Plaatsing center speaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAMING VIBES 4K
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-09-2020
Beste,

Ben op zoek naar de beste plek voor mijn center speaker. Moet dit persee op oor hoogte staan?
Ik heb het nu tijdelijk in mijn TV meubel, maar is op of zelfs aan de muur beter? Gebruik een 5.1.2 set up. Natuurlijk wil ik de beste geluidservaring!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coP4oDIkqQFekeA719bI1IQF-0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmkpnWfT5yEwwIb8HV1EUsuB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9Uv3rCJTCSPuIvjx4jq3o5u4VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzgoRj1aOD3mfu38aWjYeUvt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 13:17

MikeVM

- Baloo -

GAMING VIBES 4K schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 03:30:
Beste,
Moet dit persee op oor hoogte staan?
nee, maar hij kan best wel naar de oren gericht worden,
Ik heb het nu tijdelijk in mijn TV meubel, maar is op of zelfs aan de muur beter? Gebruik een 5.1.2 set up. Natuurlijk wil ik de beste geluidservaring!
in uw geval zou ik de televisie tegen de wand hangen, en de center evenhoog zetten als de andere speakers
en zorgen dat de speakers ontkoppelt zijn van de kast dmv rubbers oid. (geen spikes)

zorg er ook voor dat de sub de kast niet aanraakt.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
De beste positie van de center is achter het scherm, zoals bij een akoestisch transparant projectiescherm. De tweede beste optie is daar zo dichtbij mogelijk, dus vlak onder de tv of vlak er boven. Zoals MikeVM zegt kun je de speaker proberen op je oren te richten.

De linker en rechter speaker kun je het beste helemaal naar voren halen zodat er geen reflectie optreedt met je meubel. Ook kunnen speakers vaak het beste een beetje naar binnen gedraaid worden, richting de luisteraar.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44

Major_ton

Shoot!

Voordat je definitieve veranderingen door gaat voeren, zou ik eerst eens proberen of je verschil hoort als de center wat hoger staat en zo ja, of dat verschil dan ook groot genoeg is om ermee door te gaan. Visueel staat het erg netjes nu en elke andere oplossing zal hier aan afdoen. De center omhoog draaien gaat je geen verschil opleveren in de beleefde hoogte van het geluid, hoogstens krijg je er iets meer helderheid van, maar dat betwijfel ik.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAMING VIBES 4K
Daanieyel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 04:32:
De beste positie van de center is achter het scherm, zoals bij een akoestisch transparant projectiescherm. De tweede beste optie is daar zo dichtbij mogelijk, dus vlak onder de tv of vlak er boven. Zoals MikeVM zegt kun je de speaker proberen op je oren te richten.

De linker en rechter speaker kun je het beste helemaal naar voren halen zodat er geen reflectie optreedt met je meubel. Ook kunnen speakers vaak het beste een beetje naar binnen gedraaid worden, richting de luisteraar.
Achter de TV? Waar richt je de center dan naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAMING VIBES 4K
Major_ton schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:43:
Voordat je definitieve veranderingen door gaat voeren, zou ik eerst eens proberen of je verschil hoort als de center wat hoger staat en zo ja, of dat verschil dan ook groot genoeg is om ermee door te gaan. Visueel staat het erg netjes nu en elke andere oplossing zal hier aan afdoen. De center omhoog draaien gaat je geen verschil opleveren in de beleefde hoogte van het geluid, hoogstens krijg je er iets meer helderheid van, maar dat betwijfel ik.
Thanks. Ja op t moment vindt ik hoe het nu staat idd het mooist. Maar als ik het enorm kan verbeteren zit er niks anders op dan het aantepassen. Als het minimaal is, laat ik het liever zo staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verschil zal niet mega groot zijn als ik naar je opstelling nu kijk. Je kunt dit nog proberen, als je hoogte-ruimte over hebt in het kastje (zal weinig zijn gezien de foto), een rubberen strip van een halve-of iets meer-centimeter aan de onderzijde voorkant van de center te plaatsen. Hierdoor kantelt hij iets naar boven meer richting de oren.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor je boekenplank speakers, die vrij laag zijn en op een laag meubel staan, iets kantelen met een rubberen strip aan de voorzijde (wit, of zelfde kleur, of misschien misstaat zwart ook niet) zodat het geluid iets meer richting oorhoogte gaat.

