Overdruk en Onderdruk

Pagina: 1
Acties:
  • 547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Topicstarter
Ja, alweer zo'n topic, ik heb de search gebruik en alle 25 resultaten gelezen. Weet je wat er in staat? (Geruzie over of gas nu wel of niet warm wordt volgens de wet van boil, geruzie of het uberhaubt wel mogelijk si om overdruk/onderdruk te hebben, allerlei foto's van zoveel fans heb ik zoveel heb ik)
Maar absoluut geen antwoord.

Ik heb zojuist gemeten dat ik overdruk heb. (hoe? een dun vliesje over mijn drivebay gespannen, het werd bol, dus overdruk)
{en nu alsjeblief geen gez%$r over; dat het niet kan, want je kast lekt aan alle kanten Jongens oveerdruk heeft niets met lekken te maken maar met aanvoer vs afvoer. Een ASML lab is ook lek, en toch overdruk... nou nou dat zou lastig zijn met die deuren als het luchtdicht moest.)

Okee overdruk heeft in deze mate absoluut geen opwarmend effecht volgens de natuurkunde, ook geen extra koelend effect omdat het meer moleculen heeft (ja 3 of zo :) )
Dus wat wil ik dan weten? Nou eigenlijk het volgende:
*D wie heeft het allebei geprobeert en kan zeggen wat beter werkt?
*D heb jij overdruk / onderdruk (meetmethode is bekend en makkelijk) en hoe zit het met stof in je kast, veel, weinig, weet niet?
*D Aan de natuurkundigen: hoe zit het met wervelingen in kasten mbt overdruk (een paar pascal dus) en onderdruk?

Please jongens maak van deze try nu eens een nuttig topic voor de mensen die het echt willen weten. En als we het niet weten... Dan weten we dat toch ook?
Maar geen gekonkel over natuurwetten die met ventieltjes te maken hebben (de zoekers weten wat ik bedoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Volgens mij maakt het geer reet uit, net als cavitatie met waterkoeling, in princiepe kan het in de praktijk: ONZIN!

tot men het tegenbewijs aan mij levert denk ik er nog steeds zo over!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07-2023

Dennizz

pc-70 mod in progress!

hmmz ik hep iets bij natuurkunde geleerd :) en dat is dat als je lucht samendrukt de temperatuur omhoog gaat, en als je het zelfde volume in een grotere ruimte laat dan daalt te temperatuur........dus ja t is maar heel weinig maar t scheelt wel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26879

op de 1 of andere manier stel ik me nu een kolonie zwangerere mieren rond een bolgelopen vliesje voor...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Ik had gelezen dat een of andere fabrikant overdruk beter vond.
Kan je het zelf niet uitproberen? zet al je fans op 'de kast IN blazen' en kijk of de temp verandert.
Je hebt op die manier wel meer luchtfilters nodig als je bang bent voor stof in je kast.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 06:50
hmm, volgens mij heb ik een gigantische overdruk in mijn kast, ik heb 4 80mm sunons intake, en 1 30mm en 1 120mm outtake die niet goed naar buiten kunnen zuigen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
het enigste voordeel van overdruk is dat je warmte zelf de kast uitwil aan de bovenkant... creer dus overdruk en de warmte gaat je kast uit, creer onderdruk en de warmte verplaatst zich door je hele kast heen

ben hier enkele weken mee bezig geweest doormiddel van mijn pc luchtdicht maken met papier en dan op die manier lucht inblazen hetzij afzuigen

