-06-2020 19:53]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:42

Klippy

Still Game

melz1 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:08:
Ik heb de afgelopen week 2 aankopen gedaan:

De eerste was op de website mocabygg.com
Het zag er betrouwbaar uit en was de enige website dit mijn product (Japans DIY huisje) nog verkocht
(deze is niet meer op voorraad bij de fabriek) voor een redelijke prijs.

[...]
Wat?
Hier zie je toch wel duidelijk aan dat het nep/scam is. Dit ziet er meteen op het eerste gezicht al nep uit, standaard shop template met nietszeggende producten van ebay/aliexpess. Puur ingericht op valse bestellingen en data verzameling.

Ik denk dat je bij deze de hoop wel op mag geven, waarschijnlijk krijg je wel een pakketje met iets goedkoops en is jou geld weggesluisd, dat is een redelijk bekende scam.

Maar in elk geval, het is een standaard template met links (plaatjes ed) direct naar Ebay producten, geen info verder over adresgegevens.
Het domein is pas 2 maanden geleden geregistreerd, WHOIS lookup geeft een fake adres in Reno Nevada.
Dat adres zie ik terug komen in fake person generators als deze, het random gmail adres erbij is ook niet echt hoopvol.
Verder geen HTTPS, nul Google resultaten behalve sites die het als scam markeren (en dit topic is één van de eerste hits) en dat plaatje onderin met het support email adres is ook iets dat je heel vaak bij site generators ziet.
Als ik op delen uit het template zoek vind ik meerdere bijna identieke sites die allemaal een zelfde support mail gebruiken (oa tradimonline.com en tivadii.com als eerste twee... zelfde template ook bijna, recent aangemaakt en fake contact met een zelfde soort gmail adres).

Dus ik denk dat je hier wel veilig kan stellen dat je geld weg is.
Hopen dat je creditcard gegevens niet gestolen zijn, maar daar zou ik niet heel gerust op zijn, was dat wel een HTTPS verbinding?
Gelukkig is de fraude detectie tegenwoordig redelijk goed van creditcards...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@melz1 Geschil aanmaken bij Ali. niet verder in contact met verkoper

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melz1
Zoals ik al schrijf is het resultaat van open dispute dat aliexpress verzender gelijk geeft. Die zegt dat pakket in NL is aangekomen, tot mijn grote verbazing, omdat ze eerst achter me stonden.
Theo74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:38:
Ook ik zeg: verhaal 1 is afwachten en na enige weken eventueel weer contact opnemen met PayPal.

Verhaal 2 via Ali ligt makkelijker, als je er niet uitkomt met de verkoper dan open je een dispuut met de oppermachtige klantenservice van Ali, via de door de verkopers gevreesde [Open Dispute] knop.
Leg daar je verhaal van de later bijgekomen verzendkosten uit en je krijgt meestal je gelijk.
De verkoper zal je dan mogelijk benaderen (smeken) om het dispuut te sluiten als hij de extra verzendkosten laat zitten. Zijn positie als (vaak) eenmanswinkeltje uit de slaapkamer staat op het spel.

Overigens is er de laatste tijd meer te doen om de verzendkosten bij Ali. Let goed op dat je bij een product met gratis verzenden ook écht geen extra verzendkosten betaald. Dit kun je zien als je de order doorzet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• melz1
Het was niet een gratis verzending bestelling ik had al 4,50 dollar betaald aan verzendkosten bij aliexpress
Theo74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:38:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
melz1 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:19:
Zoals ik al schrijf is het resultaat van open dispute dat aliexpress verzender gelijk geeft. Die zegt dat pakket in NL is aangekomen, tot mijn grote verbazing, omdat ze eerst achter me stonden.

