Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke Ryzen CPU en moederbord compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• F T
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 27-11 11:51
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een Ryzen CPU of APU voor een huis-thuis-keuken PC die goed is voor op de lange termijn. Ik ben ook van plan ooit later een 4K monitor te kopen om te internetten, video's te kijken en andere basistaken, eventueel videobewerking, niet gamen op 4K. Gamen op Full HD zal wel gedaan worden, maar zelden.
Stel het wordt geen APU, dan heb nog een GTX 550 Ti liggen, maar deze ondersteund volgens mij geen 4K resolutie meer. Als ik een CPU los zou nemen dan zou ik een simpele videokaart erbij kopen.
Ik wil graag (licht) multitasken, Ryzen 3 sluit ik dus uit, maar de nieuwe 3100 en 3300X vind ik daarentegen nog wel interessant.
Mijn keuzes zijn op dit moment de Ryzen 3 3100, 3100X, Ryzen 5 2400G (tweedehands) of 3400G.

Wat is je budget?
Max €200 (APU of CPU+videokaart)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen 5 2400G/3400G denk ik zelf aan, liefst geen Ryzen 3 APU

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Compatibiliteit?
Ik heb een eerder dit Asus Prime B450M-A moederbord gekocht:
https://tweakers.net/pric...5/asus-prime-b450m-a.html
Ik heb deze jammer genoeg gekocht voor de aankondiging van B550 moederborden, met als gedachte de meest recente AMD CPU/APU ervoor te kopen.
Op de doos staat dat die "Ryzen 3000 Desktop Ready" is. Werkt deze dan out-of-the-box met de 3400G?
Ik lees op internet dat bij sommige mensen hij direct werkt met een Ryzen 3000 CPU, maar bij iemand anders werkt die weer niet met de 3400G APU. Hoe weet ik met welke BIOS het moederbord komt en of het zeker werkt?
Ik vind het niet erg om het RMA proces te doen voor de AMD leenkit, maar liefst natuurlijk niet. Hoe lang duurt dit gehele proces normaal? Verstuurt AMD dan vanuit Nederland of bijvoorbeeld helemaal uit Amerika?
Ik hoor graag van jullie welke CPU/APU jullie mij aanraden in mijn geval.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 08:53
Allereerst is de 3400g amper verkrijgbaar, waardoor hij vaak erg duur is.
Ja je moederbord gaat meteen klaar zijn voor de ryzen, welke je ook koopt. Welke bios hij heeft kan je aan verkoper vragen. Dit maakt eigenlijk niet uit want hij is al klaar gezet voor je ryzen en je update hem sowieso.

Vraag is vooral of een ryzen met igpu beter werkt dat ryzen 5 3600 met je oude ggpu. (Die wel erg oud is).

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:12

Thomg

Aww yiss

De 3400G is een Ryzen 2000 series CPU.
Je kan hier zien:
https://www.asus.com/Moth...IME-B450M-A/HelpDesk_CPU/
Dat als de 3000 serie supported wordt (e.g. zie 3600 vanaf 1201) dat de 3000G series ook supported moeten zijn (e.g. zie 3400G ook vanaf 1201).
F T schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:39:
AMD Ryzen 5 2400G/3400G denk ik zelf aan, liefst geen Ryzen 3 APU
Geen Ryzen 3 APU willen is een zeer vreemde eis. Doet me denken aan mensen die destijds zeggen "ik wil geen i5! i7 alleen!" en dan vervolgens niet kunnen motiveren waarom (maar ze spelen wel enkel games...).

Enfin, als jij een nette APU wilt met vooral goede bang for the buck zou ik niet verder kijken dan een 3200G. De 3400G, ook al is deze leverbaar, vraagt een te grotere premium voor enkel SMT support en iets meer grafische units.

De 550Ti ondersteunt inderdaad geen 4K, maar dat betekent dus wel dat je (relatief) goedkoop klaar kan zijn met een 1600AF (pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed) of anders met een 3600 als je denkt dat het de moeite waard is (pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed).

Dan koop je een nieuwe GPU wanneer de tijd komt voor een 4k scherm. Te vaak zie ik mensen zeggen "ja ik ga later een 4k scherm kopen!!!" en dan bedoelen ze ongeveer 3 jaar later. :+

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@F T 3200G voldoet prima met Vega 8(igpu)
3400G heeft Vega 11, en is wat krachtiger pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed edit: heb je al een moederbord en geschikt RAM ?

