Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies: offerte beoordeling zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• ruudbosch83
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:23
Dag allen,

Ik ben van plan om op korte termijn zonnepanelen te gaan leggen op het schuine dak (met dakkapel) en het platte dak van de aanbouw van mijn woning. Beide zijn gelegen op het Zuid-Westen.
Ik schat mijn jaarverbruik rond de 3000 kWh (recent de woning gekocht dus nog geen goed inzicht).

De eerste offerte is binnen:

- 9 panelen REC Alpha Black 360WP (4 op de aanbouw=plat dak, 5 op het hellend dak);
- 1 omvormer Solar Edge 3000H;
- 9 optimizers;
- montagesysteem aluminium Clickfit voor het schuine dak met dakpannen;
- montagesysteem Solarstell (plat) in portrait voor het platte dak.

Prijs inclusief montage en inclusief BTW: 5.868 euro.
Prijs per WP ecl. BTW: 1,49 euro/WP

De REC zonnepanelen hebben 25 jaar fabrieksgarantie en een rendementsgarantie over 25 jaar van 92 procent. Ik zou in deze opstelling iets meer dan 3000 kWh per jaar opwekken volgens de adviseur. Hiermee leggen we de beschikbare ruimte op het ZW helemaal vol. De voorzijde van het dak op het NO laten we onbenut. De omvormer wordt op zolder geplaatst (bij de wasmachine) waar een onderverdeling wordt gerealiseerd.

Mijn kennis van zonnepanelen is beperkt vandaar dat ik hier om wat hulp/advies vraag.

Ik zal dit topic aan blijven vullen met de offertes die nog gaan komen.

Alvast bedankt!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je mist alleen de vraag :) waar zit je mee? Wat is de reden van solaredge? Heb je schaduw?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bedenk inderdaad met name of je Solaredge echt nodig hebt. Daarnaast is die garantie op de panelen leuk, maar het is allemaal ook wel erg duur. Afhankelijk van of je SE echt nodig hebt, zou je wel wat dichter bij de 1 euro per WP mogen uitkomen.

Vraag vooral ook meerdere offertes op. Een offerte is geen offerte.

• ruudbosch83
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:23
Bedankt voor jullie reacties. Schaduw zal ik niet veel hebben, vervuiling kan wel (vogelpoep o.i.d.).
De voordelen van Solaredge zijn volgens de adviseur:

1) Meer opbrengst uit ieder zonnepaneel (Schaduw of vervuiling op 1 paneel is niet merkbaar bij de rest)
2) Geen zorgen over de werking en opbrengst van uw zonnepanelen (Alles is zelf te volgen)
2) Besparing op onderhoudskosten (De installateur kan zien wat er waar niet goed gaat)
4) Toekomst bestendig en flexibel (Voorbereid op de toekomst d.m.v. Accu mogelijkheden)
5) Veiliger dan andere systemen (Bij problemen 1Volt per paneel spanning)
6) Zelf alles kunnen monitoren met gratis app (Solar Edge in de Appstore of Google playstore)
7) Dak kan efficiënter worden benut (plekken met een beetje schaduw zijn geen ramp meer)
8) UTP aansluiting mogelijk
9) Langer garantie (omvormers standaard 12 jaar en deze is uit te breiden naar 25 jaar, Optimizers standaard 25 jaar)
10) Door minder (tot 25%) verlies te nemen (dus meer opbrengst) verdient de meerwaarde zichzelf terug.

Wegen deze voordelen niet op tegen een stringomvormer? Hiermee zou je dus door schaduw of vervuiling de andere panelen toch ook minder laten presteren? Zou het kunnen zijn dat dit nodig is omdat een gedeelte op het hellend dak liggen en een gedeelte op het platte dak?

Uiteraard staan de andere offerte aanvragen uit, dit was de eerste...

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Indien geen schaduw is dit een offerte die niet past bij deze situatie. Veel te dure oplossing voor een niet bestaand probleem.

Gewoon goedkope panelen erop, normale omvormer 1 fase en gaan met die banaan.