Voordeel minimale kosten, gemakkelijk, minimale designkwestie.

Rubberen heldere doorzichtige dopjes kan ook natuurlijk, even out of the box denken hierbij. En (dubbele) tafelpootviltjes om het te testen kan natuurlijk prima.

[ Voor 43% gewijzigd door ToFast op 21-05-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAMING VIBES 4K
ToFast schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:05:
Verschil zal niet mega groot zijn als ik naar je opstelling nu kijk. Je kunt dit nog proberen, als je hoogte-ruimte over hebt in het kastje (zal weinig zijn gezien de foto), een rubberen strip van een halve-of iets meer-centimeter aan de onderzijde voorkant van de center te plaatsen. Hierdoor kantelt hij iets naar boven meer richting de oren.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor je boekenplank speakers, die vrij laag zijn en op een laag meubel staan, iets kantelen met een rubberen strip aan de voorzijde (wit, of zelfde kleur, of misschien misstaat zwart ook niet) zodat het geluid iets meer richting oorhoogte gaat.

Voordeel minimale kosten, gemakkelijk, minimale designkwestie.

Rubberen heldere doorzichtige dopjes kan ook natuurlijk, even out of the box denken hierbij. En (dubbele) tafelpootviltjes om het te testen kan natuurlijk prima.
Goeie! Ik ga dit inderdaad even proberen met de front speakers (doorzichtige pootjes), zodat de voorzijde kantelt. Voor de centerspeaker is er idd geen ruimte, was al blij dat t precies paste hehe.
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
@GAMING VIBES 4K Even iets anders, krijgt die receiver wel voldoende koeling? Als ik de foto bekijk, heeft die weinig ruimte erboven. Ik heb zelf ook maar weinig ruimte, maar lijkt meer te zijn dan wat jij nu over hebt gelaten. De receiver van mij werd best wel warm, dus heb ik er een stille 12v pc ventilator achter gezet. Teveel warmte sloopt apparatuur! Bij jou is het wel makkelijker op te lossen, paar tijdschriften weghalen :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAMING VIBES 4K
yodeluxe schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:06:
@GAMING VIBES 4K Even iets anders, krijgt die receiver wel voldoende koeling? Als ik de foto bekijk, heeft die weinig ruimte erboven. Ik heb zelf ook maar weinig ruimte, maar lijkt meer te zijn dan wat jij nu over hebt gelaten. De receiver van mij werd best wel warm, dus heb ik er een stille 12v pc ventilator achter gezet. Teveel warmte sloopt apparatuur! Bij jou is het wel makkelijker op te lossen, paar tijdschriften weghalen :)
Nog nooit problemen gehad met hitte gelukkig.
Ook is de meubel niet strak tegen de muur. Dit ook puur voor ventilatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MPAbQKo35zsWYjBC4mffDO3aig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dtXAdGWpXnahfBWOzfT9IoO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEA8EgZiBgIWfuLI1pnwW8LdAws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQQImNn5t4HdEnJ3gu3bnT1P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zal ook tv ophangen. Dat ziet vele malen strakker uit. Center kan dan op de meubel en als je goed doet kantel je de center speaker ook iets zodat midden tweeter de zelfde hoogte op wijst als de oren van de persoon die op de luisterpositie zit.
Doe je dit niet dan ga je wat hoge tonen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAMING VIBES 4K
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:49:
Ik zal ook tv ophangen. Dat ziet vele malen strakker uit. Center kan dan op de meubel en als je goed doet kantel je de center speaker ook iets zodat midden tweeter de zelfde hoogte op wijst als de oren van de persoon die op de luisterpositie zit.
Doe je dit niet dan ga je wat hoge tonen missen.
De tv hiervoor had ik idd opgehangen maar ben wat voorzichtig met deze. Het scherm is maar 4mm dik.. Vasthouden met druk is een risico.
Is inderdaad wel mooier denk ik. Ook is de center speaker 21 CM hoog. Dan moet ik de TV ook op die hoogte doen wat ik iets te hoog vind qua kijkhoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNadxfetkDzB3oL2kv0PGvEyJnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fd2fplgIjhn6etVoKg5xvSYa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door GAMING VIBES 4K op 21-05-2020 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35
Je luidsprekers en tv staan prima, maar die receiver bovenop een stapeltje tijdschriften is natuurlijk geen pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

