Wat voor router nodig voor een 200mbit glasvezelverbinding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sithforcenl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-05-2020
Beste mensen,

Ik zoek een modem/router om vanaf mijn glasvezel kastje waar 200mbit uit komt per LAN en per Wi-Fi internettoegang te maken. Daarnaast moet deze ook de IPTV kunnen voorzien naar het daarvoor bestemde kastje

Klinkt heel simpel. Dacht ik ook. Ik heb dit namelijk al vaker gedaan in de tijden van ADSL. Helaas loop ik tegen een muur van specificaties aan en ik heb het idee dat niet iedere willekeurige router kan ondersteunen wat ik wil en uberhaubt niet de glasvezel kan ondersteunen.

Dingen als de SFP modus en een bepaalde connector die daarvoor nodig is bijvoorbeeld. Kan ik op sommige websites op sorteren. Maar hier op tweakers niet dus ik ben gewoon verward. (Single mode trouwens mocht het relevant zijn.)

Qua router wil ik graag 2 PC's met LAN verbinden en dan een misc van mobiele apparaten, laptops, mobieltjes, console etc (max 10 ivm verjaardagen bijvoorbeeld) en dan de TV natuurlijk .

Ook qua verschillende VLANS instellen moet een goede wizard zijn of gewoon een goed te volgen stappenplan want ik las dat de Internet en IPTV langs verschillende stromen moeten gaan.

De LAN is niet zo'n issue want dat is gewoon plug en play. In het principe maar 1 aansluiting nodig ivm electriciteitsnet verlengerjes (sorry de naam ontschiet mij) die daarna met de LAN aan de PC's en IPTV kast gekoppeld worden. Onderstaande heeft vooral betrekking op de mobiele apparaten en nadruk op de laptops.

Graag zou ik in huis (appartement) een 5ghz verbinding hebben die dus de 200mbps theoretisch moet kunnen leveren. Ik stream intern niets/niet veel dus meer dan mijn internet verbinding zelf heb ik niet nodig.

Ik ben namelijk klaar met zo'n goedkoop kastje dat mij op mijn bank maar 20Mbit geeft op een goede dag met een.

Verbinding moet bovenal betrouwbaar zijn. Dus niet te wisselend en met hoge latency en dan in de buurt van het 200mbit getal komen. Als zou ik eerlijk gezegd al genoegen nemen met 100mbit daar, maarja never settle for second best.

Ik heb het idee dat routers voor mijn wensen aan de prijzige kant zijn in mijn zoektocht op het moment.
Dus ik ben flexibel qua budget. Graag zou ik rond de 100 euro zitten, maar als jullie denken dat dit een onmogelijke taak is dan hoor ik graag andere ideëen en dat mag in elke prijsklasse maar liefst zo laag mogelijk natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
Waarom volstaat de router van je provider niet? Ik zou zeggen aanvullen met een of meerdere goede accespoints en je bent er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sithforcenl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-05-2020
gastje01 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:47:
Waarom volstaat de router van je provider niet? Ik zou zeggen aanvullen met een of meerdere goede accespoints en je bent er al?
Ik snap je punt. Dit zou veel goedkoper en simpeler zijn. :) Helaas was dit niet een oplossing voor alle problemen.

Access point heb ik eerder al eens geprobeerd (heb nog een oude liggen), maar de router zelf was juist het probleem. Access point of verlenger veranderd niks natuurlijk als de issue al daarvoor ligt. Heb deze soort router al een keer omgeruild omdat internet wegviel (zelfs de LAN)

Misschien ben ik wel teveel een mierenneuker, maar ik wil gewoon kunnen vertrouwen op mijn apparatuur voor alles wat in mijn huis gedaan wordt. Als 1 van deze dingen problemen oploopt raak ik al een beetje geirriteerd.

In de basis erg slechte verdeling van de resources als er meerdere mensen ergens mee bezig zijn en weinig instellingsmogelijkheden om dingen te kunnen verbeteren. Meer dan poorten openen en channel kiezen mag ik niet. Zelfs geen bridge modus onmogelijk dus uiteindelijk moet alsnog alles via dit kastje. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
Dan kom je bij een losse router en los AP uit.

Welke provider gebruik je? Hoeveel zin heb je om het zelf uit te zoeken als er iets niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 20:55
sithforcenl schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:39:
[...]
Access point heb ik eerder al eens geprobeerd (heb nog een oude liggen), maar de router zelf was juist het probleem. Access point of verlenger veranderd niks natuurlijk als de issue al daarvoor ligt. Heb deze soort router al een keer omgeruild omdat internet wegviel (zelfs de LAN)
Als het modem issues vertoont moet je dit bij de provider neerleggen. Ga je een eigen router/modem gebruiken ben jij verantwoordelijk.

Zorg eerst dat met het modem van je provider dat het internet (bekabeld) stabiel is en ga dan pas zelf knutselen. sh*t in = sh*t out

PS je vraag/probleem is trouwens ''all over the place".

[ Voor 4% gewijzigd door a.boogerd op 21-05-2020 11:33 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:44
never mind.

[ Voor 97% gewijzigd door mitsumark op 21-05-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54

H.Boss

Hugo Boss

Ik gebruik deze voor KPN glasvezel (nu nog 100mbit, maar 4 juni ga ik over naar T-mobile 1000mbit)... pricewatch: TP-Link Archer C2300. Maar deze werkt erg stabiel/snel en heb zelf ook het kastje van KPN eruit gedaan en gebruik de router dus als modem/router. Ook genoeg om in te stellen!!

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik gebruik voor mijn gigabit Tweak aansluiting een pricewatch: MikroTik hEX S welke direct vanaf de FTU van de glasvezel provider is aangesloten op de SFP aansluiting van de Mikrotik router. Letterlijk alles is in te stellen op de Mikrotik waaronder ook vlan configuraties.

Voor mijn wifi gebruik ik een pricewatch: Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points) welke in bridge modus aangesloten is op mijn Mikrotik router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-04 09:19
Ik ben achter mijn ziggo modem in bridge begonnen met een ubiquity ap boven, dat werkt goed en stabiel. Nu ga ik in de woonkamer ook een ap zetten en die vormen dan mooi een mesh systeem.
Mijn nu nog werkende Netgear met open wrt ga ik vervangen door een edge router lite.

Volgens mij heb ik, de recensies lezende, dan een superstabiel snel systeem. Ter zijner tijd komt er nog een wifi6 AP bij en een 8poorts 1 GB switch van ubiquity en we zijn rond voor relatief weinig geld. Werkt ook op glasvezel

Mijn advies kijk ook eens naar ubiquity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 22:14
H.Boss schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:41:[/b]
Ik gebruik deze voor KPN glasvezel (nu nog 100mbit, maar 4 juni ga ik over naar T-mobile 1000mbit)...
Let op, ik geloof dat T-mobile geen eigen modem gebruik ondersteunt.
sithforcenl schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:39:[/b]
[...]
Ik snap je punt. Dit zou veel goedkoper en simpeler zijn. :) Helaas was dit niet een oplossing voor alle problemen.

De accespoints van de wat betere glas providers (iig kpn en tmobile) zijn de laatste jaren aanzienlijk verbetert.

Bovendien gebruik je powerline adapters voor het "verlengen" van het signaal, behalve voor tv (en zelfs dan) is dat geen goed idee, altijd gedoe met interferentie van andere electronische apparatuur en je levert veel snelheid en ping in. Trek wat utp en vraag je provider om een accespoint (meeste sturen deze gratis op) en het zal een stuk beter werken. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Darksequence op 21-05-2020 19:23 ]

Pagina: 1