resultaat > overdruk is beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:58
Ik zal eens proberen om te kijken of ik hier een logische verklaring voor kan vinden. Ten eerste ga ik er vanuit dat de situatie in de kast stationair is, dus dat de druk niet meer veranderd met de tijd (dus na het opstarten van je PC). Het enige verschil tussen overdruk/onderdruk is dan het aantal luchtmoleculen in de kast.
Hoe meer moleculen er zijn, hoe beter de warmteoverdracht en de warmtedissipatie is.
Het lijkt mij dus logisch dat een overdruk beter is. Ik vraag mij wel af of je enig verschil merkt, door zo'n klein verschil in luchtdruk. Want waarschijnlijk gaat het hier om enkele procenten.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
ik zal es 2 outtakes aan de achterkant van me kast maken en kijken of et wat uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
Op dinsdag 07 augustus 2001 00:55 schreef Tupolev het volgende:
Ik zal eens proberen om te kijken of ik hier een logische verklaring voor kan vinden. Ten eerste ga ik er vanuit dat de situatie in de kast stationair is, dus dat de druk niet meer veranderd met de tijd (dus na het opstarten van je PC). Het enige verschil tussen overdruk/onderdruk is dan het aantal luchtmoleculen in de kast.
Hoe meer moleculen er zijn, hoe beter de warmteoverdracht en de warmtedissipatie is.
Het lijkt mij dus logisch dat een overdruk beter is. Ik vraag mij wel af of je enig verschil merkt, door zo'n klein verschil in luchtdruk. Want waarschijnlijk gaat het hier om enkele procenten.
het gaat niet om de moleculen, maar meer of je de lucht de kast in pompt of door de kast heenzuigt.

onderdruk zorgt ervoor dat je de kast minder druk geeft, hele kast word warm en dus geen succes....

overdruk zorgt voor dat je koude lucht in je pc pompt waardoor de warme lucht aan de bovenkant eruitgedreven word... das nou heel het eiereneten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Op dinsdag 07 augustus 2001 01:00 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

het gaat niet om de moleculen, maar meer of je de lucht de kast in pompt of door de kast heenzuigt.

onderdruk zorgt ervoor dat je de kast minder druk geeft, hele kast word warm en dus geen succes....

overdruk zorgt voor dat je koude lucht in je pc pompt waardoor de warme lucht aan de bovenkant eruitgedreven word... das nou heel het eiereneten
Ok maar ik schrijf ookk dat ik van een stationaire situatie uitga, waarbij de druk dus niet veranderd. Dat wil dus zeggen dat Lucht In - Lucht Uit = 0. Anders is de druk ook niet meer constant in de tijd. Maar er is wel zeker een stroom lucht uit, en die kan meer warmte meenemen dan de stroom uit bij een systeem met onderdruk.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Truffel
  • Laatst online: 01-05 22:57
Op maandag 06 augustus 2001 23:29 schreef _Dennizz_ het volgende:
hmmz ik hep iets bij natuurkunde geleerd :) en dat is dat als je lucht samendrukt de temperatuur omhoog gaat, en als je het zelfde volume in een grotere ruimte laat dan daalt te temperatuur........dus ja t is maar heel weinig maar t scheelt wel volgens mij.
Volgens mij gaat dit wel om substantiele drukverschillen, en omdat je kast stiekem toch zo lek als een mandje is, zul je deze drukverschillen nooit halen, tenzij je met een superfan je lucht aan het inblazen bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Truffel
  • Laatst online: 01-05 22:57
ik denk dus dat het theoretisch gelul is, maar eigenlijk zouden we om nu eens en voor altijd van deze discussie af te komen, het gewoon moeten testen. Keurig wetenschappelijk, en zonder Diekstra methode!

/typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
tja, als je een extra fan in je comp zet scheelt et misschien 1 a 2 graden, maar het werkt zekers en daar doen we et voor toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Ik zeg toch ook al in mijn eerste post dat het waarschijnlijk om verwaarloosbare verschillen gaat. Volgens mij is het beste nog altijd om bij je power en CPU een outtake te hebben. Eventueel onder voorin een intake, en de rest zo zetten dat deze de flow die hierdoor onstaat niet tegen werken.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
als je 1 12x12 aan de voorkant zet ( 220V, 19W ) en zo een zelfde aan de bovenkant > scheelt het zelfs 10 tot 15 graden
nadeel > posters waaien van de muur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Op dinsdag 07 augustus 2001 01:23 schreef MR_WAZOO het volgende:
als je 1 12x12 aan de voorkant zet ( 220V, 19W ) en zo een zelfde aan de bovenkant > scheelt het zelfs 10 tot 15 graden
nadeel > posters waaien van de muur ;)
hehe, dan doe ik toch iets heel erg verkeerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
neejhoor > ik heb me 12x12's alleen maar uit een serverrack gesloopt, das alles....:) beetje overkill by the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

