Gasverbruik verminderen door convectorputten uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeBarkey
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-02-2021
Hallo,

Ik woon samen in een hoekhuis met dubbel glas. Met name mijn gasverbruik is astronomisch met alle kosten van dien. Recent heb ik een nieuwe modulerende ketel laten installeren met smart thermostaat en dat scheelt. Mijn huis wordt verwarmd met radiotoren in alle kamers, vloerverwarming in de keuken en convectorputten in de woonkamer en nog een kamer. In zowel de woonkamer als de andere kamer zijn ook radiatoren aanwezig.

Nu lees ik dat convectorputten erg onredabel zijn. Tegelijkertijd zei de installateur van de modulerende ketel dat ik juist alles open moest zetten, zelfs radiatoren op kamers die ik niet in gebruik heb.

Is het om het gasverbruik te verminderen aan te raden de convectorputten dicht te draaien en alleen de radiatoren het werk te laten doen?

Wat vinden jullie? Alvast dank voor de moeite van een antwoord!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Heb in mijn huis juist alle conventionele radiatoren vervangen door convectoren, omdat de warmte afgifte icm ventilatoren veel hoger was, dus zuiniger. Mede omdat de ketel nog maar 35 graden hoeft te stoken.

Belangrijk om je verbruik te verlagen: inregelen van de radiatoren, convectoren en vloerverwarming. Zie speciaal topic hierover.

Isoleren isoleren en isoleren....

Had ik al gezegd isoleren??
Niet alleen rendabel, maar ook comfort verhogend. Ook veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:34
Ik heb de temperatuur van mijn cv verlaagd van 70 naar 55.
Scheelt ook een boel

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
WiebeBarkey schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:51:
Hallo,

Ik woon samen in een hoekhuis met dubbel glas. Met name mijn gasverbruik is astronomisch met alle kosten van dien. Recent heb ik een nieuwe modulerende ketel laten installeren met smart thermostaat en dat scheelt. Mijn huis wordt verwarmd met radiotoren in alle kamers, vloerverwarming in de keuken en convectorputten in de woonkamer en nog een kamer. In zowel de woonkamer als de andere kamer zijn ook radiatoren aanwezig.

Nu lees ik dat convectorputten erg onredabel zijn. Tegelijkertijd zei de installateur van de modulerende ketel dat ik juist alles open moest zetten, zelfs radiatoren op kamers die ik niet in gebruik heb.

Is het om het gasverbruik te verminderen aan te raden de convectorputten dicht te draaien en alleen de radiatoren het werk te laten doen?

Wat vinden jullie? Alvast dank voor de moeite van een antwoord!
We willen graag meer weten:
- grootte huis en m3 gasvrbruik
- mate van isolatie
- gebruiksprofiel (#mensen, hoe vaak thuis)

Bv
Alles open, ook in kamers die je niet gebruikt zorgt ervoor dat je een lagere Ta kan toepassen (=aanvoertemperatuur). Bij HR kan dat 15% rendement opleveren.
Maar als je meer dan 15% verspilt door extra warmteverlies.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat is het bouwjaar van het huis en wat vind jij een een astronomisch gasverbruik?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeBarkey
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-02-2021
Vreemd, ik had al eerder antwoorden gegeven maar die zie ik hier niet meer. Dan nog maar een keer. Mijn hoekhuis is van 1974. BG met 2 verdiepingen. Overal dubbel glas. Mate van verdere isolatie weet ik niet. Er woont 1,5 mens in mijn huis (LAT-relatie). Mijn gasverbruik was in 2018/2019 2.804 M3 en in 2019/2020 2.547 M3. Ik verwacht dat dit terugvalt naar 2.000 M3 (want nieuwe ketel en beter ingesteld).

Ik ben sinds februari 2020 aan het meten geslagen met Huisbaasje op mijn slimme meter. Eerder heb ik de vloerverwarming in de keuken uitgezet en dat scheelde aardig in het verbruik. Ook heb ik de radiator op de 2e verdieping dicht gedraaid. Op de 1e verdieping heb ik 1 kamer niet in gebruik en daar had ik de radiator dichtgedraaid doch de installateur zei dat het qua verbruik beter was als alle radiatoren openstaan.

Vraag is dus nu om het zin heeft de convectorputten dicht te draaien aangezien er ook radiatoren in die kamers zijn. Wat denken jullie? Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Die radiatoren hebben wss niet genoeg vermogen om de boel tijdens de winter warm te krijgen.

Ik heb mijn convectorput een boost gegeven door er een aantal 14cm fans op te leggen die aanslaan zodra de waterleidingen warm worden. Zo komt ook in een modulerende stand er voldoende warmte uit de convectorput.
Ik had namelijk de ervaring dat er warmte werd ontwikkeld in de put, maar niet voldoende om de kamer te verwarmen. Met de fans is dat zeker verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als je erg weinig thuis bent is het wel zo dat de radiatoren snel hun warmte afgeven. Vloerverwarming en convectoren niet.
Dus als de radiatoren voldoende vermogen hebben om het snel behaagelijk te maken op de momenten dat je in huis bent, kan je ervoor kiezen om inderdaad alleen de radiatoren te gebruiken. Je ketel staat dan overigens vol gas te werken wss en moduleert niet.
Ben je veel thuis zou je ketel optimaal kunnen moduleren met de vloerverwarming en convectorverwarming.
Pagina: 1