Windows update opschonen onder Schijfopruiming lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
Ik probeer al vele keren om o.a. via schijfopruiming mijn C: schijf wat "clean" te houden.
Het probleem is hier echter dat ik er maar niet in slaag om de z.g.n. "Windows Update bestanden" op te ruimen. Of beter gezegd : Windows slaagt er niet in ! !

Heb al vele malen het programma Schijfopruiming laten lopen en telkens ruimt hij alles op behalve de Windows Update bestanden. Vroeger ging het nog om enkele GB toch momenteel zit ik al aan zo maar eventjes 24,1 GB ! Meerdere pogingen en restarts na elkaar halen niks uit en de grootte van het bestanden aantal wordt alsmaar groter en groter. Voor iemand die een voldoen grootte schijf heeft zal het niet veel uitmaken toch ik heb nu nog maar een 7GB vrij en het is dus krap aan het worden. Een grotere schijf installeren is natuurlijk ook een mogelijke oplossing toch dat is zo een beetje van het echte probleem weglopen. Ik bezit trouwens ook nog 3 andere, dezelfde, "clone" schijfen als backup die ik dan ook allemaal zou moeten vernieuwen en dat gaat mij toch wat te ver.

Iemand een idee hou ik eventueel zelf deze bestanden verwijderen kan ? Ergens de juiste map vinden en daar gewoon deleten ? Een registeraanpassing, een ander opkuisprogramma ? Al heb ik er al meerdere uitgeprobeerd waaronder : Ccleaner, Wise Disk Cleaner , enz... .

Let wel, het gaat hier wel nog om een windows 7 Pro versie inclusief alle updates tot op de dag van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAfEuZ0u3F5tJgiwBDT9iX5lvtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMfLqKI5i2HiCxAeHPT3y5D2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHguv9vX2Y7emTCrT5L2IXeQq7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iz6WG1Z5vQffRzkkT3TchP8y.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:23
Waarom ga je niet over op Windows 10? Voor 7 krijg je geen updates meer.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:47
Je kan ook gewoon handmatig deze folder leeg maken. Hier slaat Windows immers de gedownloade bestanden in op: C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download

Wel eerst even onder services.msc de Windows update services stoppen.

[ Voor 19% gewijzigd door HKLM_ op 20-05-2020 19:11 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^ en dan wel even als administrator aanloggen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny tweakers
  • Niet online
@bregweb : nou, even goed lezen en dan vooral mijn laatste zinnetje ! Ik krijg tot op vandaag dus nog wel updates. Zie de screenshot en dan vooral de datums aan de rechterkant !

@Brahiewahiewa : wat bedoel je juist met : ^^ ?

Wat betreft windows 10 : die heb ik in dienst maar ben nog niet volledig overgestapt om bepaalde redenen waar ik het hier nu even niet ga over hebben. Ik wens nog even met deze voort te doen en dan zou het spijtig zijn dat ik voor de tijd die hij nog te gaan heeft er nieuwe SSD 's moet voor installeren. Die 24GB die ik zou kunnen recuperen kunnen me redden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wubWC1AMzOzLxoV7Hundc8UBM5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoIZqOqZlTBFKAtKiO03uQ0D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
danny tweakers schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:50:
@bregweb : nou, even goed lezen en dan vooral mijn laatste zinnetje ! Ik krijg tot op vandaag dus nog wel updates. Zie de screenshot en dan vooral de datums aan de rechterkant !

@Brahiewahiewa : wat bedoel je juist met : ^^ ?

Wat betreft windows 10 : die heb ik in dienst maar ben nog niet volledig overgestapt om bepaalde redenen waar ik het hier nu even niet ga over hebben. Ik wens nog even met deze voort te doen en dan zou het spijtig zijn dat ik voor de tijd die hij nog te gaan heeft er nieuwe SSD 's moet voor installeren. Die 24GB die ik zou kunnen recuperen kunnen me redden.

[Afbeelding]
Je krijgt updates voor de virusscanner security essentials en je printer en geen security updates voor Windows 7 :+ wat @Brahiewahiewa bedoelt met ^^ is een referentie naar mijn post. Heb je dat nu al geprobeerd?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny tweakers
  • Niet online
Ik heb even nagekeken hoeveel groot de map C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download is : 212Mb :( . De map C:\WINDOWS\SoftwareDistribution is 1.77GB , niet weinig maar te verwaarlozen t.o.v. die 24GB.

We zullen het dus ergens anders moeten zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIxNKGHmQp0_zZPLW9BXkFP2Yww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjeZ4sijjguGFOtx1QwL61Hf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW8z6a0y_7KDo-sEq9BQEDqXEVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzOWkEVxBUkXhV04YKbNvsbV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
danny tweakers schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:59:
Ik heb even nagekeken hoeveel groot de map C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download is : 212Mb :( . De map C:\WINDOWS\SoftwareDistribution is 1.77GB , niet weinig maar te verwaarlozen t.o.v. die 24GB.

We zullen het dus ergens anders moeten zoeken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Download anders even TreeSize https://www.jam-software.com/treesize_free dan zie je gelijk wat de grote folders zijn op je systeem en zo achterhalen waar ze zitten.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny tweakers
  • Niet online
He, een goed idee !
Zo kunnen we de schuldige wel lokaliseren.
Zal een werkje voor morgen worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny tweakers
  • Niet online
Heb TreeSize erop los gelaten en kwam tot de vaststelling dat het de map : C:\windows\winsxs is die de schuldige is.

Er zitten zomaar eventjes 100.000 bestanden (24.000 mappen) in. Ik krijg deze map met geen enkel opkuisprogramma schoongeveegd.
Er zijn 3 soorten mappen in (enkele anderen daarbuiten gelaten) :
- amd64_.....
- wow64_.....
- x86_.....

En ik vraag me af of ik niet de amd64_ .... mappen gewoon kan verwijderen en misschien ook de x86 mappen.
Ik zit namelijk met een 64 bit INTEL systeem en die amd64 en misschien ook die x86 mappen zijn misschien alléén bedoeld voor AMD processoren en die x86 voor 32bit systemen dus die kunnen mogelijk gewoon weg.

Iemand een idee hieromtrent ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVkW2JdpqyOVAhayYQmIQX-dD48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4HH11FsfMBkR3Qviz8SDuTp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit kun je op W10 wel doen, weet niet zeker of het ook op W7 werkt: https://docs.microsoft.co...lean-up-the-winsxs-folder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 22:57
danny tweakers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:40:
[...]
En ik vraag me af of ik niet de amd64_ .... mappen gewoon kan verwijderen en misschien ook de x86 mappen.
Ik zit namelijk met een 64 bit INTEL systeem en die amd64 en misschien ook die x86 mappen zijn misschien alléén bedoeld voor AMD processoren en die x86 voor 32bit systemen dus die kunnen mogelijk gewoon weg.
[...]
Deze aanname is begrijpelijk voor iemand die er geen kaas van gegeten heeft, maar het is wel een gevaarlijke. Heb je die mappen weggemikt, dan lees je dit in ieder geval niet van dezelfde pc ;)

Voor je eigen systeem/netwerk-veiligheid mag je prima op 7 blijven. Maar dan wel graag zonder internet. Minder risico voor de rest van de internetters. Ik adviseer je toch om op een actief ondersteund systeem over te stappen. Windows 10 is de meest logische voor jouw situatie. Anders zijn er ook nog tientallen grote Linux varianten die prima veilig werken.

Maargoed, mocht er een goede reden zijn om op dit systeem nu niet over te stappen, dan kun je bij Microsoft gewoon vinden hoe je de winsxs folder kunt opruimen op een veilige manier.

https://support.microsoft...sed-by-a-large-windows-co

In het kort: voer "DISM /online /Cleanup-Image /SpSuperseded" uit als beheerder. (CMD of Powershell als beheerder openen.) Hoewel ik verwacht dat je wel eens tegenvallend resultaat kunt krijgen aangezien de gewone Cleanmgr.exe ook al niet werkte blijkbaar. Wat daar de oorzaak van is, geen idee. Het zou normaal gesproken moeten werken.

Alternatief kun je nog proberen compressie op (delen van) de C: partitie in te schakelen. (Zoals in je eerste screenshot links niet staan aangevinkt.)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
danny tweakers schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:40:
Heb TreeSize erop los gelaten en kwam tot de vaststelling dat het de map : C:\windows\winsxs is die de schuldige is.

Er zitten zomaar eventjes 100.000 bestanden (24.000 mappen) in. Ik krijg deze map met geen enkel opkuisprogramma schoongeveegd.
Dit zijn veelal symlinks en niet ècht zoveel bestanden.
Er zijn 3 soorten mappen in (enkele anderen daarbuiten gelaten) :
- amd64_.....
- wow64_.....
- x86_.....

Ik zit namelijk met een 64 bit INTEL systeem en die amd64 en misschien ook die x86 mappen zijn misschien alléén bedoeld voor AMD processoren en die x86 voor 32bit systemen dus die kunnen mogelijk gewoon weg. Iemand een idee hieromtrent ?
Zo werkt het iig niet, het heet AMD64 omdat AMD deze 64bit uitbreiding van de instuctieset ontworpen heeft met de komst van de Athlon 64 processor. Intel heeft hier een licentie opgenomen waardoor deze qua software compatibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Uit mijn hoofd:
- naar systeembeheer/schijfbeheer,
- Harddisk C:
- eigenschappen,
- iets van beheer en dan extra tab systeembestanden opschonen
Dan word het wel opgeschoond ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je hebt ook weleens een Windows.old map. Misschien dat dat het is. Maar normaal gesproken zou het opruimen als jij dat vinkje bij de 24GB aanklikt..

[ Voor 39% gewijzigd door Luxicon op 21-05-2020 18:29 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:38

Twazerty

AVCHDCoder developer

Houd er ook rekening mee dat wat Schijfopruiming noemt aan potentiële winst er flink naast kan zitten. Zo gaf die bij mij een keer een paar honderd GB aan wat niet eens op de SSD past.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@danny tweakers Windows 7 Machientje hé ;)

Start eens een Administrative Command Line op (Rechter muisklik op cmd.exe -> 'Uitvoeren als...' én voer daar onderstaande commando in...

code:
1
dism /online /cleanup-image /spsuperseded

Waarschijnlijk win je dan al veel ruimte, maar: Beter stap je direct over naar Windows 10 zodat je weer een wél door Microsoft supported OS hebt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1