Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Desktop build - muziek compositie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lancez
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 27-06-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel het zegt is de hoofdreden om muziek te componeren op professioneel niveau. Momenteel met het programma: DORICO pro 3 (needed min specs: https://new.steinberg.net/system-requirements/) maar misschien later ook met andere programma's die mss meer vragen.

Daarnaast is het ook de bedoeling om af een toe een game te spelen.
Ik weet dat de grafische kaart misschien niet optimaal is maar het professionele heeft voorrang.

Het is ook van belang dat ik in de toekomst kan upgraden zonder een compleet nieuwe setup te kopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is +-1000 euro

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit heb ik momenteel samen gesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 125,01€ 125,01
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 179,99€ 179,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,19€ 79,19
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 147,34€ 147,34
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,43

Als ik het programma bekijk is vooral de RAM van belang en de processor vandaar dat deze het duurste zijn.

Ga je overklokken?
Niet bewust maar enkel passief

Wat verwacht je van ons?
Veel ervaring heb ik niet dus wil ik graag jullie mening.
Wat ik verwacht is om wat twijfels te laten wegnemen en advies te krijgen of ik niet beter voor een ander onderdeel ga.

Zo heb ik volgende twijfels:
- Is alles wat compatibel met elkaar en mis ik onderdelen in deze build?
- De geluidskaart in het moederbord. Is dit voldoende? indien niet wat kan ik hier aan doen?
- Ik las ergens dat Ryzen processor niet altijd overeenkomt met Corsair RAM. Klopt dit? indien ja welke RAM raden jullie aan? of andere processor?

Algemeen:
- Ik wil vermijden dat ik moet wachten op het programma of me computer. Niets is vervelender dan werken als je je moet frustreren op je materiaal. Tijdverliezen met frustreren kost ook geld. Als jullie denkend dat het dan wat meer kost dan zal het budget naar boven moeten.
- Ik wil graag vermijden dat ik een kat in een zak koop met verouderd materiaal. Dan geef ik liever wat extra uit.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 13-06 18:33
Is alles wat compatibel met elkaar en mis ik onderdelen in deze build?
- Je mist niks maar ik zou een paar dingen aanpassen zie hieronder

De geluidskaart in het moederbord. Is dit voldoende? indien niet wat kan ik hier aan doen?
- De geluidskaart van moderne moederborden zijn erg goed, zou geen issues moeten geven, anders kan je later als het niet bevalt een losse geluidskaart erbij kopen. Zoiets pricewatch: Creative Sound Blaster Audigy Fx of pricewatch: Creative Sound Blaster Z (retail)

Ik las ergens dat Ryzen processor niet altijd overeenkomt met Corsair RAM. Klopt dit? indien ja welke RAM raden jullie aan? of andere processor?
- Klopt Ryzen RAM kan problemen veroorzaken omdat Corsair meerdere leveranciers gebruikt voor DRAM chips. G.Skill of Crucial werken altijd. Zie hieronder

Ik wil vermijden dat ik moet wachten op het programma of me computer. Niets is vervelender dan werken als je je moet frustreren op je materiaal. Tijdverliezen met frustreren kost ook geld. Als jullie denkend dat het dan wat meer kost dan zal het budget naar boven moeten.
- Je software gebruikt vooral CPU, GPU wordt nauwelijk gebruikt. Dus is een 1650 Super genoeg. Je kan overwegen up te graden naar een 3900X met 12 Cores en 24 Threads. Maar of dit een verschil gaat maken weet ik niet, heb geen ervaring met dit programma. Als je kan wachten kan Ryzen 4xxx misschien interessant zijn maar ik denk dat een 3700X genoeg moet zijn, zeker met 32GB RAM.

Ik wil graag vermijden dat ik een kat in een zak koop met verouderd materiaal. Dan geef ik liever wat extra uit.
- Zie vraag hierboven

Hier kom je op uit met de wijzigingen:

1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 98,05€ 98,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 179,99€ 179,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,19€ 79,19
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 139,65€ 139,65
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.004,81

Uitleg:
- Moederbord vervangen voor B450 Aorus Elite omdat deze beter geluid heeft en deze eigenlijk geen verschil maakt met je huidige, maar deze is €25 goedkoper
- RAM vervangen voor G.Skill omdat dit stabieler is met Ryzen
- PSU vervangen voor een unit die even goed is maar €20 goedkoper is
- Opslag vervangen naar een Kingston A2000 1TB. Verdubbeld je opslag en het snelheidsverschil is onmerkbaar.

Hoop dat dit helpt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-05 17:18
Wat betreft een externe geluidskaart: Het hangt af van wat je precies wilt doen of je daar profijt van hebt.

Je kan eerst zonder proberen en als je last van latency issues hebt, of als je wat meer geld bij elkaar hebt gesprokkeld een goede geluidskaart kopen van een goed merk (dus niet van creative).

Deze man legt het beter uit dan ik kan en geeft ook advies voor welke geluidskaarten je het best kan kopen:

https://www.learnhowtopro...card-for-music-production

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Doorgaans wordt bij een beetje DAW een externe dac gebruikt zoals bijv die van Focusrite.
Verder wat besparingen gedaan die niets toevoegen aan de prestaties maar wel de prijs opdrijven. Ook het werkgeheugen gewijzigd naar een kit die beter compatibel en stabieler is.
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 78,90€ 78,90
1GeluidskaartenFocusrite Scarlett 2i2 (3rd Gen)€ 149,-€ 149,-
1BehuizingenAntec P5€ 52,25€ 52,25
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 24,64€ 24,64
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 178,-€ 178,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 77,42€ 77,42
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,01

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lancez
Allen bedankt voor de antwoorden en de uitgebreide uitleg.
Uit jullie uitleg heb ik echter 2 vragen.

