Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-04 23:55
Ik heb recent een nieuwe pc gebouwd die prima werkte met mijn oude monitor (behalve de RAM wat op lage speeds draait maar dat is nu niet belangrijk). Ik heb kort daarop een ultrawide monitor gekocht en heb wat problemen ondervonden. Monitor: https://www.philips.nl/c-...-met-usb-c-dock/overzicht

In eerste instantie gebruikte ik de bijgeleverde hdmi kabel, maar al snel merkte ik op dat er een soort 'flickering' ontstaat (at random en met name aan het begin van opstarten), waarbij ik een soort ruis beeld heel snel zie. Ik heb hier ook in slowmotion een filmpje van gemaakt flickering filmpje

Daarna besloot ik om de bijgeleverde Displayport kabel te gebruiken, ik had nu geen last meer van de flickering, echter ontstond een ander probleem: het systeem startte soms met een veel lagere resolutie dan mijn 3440x1440 ultrawide monitor aankan, namelijk 1680x1050. Herstart van de monitor verhelpt wel het probleem, maar dit is natuurlijk verre van ideaal.

Inmiddels heb ik een nieuwe hdmi kabel aangeschaft, maar is de flickering nog steeds aanwezig. Ik verwacht vandaag een nieuwe displayport kabel, om te zien of ik het andere probleem van de resolutie kan oplossen, maar heb weinig hoop.. Aangezien ik best veel geld heb neergeteld voor deze monitor verwacht ik dat alles gewoon goed werkt.

Mijn vraag
Heeft iemand inzicht of advies wat ik nog kan proberen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitor: Philips 349P7FUBEB_00
M'n pc: Ryzen 3700X Asus ROG Strix x570-F gaming, Red Devil 5700 XT, 2x8GB gksill ddr4.
GPU, moederbord en monitor drivers zijn up-to-date. De monitor is een freesync monitor, deze optie staat dan ook aan in de Radeon software. Verder heb ik geen andere grafische opties enabled.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is vrij weinig te vinden op het internet, het is dan ook een vaag probleem, lastig te omschrijven en kan denk ik van allerlei oorzaken hebben.
- Nieuwe HDMI kabel verhelpt het flickering effect niet
- Andere stopcontact/stekkerdoos geprobeerd, ook zonder effect
- Ik krijg vandaag als het goed is een nieuwe displayport kabel, dan kan ik testen of het resolutieprobleem is opgelost. Maar dat is verder geen oplossing voor het HDMI flickering probleem.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True