Sony STR-KS1300 vervangen - budget €1000,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-03-2022
Hallo beste tweakers..

Ik ben aan het overwegen om mijn geluidsinstallatie te vervangen voor een nieuwe.

Mijn huidige geluidsinstallatie is een Sony str-ks1300 die behoorlijk is verouderd.

Het is een 5.1 geluidsinstallatie waar ik 3 hdmi apparaten op kan aansluiten.

Nu ben ik enige tijd aan het kijken naar andere receivers en zie allemaal losse receivers te koop.

Moet ik nu de receiver los kopen en de luidsprekers enzo ook los gaan aanschaffen?
Zo ja vind ik dat niet erg maar wil dan wel eerst zeker zijn dat ik geen luidspreker koop dat niet
compatibel is met de gekochte receiver.

Bij mijn receiver zaten de boxen er gewoon bij toen ik ze had aangeschaft jaren geleden.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en durf niet zomaar een receiver aan te schaffen.

Waar ik het vooral voor ga gebruiken is de next gen consoles (ps5 en xbox series x) en wil ook mijn pc er op aansluiten.
Films en natuurlijk om muziek te luisteren.

Graag wil ik ook dat de receiver minimaal 3 hdmi aansluitingen heeft waar ik mijn apparaten op kwijt kan.

Graag ook eentje die de signalen van de next gen consoles enzo aan kan en dat ik niet zometeen sommige snufjes zoals hdr e.d. moet gaan missen.

Wat raden jullie mij aan om aan te schaffen.

Mijn budget voor de receiver plus luidsprekers is max 1000 euro.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Als er nog vragen zijn hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Je hoeft niet bang te zijn dat speakers "niet compatible zijn" met een receiver. Die impedantie en vermogen zijn maar cijfertjes die doorgaans helemaal niet hoeven te matchen. In de praktijk zijn ze ook nog eens zeer variabel, dus kunnen ze niet eens matchen.

In de praktijk zal elke speaker-receiver combo gewoon prima geluid produceren, alleen diegenen met een gevoelig gehoor of de "puristen" (mensen die zeer specifieke wensen hebben qua geluidsweergave), kunnen weleens teleurgesteld raken.

Dus waar moet je op letten?
  • Qua receiver kijk je vooral naar beschikbare aansluitingen en technieken. Denk aan aantal hdmi aansluitingen, aantal speakerkanalen, hdr, uhd, etc. Dat is situatie afhankelijk en iets wat je alleen zelf kunt bepalen.
  • Qua speakers kun je kijken naar kleur, design, of maatvoering. Ga je wel of niet voor een subwoofer (wat een aanzienlijk deel van je budget zal opslokken)? Passen vloerstaanders? Er is geen goed of fout, wel een verschil in je geluidsbeleving. Vloerstaanders zijn groter, grotere klankkast en drivers betekent doorgaans dieper laagbereik. Met vloerstaanders zou je prima zonder subwoofer kunnen (zeker geen vervanging van, maar zonder een fatsoenlijke subwoofer gewend te zijn, mis je het niet direct). Boekenplank model speakers hebben vaak ook nog een acceptabel laag, maar profiteren meer van een subwoofer. Satellietspeakers (die Sony set) blijf je beter van weg, tenzij je enige eis geluid ongeacht kwaliteit is. Kies wel voor passieve speakers (actieve hebben ingebouwde versterker en geen receiver nodig) en blijf voor de speakers bij 1 merk en serie. De subwoofer mag van een ander merk zijn, vaak betere bang-for-buck.
Wil je echt alle twijfel wegnemen, dan kun je naar een fatsoenlijke audio zaak gaan, je eisen en budget voorleggen en gaan luisteren naar wat jij mooi vind, maar ik denk dat je ook prima zonder te luisteren de spullen kunt aanschaffen. De kans dat het tegenvalt is zonder degelijk referentiemateriaal zeer klein.

Goede audiomerken zijn voor een leek vaak onbekend. Merken als dali, B&W, canton, q acoustics, jamo, monitor audio, kef, teufel, etc zijn een prima keuze. Sony, Philips, bose, ed hebben meestal weinig in de melk te brokkelen en varen vooral op naamsbekendheid.

Een beetje audio is echter wel prijzig, daarom zou je er ook voor kunnen kiezen je set langzaam op te bouwen (of je budget te verhogen). Ik zou dan beginnen met een receiver (á €400,-), en 2 frontspeakers (vanaf á €100,-/st voor boekenplank model of vanaf á €200,-/st voor vloerstaanders/zuilen). Zelf heb ik de boekenplank front speakers later als surround gebruikt en nieuwe vloerstaanders als front gekocht.

De center kun je toevoegen wanneer spraak moeilijk te verstaan is, het is vaak een zeer prettige, maar niet per definitie noodzakelijke toevoeging. Een center speaker zou ik niet op bezuinigen, omdat deze na toevoeging ongeveer de meeste audio weergeeft. De frontspeakers zijn dan nog voornamelijk actief bij muziek, in een surround track geven ze vooral wat aanvulling en geluidseffecten weer (bij games weet ik het niet).

