Toon posts:

Aansluiten zonnepanelen omvormer keuze 3 fase/1 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joeyey
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 02:35
situatieschets:
huidige verbruik 3300 Kwh (3 fase 25A in MK), verbruik zal niet noemenswaardig stijgen.
Ik ben handig en electriciteit aanleggen is geen issue. Ga dus alles zelf doen.

Dak schuur na genoeg op het zuiden (oppervlak 150m2), geen schaduw. Dakhelling 15graden, alles makelijk bereikbaar. Legplan is niet van toepassing ruimte genoeg. Dak is van 50mm sandwhichpanelen. Wat is hiervoor de impact op montage mogelijkheden van de panelen? Zou op een sandwhichpanelendak ook hiervoor de normale golfplaten montage materialen gebruikt kunnen worden?

Overwegingen ivm TVT in combinatie met huidige salderingregeling.
Wat is dan het beste kiezen voor 1 fase versus 3 fasen teruglevering (uiteindelijk wordt dat bepaald door hoeveelheid te leggen wp) Graag jullie inzicht en overweging

Huidige MK heeft Na de hoofdzekering een hoofdschakelaar. Daar achter zit 1 krachtgroep / 1 kookgroep en 10 groepen
Voor aansluiten PV op 1 fase aansluiting hoeft er geen aanpassing gemaakt te worden in MK.Ik heb op dit moment 2 vrije groepen. Voor 3 fase aansluiting zijn er aanpassing nodig in. Ik ken de discussie 30 mA/300mA. Echter voor mij is onduidlijk hoe eventueel een 3 fase omvormer aan te sluiten in MK, graag jullie inzicht.

vriendelijke groet,
Joeyey

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Heb je niet de mogelijkheid tot een extra kast ernaast te hangen?
Ik ben 7 jaar geleden ook voorzichtig begonnen, maar inmiddels gasloos en noord en zuid ligt vol met panelen.
(sorry voor de grote plaatjes)

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
- gasloos?
- een elektrische auto?
Ook dan heb je ruimte tekort in de MK.

Ivm salderen wat versomberd wordt kun je ook je PV gebruiken voor warmwater opslag.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Je kookgroep is 2x 16A automaat, aangesloten op 1-fase ?
En je hoofdzekering is per fase 25A ?
Wat gebeurt er als alle pitten volluit staan (32A)?
Daarom heb ik een 3-fase automaat ipv een kookgroep van 2x16A (zie plaatje)
Dat betekend dat je nog minder ruimte overhoud.

Je hebt dus een steeldeck?
https://solarstell.nl/producten/steeldeck-bitumen/
https://www.sun-solar.nl/...dak-665per-stuk-sunsolar/
of met stokschroeven werken (dan moet er wel een houten balk achter zitten)
https://www.sun-solar.nl/.../stokschroef-m10-x-200-2/

Tuurlijk kan je met zoveel dak oppervlak 11 paneeltjes leggen (=ideaal Vmpp voor een 1-fase omvormer)
Maar PV is verslavend. (@migjes zou zeggen: begin er niet aan)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:31

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@joeyey

Hoeveel watt peak wil je gaan leggen, met 3300 verbruik is 3 fase wel wat overdreven en kan je prima af met een enkel fase omvormer, of eventueel 2 als je meer dan 5600Wp wil gaan plaatsen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Jouw verbruik was 5 jaar geleden ook zoveel als nu?
Periode voor de zonnepanelen tov nu? Hoeveel omvormers heb je hangen?

Ik wil alleen maar aangeven, dat het verbruik omhoog gaat, als je van het gas af wil.
Dus TS zal verder moeten kijken dan "een paar" paneeltjes plaatsen.
Salderen versobert, maar direkt verbruik blijft. Dan heb ik liever wat meer panelen voor de mindere jaargetijden.
Niet van het gas af? Prima. Hang dan een paar paneeltjes weg en klaar.
En blijf braaf je energierekening betalen met steeds hogere gasprijs.

