Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WD Elements externe HDD altijd aan/slaapstand?

Pagina: 1
Acties:

• F T
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 22:01
Ik heb al een tijdje deze externe HDD aan mijn PC:
WD Elements Desktop Storage 4TB Zwart
https://tweakers.net/pric...op-storage-4tb-zwart.html

Over het algemeen is het een fijne HDD en doet wat hij moet doen, alleen gaat de HDD altijd aan als ik de PC opstart. Ik heb zoals velen een SSD in mijn PC voor onder andere een snelle boot, maar doordat deze externe HDD vanzelf aan gaat duurt het opstarten een stuk langer ipv maar enkele seconden.
Als ik in Windows ben en de schijf veilig verwijder, dan gaat de schijf in slaapstand (LED blijft knipperen) en ik kan hem dan weer aanzetten met de power-knop.

Ik heb meerdere externe HDD's en ik ben altijd gewend dat ik ze gewoon aan en uit doe (en veilig verwijder) via de power-knop wanneer ik ze nodig heb.
Wat ik apart van deze externe HDD vind is dat de power-knop werkt, maar niet altijd direct aan/uit gaat als die in slaapstand zit. Ik vind het erg lastig om elke keer de USB of stekker erin te doen/eruit te halen bij elk gebruik.

Is hier een oplossing voor? Hoe kan ik de HDD gebruiken net als mijn andere externe HDD's, dus gewoon aan en uit doen wanneer ik ze nodig heb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F T
Niemand?
Ik wil eigenlijk weten wat ik in mijn BIOS moet veranderen om de HDD bij opstarten niet aan te laten gaan uit slaapstand. De externe HDD stond vanzelf op 3e boot device, ik heb dit Disabled, maar nog geen verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Vaak kun je in de UEFI/BIOS aangeven of je van USB moet kunnen booten. Deze uitzetten zou moeten voorkomen dat de schijf telkens toegevoegd wordt. Qua USB poorten zijn er vaak ook andere opties mogelijk, bij moderne UEFI staat er vaak ook nog wel bij wat het doet. Hoe meer er uit staat hoe sneller de boot doorgaans.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F T
Aragnut schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:58:
Vaak kun je in de UEFI/BIOS aangeven of je van USB moet kunnen booten. Deze uitzetten zou moeten voorkomen dat de schijf telkens toegevoegd wordt. Qua USB poorten zijn er vaak ook andere opties mogelijk, bij moderne UEFI staat er vaak ook nog wel bij wat het doet. Hoe meer er uit staat hoe sneller de boot doorgaans.
Hoe heet die instelling precies? Ik ben niet zo bekend met BIOS dingen instellen.
De externe HDD komt er gelukkig niet meer vanzelf bij als boot drive. Ik hoop wel dat ik het zo kan instellen dat niet letterlijk elke USB wordt uitgeschakeld bij de boot, anders doen mijn toetsenbord en muis het straks niet meer (weet niet of dit zo werkt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
Eventueel "Native/Legacy USB" support uit zetten?
Hiermee voorkom je dat bij het opstarten van de bios USB apparaten worden geïnitialiseerd.
Inderdaad wel opletten dat je dan nog in bios kan komen met USB keyboard
Maar dat zou met UEFI geen toch probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:36
Ik zocht even en vond deze, oude, thread.
https://community.wd.com/t/power-button/232003

Het gaat welliswaar over de powerbutton, maar iets verder naar beneden wordt er gesuggereerd dat ná een firmware update de drive netjes uitblijft totdat de powerbutton gedrukt wordt...
Misschien heb je er toch wat aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F T
The_Doman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:18:
Eventueel "Native/Legacy USB" support uit zetten?
Hiermee voorkom je dat bij het opstarten van de bios USB apparaten worden geïnitialiseerd.
Inderdaad wel opletten dat je dan nog in bios kan komen met USB keyboard
Maar dat zou met UEFI geen toch probleem moeten zijn.
Ik kan dat proberen, ik hoop inderdaad niet dat mijn USB keyboard uitschakelt, volgens mij heb ik geen PS/2 aansluiting op mijn moederbord voor het geval dat het wel gebeurt.
Dieks77 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:48:
Ik zocht even en vond deze, oude, thread.
https://community.wd.com/t/power-button/232003

Het gaat welliswaar over de powerbutton, maar iets verder naar beneden wordt er gesuggereerd dat ná een firmware update de drive netjes uitblijft totdat de powerbutton gedrukt wordt...
Misschien heb je er toch wat aan.
Goede vondst! Deze was ik zelf nog niet tegen gekomen bij het zoeken. In de huidige staat is het alsof de power button er voor niks zit, als die toch niks doet. Ik ga het gelijk proberen, dit zou de oplossing kunnen zijn waar ik naar op zoek ben. Dit wordt ook m'n eerste keer dat ik een externe HDD firmware ga updaten. :P

Edit: Firmware update gedaan en de SES driver geïnstalleerd, maar helaas geen enkel verschil.
Er is maar 1 manier waarbij de Power-knop werkt en dat is als de PC en HDD aanstaan en ik de Power-knop lang indruk om hem uit te schakelen, dit is alleen slecht zonder Veilig Verwijderen.
Aangezien volgens dat forum WD Support zegt dat de software verouderd is, is toch de manier om echt de stekker of USB elke keer weer eruit te halen. Ik snap persoonlijk niet waarom deze schijven nog verkocht worden en hier op Tweakers 5 sterren krijgt, er is zelfs vandaag een in de aanbieding. Voor mij geen WD Elements meer.

[Voor 19% gewijzigd door F T op 26-05-2020 18:34]

• Dieks77
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:36
Even out of the box denken, je zou wellicht een schakelaar in het voeding snoer kunnen zetten. (of een compatible voeding aanschaffen die dat al heeft)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True