fusion drive wissen en mac os herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 11:38
Beste,

Graag zou ik van mijn imac de fusion drive wissen en macOS herinstalleren.

In het voorbeeld van Apple (https://support.apple.com/nl-be/HT208496) staat: "de schijf waarmee de Mac is opgestart, staat bovenaan de lijst. In dit voorbeeld is 'Apple SSD' de opstartschijf".

Ik hoor de volgende stappen te doen:

- Selecteer de schijf die u wilt wissen
- Klik op 'wis'

maar in mijn situatie kan ik de fusion drive niet wissen: als ik deze aanklik dan kan ik de toets 'erase' niet indrukken. Wel kan ik enkel de onderliggende delen 'container disk3, macintosh HD, macintosh HD' wissen.

Verder vroeg ik me hier ook bij af of ik 'Disk Images' kan verwijderen, want de 'wis'-knop kan ik niet indrukken.

Weet iemand aub wat ik dus best doe om alles te wissen en MacOS te herinstalleren?
Normaal zou dit laatste geen probleem mogen zijn: "Met macOS Recovery kunt u het Mac-besturingssysteem eenvoudig opnieuw installeren, zelfs als u de opstartschijf eerst moet wissen" (https://support.apple.com/nl-be/HT204904)

Van harte dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXO_OAsZ8VYGeqSwNuPr16DlnZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaS1esvBySfiqUnRV2vekxQP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door dellete op 21-05-2020 15:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroningerDev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 12:01
De 'Disk images' betreft het tijdelijk ingeladen systeem (de recovery). Het klopt dat je deze niet kan wissen.

De Fusion Drive is op 2 manieren te wissen. Zo te zien werkt de 1e optie niet voor jou. De 2e optie is om de "partities" zelf te wissen. Je hebt "Macintosh HD" en "Macintosh HD - Data". Of de 2e heet "Gegevens" in plaats van Data'. Dit is afhankelijk van de taal.

Ik zou zeggen verwijder de gehele "Data" partitie en wis de Macintosh HD. Dan zou je alles weer kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Dus beide elementen van 'container disk3' wissen?
Wordt er dan een nieuw element aangemaakt, waar later de herinstallatie van macOS kan gebeuren?

Verder dacht ik dat de herinstallatie van macOS via wifi gebeurd, gaat dit vlot?

Dank!

[ Voor 41% gewijzigd door dellete op 21-05-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:22

nelizmastr

Goed wies kapot

dellete schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:29:
Dus beide elementen van 'container disk3' wissen?
Wordt er dan een nieuw element aangemaakt, waar later de herinstallatie van macOS kan gebeuren?

Verder dacht ik dat de herinstallatie van macOS via wifi gebeurd, gaat dit vlot?

Dank!
De snelheid van internet recovery is afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding en signaal van je WiFi. Zelf installeer ik macOS altijd via USB, gaat sneller. Moet je uiteraard wel vanuit een werkend macOS maken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Maar als je eerst je schijf wist, kan je dan nog perfect macOS installeren?
Want dat is de bedoeling: alles netjes opruimen en herinstalleren.