Hallo medetweakers,
Ik maak gebruik van een Aorus RGB commander en deze vertoond vreemde kuren. Hopend dat één van mijn medetweakers weet wat hiervan de oorzaak kan zijn plaats ik deze post.
Opstelling:
Cooler Master H500m
2 x 220mm Cooler Master ARGB intake fans (originele case fans) 3-pin
3 x 120mm Cooler Master ARGB push (top mount radiator) 3-pin
3 x 120mm Cooler Master ARGB pull (top mount radiator) 4-pin
1 x 140mm Cooler Master ARGB exhaust 4-pin
De fans op de radiator zijn dmv van een splitter verbonden. Dus de fan onder en boven de radiator zijn verbonden, dit is drie maal gedaan. Zo loopt de rpm en rgb synchroon.
1 x Gigabyte Aorus Commander fan & rgb controller (maximaal 8 kanalen)
Per kanaal is het mogelijk om zowel de fan als de RGB van de fan aan te sluiten
Temperatuur sensors en USB output is niet aangesloten.
Controller is verbonden met USB naar het moederbord. Moederbord heeft geen RGB aan boord, dus alles moet via een externe controller lopen.
Probleem:
Zodra ik Smart Fan van Gigabyte installeer en probeer te configureren stoppen mijn front en exhaust fans.
Fans zijn uberhaupt niet in te stellen, ik kan de aanpassingen doen in de fanschema's maar dit geeft geen resultaat.
Het enige wat wel werkt is de fans compleet uit zetten.
Laat ik deze software achterwege dan draaien alle fans, echte alleen op full speed..... kinda anoying
n.b. RGB Fusion werkt prima, de verlichting van de fans kan ik instellen naar wens. Dit is wel een ander software pakket.
Wat heb ik reeds gebrobeerd?
Fans allemaal een eigen kanaal geven.
Mijn vermoeden bestond dat de commander in de war raakte van de fan splitters (meer stroom benodigd).
Dit heeft niet gewerkt, de 120mm fans blijven prima werken. Dit geld voor zowel de 3-pin als de 4-pin fans. Front en exhaust stoppen met werken zodra de software wordt aan geslingerd.
My 2 cents
De controller heeft voldoende output per kanaal om alle fans van stroom te voorzien. Dit is overduidelijk aangezien alles goed werkt zolang de software niet is opgestart.
Het lijkt er op dat een afwijkende stroom behoefte van de 140mm en 220mm de boel in de war schopt zodra de software wordt aangeslingerd.
Eerder was alles verbonden met een NZXT fan controller met twee kanalen (wel minder fans) en werkte alles naar wens. Echter had ik hierbij een losse RGB controller nodig.
Wie is bekend met deze controller?
Wie kent de kuren van deze controller icm de software van Gigabyte?
Heb ik iets verkeerd aangesloten?
https://download.gigabyte...rus-rgb-fan-commander.pdf
Hulp is meer dan welkom aangezien ik mijn build graag wil afronden
Groeten KatWeasl
Ik maak gebruik van een Aorus RGB commander en deze vertoond vreemde kuren. Hopend dat één van mijn medetweakers weet wat hiervan de oorzaak kan zijn plaats ik deze post.
Opstelling:
Cooler Master H500m
2 x 220mm Cooler Master ARGB intake fans (originele case fans) 3-pin
3 x 120mm Cooler Master ARGB push (top mount radiator) 3-pin
3 x 120mm Cooler Master ARGB pull (top mount radiator) 4-pin
1 x 140mm Cooler Master ARGB exhaust 4-pin
De fans op de radiator zijn dmv van een splitter verbonden. Dus de fan onder en boven de radiator zijn verbonden, dit is drie maal gedaan. Zo loopt de rpm en rgb synchroon.
1 x Gigabyte Aorus Commander fan & rgb controller (maximaal 8 kanalen)
Per kanaal is het mogelijk om zowel de fan als de RGB van de fan aan te sluiten
Temperatuur sensors en USB output is niet aangesloten.
Controller is verbonden met USB naar het moederbord. Moederbord heeft geen RGB aan boord, dus alles moet via een externe controller lopen.
Probleem:
Zodra ik Smart Fan van Gigabyte installeer en probeer te configureren stoppen mijn front en exhaust fans.
Fans zijn uberhaupt niet in te stellen, ik kan de aanpassingen doen in de fanschema's maar dit geeft geen resultaat.
Het enige wat wel werkt is de fans compleet uit zetten.
Laat ik deze software achterwege dan draaien alle fans, echte alleen op full speed..... kinda anoying

n.b. RGB Fusion werkt prima, de verlichting van de fans kan ik instellen naar wens. Dit is wel een ander software pakket.
Wat heb ik reeds gebrobeerd?
Fans allemaal een eigen kanaal geven.
Mijn vermoeden bestond dat de commander in de war raakte van de fan splitters (meer stroom benodigd).
Dit heeft niet gewerkt, de 120mm fans blijven prima werken. Dit geld voor zowel de 3-pin als de 4-pin fans. Front en exhaust stoppen met werken zodra de software wordt aan geslingerd.
My 2 cents
De controller heeft voldoende output per kanaal om alle fans van stroom te voorzien. Dit is overduidelijk aangezien alles goed werkt zolang de software niet is opgestart.
Het lijkt er op dat een afwijkende stroom behoefte van de 140mm en 220mm de boel in de war schopt zodra de software wordt aangeslingerd.
Eerder was alles verbonden met een NZXT fan controller met twee kanalen (wel minder fans) en werkte alles naar wens. Echter had ik hierbij een losse RGB controller nodig.
Wie is bekend met deze controller?
Wie kent de kuren van deze controller icm de software van Gigabyte?
Heb ik iets verkeerd aangesloten?
https://download.gigabyte...rus-rgb-fan-commander.pdf
Hulp is meer dan welkom aangezien ik mijn build graag wil afronden
Groeten KatWeasl