Dat moet echt goedkoper kunnen. Klik zelf eens wat bij elkaar op bijvoorbeeld Solar bouwmarkt punt NL.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• RoD
  • Niet online

RoD

ruudbosch83 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:40:
Bedankt voor jullie reacties. Schaduw zal ik niet veel hebben, vervuiling kan wel (vogelpoep o.i.d.).

1) Meer opbrengst uit ieder zonnepaneel (Schaduw of vervuiling op 1 paneel is niet merkbaar bij de rest)
2) Geen zorgen over de werking en opbrengst van uw zonnepanelen (Alles is zelf te volgen)
2) Besparing op onderhoudskosten (De installateur kan zien wat er waar niet goed gaat)
4) Toekomst bestendig en flexibel (Voorbereid op de toekomst d.m.v. Accu mogelijkheden)
6) Zelf alles kunnen monitoren met gratis app (Solar Edge in de Appstore of Google playstore)
7) Dak kan efficiënter worden benut (plekken met een beetje schaduw zijn geen ramp meer)
9) Langer garantie (omvormers standaard 12 jaar en deze is uit te breiden naar 25 jaar, Optimizers standaard 25 jaar)
10) Door minder (tot 25%) verlies te nemen (dus meer opbrengst) verdient de meerwaarde zichzelf terug.

Wegen deze voordelen niet op tegen een stringomvormer? Hiermee zou je dus door schaduw of vervuiling de andere panelen toch ook minder laten presteren? Zou het kunnen zijn dat dit nodig is omdat een gedeelte op het hellend dak liggen en een gedeelte op het platte dak?

Ik heb zelf Solaredge, maar dit is voor het overgrote deel onzin :)

1. Dat is marginaal
2. Onzin. Met een stringomvormer kun je ook monitoren.
3. Dit is vooral leuk voor de installateur. Jij hebt garantie, dus dit is niet heel relevant.
4. Dit kan met andere systemen ook.
5. -
6. Hoe belangrijk vind je het om per paneel te kunnen monitoren? Ik vind het zelf prettig, maar vind je het de meerprijs waard als de extra opbrengst marginaal is?
7. -
8. Daar is SE niet uniek in
9. -
10. 25% verlies lijkt me nogal overdreven aangezien je nauwelijks schaduw hebt. Dat geloof ik niet.

Ik ben een tevreden Solaredge gebruiker en zeker geen expert, maar dit lijkt me geen overtuigend verhaal van de verkoper :)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

RoD schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Ik heb zelf Solaredge, maar dit is voor het overgrote deel onzin :)

1. Dat is marginaal
2. Onzin. Met een stringomvormer kun je ook monitoren.
3. Dit is vooral leuk voor de installateur. Jij hebt garantie, dus dit is niet heel relevant.
4. Dit kan met andere systemen ook.
5. -
6. Hoe belangrijk vind je het om per paneel te kunnen monitoren? Ik vind het zelf prettig, maar vind je het de meerprijs waard als de extra opbrengst marginaal is?
7. -
8. Daar is SE niet uniek in
9. -
10. 25% verlies lijkt me nogal overdreven aangezien je nauwelijks schaduw hebt. Dat geloof ik niet.

Ik ben een tevreden Solaredge gebruiker en zeker geen expert, maar dit lijkt me geen overtuigend verhaal van de verkoper :)
1. Met schaduw op bepaalde panelen toch echt een heel belangrijke schakel.
2. bij stringomvormers kan je helemaal niet zien per paneel 8)7
3. En wat als de installateur er niet meer is, toch een vorm van vertrouwen dan dat je het uit handen geeft
4. Dit kan met andere systemen ook, dus ? Solar Edge heeft eigen opslag batterijen en warmwatervoorzieningen
5. -
6. beetje dubbel
7. -
8. - Er zijn heel veel chinese omvormers die alleen wifi hebben , maar deze is beetje overbodig wellicht
9. Zoveel andere partijen zijn er niet die 20-25 jaar garantie (al dan niet kosteloos) hebben op omvormers
10. Bij dit dak wellicht niet, bij dakgen met schaduw kan het behoorlijk zijn.