GAMING VIBES 4K schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Thanks. Ja op t moment vindt ik hoe het nu staat idd het mooist. Maar als ik het enorm kan verbeteren zit er niks anders op dan het aantepassen. Als het minimaal is, laat ik het liever zo staan.
Wat je ook aanpast, het verschil zal minimaal zijn. Sowieso moet je na een verplaatsing de boel opnieuw inregelen met je Audyssey, dus een aanpassing in plaatsing wordt weer gecorrigeerd door je receiver.
Ook zit er meer dan boldoende ruimte tussen center en tafeltjes die evt geluid tegen kunnen houden, dus issues met afstraling lijkt me nu ook niet van toepassing.
Als jij dit mooi vindt staan zo zou ik het lekker laten staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:56
coinman63 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:47:
Je luidsprekers en tv staan prima, maar die receiver bovenop een stapeltje tijdschriften is natuurlijk geen pan.
zit ook een veiligheidsrisico aan. De versterker kan door een defect heet worden (is mij al eens gebeurd) en het papier kan dan in de brand vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-07 21:06
GAMING VIBES 4K schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:57:
[...]

De tv hiervoor had ik idd opgehangen maar ben wat voorzichtig met deze. Het scherm is maar 4mm dik.. Vasthouden met druk is een risico.
[...]
Je kunt 'm ook op een stapeltje tijdschriften zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 22:28

Jag

Ik zou mijn versterker zelf ook niet op tijdschriften zetten, maar meer wegens het visuele, verder lijkt het me weinig kwaad kunnen, warmte gaat naar boven en er zitten nog pootjes onder.

Je center boven op het meubel zal sowieso anders klinken. Of het de moeite waard is, sja, dat zou ik toch gewoon even uitproberen. De invloed van de kastruimte om je center heen laat zich niet zonder meer helemaal corrigeren door audyssey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:02
Ik zit in een gelijkaardige situatie als jij.
TV tegen muur of staander met center op de kast ging niet omdat de TV dan te hoog hing.
Uiteindelijk heb ik de center net als jij in de kast laten staan.
Ik heb er wel "audio pads" onder gelegd. Speaker wijst nu iets naar boven, maar vooral de kast geeft nu geen trillingen meer. Je zou deze ook onder je boekenplank speakers kunnen plaatsen.
Bij o.a. Thomann verkopen ze een aantal verschillende merken.
Ik heb er van t-akustik die ik zowel in de woonkamer (3.0) als man cave (5.1) gebruik voor center en rears.
https://www.thomann.de/nl...728890447a5a22714cc0be6d3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35
Oh, en ik zou gewoon de frontjes weer op de s20’s zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er is niks mis met de plaatsing van de center. Als het geluid jou ongehinderd kan bereiken, is het prima.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:24:
Er is niks mis met de plaatsing van de center. Als het geluid jou ongehinderd kan bereiken, is het prima.
hang hem aan het plafond en het geluid van de center speaker bereikt je ook ongehinderd. Minder kans op obstakels zelfs. Wat let je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:46:
[...]

hang hem aan het plafond en het geluid van de center speaker bereikt je ook ongehinderd. Minder kans op obstakels zelfs. Wat let je?
😂

Jij weet heus wel dat ik het in de context van de huidige plaatsing bij TS bedoel ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:23:
[...]