Uszka stelt een ook een processorkoeling voor. Heb ik dit nodig? aangezien ik dacht dat de Ryzen 3700x met een ventilator komt dacht ik of is deze onvoldoende?

2de vraag is van over het intern geheugen. SuperToine stelt voor G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK en Uszka Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B. volgens de specs is er geen verschil maar wel een prijsverschil van 40 euro. Waarin zit dit verschil? Draait de Crucial veel beter?

Thanks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Als je een beetje stil systeem wilt dan is de boxed koeler al snel te luid.

Crucial is beter compatibel en stabieler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:41

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou serieus kijken naar een grotere SSD. Ik weet niet welke libraries je gebruik van wil maken, maar EastWest Gold is al 1.3T groot. Platinum is nóg groter. (Verschil tussen die 2 is de sample rate en microfoon posities. De instrumenten zijn gelijk.) Een 2T NVMe is géén overbodige luxe.

Ook zou ik kijken naar welke audio interface je nodig hebt. Ben je van plan met veel outboard gear te werken, dan zou ik gaan voor een 18i20, niet een 2i2.

Denk overigens ook aan backups. Hardware kan stuk. Zonde als honderden uren werk verloren gaat als je SSD klapt.

Qua koeler, da's alleen relevant als je met microfoons gaat werken. Werk je enkel met outboard gear en VST's, maakt het weinig uit of je systeem meer of minder herrie maakt. (Hoewel het als je wil mixen wel weer fijn kan zijn als het systeem stil is. Hangt er een beetje vanaf of je op koptelefoon of speakers mixt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lancez
Thx all. Ik ben er bijna uit dankzij jullie.
Ik heb alles wat bij elkaar gelegd en kom nu het volgende uit: (Eigenlijk compleet anders dan ik ben begonnen)
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 89,-€ 89,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 271,05€ 271,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 69,90€ 69,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 37,99€ 37,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 178,-€ 178,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.129,97

- Moederbord de Asrock op aanraden van Uszka
- SDD: van Kingston op aanraden van iedereen. toch voor de 1TB gegaan om zeker niet in de problemen te komen
- Intern geheugen: Crucial op aanraden van Uszka.
- Casing veranderd naar eentje van 10 euro minder en ik zie niet echt nadelen?

Nu heb ik nog wat extra centjes gevonden om toch een beetje meer te gamen.
Zou ik gaan voor die GTX 1660 of voor de Gigabyte of de Radeon RX 5500 XT Gaming OC 8G omdat de processor van hetzelfde merk is? Wat raden jullie aan? Prijsverschil is 20 euro dus klein.

Voor de Voeding heb ik mezelf de vraag gesteld of deze wel modulair moet zijn en aangezien de casing gesloten is zitten de kabels toch weg é dus heb ik een niet modulaire genomen. Deze zijn goedkoper. Is deze ok? of is 550W overkill? en kan ik in 450W beter kwaliteit krijgen?
Edit1: als 450W voldoende is (ook als ik in de toekomst wil uitbreiden en bv extra harde schijven) zou ik BitFenix Formula Gold 450W nemen. Lijkt me een heel goede als ik wat rond lees hier op de fora.
De vraag is dus 450W of 550W? en indien 550W is die Cooler Master MWE Bronze 550W V2 goed?

Daarnaast nog 1 vraagje. momenteel heb ik geen andere proces koeler genomen. Kan ik deze installeren die wordt meegeleverd en dan als het toch op mijn zenuwen werkt een andere opzetten? of is dat eenmaal vast is het vast en kan je niet meer wisselen?
Edit2: Na wat verder op te zoeken had ergens in iemand zijn post gezien dat dit kon.

Thx allemaal.

[Voor 4% gewijzigd door Lancez op 25-05-2020 21:20]

• erikb1971
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 27-02 08:18
Ik heb afgelopen week praktisch dezelfde setup gekocht en werkt als een trein. Ook ik gebruik hem voor het produceren van muziek. Een paar gedachten na een paar dagen er mee werken:

Het moederbord heeft wel twee M2 aansluitingen, maar dat is maar 1 echt snelle. Ik werk soms met enorme sample libraries die moeten laden van de HDD, dus heel eventueel misschien zou ik achteraf gezien misschien een MB met twee "echte" dedicated snelle M2 aansluitingen gewild hebben.

Omdat ik erg hecht aan een stille omgeving tijdens het muziek maken heb ik direct de Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B cooler gekocht. En na wat tweaks in de bios is de PC inderdaad muisstil. Beetje onduidelijke installatie manual, maar ff logisch denken en youtube checken en je komt er wel uit. Zou ik altijd doen. Het bizarre is wel dat de cooler hoger is dan mijn kast. Ik heb denk ik een slim line behuizing ofzo? Op het plek waar de CPU cooler zit, zit er in mijn kast wel een groot gat, en hij steekt dus wat uit. Me altijd afgevraagd waarom dat gat daar zat, maar daarom dus?!

In ieder geval, de basis van deze set kun je gerust kopen, loopt als een trein! @ Uszka: dank!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True