jbbrans

Het maakt weinig uit of je over- of onder-druk hebt.
Het beste is als je in en uitlaat fans met elkaar in overeenstemming zijn, zodat je een gecontrolleerde luchtflow door je kast krijgt en de fans alleen maar lucht hoeven te verplaatsen en zomin mogelijk weerstand van kieren hoeven te overwinnen.
Het belangrijkste is dat wat je wilt koelen ook een deel van de luchtstroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
ik heb 2x2 80mm fans intake aan de voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ravenger/double%20cool.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ravenger/double%20cool%20ingebouwd.jpg
en een 120mm outtake aan de bovenkant (op 12V)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ravenger/UT_logo-grill_2.jpg
maar ik win hier slechts 4 a 5 graden mee :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
door overdruk gaat je lucht door allerlei gaten naar buiten, dus komt je luchtstroom overal.... nu nog manier vinde om me cdstations te koelen

je moet dat gat van je ook groot en open maken:) nu kan je bovenste fan ze lucht nie kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Beste ravenger, als die onderste foto 1 van de intake of outtake holes is waar jij 2x80mm of 120mm ventilatoren in geplaatst hebt, dan kan ik begrijpen waarom je er zo weinig mee wint.
Ik denk dat als je dat gat opent, zodat je ventilator ongehinderd in/uit kan zuigen/blazen, je ventilator veel meer tot z'n recht kan komen.
Ik schat dat je ventilatoren zo'n 5% van hun capaciteit aan lucht verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Op dinsdag 07 augustus 2001 01:58 schreef jbbrans het volgende:
Beste ravenger, als die onderste foto 1 van de intake of outtake holes is waar jij 2x80mm of 120mm ventilatoren in geplaatst hebt, dan kan ik begrijpen waarom je er zo weinig mee wint.
Ik denk dat als je dat gat opent, zodat je ventilator ongehinderd in/uit kan zuigen/blazen, je ventilator veel meer tot z'n recht kan komen.
Ik schat dat je ventilatoren zo'n 5% van hun capaciteit aan lucht verplaatsen.
daar was ik al bang voor, dat wordt morgen weer ffies klussen, dat logo ga ik uitzagen en ik zal aan de voorkant bij de 80mm fans ook 80mm gaten maken ipv de kleine gaatjes die ik nu heb. Hopelijk win ik er dan veel meer mee, want ik vond dit heel erg zwaar tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Wat voor diameter gaatjes heb je gebruikt?
Ik schat 2 of 3 mm.

Bij 2 mm gaatjes gaat er 11.5% aan lucht doorheen, in vergelijking met een 80 mm gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
ok, tijd voor een rekensom, het zijn 78 gaatjes van 3 milimeter en 4 van 5 milimeter.

Oppervlakte is Pi maal r^2.
voor de gaatjes van 3 milimeter is dus 7 vierkante milimeter * 78 = 551 vierkante milimeter
en voor de gaatjes van 5 milimeter is dus 19.6 * 4 = 78.5
in totaal 630 vierkante milimeter

een 120mm gat heeft een oppervlakte van 11310 mm

630*100%/11310=5.5% van de totale lucht die erdoor kan. Das dus niet zo veel :) en je schatting van 5% was dus redelijk goed :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 22:21
sjonge..

ik vraag me echt sterk af hoe je die meting hebt gedaan...

volgens mij klopt er nl geen bal van...

