Vloerverwarming verkeerd geplaatst?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.126 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschwinvanosch
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024
In 2011 is bij ons de vloerverwarming opgeleverd in een nieuwbouwwoning. Ik heb vaak het gevoel gehad dat deze niet optimaal zijn werk deed. Nu heb ik gekeken of ik deze zelf beter kon instellen. Hierbij viel mij op dat de afvoer in geen gevallen warm wordt.

Bij het proberen te begrijpen van de werking viel mij op dat het RTL ventiel voor mijn gevoel tegen de stroming in wijst. Is er iemand die mij kan beantwoorden of het RTL ventiel goed is aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JajwiXuVH112OhJ7dcMDPzuNog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmBVWpWW8I4feSDIVvY99RLL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKd_nu8Cfat4rofCN7yxeyGBP_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTQWIxoB1ghpqbSlNlFwjl03.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54
De pijl wijst in ieder geval fout. Maar waarom zou je sowieso de retour willen smoren? Heb je stadsverwarming? Zo nee, dan heeft dat ding sowieso weinig nut.

//Edit: de knop sluit bij een te hoge temperatuur, dus als de boel niet warm wordt staat hij sowieso open, tenzij hij handmatig geheel dicht is gedraaid.

Heb je hem ook al eens goed ontlucht? En wat is de temperatuur op de aanvoer van de verdeler als hij normaal verwarmt?

[ Voor 49% gewijzigd door phYzar op 20-05-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschwinvanosch
Het gaat inderdaad om stadsverwarming. De toevoer kan ik hoog (50 graden volgens mij) krijgen. Ik merk dan ook dat de eerste groep op de toevoer warm wordt. Echter de overige groepen worden minimaal warm, zelfs als ik de eerste groep nagenoeg dichtdraai.

Ontluchten heb ik nog nooit gedaan. Weet ook niet waar ik dit zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja dat rtl ventiel zit niet goed.
Ontluchten kan je op de 2 knieën aan de linkerzijde boven op.
dat zijn ontluchtings knieën

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschwinvanosch
Thanks, enig idee wat de impact hier van kan zijn geweest? Heeft de vloerverwarming hierdoor al die jaren niet gewerkt of heeft er wel water door het rtl ventiel gelopen? Af en toe maakte de pomp ook wel eens een tikkend geluid..

En moet ik bij het ontluchten nog ergens rekening mee houden? Of opendraaien en dichtdraaien zodra er water komt?

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M4j2zjy797J6Le8Bt-kQtl8eds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HW3ak449TqxvxOcyYh9jnHpe.jpg?f=user_large

1. Dit zijn 2 ontluchtingsventielen. Beide op de hoogste plaats in de leiding, hier kan zich lucht verzamelen die de doorstroming kan hinderen.
2. De thermostaat in de aanvoer. De voeler voor deze thermostaat zit onder bij de verdeler, en gooit de aanvoer dicht als de verdeler té heet wordt.
3. Een rtl knop om te zorgen dat de retour niet te heet wordt, omdat de stadsverwarmingsleverancier niet graag te heet water retour krijgt.
4. De pomp
5. Voetventielen om een groep af te sluiten, die moeten helemaal open staan. (dopje eraf, zit meestal inbus achter)
6. De knoppen van enkel vloerverwarmingsgroep/-lus om eventueel afstelling te doen zodat ze allemaal even warm worden. (Bij twijfel: helemaal open)
7. De temperatuur van de aanvoerkant van de verdeler, zo warm is het water wat je vloer in gaat.
8. Een zoneklep, die de aansturing vanuit je kamerthermostaat krijgt (dan gaat de aanvoer alleen open als je warmte vraagt.)
9. Niet goed zichtbaar, maar misschien alleen een dop, mogelijk een ontluchting.
10. weet ik niet zo goed, bypass of iets voor mengverhouding tussen aanvoer en retour.

