Setup voor DALI en KNX in geheel af te bouwen woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-10-2022
Mijn eerste post na een goede 10 jaar gok ik zo, waarbij ik helaas geen toegang meer heb tot mijn oude account. Een verse start dus!

Over een maand wordt mijn toekomstige woning volledig casco opgeleverd. Dat wil zeggen, mooi opgeknapt industrieel pand aan de buitenkant, een 'parkeergarage' van binnen. Het ontwerp voor de afbouw is geheel gedaan, maar mijn handen beginnen steeds meer te jeuken om het huis ook echt slim te maken. Daarnaast wil ik het huis energiezuinig maken en daar kan domotica goed bij helpen.

Ik begon bij z-wave en andere oplossingen en ben inmiddels beland op de combinatie van KNX en DALI. DALI voor de mogelijkheden en kostprijs voor de verlichting en KNX voor verwarming, installatie en later andere toepassingen. De kosten snel op, dus zal ik voor nu ook keuzes moeten maken.

ETS online cursusje gevolgd om een beter begrip te krijgen van hoe KNX werkt, veel gelezen op Tweakers, KNX en andere websites. Inmiddels begrijp ik het conceptueel vrij goed, maar loop nog steeds tegen verschillende problemen en vragen aan waarbij jullie kennis heel erg gewaardeerd wordt.
Uitgangspunten
- met zo weinig mogelijk schakelaars een goede sfeer kan maken met verlichting
- geen lelijke thermostaten en CO2 sensoren aan de muur, maar geïntegreerd in knoppen
- aansturing vloerverwarming en warmtepomp met KNX
- aansturing WTW balansventilatie met KNX (0-10V), 500M3 Vasco (type nog uitzoeken)
- schakelbaar maken stopcontacten (mogelijk met inbouwunit in stopcontact, ipv centrale actuator)

toekomstige ideeën
- gordijnen elektrisch openen en sluiten
- deuren en raamsensoren?
-.... (ideeën welkom :P )

Componenten
- Gira tastsensor 4 (veelal de 2 of 4-voudige wippenset, zwart aluminium)
- Gira X1 als IP gateway en logic editor
- Gira Dali KNX gateway plus
- 2x Gira heating actuator basic (heel misschien de uitgebreidere, maar zie nog niet in waarom dat nodig is)
- Nog een power supply unit met choke (to be confirmed welke...)

Vragen
- Ik wil de DALI draad aanleggen door 5 aders installatiedraad te trekken door de PVC leidingen. Om niet alles op één groep te krijgen (dan zouden alle lampen uit gaan bij het uitschakelen van de zekering) wil ik de DALI lijn koppelen zoals hieronder. Echter, mag dit wel in NL omdat er zo meerdere groepen langs dezelfde DALI stuurdraad loopt, en DALI geen SELV is?
(ik zou dan 3x2,5mm gebruiken en 2x1,5mm voor de DALI stuurdraad)

- Zouden jullie de KNX kabel naar de centraaldozen leiden (al dan niet in zelfde buis als de 230V leiding, en van daaruit naar de schakelaars, of geheel apart aanleggen?

Afbeeldingslocatie: https://www.ministryoflight.be/images/installatieschema_circuits.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSJ
  • Laatst online: 28-05-2020

BSJ

Zo daarvoor heb ik ook een account bij tweakers gemaakt :-)

Wij zijn op het moment ongeveer in dezelfde fase als jij, alleen de basis is een andere: Bij ons gaat het om een huis (bij Frankfurt a.M. Duitsland), en bij ons is er nog veel meer te doen voordat we casco bereiken... Maar de vragen zijn ongeveer hetzelfde, dus ik sluit me graag bij jouw vragen aan. Een paar ideeën/antwoorden/voorstellen heb ik alvast.

Mbt jouw vragen:

Uitgangspunten
  • zo weinig mogelijk schakelaars is ook conventioneel mogelijk, door meerdere lampen met één schakelaar te schakelen
  • waarom stopcontacten lokaal schakelbaar maken?
Ideen
Dit is de belangrijkste stap! Waarom KNX? Waarom DALI? Dat zijn de vragen die mij bezig houden. Wat is speelgoed en wat maakt het leven ècht makkelijker? Zie link naar een interessant blog.
Vooral ook de vraag: Waarom twee bussen? KNX kan licht sturen.
  • wordt je woning met raamcontacten opgeleverd? achteraf inbouwen is minder mooi/makkelijk/betaalbaar
  • centrale uitknop voor lichten, evtl. gecombineerd met elektrische gordijnen, stopcontacten, etc
  • sleutelbord, waarmee bij het naar huis komen centrale functies volgens "sleutelprofiel" worden geactiveerd
  • schakelen van verlichting met aanwezigheidssensor
  • schakelen van slaapkamerlampen met bewegingsmelder
Componenten
Waarom niet MDT schakelaars?

Vragen
  • SELV+220: Waarschijnlijk niet. Misschien heeft iemand anders nog een mening?
  • KNX geheel apart aanleggen!
Links (sorry veel Duits)
Heb ik überhaupt KNX nodig? Blog in negen delen. Link naar deel 2, met daarin een belangrijke afbeelding:
Afbeelding KNX vs. conventioneel
Link
Link
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
BSJ schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:11:
Uitgangspunten
  • zo weinig mogelijk schakelaars is ook conventioneel mogelijk, door meerdere lampen met één schakelaar te schakelen
  • waarom stopcontacten lokaal schakelbaar maken?
Dat is ook conventioneel mogelijk, maar LED dimmen in grote groepen is veel lastiger en een stuk minder flexibel dan met DALI/KNX. Tevens kan je conventioneel niet zomaar scenes oproepen.

Stopcontacten schakelbaar maken met KNX om bijvoorbeeld de koffiemachine aan te laten gaan in de ochtend en/of alle apparatuur helemaal uit te schakelen met een druk op de knop als ik het pand verlaat.
Ideen
Dit is de belangrijkste stap! Waarom KNX? Waarom DALI? Dat zijn de vragen die mij bezig houden. Wat is speelgoed en wat maakt het leven ècht makkelijker? Zie link naar een interessant blog.
Vooral ook de vraag: Waarom twee bussen? KNX kan licht sturen.
DALI is geboren door de verlichting die we in het huis bestellen; deze worden allen met DALI drivers geleverd om mooie dimming te kunnen krijgen. Het idee voor KNX is hierna pas in m'n hoofd geboren omdat ik de keuze in knoppen van DALI te beperkt vond.
Bijkomend voordeel van de combinatie met KNX is dat je het beste van beide werelden krijgt. KNX zorgt er ook voor dat er geen lelijke thermostaten in huis komen.
  • wordt je woning met raamcontacten opgeleverd? achteraf inbouwen is minder mooi/makkelijk/betaalbaar
  • centrale uitknop voor lichten, evtl. gecombineerd met elektrische gordijnen, stopcontacten, etc
Met die tastsensoren staan al die mogelijkheden open. Met 4 wippen zijn er genoeg mogelijkheden per control unit om dat ook toe te voegen.
Raamsensoren is een groot twijfelgeval, IMHO kan het een beetje overkill zijn. Aangezien ik een lijn voor de gordijnrails wil laten aanleggen zit het dicht genoeg in de buurt.
Componenten
Waarom niet MDT schakelaars?
Deze vind ik persoonlijk niet heel mooi (gebaseerd op foto's op internet) en vind de zwart aluminium uitstraling die je bij de Gira tastsensor 4 kan kiezen erg mooi. Tevens CO2 meter verwerkt in iedere knop.
Vragen
  • SELV+220: Waarschijnlijk niet. Misschien heeft iemand anders nog een mening?
  • KNX geheel apart aanleggen!
DALI is geen SELV, KNX juist wel. Ik ga bij leverancier van de verlichting de vraag ook uitzetten over DALI.

Mijn huidige idee is zoals de tekening, waarbij ik iedere 'centraaldoos' gewoon voorzie van 5 draden, waarvan 2 voor DALI. In de meterkast kan ik die DALI lijnen bij elkaar knopen en koppelen aan de DALI bus.
Door het centraal aan elkaar te knopen kan je niet per ongeluk iets verkeerd aansluiten in een lasdoos, waarbij je alsnog 230V door je donder heen krijgt.
Links (sorry veel Duits)
Dank, ik zal ze eens lezen waar mijn Duits dat toelaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSJ
  • Laatst online: 28-05-2020

BSJ

Dat ging snel; Zo snel ben ik meestal niet...
Dat is ook conventioneel mogelijk, maar LED dimmen in grote groepen is veel lastiger en een stuk minder flexibel dan met DALI/KNX. Tevens kan je conventioneel niet zomaar scenes oproepen.
Klopt! Dat is voor mij ook één van de redenen om met een bus te willen werken
Stopcontacten schakelbaar maken met KNX om bijvoorbeeld de koffiemachine aan te laten gaan in de ochtend en/of alle apparatuur helemaal uit te schakelen met een druk op de knop als ik het pand verlaat.
OK, helemaal mee eens; Maar: Wat bedoel je met LOKAAL schakelbaar?
DALI is geboren door de verlichting die we in het huis bestellen; deze worden allen met DALI drivers geleverd om mooie dimming te kunnen krijgen. Het idee voor KNX is hierna pas in m'n hoofd geboren omdat ik de keuze in knoppen van DALI te beperkt vond.
Als je al veel DALI lampen hebt, staat de keuze voor DALI natuurlijk vast!
Raamsensoren is een groot twijfelgeval, IMHO kan het een beetje overkill zijn.
Persoonlijk vind ik het een heerlijk uitzicht: Je doet alle lampen uit met de centrale schakelaar; Staat er nog een raam open, krijg je een push mededeling nog vóór je in de auto zit. Nooit meer: "Heb jij het badkamerraam eigenlijk dichtgedaan?" Bij elektrisch bediende dakramen wordt het nog makkelijker/mooier.
DALI is geen SELV, KNX juist wel. Ik ga bij leverancier van de verlichting de vraag ook uitzetten over DALI.

Mijn huidige idee is zoals de tekening, waarbij ik iedere 'centraaldoos' gewoon voorzie van 5 draden, waarvan 2 voor DALI. In de meterkast kan ik die DALI lijnen bij elkaar knopen en koppelen aan de DALI bus.
Door het centraal aan elkaar te knopen kan je niet per ongeluk iets verkeerd aansluiten in een lasdoos, waarbij je alsnog 230V door je donder heen krijgt.
Omdat ik zelf geen elektrotechnieker ben, vind ik het moeilijk om dit de beoordelen. Maar mijn gezond mensenverstand zegt hetzelfde. Ik ben benieuwd wat jouw leverancier ervan zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
Inmiddels al wat supplies ingeslagen nadat ik me nog de nodige uurtjes vermaakt heb met het lezen van handleidingen, het kijken van webinars en het rondneuzen in ETS 5.

- ETS5 licentie voor 20 apparaten (USB dongle is onderweg), met korting viel het mee
- Gira X1
- De nodige Gira Tastsensor 4, 4-voudige pulsdrukkkers
- MDT STC-0640.01 (640mA voeding met additionele 30vDC output, waarmee ik de X1 ga voeden. Het totaal blijft momenteel ruim binnen de 640mA)
- MDT SCN-DALI32.03 (KNX Dali Gateway)
- MDT AKK-1616.03 (16-voudige switch actuator. Wellicht wat overkill vooralsnog, maar de meerprijs t.o.v. 8 is het risico dat ik niet meer dan 8 nodig heb wel waard)
- Hager VKG22S kastje (2x12 modules) om alles netjes in op te hangen. Dit is hetzelfde systeem waarmee straks de meterkast wordt aangelegd, dus dan kan het mooi gecombineerd worden

Als alles binnen is dan kan ik eens wat pogingen wagen om het geprogrammeerd te krijgen en te installeren, zodat het in het nieuwe huis snel aan de praat is.

Nog op het verlanglijstje staat de verwarmingregelaar MDT AKH-0800.02, maar ik geloof dat ik bovenstaande eerst maar eens aan de praat moet gaan krijgen!

Als het in een tijdelijk kastje zit zal ik wel een fotootje posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
De eerste componenten zijn binnen! Aansluiten was even een gepriegel maar is zo goed genoeg voor de testopstelling.

Wel heb ik een kleine miscalculatie gemaakt door te denken dat de X1 gevoed kan worden door de tweede 30V support uitgang (geen choke) van de MDT. De X1 kan een spanning van 24-30VDC aan. Helaas, die vlieger gaat dus niet op en de X1 geeft geen sjoege.

Om die reden wacht ik nu met smart op een simpele hulpvoeding van Mean Well om de boel écht aan de praat te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKTwJTkINGPH1zCieg59ThEyvuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pnf6ZHAcjxLb1hKT3uPCIVom.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 08:24
Erg benieuwd of je de boel werkend hebt gekregen en welke keuze je eventueel gemaakt hebt mbt led-lampen en voedingen.
Pagina: 1