tuurlijk.. er kan wel meer in een kast worden geblazen dan dat er uit de kast gaat... maar hoe denk je dat zoiets standaard gaat?? dus zonder xtra fans.. enkel een voeding en een proc.. dan heb je toch ook sterk last van onderdruk in een kast?? beweer jij... is het slecht nee... komt er dan meer stof ja.. (duh) (omdat de stof dus min of meer beter wordt aangezogen.... )

stel: je hebt dus 2 200cfm in- en out-take dan is er dus niks aan de hand.. stel he hebt de 200 cfm intake niet (in fans) maar echt.. die 200 cfm krijg je echtwel in je kast hoor.. door alle kiertjes etc.... anders zou ie langzaamerhand vacuum worden....

to the point.. je theorie gaat echt niet op

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaag
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-12-2018
mensen het is heel simpel :

Warmte word meegevoerd door de lucht deeltjes, om zo effectief mogelijk iets te koelen wil je een luchtstroom langs het object hebben.

Als je blaast blaas je alles gewoon suf naar binnen, heeft alleen zin als het ook weg kan. Zo niet, hoge luchtdruk, hoegere temperatuur.

Als je zuigt weet je dat er een lekkere stroom ontstaat, en heb je ook een lagere luchtdruk binnen, wat gelijk een lagere temp betekent.

Maar wat mensen vergeten is dat er een koeler op je processor zit, als die niet genoeg lucht lkrijgt, heeft hij ook geen lucht om over je processor te blazen.

Dit is het grote probleem waardoor de ene keer overdruk en de andere keer onderdruk beter is.

Het beste is een blaser en een zuiger, en zorgen dat de luchtstroom LANGS je processor gaat, en eventuele andere hete dingen.

als je alleen voor de zuiger gaat moet je dus ook zorgen dat je kast vollediog luchtdicht is op de opneing na waar je je lucht naar binnen wil hebbe.

Dit klinkt mischien vreem, maar als jij je zuiger aan de bovenkant neerzet en hij gewoon alleen maar lucht uit die ene kier bij je voeding naar binnen zuigt en door je lege 5" station weer naar buiten blaast, zijn we niet lekker bezig.

wat erg effectief is is als je een blaser aan de voorkant zet met een buis deraan vast. deze buis moet je dan dicht bij je processor zien te krijgen en hem dan zorichten dat ie over/langs/tegen/onder je processor blaast in de richting van je afzuiging.

en als dat allemaal te lasti8g is, ijsklontjes zijn ook koud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekoeman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 16:34
Tijd om naar bed te gaan ?
:Z:z

--==(¯`·.,_.---==»|| "A blowjob is better then no job!" - Popa Chubby ||«==---._.·¯)==--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
Op dinsdag 07 augustus 2001 02:50 schreef Doekoeman het volgende:
Tijd om naar bed te gaan ?
:Z:z
nee man..
pas drie punten voor de bikkel nacht!! :)
ik ga naar de 6 vandaag hoor...
tjonge

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Beste delyver.

Een ventilator heeft een bepaalt vermogen. Als deze ventilator geen zuig en blaas weerstand heeft kan deze een bepaalde hoeveelheid lucht verplaatsen, de hoeveelheid die fabrikanten opgeven.
Als je in de zuig en/of pers een restrictie plaatst moet het motortje van de ventilator harder werken om lucht te verplaatsen, met als gevolg dat met hetzelfde opgenomen vermogen minder lucht verplaatst wordt. Deze restrictie kan direct voor de ventilator zitten, maar het kunnen ook alle kieren zijn van de kast zelf.
Pas als alle kieren bij elkaar een groot genoeg doorsnede hebben en de ruimte tussen de kabels groot genoeg is dat er geen weerstand is dan komt de ventilator weer in de buurt van z'n maximale opbrengst.

En wat betreft je vraag over hoe het standaard gaat. De grotere fabrikanten met uitgekiende kasten en modellen hebben de aanzuig of inblaas van de voedingsventilator bij de processor en genoeg aanzuig gaten in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
Op dinsdag 07 augustus 2001 03:37 schreef jbbrans het volgende:
Beste delyver.

