rheostat.

Pagina: 1
Acties:

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
kan iemand voor mij een schema maken voor een fanbus voor twee fans met twee rheostats, twee schakelaartjes en twee ledjes.

Verwijderd

Lui?

• ajampaniki
dom

Verwijderd

Tja,

'Kan je niet helpen, sorry.

Verwijderd

zoiets maar dan maal 2
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooled.tmfweb.nl/schema2.jpg

• ajampaniki
kan zoiets
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/planetnamek4u/schema.jpg

Verwijderd

Ja dat kan wel, maar je disspeerd een hoop vermogen waar je niets mee doet; bovendien branden je leds altijd en dim je het hele zaakje erg ineffectief.

Het originele design is prima in orde hoor, maar ipv 2 kleuren leds zou je eens kunnen beginnen met 2 leds, en dan testen testen testen. Het design is prima in orde, maar misschien is je soldeer fout gegaan (ik heb ooit een stereojack minder goed gesoldeerd en hoorde dus een lichte echo over de lijn).
Of misschien een LED kapot/schakelaar dood.
Maar je eerste tekening is goed! (aller aller eerste, twee topics terug)

• ajampaniki
Op maandag 06 augustus 2001 22:34 schreef Masta-T het volgende:
[blahblahblah]
zou jij dan mischien een schema kunnen tekenen waarmee ik dus wel twee potmeters kan gebruiken, twee schakelaars en twee leds zoals hierboven. Dat was eigenlijk mijn eerste idee maar daar kon ik nergens een schema voor vinden.

Verwijderd

ik zou het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooled.tmfweb.nl/schema3.jpg

zo heb ik het ook maar dan met 1 schakelaar 1 led en 3 potmeters

Verwijderd

Het kan inderdaad zo... maar ik zou het zo niet doen dus. die potmeter verrbuikt al dat vermogen nutteloos

• ajampaniki
Op maandag 06 augustus 2001 22:53 schreef Masta-T het volgende:
Het kan inderdaad zo... maar ik zou het zo niet doen dus. die potmeter verrbuikt al dat vermogen nutteloos
hoe zou jij het dan doen?

Verwijderd

Op maandag 06 augustus 2001 22:53 schreef Masta-T het volgende:
nee hoor, je kunt je handen er aan verwarmen tijdens de koude wintermaanden >:)

• ajampaniki
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/planetnamek4u/schema23.jpg
zo kan het ook
die blauwe blokjes na de potmeters zijn trouwens schakelaars

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

wel makkelijk he? ff wat mensen het werk voor je laten doen ;)

• ajampaniki
dit heb ik helemaal zelf gevonden hoor.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
Gebruiken we geen torretjes meer???
stuur je voltage met een tor of ander onderdeel voor gelijkstroom en je heb helemaal geen hoogvermogen potmeters nodig...

Verwijderd

Alles zelf bedenken kan voor sommige moeilijk zijn en die hebben dan een aantal posts nodig om een ontwerpje te krijgen.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 17:08
Op dinsdag 07 augustus 2001 00:01 schreef MR_WAZOO het volgende:
Gebruiken we geen torretjes meer???
stuur je voltage met een tor of ander onderdeel voor gelijkstroom en je heb helemaal geen hoogvermogen potmeters nodig...
nee, maar wel de verplichting om een schakeling in mekaar te zetten (als je de meeste mensen hier hoort zullen er veel zijn die daar problemen mee hebben). daarnaast heb je een spanningsval over de tor, dus je fans kan je niet meer op vol vermogen laten draaien.

over dat gedissipeerde vermogen bij potmeters: hoe groot is dat helemaal? een paar watt, dat is alles.

Verwijderd

Dan kun je ook potmeters met ingebouwde schakelaar gebruiken...

/\/\aar waarom zou je dit doen? je verliest vermogen van je toch al zo overbelaste voeding (:)), je kunt je snelheid van je fans relatief traploos regelen (beneden een bepaalde spanning draait ie niet, maar dissipeert ie wel) en WIL je dat wel?
Wil je de snelheid van je ventilator op je bureau ook traploos regelen, of zijn 3 standen wel genoeg?

Ik zeg het een laatste maal: gebruik je eerste ontwerp met 3 standen schakelaars

Verwijderd

Ja.
Met een transistor er tussen verlies je natuurlijk net zoveel vermogen, zoniet meer, als met alleen een potmeter.

De enige oplossing is duur en gecompliceerd, een schakelvoeding bouwen met een traploze regeling. Want zelf vid ik die drie standen geen oplossing, op 12 volt maakt het altijd te veel herrie,,en op 5 volt draaien ze vaak niet. Op 7 Volt heb je vaak niet genoeg koeling.

En zo'n potje er tussen kan best elegant zijn. Of zijn we jaloers op het idee dat 'ie traploos regelbare fans zou hebben.. ;)

Verwijderd

Ik bouw die dingen zelf en inderdaad er zit ietsje spanningsval in......maar dat is errug weinig...(ong 1volt)
Maar als je hem gebouwd wilt hebben??? :-)

• ajampaniki
ik heb nu al andere schakelaartjes gehaald voor dat andere schema in die andere post. Dus ik kan nu lekker gaan solderen.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op maandag 06 augustus 2001 23:13 schreef ajampaniki het volgende:
[afbeelding]
zo kan het ook
die blauwe blokjes na de potmeters zijn trouwens schakelaars
Die LEDjes zijn hier echt belachelijk... die staan gewoon loos van de rest van de schakeling en branden dus altijd :?

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 12:00 schreef BrZ het volgende:

[..]

Die LEDjes zijn hier echt belachelijk... die staan gewoon loos van de rest van de schakeling en branden dus altijd :?
idd had ik ook gezien
dus hebben helemaal geen nut :?

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 12:26 schreef masterwill het volgende:

[..]

idd had ik ook gezien
dus hebben helemaal geen nut :?
:D Natuurlijk hebben ze nut,
ze geven mooi blauw licht....
Pagina: 1