Zoals je merkt ben ik behoorlijk Solar Edge fanboy,
Maar wat jij roept os wel heel kort door de bocht

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ruudbosch83 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:40:

Schaduw heb je niet, vervuiling maakt niets uit, ook hebben vaak alle panelen dat dan, een vogelpoepje merk je niets van.
Ja dat klopt, maar kan ook in geheel ipv per paneel, als er iets defect gaat zijn het juist de optimizers en maar zelden een paneel.
Onderhoud heb je niet aan zonnepanelen, je hoeft geen olie te verversen of water bij te vullen, nogmaals, als er iets aan de hand is gaat het vaak om een optimizer of omvormer.
Kunnen andere systemen ook, maar accu gaat voorlopig nog geen gemeengoed worden.
Klopt, dat heeft tigo (heb ik zelf) ook, grootste probleem van mijn storingen is die veiligheid, geen verbinding met de omvormer /cca is uitschakelen paneel= geen opbrengst. Ik ben er niet heel blij mee.
Tja, beter naar pvoutput, kan je leuk vergelijken met systemen in de buurt of grafiekjes trekken. https://pvoutput.org/live....jsp?o=gss&d=desc&tid=426
Maar heb je geen last van
Hebben nageoeg alle omvormers, geen wifi is dan weer 2015
Heb je ook nodig, die optimizers gaan nogal eens kapot, wat als je over 20 jaar aan klopt voor garantie?
No way, ga je nooit terugverdienen.

De winst die je ermee haalt is minimaal en maakt het hogere prijsverschil echt niet goed, nadeel is dat je merk gebonden bent dus als je ooit een gewone omvormer wilt of SE gaat falliet dan moet je het dak op om alle optimizers te vervangen of te verwijderen.
Mijn reden om tigo te nemen op schaduw vlakken, dat werkt met elke omvormer. Geen schaduw kan je alles nemen, ook met de 2 iets andere hoeken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ruudbosch83 Heb je ook wat fototjes van het dak?
Afmetingen? van pan tot pan meten en pannen tellen?
Google maps foto voor de omgeving?

Ik denk dat je hiermee heel wat goedkoper uit bent op een 2 mppt stringomvormer.
Maar de maten vh dak zijn belangrijk om dat te kunnen bepalen.
(4 normale panelen in 1 string is namelijk twijfelachtig qua Vmpp)
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/...-e-215-incl-btw-sunsolar/

Met een iets andere montage passen er dan wellicht 6 op je uitbouw?
https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen-in-eindhoven/

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2020 12:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RoD
  • Niet online

RoD

ApC_IcE schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:07:
[...]

1. Met schaduw op bepaalde panelen toch echt een heel belangrijke schakel.
TS geeft aan nauwelijks schaduw te hebben.
2. bij stringomvormers kan je helemaal niet zien per paneel 8)7
Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel gewoon het monitoren van de opbrengst. Je moet je afvragen hoe vaak je per paneel gaat kijken. Ik kijk zelf alleen af en toe of ze nog werken, maar dat is alles. En natuurlijk op feestjes ;)
3. En wat als de installateur er niet meer is, toch een vorm van vertrouwen dan dat je het uit handen geeft
Ja ok. Beetje een edge case, maar fair enough.
4. Dit kan met andere systemen ook, dus ? Solar Edge heeft eigen opslag batterijen en warmwatervoorzieningen
Wat ik bedoel is dat het geen unieke feature is van SE, dus ik zou daarom niet meer gaan betalen. Ook bij SE moet je nog gewoon een third party batterij aanschaffen.
9. Zoveel andere partijen zijn er niet die 20-25 jaar garantie (al dan niet kosteloos) hebben op omvormers
Klopt. Wmb een van de voordelen van SE, maar ik ga niet extra betalen alleen om meer garantie te hebben. Dat verdien je niet terug.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf heel tevreden (vooralsnog) met SE, maar het moet zich wel terugverdienen. Omdat ik zelf verspreid over de dag een paar kleine plukjes schaduw heb op een paar panelen en verschillende hellingshoeken heb, meen ik dat ik er voordeel uit haal. Maar ik zou me toch echt bij elke situatie weer afvragen of je uit die stevige meerprijs echt voldoende rendement behaalt.
Pagina: 1