Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Smerige wegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:02
De laatste 2 maanden heb ik al 2 keer ruitschade opgelopen door steenslag, net zo veel als in de 20 jaar ervoor. Het kan toeval zijn, maar ik ben nu meer gaan letten op troep op de weg, en het valt me op dat vluchtstroken volledig bezaaid liggen met kleine steentjes. Omdat ik er eerder niet op lette weet ik niet of dat altijd zo was, of dat er sinds de crisis gewoon niet meer wordt schoongemaakt. Sowieso weet ik niet of snelwegen uberhaupt geveegd worden, dus ik ben benieuwd of meer mensen dit gemerkt hebben.

Ook bij sommige kruispunten na de snelweg zie ik dikke lagen steentjes liggen. Vorige week denderde een onoplettende vrachtwagen voor me even over de vluchtstrook, en dat gaf een enorme stofwolk.
In mijn herinnering waren snelwegen (in ieder geval in ons land) altijd gewoon schoon. Ik ben eigenlijk toe aan een nieuwe voorruit, maar als het klopt dat er nu niet meer wordt geveegd wacht ik liever even.

Edit: Bij de laatste steenslag heb ik op mijn dashcambeelden het steentje gevonden. Het gekke was ook dat er alleen op grote afstand andere voertuigen reden.

[Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 22-05-2020 11:06]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
In mijn ervaring is dat altijd zo geweest. Alles wat los komt van de rijstroken komt tzt op de delen terecht waar normaal niet of weinig gereden word.

Dat word bijna nooit geveegd of verwijderd.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:00
Lijkt me eigenlijk vrij sterk dat dat door minder schoonmaken komt, zeker in 2 maanden tijd. Het heeft de laatste 2 maanden heel weinig geregend, dat zal er meer mee te maken hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:43
Het valt mij inderdaad ook op. De laatste 3 maanden heb ik meer ruitschade dan ooit te voren. Tevens ook meer steenslag heb ik het idee.

Echter kan ik hier nu niet zo 1 2 3 een verklaring voor bedenken wat de oorzaak is van meer " vuil" op de weg.

[Voor 0% gewijzigd door Galaxis op 22-05-2020 10:50. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Schoonmaken van snelwegen gebeurt volgens mij sowieso niet (behalve na ongeval uiteraard)?

Waarschijnlijk zal meespelen dat er door de coronacrisis nu flink minder verkeer is dat het normaal gesproken wegrijdt, waardoor er nu meer blijft liggen?

Helpt ook niet dat het de laatste maanden nauwelijks geregend heeft en dus ook niet door de regen is weggespoeld, denk ik...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoeptegel5
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-06 19:48
Ik weet niet of men de snelwegen veegt maar kan wel beamen dat de staat van de wegen steeds slechter lijkt te worden. Ik zie vooral steeds meer gaten in de wegen en slordige reparaties die zorgen voor bobbels ipv gaten.

Je kan vaak de schade verhalen op rijkswaterstaat, lees daar hier meer over https://www.rijkswatersta...chade-verhalen/index.aspx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:46:
De laatste 2 maanden heb ik al 2 keer ruitschade opgelopen door steenslag, net zo veel als in de 20 jaar ervoor. Het kan toeval zijn, maar ik ben nu meer gaan letten op troep op de weg, en het valt me op dat vluchtstroken volledig bezaaid liggen met kleine steentjes. Omdat ik er eerder niet op lette weet ik niet of dat altijd zo was, of dat er sinds de crisis gewoon niet meer wordt schoongemaakt. Sowieso weet ik niet of snelwegen uberhaupt geveegd worden, dus ik ben benieuwd of meer mensen dit gemerkt hebben.

Ook bij sommige kruispunten na de snelweg zie ik dikke lagen steentjes liggen. Vorige week denderde een onoplettende vrachtwagen voor me even over de vluchtstrook, en dat gaf een enorme stofwolk.
In mijn herinnering waren snelwegen (in ieder geval in ons land) altijd gewoon schoon. Ik ben eigenlijk toe aan een nieuwe voorruit, maar als het klopt dat er nu niet meer wordt geveegd wacht ik liever even.
Regen spoelt de weg vaak goed schoon maar dat hebben we al lange tijd niet meer gehad.
Ook zal het aan de ouderdom van de weg liggen of er veel steentjes loskomen en op de vluchtstrook belanden of niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd :)
Normaal gesproken hebben we regelmtig regenbuien waardoor veel straatvuil, waaronder kleine steentjes, weggespoeld wordt. Daarnaast springen steentjes vaker ook weg naarmate er meer auto's op de weg zijn (hoe meer weggebruik, hoe groter de kans dat een ander een steentje treft en wegketst ipv jij). En de afgelopen maanden is er relatief weinig gereden natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Snelwegen worden nooit schoongemaakt, maar maken zichzelf 'schoon' door zuiging van het verkeer. Alleen wanneer een vluchtstrook wordt ingezet als rijstrook, bijvoorbeeld bij werkzaamheden, vegen ze die vooraf.