Hetzelfde geld voor de subwoofer, geen noodzakelijke toevoeging, maar als je em toevoegt èn je hebt em goed opgesteld (wat heel belangrijk is bij een sub), dan voegt het veel toe in met name actiescènes.

Mocht er geen rek zitten in je budget en je wilt in de toekomst ook niet uitbreiden, dan blijft een alles-in-1 set over (zoals je nu hebt) met de onvermijdelijke gebreken, zoals een subwoofer die geen subwoofer is, kleine speakertjes en mager geluid. Zoals gezegd een degelijke sub is prijzig, in een slaapkamer zou je uit kunnen met een klein model van zo'n €300,-, maar in de gemiddelde woonkamer zit je toch al snel aan een bakbeest van 25kg en vanaf €450,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-07 12:10
Gezien je al ervaring met een sony receiver hebt en vooral veel hdmi ingangen wil, budget van 1000 inclusief speakers is wel een redelijke uitdaging.

Wat betreft receiver kan ik je van hart de Sony str dn1080 aanraden. Al rond de 400,- te krijgen en is denk ik de beste receiver voor dit geld.

Speakers is een heel anders verhaal. Voor 600 haal je niet zomaar een goed 5.1 setje. Geen idee wat voor soort speakers je nu hebt, wellicht hoef je deze niet te vervangen? Dan ben je voor 400,- klaar. Of je kan wat verder sparen om een redelijk setje te kopen zoals Dali’s, echter een subwoofer zit al rond de 600,- en speakers afhankelijk wat je wil ben je ook zo een kleine 1000 kwijt voor de basis serie.

Wat voor speakers heb je nu? Wil je deze houden en wat voor speakers wil je eventueel hebben kwa formaat en uiterlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46

FeaR

In GoT we trust

jayfunk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 01:58:
Moet ik nu de receiver los kopen en de luidsprekers enzo ook los gaan aanschaffen?
Dat is het idee van losse componenten, vrijheid. Je kan het zo gek maken als je wilt. Als jij op elk kanaal een ander merk en type speaker zou willen zou dat kunnen. Er zijn ook wel kant en klare 5.1 setjes te koop. Maakt het iets makkelijker. Al geldt voor alles wat reeds gezegd is, let niet op de cijfers. Voordeel van losse componenten is dat je over x jaar de speakers kan laten staan en alleen de receiver hoeft te vervangen als er bijvoorbeeld weer een nieuwe HDMI-standaard is. De Sony zoals je nu hebt kan je eigenlijk weg doen. Al zou je de vijf speakers van de Sony wel op een receiver aan kunnen sluiten. Speciale stekker van de speakers knippen en je houdt draad over wat in de receiver kan. De subwoofer kan je niet meenemen, die is passief. Het aantal receivers dat een passieve subwoofer aan kan sturen is op één hand te tellen. Ik zou altijd adviseren een nieuwe actieve subwoofer te halen.

Wat voor speakers wil je? Weer melkpakjes/satellieten zoals de huidige Sony of mag het wat groter? Dan ga je naar boekenplank speakers/monitoren. Of je gaat nog groter, vloerstaanders/zuilen. De speakers zal nog het lastigst zijn. De receiver is eigenlijk altijd wel goed. Drie HDMI ingangen is tegenwoordig al meer dan standaard. Koop een receiver met HDMI 2.0 en je zit goed voor nu al komt HDMI 2.1 er wel aan dus je kan ook nog even wachten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayfunk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-03-2022
Iedereen bedankt voor jullie reacties..

Mijn sony speakers van 5.1 zijn ook flink verouderd en die zou ik het liefst ook willen vervangen.

Ik zou nog iets hoger kunnen met de budget als het nodig is maar mijn budget is echt niet meer dan 1500 euro voor het totaal.

Ik heb een meting gedaan en kan voor de front left en front right speakers met een maximum lengte van 45cm hoog en 20cm breed gaan net zo voor de surround speakers.
En voor de surround speakers zou ik graag 2 draadloze speakers willen.

Dit alles is voor mijn slaapkamer die ik als een ware studio heb ingericht..

bestaan er ook draadloze subwoofers?

En hoe werkt draadloos? Moet je alle speakers een voor een aanzetten iedere keer dat je het wilt gebruiken?

Zit nog met heel veel vraagtekens :D

Bedankt voor al jullie hulp.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
jayfunk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:35:

En hoe werkt draadloos? Moet je alle speakers een voor een aanzetten iedere keer dat je het wilt gebruiken?

Op al jouw vragen kun je met een paar simpele Google-zoekopdrachten een uitgebreid antwoord voor vinden. Eigen inzet, waar het in jouw posts helaas aan ontbreekt, wordt op Tweakers gewaardeerd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:04
Bedenk je dat bij 'draadloos' je vaak alsnog een een stroomkabel hebt die aangesloten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

jayfunk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:35:

Probeer het eens via Google, kan je je prima inlezen hoe het werkt.
Pagina: 1