[...]
Kan zijn dat iemand anders het ticket heeft overgenomen, het verhaal niet snapt (zijn daar niet allemaal goed in engels, en veel gaat door een translator heen), en dan per default maar een oordeel tengunste van de verkoper doet. Zoiets heb ik zelf ook ene keer meegemaakt.
Echter, kun je nog een chat starten met een service medewerker, even het verhaal (nogmaals) uitleggen, en dan zijn ze ineens wel heel erg schappelijk. Zodoende ik destijds alsnog mijn geld teruggekregen ondanks dat de eerste dispute in mijn nadeel viel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:00
melz1 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:21:
Het was niet een gratis verzending bestelling ik had al 4,50 dollar betaald aan verzendkosten bij aliexpress

[...]
Wat @Madshark schrijft, men is in China niet altijd even goed in Engels. Sterker nog, veel Chinezen doen alles via een online vertaalprogramma met alle risico's op verkeerd begrijpen van dien...
Ik heb al enige jaren ervaring in het via e-mail zaken doen met Chinese bedrijven en dan niet op consumenten Ali niveau. Hierin heb ik geleerd om duidelijk en simpel Engels te gebruiken en soms herhalend te schrijven. Met manco's of modificaties zijn foto's met pijlen en aanwijzingen echt de beste oplossing die het best begrepen worden.

Ook ik adviseer om je verhaal nogmaals maar nu heel basic en duidelijk uit te leggen via het geopende dispuut, of via de chat. Dat men geen verzendkosten kan rekenen en nadien nog eens verzendkosten.
Als een verkoper zijn zaakjes niet op orde heeft, of anders een denkfout heeft gemaakt, dan is dit zijn risico.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 01:00
melz1 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:00:
Update:
Aliexpress paket bleek valse track trace. Ging inderdaad naar Nederland, maar toen er opeens afgelverd was en ik niks had ontvangen postNL gebeld, bleek pakket voor andere naam en ander adres te zijn in andere stad. Meteen gechat met helpdesk Aliexpress. Het zou allemaal goed komen, ik moest een dispute openen en zei gingen mij helpen. Gedaan verkoper reageert met dat het gewoon is afgeleverd (zonder specifiek adres). In privechat op de site zegt hij weer 2 dollar betalen dan ontvang je je pakket of zeg het is geleverd dan krijg je je geld terug via paypal met 5% rente voor hem. Aliexpress weer gechat zeggen dit kan echt niet we staan achter je, upload extra bewijs. Krijg ik opeens een mail (dispute loopt nog) aliexpress heeft je claim afgewezen en het geld vrijgegeven aan de verkoper. Geen mogelijkheid om te chatten meer.

Andere pakket en verkoper niks meer van gehoord.

Wat nu?
Dit is hoe Aliexpress werkt helaas, als de verkoper '' iets '' heeft waarmee hij kan aantonen dat '' iets '' is afgeleverd terwijl dat niet zo is ben je de pineut.
De verkoper staat altijd 1-0 voor heb ik het idee.
Dit is ook zo met kapotte of producten die totaal niet voldoen aan wat je hebt besteld, dan mag je blij zijn met 60% refunds of soms helemaal niets als de verkoper moeilijk doet.
Zo heb ik wel eens een cpu besteld, maar kreeg ik een totaal andere waar ik niets aan had en ook in waarde veel minder was.
Allemaal foto's gemaakt om dit te bewijzen, ook van het gewicht van het pakket, maar de verkoper kwam toen met een gek filmpje aan waarin ze de juiste processor in een enveloppe deden en dit gingen wegen.
Later heeft die al zijn '' bewijs '' ook nog eens naar het hoofdkantoor van Aliexpress gebracht ofzo ( stuurde een foto van het kantoor met erbij dat hij het '' bewijs '' ging inleveren )
Resultaat: Na een paar weken op en neer zegt Aliexpress dat ik wel degelijk het juiste product heb ontvangen en wijst mijn dispuut af.
Die chat was er destijds ook al, maar daar heb je echt niets aan, ze kunnen niets voor je regelen en hebben alleen kennis van hoe je een dispuut kunt openen e.d.
Wees gewaarschuwd :)

Heb je mogelijk met CC of Paypal betaald? dan kun je het geld terug krijgen, anders helaas pech gehad, geld ben je kwijt.
Een review kun je nog wel plaatsen maar daar wordt volgens mij ook mee gesjoemeld ( er wordt door sommigen beweert dat negatieve reviews soms verwijderd worden )

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16:58

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Voor wat betreft mocabygg: dat was een scamsite. Inmiddels verdwenen. BitDefender heeft de site ook als zodanig geclassificeerd:

http://trafficlight.bitde...o?url=http://mocabygg.com

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True