dus #1 en misschien #9 goed ontluchten (beetje opendraaien met ontluchtingssleuteltje totdat er water uit komt en geen lucht. Houd er een doekje bij om waterballet te voorkomen en pas op: kan heet water zijn.
knop #2 op de maximale temperatuur van het water wat je door je vloer wilt, knop #3 op de stand die de stadsverwarmingsleverancier voorschrijft, pomp #4 doet gewoon z'n dingetje, voetventielen #5 helemaal open draaien, knoppen #6 helemaal open of een beetje dichter om de verhouding tussen de 3 groepen te balanceren, meter #7 moet de temperatuur zijn die knop #2 aangeeft (of lager, maar niet heel koud, dan wordt de boel nooit warm), schakelaar #8 staat open als je kamerthermostaat om warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:58
Je retour hoort ook niet warmer als lauw te worden.

Dat is een teken dat de boel goed in geregeld is.

Wat je nog wel kan proberen is de stekker er uit te trekken van de pomp “4” terwijl er warmte gevraagd wordt, en dan controleren als de retour niet warm wordt “dan zit er een terugslag klep in” en is het juist aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
phYzar schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:52:
10. weet ik niet zo goed, bypass of iets voor mengverhouding tussen aanvoer en retour.
Zou dat niet gewoon een bypassklep zijn die open gaat door onderdruk aan de warme kant en overdruk aan de koude zodra de RTL de boel dicht gooit, zodat de pomp wel gewoon kan blijven pompen. Die zijn immers niet aan elkaar gekoppeld en anders heb je kans dat je pomp door zou branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

aschwinvanosch schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:49:
Thanks, enig idee wat de impact hier van kan zijn geweest? Heeft de vloerverwarming hierdoor al die jaren niet gewerkt of heeft er wel water door het rtl ventiel gelopen? Af en toe maakte de pomp ook wel eens een tikkend geluid..

En moet ik bij het ontluchten nog ergens rekening mee houden? Of opendraaien en dichtdraaien zodra er water komt?
Het zal nooit echt lekker gewerkt hebben.
nr 10 is keerklep, als retourwater uit de vloerverwarming nog te warm is om door het rtl ventiel te gaan gaat deze weer door de pomp de aanvoer in.
Deze voorkomt ook dat aanvoer cv water niet rechtstreeks terug de retour in kan zonder dat het door de vloerverwarming is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschwinvanosch
[Afbeelding]

1. Dit zijn 2 ontluchtingsventielen. Beide op de hoogste plaats in de leiding, hier kan zich lucht verzamelen die de doorstroming kan hinderen.
2. De thermostaat in de aanvoer. De voeler voor deze thermostaat zit onder bij de verdeler, en gooit de aanvoer dicht als de verdeler té heet wordt.
3. Een rtl knop om te zorgen dat de retour niet te heet wordt, omdat de stadsverwarmingsleverancier niet graag te heet water retour krijgt.
4. De pomp
5. Voetventielen om een groep af te sluiten, die moeten helemaal open staan. (dopje eraf, zit meestal inbus achter)
6. De knoppen van enkel vloerverwarmingsgroep/-lus om eventueel afstelling te doen zodat ze allemaal even warm worden. (Bij twijfel: helemaal open)
7. De temperatuur van de aanvoerkant van de verdeler, zo warm is het water wat je vloer in gaat.
8. Een zoneklep, die de aansturing vanuit je kamerthermostaat krijgt (dan gaat de aanvoer alleen open als je warmte vraagt.)
9. Niet goed zichtbaar, maar misschien alleen een dop, mogelijk een ontluchting.

dus #1 en misschien #9 goed ontluchten (beetje opendraaien met ontluchtingssleuteltje totdat er water uit komt en geen lucht. Houd er een doekje bij om waterballet te voorkomen en pas op: kan heet water zijn.
knop #2 op de maximale temperatuur van het water wat je door je vloer wilt, knop #3 op de stand die de stadsverwarmingsleverancier voorschrijft, pomp #4 doet gewoon z'n dingetje, voetventielen #5 helemaal open draaien, knoppen #6 helemaal open of een beetje dichter om de verhouding tussen de 3 groepen te balanceren, meter #7 moet de temperatuur zijn die knop #2 aangeeft (of lager, maar niet heel koud, dan wordt de boel nooit warm), schakelaar #8 staat open als je kamerthermostaat om warmte vraagt.
Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga morgen eens de boel ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschwinvanosch
Technofreakz schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:14:
Je retour hoort ook niet warmer als lauw te worden.