[Voor 72% gewijzigd door Hackus op 21-05-2020 13:55]

Hackus Goes 4x15 @60%

• F T
99ruud99 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:44:
Allereerst is de 3400g amper verkrijgbaar, waardoor hij vaak erg duur is.
Ja je moederbord gaat meteen klaar zijn voor de ryzen, welke je ook koopt. Welke bios hij heeft kan je aan verkoper vragen. Dit maakt eigenlijk niet uit want hij is al klaar gezet voor je ryzen en je update hem sowieso.

Vraag is vooral of een ryzen met igpu beter werkt dat ryzen 5 3600 met je oude ggpu. (Die wel erg oud is).
Dat klopt, ik heb de 3400G al een tijdje in de gaten en sinds enkele dagen is die weer beschikbaar voor ~€150, dus die overweeg ik nu.
Goed om te weten dat die al klaar ervoor is. Om het zeker te weten kan ik het inderdaad nog even navragen.
Thomg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:47:
De 3400G is een Ryzen 2000 series CPU.
Je kan hier zien:
https://www.asus.com/Moth...IME-B450M-A/HelpDesk_CPU/
Dat als de 3000 serie supported wordt (e.g. zie 3600 vanaf 1201) dat de 3000G series ook supported moeten zijn (e.g. zie 3400G ook vanaf 1201).

[...]

Geen Ryzen 3 APU willen is een zeer vreemde eis. Doet me denken aan mensen die destijds zeggen "ik wil geen i5! i7 alleen!" en dan vervolgens niet kunnen motiveren waarom (maar ze spelen wel enkel games...).

Enfin, als jij een nette APU wilt met vooral goede bang for the buck zou ik niet verder kijken dan een 3200G. De 3400G, ook al is deze leverbaar, vraagt een te grotere premium voor enkel SMT support en iets meer grafische units.

De 550Ti ondersteunt inderdaad geen 4K, maar dat betekent dus wel dat je (relatief) goedkoop klaar kan zijn met een 1600AF (pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed) of anders met een 3600 als je denkt dat het de moeite waard is (pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed).

Dan koop je een nieuwe GPU wanneer de tijd komt voor een 4k scherm. Te vaak zie ik mensen zeggen "ja ik ga later een 4k scherm kopen!!!" en dan bedoelen ze ongeveer 3 jaar later. :+
Dankje voor je uitgebreide reactie.
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat heb ik ook vaker gehoord. In dit geval bouw ik de PC dat het gezin gaat gebruiken en de eis is "liever iets sneller dat sneller is dan een i3". Zelf denk ik meer aan wat het meest "futureproof" is, maar dat is ook een bespreekbare term.
Ik keek naar de 3400G omdat de Vega 11 benchmarks mij een stuk beter leken dan de Vega 8 van de 3200G. Wat is SMT support precies?
De 1600AF is een optie, de 3600 is net iets te lijkt me. Een tijdje terug had ik bijna de 2600 in de aanbieding voor €99 gekocht, maar ik had de knoop niet doorgehakt.
Met later bedoel ik inderdaad 1-2 jaar, ik wacht nu nog liever totdat de 4K monitor prijzen wat zakken. ;)

• F T
Hackus schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:53:
@F T 3200G voldoet prima met Vega 8(igpu)
3400G heeft Vega 11, en is wat krachtiger pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed edit: heb je al een moederbord en geschikt RAM ?
De Vega 11 tegenover Vega 8 is inderdaad een van mijn overwegingen. Daarnaast zijn beide al veel beter dan een oude GTX 550 Ti.
Ik heb deze G.Skill Value F4-2666C19S-8GNT:
https://tweakers.net/pric...lue-f4-2666c19s-8gnt.html
Ik hoop dat het een beetje redelijke keuze was, ik koos deze vanwege de prijs en het feit dat het moederbord maar tot 2666Mhz ondersteunt zonder OC. Stel ik heb aan 8GB niet genoeg, dan kan ik altijd nog een 8GB bijprikken.

[Voor 3% gewijzigd door F T op 21-05-2020 14:42]

• AZIE
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 05-10 18:17
Ik heb een Ryzen 3600 die perfect werkt icm. Msi tomahawk max B450 mobo. Die 3600 is gezien de toekomst wel een mooie investering.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Oef, 2666Mhz geheugen met een APU en dan nog single channel ook is zeer pijnlijk.
https://static.techspot.c...1574/bench/MemScaling.png

Een 1600AF is praktisch een 2600, dus voor 110 euro betaal je nu een 10 euro premium :+

Enfin, je hebt echt sneller geheugen nodig. Ik zou dus even kijken of je een 3200G doet of een 1600AF, maar nieuw geheugen is eigenlijk wel een aardige must hier.