[Voor 104% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2020 08:01]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag

Ik betrap mijzelf er ook wel op dat "onze gedachtegang" niet voor iedereen geldt, sommige willen gewoon een leuke set panelen en zoeken verder niets in "van gas af" of elektrische auto enz enz.

Dan heb je nog budget, ik kan niet in zijn portomonais kijken en ook jij en ik hebben niet alles in 1x gedaan, is ook niet nodig, het is dan onzin om gelijk het maximale uit te dragen met dubbele meterkasten, warmtepompen, zon geschakelde regelingen enz enz als er alleen gevraagd word of het beter een enkel fase omvormer of 3 fase omvormer moet worden.
Dus vandaar eerst de vraag hoeveel er op dak gaat komen, daar zal ie vast een idee over hebben. :)

Mijn verbruik is minder dan in 2012, echter hebben de gas vervangende oplossingen dat verbruik verdubbeld, niet relevant als je dat niet van plan bent.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Misschien kent de TS niet alle mogelijkheden.
Wat is er verkeerd aan, die ook meteen te laten zien, zodat hij een betere weloverwogen keuze kan maken?

Jouw advies: "hang een paar panelen op. En als je meer wilt 2 omvormers"
Als dat de advies norm wordt hier, ga ik mijn tijd ergens anders nuttig besteden.

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2020 08:23]

• IwanvA
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 10:37
joeyey schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 03:33:
Dak is van 50mm sandwhichpanelen. Wat is hiervoor de impact op montage mogelijkheden van de panelen? Zou op een sandwhichpanelendak ook hiervoor de normale golfplaten montage materialen gebruikt kunnen worden?
.....
Zelf heb ik om mijn stalen dak dit gebruikt.
https://www.winkelman-zon...ape/52223/?display=detail

Werkt snel en is al goedkoop. Montage is op de smalle hoge rand van het stalen profiel (dak).

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:13:
@Rol-Co
Misschien kent de TS niet alle mogelijkheden.
Wat is er verkeerd aan, die ook meteen te laten zien, zodat hij een betere weloverwogen keuze kan maken?
[...]
Jouw advies: "hang een paar panelen op. En als je meer wilt 2 omvormers"
Als dat de advies norm wordt hier, ga ik mijn tijd ergens anders nuttig besteden.
Niet mijn advies, ik stel eerst vragen, je verwijt mij nu dat 2 omvormers geen goed advies is maar hoeveel heb je er zelf hangen? En hoe vaak gewisseld?
Ik geef alleen aan dat 3 fase omvormer of 2 enkel fase niets uit maakt op een 3 fase aansluiting. Het kan allemaal.

Nogmaals, budget, plan, dak, allemaal niet bekend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
@AUijtdehaag @Rol-Co
Ik denk dat jullie allebei een punt hebben.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• joeyey
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 02:35
@AUijtdehaag @Rol-Co
Dankje voor de toelichting zeker, is het een kwestie van budget/plan. Niet zo zeer van het dak. Dat laatste is een feit dak op zuiden ruim 120 m2 15 graden hellend.
Indikatief heb ik nu 6 kEUR ter beschikking. Wat ik wil is dat ik een keuze maken die voor nu goed is en die een eventuele toekomstige uitbreiding niet in de weg staat. Maar ook dat een keuze kostenbewust is. Als er meer malen gewisseld worden van strategie denk ik dat ik dit terug zie in een vermindering van TVT.

Ook voor het gasloos scenario iets wat nu niet speelt kan binnen 10 jaar wel.

@AUijtdehaag wat je laat zien in je MK aan de rechterzijde de LCD's? Wat zijn dit voor apparaten Kwh tellers?

@IwanvA dankje is zal link bekijken om inzicht te krijgen in geboden montage techniek.