Een ventilator heeft een bepaalt vermogen. Als deze ventilator geen zuig en blaas weerstand heeft kan deze een bepaalde hoeveelheid lucht verplaatsen, de hoeveelheid die fabrikanten opgeven.
Als je in de zuig en/of pers een restrictie plaatst moet het motortje van de ventilator harder werken om lucht te verplaatsen, met als gevolg dat met hetzelfde opgenomen vermogen minder lucht verplaatst wordt. Deze restrictie kan direct voor de ventilator zitten, maar het kunnen ook alle kieren zijn van de kast zelf.
Pas als alle kieren bij elkaar een groot genoeg doorsnede hebben en de ruimte tussen de kabels groot genoeg is dat er geen weerstand is dan komt de ventilator weer in de buurt van z'n maximale opbrengst.

En wat betreft je vraag over hoe het standaard gaat. De grotere fabrikanten met uitgekiende kasten en modellen hebben de aanzuig of inblaas van de voedingsventilator bij de processor en genoeg aanzuig gaten in de kast.
mu zeg je toch echt gewoon hetzelfde als wat ik zeg alleen op een andere manier.

onderdruk en overdruk is verwaarloosbaar (lees:is er niet)

jou tekst
/jou tekst

maar.... het motortje kan niet harder werken als het werken kan.. dus gaat ie langzamer.. dus gaat ie zo langzaam als hij snel kan gaan.. dus komt er evenveel lucht binnen als er naar buiten gaat....

het is wel logisch.. ff nadenken..

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Conclusie:

We denken het allemaal te weten, maar niemand weet het.

- De overdruk onderdruk valt in de regio van enkele pascals en is dus verwaarloosbaar.
- Warmtestijging door druktoename is in deze orde van grote 0
- Verbeterde warmteafgifte dankzij meer molculen is in deze orde van grote 0
- Stof wordt bij overdruk op een vast punt binnengetrokken en kan dan dus beter bestrijdt worden.

Dat is alles wat ik uit de nuttige posts en mijn oude MTS natuurkunde boek heb gehaald.

Dus iedereen die de search gebruikte en het antwoord wil weten: Overdruk onderdruk is onzin. Het gaat erom hoe je het stof in de kast wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 16:11

wiewatwaar

whatever

Even over mijn achtergrond zodat julie begrijpen hoe ik aan die wijsheid kom; Ik houd me nu veertien jaar bezig met het solderen en harden van voornamenlijk machineonderdelen. Daartoe heb ik de beschikking over vacuumovens die voor het koelen de beschikking hebben over de mogelijkheid een ventilator op verschillende toerentallen te laten draaien en kan ik bovendien de gasdruk (N2) instellen van ca 800 tot 5000 Mbar. Dat geeft aanmerkelijke verschillen in de koelsnelheid. Het blijkt echter dat een juiste opstelling van de werkstukken in een oven van veel groter belang zijn voor een goede warmtetransport.

Oke, daar gaan we dan:

Zoals de getallen hierboven al aangeven is dat heel wat anders dan die paar tienden mBar die een casefan aan druk kan opbouwen en dat is maar goed ook anders hadden we allemaal ronde kasten. De druk veranderen met stappen van 100mBar geeft zeer kleine (maar te meten) verschillen in afkoelsnelheden maar zijn hier in je case dus volstrekt onmogelijk.

