Waterput: hoe (weer) te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Topicstarter
In de achtertuin van ons nieuwe huis (uit 1925) staat een waterput. We hebben begrepen dat deze het altijd wel gedaan heeft, maar de afgelopen jaren (wij gokken tussen de 4 en 10 jaar) niet meer gebruikt is.

Na wat meters overwoekerde planten weggehakt te hebben kwamen we dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4T39z6LLOfkaVyrd4nSSKAtO-C4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVBnMaZmVjAhejabXhkFuYDj.jpg?f=fotoalbum_large

Inclusief slangen, maar zonder pomp of enige kennis van wat het precies is of hoe het in elkaar zit.

De put is maar een half metertje diep, daarna zit er in het midden een buis die heel wat meters naar beneden gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPZTAkLV-fNbaoWHosBWIY8tKGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2MRrnKe9pno735fnSrN6ruh.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de (vrij dikke) slang er een stukje uit haalt, dan is hij duidelijk nat.

We zouden graag de put willen gebruiken om de tuin mee te besproeien, maar we hebben geen enkele kennis van waterputten. Na veel googelen en lezen begrijp ik dat een simpele tuinpomp zou moeten volstaan.

Waar ik echter niet achter kom is:
- hoe controleer ik of de waterput nog gewoon bruikbaar is? (En moet er ook periodiek onderhoud op gedaan worden?)
- wat gebeurt er als er modder of bladeren of andere zooi onderin ligt met de pomp?
- kan ik die dikke slang herbruiken en heb ik dan een adapter nodig? Zo ja, hoe kom ik er achter welke?
- Ik neem aan dat bij de uitgang van de pomp gewoon een (of meer) Gardena koppeling zit welke ik kan gebruiken voor de sproeier(s).

Normaliter zou ik deze vragen bij de bouwmarkt vragen, maar momenteel Is het daar zo druk dat ik hoop dat hier mensen ervaring hebben :)

Edit: nog een foto van de aansluiting van de slang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wduTPEhTRf8UkGH5Y9swNCDh4k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wqjMqaGzIQtU44KFH5CeFlQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door EMP op 21-05-2020 14:19 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 17:51
Dit is een zogenaamde Puls. Je hebt een pomp nodig. Bijvoorbeeld een Gardena Classic 3000. Als je de pomp op de Puls aansluit moet je via een opening in de pomp eerst de hele slang vol water gieten voor de eerste keer draaien. Als de puls goed is aangelegd zit er aan de onderkant van die slang een terugslagklepje zodat het systeem vol blijft staan.

Een puls behoeft verder geen onderhoud. Ik heb er zelf ook 1.

Dus, pompje kopen, aansluiten, vullen en pompen maar. Als je water oppompt waar relatief veel ijzer in zit adviseer ik je tijdens t sproeien van je tuin niet op je tegels oid te sproeien. Het ijzer laat een bruine waas achter. Dus alleen op de plantjes.

[ Voor 23% gewijzigd door B-lex op 21-05-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Bedankt voor de tips @B-lex. We hebben een pomp en verloopstukken gekocht. Echter lijkt het er op dat de oude slang lek is en lucht aanzuigt. Als we de slang vullen en op de pomp aansluiten spuit hij een paar seconden water, en daarna niets meer, en staat er lucht in de bovenste paar meter van de slang.

Nieuwe slang is onderweg :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
Ik heb wel wat tips om je kennis een beetje op te bouwen.

Normaliter zit er onderaan of bovenaan deze zuigslag die de grond in gaat een terugslagventiel.

Ik zou de zuigslang er een keer helemaal uit halen (hij is toch lek en moet vervangen worden begrijp ik).

De terugslagklep ziet er zo uit:
https://www.bol.com/nl/p/...endraad/9200000101169887/

Als hij onderaan zit is hij vaak gecombineerd met een korfje om vuil weg te houden uit je pomp:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/OQVp8ojPLqr/303x840.jpg

(Er zijn ook korfjes zonder terugslagklep)

Deze slang+terugslagklep wordt meestal aangesloten op een zelfaanzuigende centrifugaalpomp. (Eventueel met een voorraadvat op druk (google: hydrofoorset)

Het 'zelfaanzuigende' geeft aan dat hij ook de eventuele lucht in de slang kan 'afvoeren'. Maar dat is niet bedoeld om elke keer bij het starten van de pomp te laten gebeuren, het liefste wil je eenmalig de lucht er uit laten zuigen, dan is de slang + pomp gevuld met water zonder lucht, en door de terugslagklep loopt het water niet weer terug naar beneden (tot het grondwaterpeil) maar blijft de hele slang gevuld. Je pomp hoeft de volgende keer dan geen lucht af te voeren (zonder klep zakt het water terug tot het grondwater niveau en heb je weer een meter of twee lucht in je slang). Lucht wegpompen levert veel warmte op in je pompmotor daarom wil je eigenlijk het water erin houden omdat het koelt en daarmee smerend werkt.

Of een terugslagklep onderaan of bovenaan de slang beter is lijkt een stammenstrijd, ik heb hem zelf liever bovenaan, zodat hij te zien is, de buitenkant droog is en de klep minder makkelijk belemmerd wordt in zijn werking door eventueel rommel+vuild dat normaliter naar onderen zakt en tussen de klep en de zitting kan komen waardoor hij niet meer goed afsluit.

Het is trouwens verstandig om de zuigslang niet helemaal op de bodem van je put te laten eindigen (ook in verband met vuil op de bodem), als hij een halve meter boven de bodem hangt is het prima.

Om een goede 'opbrengst' aan water te hebben moet de onderkant van de put flink lager liggen dan het grondwaterpeil. (bijvoorbeeld bodem put is 8 meter lager dan grondwaterpeil) (Ook speelt de grondsamenstelling een rol en de type sleuven die onderin de grijze pvc pijp van je put gezaagd zijn.)

Betreffende pompen, ik heb een 1PK centrifugaalpomp, die is aangesloten op een 25mm pvcdrukbuis leiding die door de tuin loopt. Als ik de pomp aanzet kan ik ongeveer 3 zware sproeiers aanzetten en blijft de waterdruk door de pomp lekker hoog. Beter dan het pisstraaltje dat je van het waterleidingbedrijf krijgt waarmee je misschien 1 sproeier kan aanzetten.

Op je foto van de aansluiting bovenaan je slang zie ik trouwens niet de rubberring die er in hoort. Die is wel nodig bij het aansluiten op de pomp (of terugslagklep). Want een klein lek door slechte aansluiting zorgt dat je waterpeil in de slang zal zakken omdat er lucht inkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door AzertyNL op 22-05-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekkart Luc
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05-2022
Beste,

Heb ook een oude waterboring in de tuin,
Maar is wel 30 jaar niet actief gebruikt.
Graag wil ik deze weer gebruiken, maar het kan ook zijn dat de boring verstopt is of dat er een vast bezinksel gevormd is?
Ik ga alvast nog eens proberen met de buis met water te vullen en de oude pomp weer aan te sluiten waar deze altijd mee gewerkt heeft.

Misschien is de klus al geklaard, bedankt alvast voor de tips,

Luc