[Voor 0% gewijzigd door joeyey op 21-05-2020 17:52. Reden: foutje in waarde]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@joeyey Dat zijn kWh meters inderdaad.
3-fase opwek en verbruik. (Mbus = meterbus uit te lezen)
Daarnaast nog 1-fase voor de warmtepomp. (modbus en s0 uit te lezen)
En onderin de Technische alternative EZ3, die meet met 3 stroomklemmen en stuurt draadloos en traploos de heater aan in het buffervat op zolder. Die lees ik uit met een TA CMI via json via het netwerk.

[Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2020 18:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Je budget van 6000 euro vind ik wel ruim voor iemand die het zelf doet en 3300 kWh wil opwekken.

Als je echt een groot deel al wilt uitgeven zou je zou kunnen beginnen met 2 strings van 15 panelen en een 8 kW 3 fase omvormer.

Reken een paar honderd euro voor kabels en een groepje in de meterkast en dan zal het excl btw zo rond de 4600-4700 euro zijn. Je ziet, ik kom niet echt door je budget heen.
Het wekt jaarlijks +/- 8600 kWh op.

Mocht je hier in een later stadium toch nog niet genoeg aan hebben dan kan er nog makkelijk een extra 8 of 10 kW omvormer bij op je netaansluiting.

Je zou ook kunnen beginnen met 12 panelen, dat dekt ongeveer je verbruik af. Doe het dan wel in een hoekje van de schuur zodat er later nog iets bij past.

edit: Gek idee. Heb je ook een noord dak 15 graden dat even groot is of ook nog andere grote daken? Als je meer dan 150 m2 beschikbaar hebt zou je eventueel kunnen overwegen om een SDE++ subsidie en een grootverbruikersaansluiting aan te vragen >3 x 80A. Dan kan het helemaal vol en heb je een gegarandeerde terugleververgoeding in de komende 15 jaar.

[Voor 13% gewijzigd door busscherski op 21-05-2020 18:49]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:55
Als je veel ruimte hebt is het misschien nog de moeite een stapel laagwaardige panelen te zoeken.

80 panelen van 230 Wp op een 15k omvormer = € 2450 moet je het nog monteren alleen haha 16000 kWh opbrengst.

https://www.2dehands.be/a...0afa33e3a&previousPage=lr

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lothar schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:52:
Als je veel ruimte hebt is het misschien nog de moeite een stapel laagwaardige panelen te zoeken.

80 panelen van 230 Wp op een 15k omvormer = € 2450 moet je het nog monteren alleen haha 16000 kWh opbrengst.

https://www.2dehands.be/a...0afa33e3a&previousPage=lr

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Cigs panelen! Asbest van de toekomst.

Wat info.

CIGS zonnepanelen versus CIS

Onder de dunne film zonnepanelen zijn 2 stromingen: de CIGS zonnepanelen en de CIS zonnepanelen. Het verschil zit in het component Gallium dat bij CIGS wél en bij CIS niet is toegevoegd. Bij CIGS zonnepanelen komt het zogenaamde Aurora effect niet voor, het effect dat een zonnepaneel dof uit kan slaan. Daarentegen wordt bij CIGS zonnepanelen wel het giftige Cadmiumsulfide gebruikt. Bij CIS zonnepanelen wordt als alternatief het niet giftige Zinkoxide aangebracht.

Edit
En 1m23 bij 1m27 :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@Rol-Co

Goede input, had ik niet aan gedacht!
Voordeel van asbest is dat, als je het eenmaal van je dak hebt, je het gewoon kunt inpakken in plastic en storten. Dan gaat er zand over (kennelijk is dat veilig).

Ik weet niet wat ze met CIGS doen maar het zal wel niet gewoon begraven zijn.
Maar goed, als je ze eerst nog 20 jaar op je dak legt zullen ze wel weer ruim betaald hebben voor hun `verwijderingsbijdrage`.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@lothar @joeyey

Ja 18 kWp op het dak en dan meteen je energiecontract voor 3 jaar vastzetten.
Deze energieleverancier maakt elk jaar 1265 euro over als je geen gas hebt.
Ik weet niet hoe de businesscase is vanaf 2023, maar dan heb je ze al terugverdiend.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee