Ik heb een vraag voor een vriend van mij die een appartement in een kleine VvE heeft gekocht. De casus is als volgt:
[ Voor 84% gewijzigd door Sunri5e op 22-05-2020 13:40 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Sunri5e op 22-05-2020 13:40 ]
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Zeker. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Echter is de vraag of door het niet ter hand stellen van die akte (die niet ingeschreven is) de verkoper aangerekend kan worden. In feite heeft kan hij geen gebruik maken van zijn 1/6e aandeel in het geheel.Juup schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:24:
Klinkt alsof je vriend gewoon een incorrecte aanname heeft gedaan.
Kan gebeuren.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Dit is opgemaakt voor de VVE? De VVE heeft de parkeerplaatsen toegewezen aan enkele eigenaren? Is dat dan verkoop of een soort gebruiksrecht?Sunri5e schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:18:
een jaar of 10 geleden een akte is opgesteld door de notaris (die niet ingeschreven was bij het kadaster dus de verkopend makelaar had dit ook niet kunnen weten) dat er maar 3 aangewezen mensen gebruik mogen maken van die parkeerplaats.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Ze zijn niet verkocht. Er staat ook geen bedrag in die akte. Dat is een gebruiksrecht dat 3 appartementseigenaren er gebruik van mogen maken.bombadil schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:57:
[...]
Dit is opgemaakt voor de VVE? De VVE heeft de parkeerplaatsen toegewezen aan enkele eigenaren? Is dat dan verkoop of een soort gebruiksrecht?
Dat denk ik dus ook dat het geval is.MeTooPV schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:08:
Nergens in de verkoop is hem een parkeerplaats toegezegd. Hij heeft het ook niet zelf onderzocht. Er is 10 jaar geleden een overeenkomst tussen alle eigenaren opgesteld waarbij 3 bewoners gebruik mogen maken van de parkeerplaatsen. Daar is volgens mij geen speld tussen te krijgen. Als de splitsingsakte verder niet is aangepast is er zelfs een kans dat hij 1/6 van de kosten onderhoud parkeerplaats mag meebetalen zonder aanspraak op een parkeerplaats te kunnen maken.
[ Voor 56% gewijzigd door Sunri5e op 20-05-2020 22:24 ]
De vraag is, was de grond een onderdeel van het complex of is dit later aangekocht? In het laatste geval heeft de splitsingsakte van de woningen er niks mee te maken en zal er een separate akte zijn voor de parkeerplaatsen.nokiaan958GB schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:09:
Het lijkt mij belangrijk wat de inhoud van die onderhandse actie exact is. De koper moet die ter hand zijn gesteld want zoals TS het schrijft tast het zijn rechten aan.
Ik ben geen jurist maar het lijkt mij sterk dat een onderhandse akte de afspraken in de splitsingsakte ongedaan kan maken. Kan mij daar althans geen voorbeeld van bedenken.
Wel kan bijvoorbeeld een huishoudelijk reglement van de VvE een aanvulling op de splitsingsakte zijn maar NOOIT strijdig zijn.
Als het een overeenkomst was tussen de bewoners die niet is gevestigd op het perceel dan heeft een koper daar niets mee te maken. De enige mogelijke constructie om het wel op het perceel betrekking te laten hebben lijkt me hier toch een wijziging van de splitsingsakte en dat is kennelijk niet gebeurd. Is ook vaak lastig omdat de hypotheekhouders daar mee akkoord moeten gaan en daarom is misschien voor de juridisch niet waterdichte oplossing van een extra overeenkomst tussen de bewoners gekozen. Het zou bepaald niet de eerste keer zijn dat een niet professionele VvE iets doet wat juridisch niet door de beugel kan.MeTooPV schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:08:
Nergens in de verkoop is hem een parkeerplaats toegezegd. Hij heeft het ook niet zelf onderzocht. Er is 10 jaar geleden een overeenkomst tussen alle eigenaren opgesteld waarbij 3 bewoners gebruik mogen maken van de parkeerplaatsen. Daar is volgens mij geen speld tussen te krijgen.
Vaak is er in de splitsingsakte aan tekst als deze opgenomen:Als de splitsingsakte verder niet is aangepast is er zelfs een kans dat hij 1/6 van de kosten onderhoud parkeerplaats mag meebetalen zonder aanspraak op een parkeerplaats te kunnen maken.
[ Voor 10% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 21-05-2020 05:48 ]
Hoe komt hij er dan bij dat hij recht zou hebben op een parkeerplaats?Sunri5e schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:44:
@MoshiMoshi84
In artikel 6 van de koopovereenkomst staat dat hij een appartementsrecht heeft gekocht gelegen op de eerste verdieping en een inpandige berging gelegen op de begane grond.
Recht op een plaats zal hij waarschijnlijk niet gaan krijgen, maar zou het wel uitzoeken hoe het juridisch ligt zodat hij niet opdraait voor kosten. ZIjn er notulen van de periode dat de plaatsen zijn aangelegd? Besluitdocumenten waar in is vastgelegd hoe de plaatsen zijn bekostigd etc.Sunri5e schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:44:
@MoshiMoshi84
De splitsingsakte is idd niet aangepast en deze lijkt mij leidend te blijven in dit geval. Echter staat er in die splitsingsakte ook niets over die parkeerplaatsen want die waren er toen der tijd nog niet. Deze zijn later gerealiseerd op de grond die al wel in de splitsing was opgenomen. In artikel 6 van de koopovereenkomst staat dat hij een appartementsrecht heeft gekocht gelegen op de eerste verdieping en een inpandige berging gelegen op de begane grond.
Recht op een eigen plaats zal er niet zijn inderdaad. Maar wanneer er iets in de splitsingsakte staat over gemeenschappelijk gebruik van de buitenruimte, mag wel verondersteld worden door een koper dat aanwezige parkeervakken op het terrein van de VVE ter beschikking staan voor algemeen gebruik, tenzij aan de parkeervakken een afzonderlijk appartementsrecht is toegepast of de vakken benoemd worden als 'behoorde bij appartementsrecht X, Y en Z'.President schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:49:
[...]
Hoe komt hij er dan bij dat hij recht zou hebben op een parkeerplaats?
Maargoed, zelfs als hij dat al had en er drie buren standaard hun auto op de drie plekken zouden neerzetten; zal niet zo best zijn voor de verhoudingen als hij dan ineens zijn auto of auto's daar wil parkeren..
Zijn er geen plekken in de buurt? Of is het puur principe kwestie?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Even gezocht en deze situatie is in een mooi boekje besproken. https://books.google.nl/b...esc=y#v=onepage&q&f=false Pagina 110.Sunri5e schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:44:
@MoshiMoshi84
De splitsingsakte is idd niet aangepast en deze lijkt mij leidend te blijven in dit geval. Echter staat er in die splitsingsakte ook niets over die parkeerplaatsen want die waren er toen der tijd nog niet. Deze zijn later gerealiseerd op de grond die al wel in de splitsing was opgenomen. In artikel 6 van de koopovereenkomst staat dat hij een appartementsrecht heeft gekocht gelegen op de eerste verdieping en een inpandige berging gelegen op de begane grond.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq