In de achtertuin van ons nieuwe huis (uit 1925) staat een waterput. We hebben begrepen dat deze het altijd wel gedaan heeft, maar de afgelopen jaren (wij gokken tussen de 4 en 10 jaar) niet meer gebruikt is.
Na wat meters overwoekerde planten weggehakt te hebben kwamen we dit tegen:
:strip_exif()/f/image/GVBnMaZmVjAhejabXhkFuYDj.jpg?f=fotoalbum_large)
Inclusief slangen, maar zonder pomp of enige kennis van wat het precies is of hoe het in elkaar zit.
De put is maar een half metertje diep, daarna zit er in het midden een buis die heel wat meters naar beneden gaat.
:strip_exif()/f/image/S2MRrnKe9pno735fnSrN6ruh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de (vrij dikke) slang er een stukje uit haalt, dan is hij duidelijk nat.
We zouden graag de put willen gebruiken om de tuin mee te besproeien, maar we hebben geen enkele kennis van waterputten. Na veel googelen en lezen begrijp ik dat een simpele tuinpomp zou moeten volstaan.
Waar ik echter niet achter kom is:
- hoe controleer ik of de waterput nog gewoon bruikbaar is? (En moet er ook periodiek onderhoud op gedaan worden?)
- wat gebeurt er als er modder of bladeren of andere zooi onderin ligt met de pomp?
- kan ik die dikke slang herbruiken en heb ik dan een adapter nodig? Zo ja, hoe kom ik er achter welke?
- Ik neem aan dat bij de uitgang van de pomp gewoon een (of meer) Gardena koppeling zit welke ik kan gebruiken voor de sproeier(s).
Normaliter zou ik deze vragen bij de bouwmarkt vragen, maar momenteel Is het daar zo druk dat ik hoop dat hier mensen ervaring hebben
Edit: nog een foto van de aansluiting van de slang:
Na wat meters overwoekerde planten weggehakt te hebben kwamen we dit tegen:
:strip_exif()/f/image/GVBnMaZmVjAhejabXhkFuYDj.jpg?f=fotoalbum_large)
Inclusief slangen, maar zonder pomp of enige kennis van wat het precies is of hoe het in elkaar zit.
De put is maar een half metertje diep, daarna zit er in het midden een buis die heel wat meters naar beneden gaat.
:strip_exif()/f/image/S2MRrnKe9pno735fnSrN6ruh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de (vrij dikke) slang er een stukje uit haalt, dan is hij duidelijk nat.
We zouden graag de put willen gebruiken om de tuin mee te besproeien, maar we hebben geen enkele kennis van waterputten. Na veel googelen en lezen begrijp ik dat een simpele tuinpomp zou moeten volstaan.
Waar ik echter niet achter kom is:
- hoe controleer ik of de waterput nog gewoon bruikbaar is? (En moet er ook periodiek onderhoud op gedaan worden?)
- wat gebeurt er als er modder of bladeren of andere zooi onderin ligt met de pomp?
- kan ik die dikke slang herbruiken en heb ik dan een adapter nodig? Zo ja, hoe kom ik er achter welke?
- Ik neem aan dat bij de uitgang van de pomp gewoon een (of meer) Gardena koppeling zit welke ik kan gebruiken voor de sproeier(s).
Normaliter zou ik deze vragen bij de bouwmarkt vragen, maar momenteel Is het daar zo druk dat ik hoop dat hier mensen ervaring hebben
Edit: nog een foto van de aansluiting van de slang:
:strip_exif()/f/image/4wqjMqaGzIQtU44KFH5CeFlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door EMP op 21-05-2020 14:19 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.