Van veel groter belang is voldoende stroming door de kast. Deze hangt af van je fans en de interne opbouw. Hier moeten we twee dingen los van elkaar zien. De extreem hete delen als CPU en GPU en de algemene opwarming van alle delen. Om de hete delen optimaal met lucht te koelen is een gassnelheid van zo'n 20m/sec. gewenst. Om die door je hele kast te laten blazen heb je enkele zeer grote fans nodig en loop je het risico dat de de delen waar het nou net om gaat in de luwte van een kaart of kabel liggen (duidelijk) of in een turbulente stroming (onduidelijk te zien). Hier zijn dus kleine, gerichte fans op zijn plaats.
Om de algemene opwarming in de kast binnen de perken te houden dient de lucht zo efficient mogelijk vervangen te worden. Optimaal zijn hier blaaspijpen die koelere buitenlucht rechtstreeks richting de hete delen blazen. Veel belangrijker is een snelle verversing van alle lucht. Hier werken een zuigende en een blazende fan met voldoende opbrengst. Let er dan wel op dat deze zo ver mogelijk van elkaar gescheiden liggen en voorkom dat belangrijke plaatsen in de luwte liggen. De lucht zal immers via de kortste weg door de kast gaan stromen. Als dit een probleem is kan je beter kiezen voor alleen zuigende of blazende fans. De kieren en gaten in de kast zorgen dan voor verdeling van de luchtstroom.

Stof is een moeilijk te bestrijden iets. Gewone filters houden het fijne stof niet tegen. Door de luchtstroming in de kast loop je de kans dat delen toch statisch geladen worden en zo stof aantrekken. Een snelle luchtstroming is normaal niet sterk genoeg om te voorkomen dat het neerslaat. Dus, voorkom stof (niet roken, aparte ruimte enz.) of blaas je kast (en monitor) regelmatig uit met perslucht. Vooral monitoren zijn wegens het hoogspanningscirquit gevoelig)

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 02-05 21:24

mvds

Totally awesome!

Ik heb het alletwee geprobeerd, en ik zie wel verschil. Ik heb 4 casefans in mijn kast en de fans van mijn enermax plus een slotfan.

Nu heb ik het volgende uitgeprobeerd:

Alle fans die ik zelf kan regelen (dus alle behalve die van mijn PSU) op verschillende spanningen laten draaien. Met groepen van intake en outtake. Als ik mijn intakes harder laat draaien dan mijn outtakes, dus meer lucht in mijn kast blaas als dat eruit gaat, zakt mijn CPU temp met 2 graden.

Plus dat ik minder stof in mijn kast krijg aangezien er alleen lucht binnenkomt via de door mij gekozen gaten ipv door alle kieren en spleten.

Ik heb nu mijn slotfan op 7 volt evenals mijn intakes, en mijn outtake fans op 5 volt.
Dat werkt voor mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Op dinsdag 07 augustus 2001 02:48 schreef delyver het volgende:
sjonge..

ik vraag me echt sterk af hoe je die meting hebt gedaan...

volgens mij klopt er nl geen bal van...

tuurlijk.. er kan wel meer in een kast worden geblazen dan dat er uit de kast gaat... maar hoe denk je dat zoiets standaard gaat?? dus zonder xtra fans.. enkel een voeding en een proc.. dan heb je toch ook sterk last van onderdruk in een kast?? beweer jij... is het slecht nee... komt er dan meer stof ja.. (duh) (omdat de stof dus min of meer beter wordt aangezogen.... )

stel: je hebt dus 2 200cfm in- en out-take dan is er dus niks aan de hand.. stel he hebt de 200 cfm intake niet (in fans) maar echt.. die 200 cfm krijg je echtwel in je kast hoor.. door alle kiertjes etc.... anders zou ie langzaamerhand vacuum worden....

to the point.. je theorie gaat echt niet op
err, dit gaat niet over mijn berekening toch? Mijn berekening gaat over dat logo met die gaatjes in mijn kast, met daarachter een 120 MM fan. Ik heb berekend hoeveel van de lucht die door de 120mm fan daadwerkelijk uit de kast wordt gezogen door middel van een simpele oppervlakteberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