De reden dat je veel steentjes op de vluchtstrook en op 'dode' stukken van kruisingen ziet liggen is dan ook simpel: dat wordt weggeslingerd door verkeer en komt neer waar niemand rijdt.

De reden dat het nu 'viezer' kan lijken dan normaal is en een gebrek aan regen en simpelweg een gebrek aan verkeer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Als je afstand houdt wordt de kans op steenslag flink kleiner. (Tijdens het opmaken van dit bericht heb je dit toegevoegd aan de openingspost)

Mocht het echt een bende worden op de weg dan kun je mogelijk via de app "BuitenBeter" ook melding maken.

[Voor 18% gewijzigd door sypie op 22-05-2020 11:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

sypie schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:09:

Mocht het echt een bende worden op de weg dan kun je mogelijk via de app "BuitenBeter" ook melding maken.
Niet echt, de BuitenBeter-app gaat over meldingen aan de gemeente. De gemeenten gaan echter niet over de snelwegen, dat is voor Rijkswaterstaat (een zeer klein aantal provinciale snelwegen buiten beschouwing gelaten).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Belgie is dat nog erger. Daar blijven hele stukken vrachtwagenband met ijzer er in op en langs de snelweg. Soms gewoon hele banden gerust een half jaar tot een jaar liggen. Ik ben al een keer bijna dood geweest door een steentje dat er net niet doorheen ging (er lag wel gruis van glas op mijn dashboard). Ook mijn motorkap had toen een flinke buts waar ook heel de lak weg was.
https://tweakers.net/i/_9KfLorGrzy9SQKp8KS_E4u7ynE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSEPXfIBoRb2VpehHe3pxySK.jpg?f=fotoalbum_small

In veel landen wordt de vluchtstrook ook niet gebruikt om die reden door spoeddiensten. Die rijden dan tussen de rijstroken in en mensen moeten allemaal wat dichter op elkaar gaan rijden om dat mogelijk te maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Is altijd al zo.

Omdat je er nu naar kijkt valt het je gewoon meer op nu.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 20:47
Is inderdaad altijd zo geweest. Zowel in Duitsland als Nederland zie ik ook vaak puin, steentjes en andere troep op de vluchtstroken liggen. Als je oplet op het midden van sommige kruispunten zie je ook vaak steentjes liggen op de vlakken waar niemand ooit overheen rijdt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19:28
Die steentje zijn een bijproduct van ons zoab asfalt, vooral na periode van vorst er een hoop los gedrukt door bevroren water. Normaal wordt dat automatisch aan de kant gereden, maar dat gebeurd nu minder.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:29
En dan te bedenken dat ze in koude landen als Zweden en Oostenrijk tijdens gladheid strooien met grind ipv zout :p Wat zijn we toch weer verwend in NL dat we een topic openen voor wat steentjes op de weg ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

geekeep schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:27:
En dan te bedenken dat ze in koude landen als Zweden en Oostenrijk tijdens gladheid strooien met grind ipv zout :p Wat zijn we toch weer verwend in NL dat we een topic openen voor wat steentjes op de weg ;)
Ja, maar ze gaan daarna ook niet met 130 km/u over dat gladde grind rijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik heb gisteravond eens gekeken wat een nieuwe (verwarmde) voorruit kost. De bekende bedrijven (van reclamecampagnes) geven geen prijs online, dus wellicht interessant om eens een overzichtje te maken. Alle prijzen zijn incl. montage.

Prijzen (van hoog naar laag):
https://www.carglass.nl: 748,19 euro "na korting" (prijs telefonisch)
https://www.autotaalglas.nl: 475 euro (prijs telefonisch)
https://www.glassdrive.nl: 445 euro (prijs per email)
https://www.nieuwevoorruit.nl: 345 euro (prijs online te vinden)
https://www.autoglas-concurrent.nl: 339 euro (prijs online te vinden)
https://www.glasgarage.nl: 279 euro (prijs per email)
http://afspraak-autoruitreparatie.nl: 265 euro (prijs per email)

Ik heb een afspraak gemaakt bij de Glasgarage. Ik kan er op wachten, en zo riskeer ik geen regen op locatie.

Edit: mijn verzekering dekt het niet (en dat is een ingecalculeerd risico geweest).

[Voor 54% gewijzigd door RemcoDelft op 09-07-2020 19:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:41:
Ik heb gisteravond eens gekeken wat een nieuwe (verwarmde) voorruit kost. De bekende bedrijven (van reclamecampagnes) geven geen prijs online, dus wellicht interessant om eens een overzichtje te maken. Alle prijzen zijn incl. montage.

Prijzen online:
https://www.nieuwevoorruit.nl: 345 euro
https://www.autoglas-concurrent.nl: 339 euro (met 8-14 dagen levertijd, anders 50 euro duurder)

Prijzen niet online (op volgorde van terugbellen):
https://www.autotaalglas.nl: 475 euro
https://www.carglass.nl: 748,19 euro "na korting"
https://www.glasgarage.nl: nog niet bekend
https://www.glassdrive.nl: nog niet bekend

Wordt vervolgd...
Ik denk dat het verschil komt door coating en type verwarming. Bv bij de Golf 7 heb je pre-facelift voorruitverwarming dmv dunne weerstandsverwarmingslijnen. Facelift versie heeft folie IR-verwarming.