SMT is AMD's hyper threading. 2 threads per core.

Edit: C19 ;(

[Voor 15% gewijzigd door Thomg op 21-05-2020 14:09]

• F T
Thomg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:06:
Oef, 2666Mhz geheugen met een APU en dan nog single channel ook is zeer pijnlijk.

Een 1600AF is praktisch een 2600, dus voor 110 euro betaal je nu een 10 euro premium :+

Enfin, je hebt echt sneller geheugen nodig. Ik zou dus even kijken of je een 3200G doet of een 1600AF, maar nieuw geheugen is eigenlijk wel een aardige must hier.

SMT is AMD's hyper threading. 2 threads per core.

Edit: C19 ;(
Ah, dat is jammer, toch niet de goede keuze gemaakt.
Welk geheugen zou je aanraden voor 8GB single channel? Ik heb niet gelijk voor 3000+ mhz gekozen, omdat ik niet zeker wist of mijn moederbord het aankon.
Eerste keer dat ik DDR4 heb gekocht, ik ben er niet zo thuis in, ik had vroeger altijd gewoon DDR3 1600Mhz.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat is ook een beetje het nadeel van APU's.
Eigenlijk heb je 3000+ MHz dual channel nodig anders boet je meteen hard in op performance.
Dubbel 4GB is weer piss value, heeft negatieve resale value en betekent dat je niet kan upgraden naar 16GB zonder te moeten vervangen.

Dus eigenlijk ontkom je niet aan iets als dit.
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Goedkoper wordt het niet.

Met een non APU kom je misschien nog weg met nog zo'n stick, maar CL19 is echt fucking awful op die snelheid.

• F T
Thomg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:14:
Dat is ook een beetje het nadeel van APU's.
Eigenlijk heb je 3000+ MHz dual channel nodig anders boet je meteen hard in op performance.
Dubbel 4GB is weer piss value, heeft negatieve resale value en betekent dat je niet kan upgraden naar 16GB zonder te moeten vervangen.

Dus eigenlijk ontkom je niet aan iets als dit.
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Goedkoper wordt het niet.

Met een non APU kom je misschien nog weg met nog zo'n stick, maar CL19 is echt fucking awful op die snelheid.
Helaas had ik me nog niet goed genoeg ingelezen over APU's dan.
Toevallig had ik dat RAM toendertijd nog bekeken, maar ik besloot eerst voor 8GB te gaan, met in mijn achterhoofd dat het maar een huis-thuis-keuken PC werdt en ikzelf op mijn laptop voldoende aan 8GB heb.
Hoe erg is CL19? Waar is de performance drop merkbaar (in Windows, behalve alleen gamen)?

[Voor 8% gewijzigd door F T op 21-05-2020 14:46]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als het puur aankomt op tekstverwerken, browsen en simpel schoolwerk is het stickje die jij genomen hebt meer dan prima. In windows zal je hier niet veel van merken.
Ga je meer doen dan dat...

Enfin, CL scaling wordt niet echt gebenched...
Je kan hier het verschil zien tussen CL14 en CL16 iig.
https://cdn.mos.cms.futur...pyukVbTo3Liv9R-650-80.png
https://cdn.mos.cms.futur...iuXeVRSXZvy6u4-650-80.png
Verschil is vrij marginaal eigenlijk, maar we weten niet of er sprake is van diminishing returns onder CL16 op 2666MHz of dat de scaling daadwerkelijk zo slecht is.

Kan je het geheugen nog retourneren?

• F T
Thomg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:43:
Als het puur aankomt op tekstverwerken, browsen en simpel schoolwerk is het stickje die jij genomen hebt meer dan prima. In windows zal je hier niet veel van merken.
Ga je meer doen dan dat...

Enfin, CL scaling wordt niet echt gebenched...
Je kan hier het verschil zien tussen CL14 en CL16 iig.
https://cdn.mos.cms.futur...pyukVbTo3Liv9R-650-80.png
https://cdn.mos.cms.futur...iuXeVRSXZvy6u4-650-80.png
Verschil is vrij marginaal eigenlijk, maar we weten niet of er sprake is van diminishing returns onder CL16 op 2666MHz of dat de scaling daadwerkelijk zo slecht is.

Kan je het geheugen nog retourneren?
Ok, goed om te weten. De CL scaling ben ik pas sindskort bekender mee, nog niet toen ik de RAM kocht.
Beetje bij beetje komt het systeem bij elkaar. Het stickje heb ik minder dan een maand terug gekocht bij Amazon, ik denk dat retourneren nog wel mogelijk is bij hen.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True