Obsidian, stof zit gewoon in de lucht en zal dan ook gewoon door je fans naar binnen gezogen worden. Uiteraard bevat de lucht onderin je kamer meer stof dan bovenin maar iemand met angst voor stof zet zijn PC daar tenslotte niet neer.
Als je 1 temeratuuropnemer in je kast hebt en die hangt lekker in de wind sta je wel een beetje simpel te meten. Hoe staat het met de temp. in de rest van de kast. Voor een beetje serieus meetwerk moet je toch wel een meetpunt of tien hebben omdat de flow van je lucht heel moeilijk te volgen is in een gesloten kast. Plaats die meetpunten (of verplaats hem elke keer) bij de punten die er echt toe doen zoals je geheugen, CPU, GPU, HD en CD-brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

wiewatwaar: dat weet ik, maar wij hebben een kat rondlopen die erg veel haar verliest. (en ja we stofzuigen regelmatig) En dat ligt dus allemaal op de grond, als de lucht door de kieren word aangezogen is dat dus ook door de kieren langs de onderkant van de kast. En juist daar word dus het meeste stof aangezogen. En voor de fanopeningen heb ik filters, maar niet langs alle kiezen en spleten. Alles luchtdicht maken is ook wel een oplossing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

Als kattenharen je enige probleem zijn kan je best van bovenaf veel lucht door een filter heen je kast in blazen. Lijkt me duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op dinsdag 07 augustus 2001 12:57 schreef wiewatwaar het volgende:
Als kattenharen je enige probleem zijn kan je best van bovenaf veel lucht door een filter heen je kast in blazen. Lijkt me duidelijk
Van bovenaf??? Bovenaan heb ik juist mijn outtakes zitten. Warmte stijgt op weet je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Als je maar genoeg forceerd (lees 2 ventilatoren), dan kan je ook in tegen stroom lucht door je kast sturen.
Het scheelt misschien een halve graad.

Als je alleen met de ventilator in de voeding werkt dan krijgt de warme lucht de tijd om op te stijgen, maar als je een luchtstroom door je kast stuurt dan gaat de warmte de kant op die jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Das ook weer zo ja, maar we gaan wel lekker offtopic zo.. :) Zullen we maar weer ontopic gaan. Overdruk werkt bij mij het beste dus. (voor koeling en tegen stof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

Ja, wat wil je nou? Haren of schone lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eindelijk duidelijk en nuttig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViTEL
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

ViTEL

ToPGuN

Als je er nou voor zorgt dat de druk in de buurt van je hete delen lager is dan de atmosferische druk dan creer je volgens het principe van Bernoulli ( p_totaal = p_lokaal + 0.5 * dichtheid * stromingssnelheid^2) een hogere stromingssnelheid over die delen en dat betekent een hogere energie per molecuul. Dan zou je dus effectiever koelen en vervalt daarmee dus het probleem van overdruk / onderdruk in je hele kast.

Snellere stroming zou je kunnen realiseren met een windtunneltje in je kast. Dus maak een convergerende airduct vanaf je front pc cooler (die zuigt!) over je pro6or en chipset. Als ik na de HCC me nieuwe case heb zal ik eens kijken of dit effect heeft.

Maar ik loop 11.1 op de 100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28864

Ik denk dat vitel volledig gelijk heeft. De wet van Bernouli geeft een veband weer tussen

Totale druk = statischedruk + dynamischedruk

We weten allemaal dat stromende lucht de beste koeling geeft. En dat hoe sterker de stroom is hoe beter de koeling.
Sinds de dynamische druk afhangt van de stroom snelheid blijkt dat het zaak is een zo hoog mogelijke dynamische druk te kreeren.
De totale druk is echter constant namelijk de barometer druk.
Maar wij nederige tweakers zullen in onze kasten nooit de totale druk kunnen verhogen omdat we dan 100 % luchtdichte kasten moeten gaan gebruiken. En als de kast 100 % lucht dicht is hoe kreeren we dan een air-flow. Die nu juist zo belangrijk is.
Ik ben dus van mening dat de totaledruk niets uit maakt, maar dat de dynamische druk des te belangrijker is. En dus de air-flow is al that matters.
Pagina: 1