😂

Jij weet heus wel dat ik het in de context van de huidige plaatsing bij TS bedoel ;)
Evolutionair weet de mens precies de plaats te duiden waar geluid vandaan komt, erg handig om meteen de juiste plek des onheils te kunnen horen.

In audio moet natuurlijk de centerspeaker zo dicht mogelijk bij het beeld zijn, zo loopt het beeld ongeveer gelijk met het gevaar!

Elke afwijking hiervan doet de realiteit teniet. Een speaker aan het plafond met een brullende leeuw 2 meter er onder is niet realistisch, oog en oor lopen niet gelijk. Daarom: centerspeaker zo dicht mogelijk bij het scherm en in dit geval is dit dik voor mekaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:38
aljooge schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:54:
[...]

Evolutionair weet de mens precies de plaats te duiden waar geluid vandaan komt, erg handig om meteen de juiste plek des onheils te kunnen horen.

In audio moet natuurlijk de centerspeaker zo dicht mogelijk bij het beeld zijn, zo loopt het beeld ongeveer gelijk met het gevaar!

Elke afwijking hiervan doet de realiteit teniet. Een speaker aan het plafond met een brullende leeuw 2 meter er onder is niet realistisch, oog en oor lopen niet gelijk. Daarom: centerspeaker zo dicht mogelijk bij het scherm en in dit geval is dit dik voor mekaar!
Klopt.
Een center speaker kan toch nooit op oor hoogte zoals hierboven gezegd.
Of inderdaad achter een scherm. Maar dat heeft niemand thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 22:28

Jag

aljooge schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:54:
[...]

Grotendeels mee eens. Ik denk dat je wel nog de nuance kan maken dat we als mensen minder goed zijn in de hoogte van de bron bepalen. Maar zou ook zeker niet aan het plafond hangen.

En dan zijn er ook nog andere overwegingen die van invloed zijn, met name de invloed van nabije vlakken is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:06

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Daanieyel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 04:32:
De beste positie van de center is achter het scherm, zoals bij een akoestisch transparant projectiescherm.
Echt niet. Dat akoestisch transparante projectiescherm laat de geluidsgolven door. Een televisie niet.

Ideaal plaats je de center in het midden van je televisie op oor hoogte. Vaak onmogelijk, dus je plaatst hem lager. Om geen trillingen op je meubel te krijgen zou ik de speaker niet zo klem zetten. Plankje dus één mogelijkheid lager.

Vervolgens inmeten om de versterker te corrigeren dat hij iets hoger moet richten voor 'oorhoogte'.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Lieftalig schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:28:
[...]

Echt niet. Dat akoestisch transparante projectiescherm laat de geluidsgolven door. Een televisie niet.

Ideaal plaats je de center in het midden van je televisie op oor hoogte. Vaak onmogelijk, dus je plaatst hem lager. Om geen trillingen op je meubel te krijgen zou ik de speaker niet zo klem zetten. Plankje dus één mogelijkheid lager.

Vervolgens inmeten om de versterker te corrigeren dat hij iets hoger moet richten voor 'oorhoogte'.
Vanzelfsprekend plaats je je center niet écht achter je tv, dat lijkt me logisch. Daarom zeg ik ook ''zoals bij een akoestisch transparant projectiescherm''. Misschien heb ik het niet heel duidelijk verwoord, maar met een beetje gezond verstand snap je ook wel dat ik niet aanraad om de center achter de tv te zetten.

Edit: ik zie dat TS het op dezelfde manier als jij had opgevat. Ik zal in het vervolg wat duidelijker zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Daanieyel op 25-05-2020 17:19 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Pagina: 1