Specs 2020: MSI P35 neo2-FR / Intel Quad Q6600 @2,8Ghz / 8gb DDR2 1600 / Intel x25m 80gb SATA SSD / ATI Radeon X800GTO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 20:18

Ankh

|Proud dad of Bart

Dekt je autoverzekering geen ruitschade? Ik heb het in het verleden geen issues hier mee gehad (en werd gewoon kosteloos vervangen).
Overigens woon ik in de kop van NH en steenslag op de boerelandweggetjes gebeurt nog wel eens.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan ben ik serieus benieuwd wat het je bij de dealer zou kosten. Kon misschien nog wel eens meevallen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
Stoeptegel5 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:51:
Je kan vaak de schade verhalen op rijkswaterstaat, lees daar hier meer over https://www.rijkswatersta...chade-verhalen/index.aspx
Als er gaten in de weg zitten of bijv. stukken band dan kan je dat verhalen. Bij steenslag/ruitschade door een steentje denk ik dat je weinig kans maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-06 18:18
Ankh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:56:
Dekt je autoverzekering geen ruitschade? Ik heb het in het verleden geen issues hier mee gehad (en werd gewoon kosteloos vervangen).
Overigens woon ik in de kop van NH en steenslag op de boerelandweggetjes gebeurt nog wel eens.
Als je alleen WA dekking hebt, denkt je verzekering niks aan je eigen auto.

Xiaomi Mi 10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Ankh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:56:
Als je alleen WA hebt dan zit daar vaak geen ruitschade bij. Aangezien ik een dure warmtewerende ruit heb in mijn auto heb ik WA+casco genomen, was maar 5 euro p/maand goedkoper en een nieuwe ruit is 500 euro, 1x ruitschade en het is terug verdiend. Ook aanrijding met wild heb ik al 2x gebruik van kunnen maken, zonder no-claim eraf.

@RemcoDelft een nieuwe, verwarmde voorruit voor 279 euro? Is dat niet gewoon een steenslag reparatie in plaats van een geheel nieuwe ruit? Ik weet nog dat ik eens 320 euro neergelegd heb voor een voorruit van een auto uit 1996 en die was niet verwarmd, warmtewerend, met zonneband of wat dan ook, gewoon een plaat glas in de juiste vorm.

[Voor 6% gewijzigd door FastFred op 07-07-2020 12:10]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
FastFred schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:09:
@RemcoDelft een nieuwe, verwarmde voorruit voor 279 euro? Is dat niet gewoon een steenslag reparatie in plaats van een geheel nieuwe ruit? Ik weet nog dat ik eens 320 euro neergelegd heb voor een voorruit van een auto uit 1996 en die was niet verwarmd, warmtewerend, met zonneband of wat dan ook, gewoon een plaat glas in de juiste vorm.
Ik citeer:
Wij kunnen uw ruit vervangen voor een OEM kwaliteits ruit incl levenslange garantie voor de prijs van 279,00 euro incl montage en btw.

Het monteren duurt ongeveer 1,5 uur en u mag erbij blijven.

En nog extra nagevraagd:
Klopt verwarmd, maar wel zonder regensensor .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-06 12:12
Prijzen van voorruitvervanging zijn belachelijk, met name bij de grote jongens zoals carglass, die werken hoofdzakelijk voor de verzekeringen en hebben een vaste prijs over het algemeen. Ik ben wel verzekerd en heb het "geluk" gehad om 3 voorruiten te verslijten in 1 jaar bij 1 auto... Eerste maal gewone voorruit, bij 2e vervanging wilde ik 1 met een zonneband, geen probleem, zelfde prijs, en de derde keer kreeg ik er 1 met zonneband én warmtewerende coating... kostte allemaal niks extra. Want er is een standaard bedrag afgesproken met de verzekering.

Auto er na, voorruit moest vervangen worden omdat de ster in gezichtsveld zat en doorscheurde, prima, ik wilde een "logo" ruit, oftewel een ruit met Audi logo in dit geval. Geen probleem, moest alleen wachten totdat deze binnen was, ook geen extra kosten.

Ga je dit buiten de verzekering doen bij CarGlass bijv, dan betaal je gewoon de hoofdprijs, ga je zoeken bij kleine bedrijfjes, dan scheelt dat een hoop geld.Tevens ga ik ook voor logoruiten tegenwoordig, men zegt wel dat ze identiek zijn, maar merk toch dat het niet zo is (vervorming) en de logo ruit voldoet aan de specs van de autofabrikant.

Ben overigens blij dat ik er voor vezekerd ben, kost mij niet echt veel extra en als ik geen ruitschade claim in een jaar dan krijg ik 10% extra korting. Bij een ruitschade ben ik alleen die 10% 1 jaar kwijt, meer niet.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True