Dat is een teken dat de boel goed in geregeld is.

Wat je nog wel kan proberen is de stekker er uit te trekken van de pomp “4” terwijl er warmte gevraagd wordt, en dan controleren als de retour niet warm wordt “dan zit er een terugslag klep in” en is het juist aangesloten.
Wat ik dan nog niet begrijp, is als 10 deze terugslagklep/bypass is, dan moet het water nog afgevoerd worden. Kan er water tegen de richting door het rtl ventiel?

[ Voor 5% gewijzigd door aschwinvanosch op 21-05-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

aschwinvanosch schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:42:
[...]

Wat ik dan nog niet begrijp, is als 10 deze terugslagklep/bypass is, dan moet het water nog afgevoerd worden. Kan er water tegen de richting door het rtl ventiel?
Ja er kan water doorheen dus het zal best wel een beetje werken maar zeker niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

De pomp (4) pompt water van boven naar beneden dus het is onwaarschijnlijk dat het water door de bypass via 10 terug naar 2 gaat. De bypass is er omdat de kans bestaat dat de retour via 3 dicht staat (retourtemperatuur te hoog) en dan zou er geen flow meer zijn of de pomp gaat bokken. Dat het water dan niet retour naar de stadsverwarming gaat is geen probleem want de watertemperatuur is dan nog hoog genoeg om nog een keer door de vloer te gaan (retour staat zo te zien bijna op 50 graden).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maasluip schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:53:
[...]

De pomp (4) pompt water van boven naar beneden dus het is onwaarschijnlijk dat het water door de bypass via 10 terug naar 2 gaat. De bypass is er omdat de kans bestaat dat de retour via 3 dicht staat (retourtemperatuur te hoog) en dan zou er geen flow meer zijn of de pomp gaat bokken. Dat het water dan niet retour naar de stadsverwarming gaat is geen probleem want de watertemperatuur is dan nog hoog genoeg om nog een keer door de vloer te gaan (retour staat zo te zien bijna op 50 graden).
Ik denk dat het water wel door de by-pass gaat, het rtl ventiel zit verkeerd om en het water kiest dan de weg van de minste weerstand en gaat via de aanzuigzijde van de pomp weer de vloer in.
Het zal daarom wel warm worden omdat er als het water afgekoeld is via de aanvoer heter water wordt aangevoerd.
Denk dat het wel heel lang duurt voor de vloer warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:49
[...]

10 is er om het warme water te circuleren, zolang 3 dichtstaat. Als 10 defect is kan het gebeuren dat de aanvoer van de warmwater direct teruggaat naar de leverancier. Dan word je verdeler en vloerverwarmingsleidingen dus niet warm. Is bij buren van mij ook gebeurd (we zitten in een nieuwbouw woning van 2018). Hebben maanden in de zomer betaald voor vloerverwarming, dus hoge stookkosten, maar hebben het in huis niet gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:21
Zelf ook vloerverwarming op stadsverwarming. Je kan nr. 3 gewoon verder open of dicht draaien. Daarbij gaat het water gewoon weer de vloer in (via 10). Speel daar een beetje mee. Zorg dat er lauw water terug gaat en niet te heet. Dat ie verkeerd om zit is wel dom ja. Of dat effect heeft weet ik niet. Ik zou hem omdraaien om het issue op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan206
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-04 18:16
[Afbeelding]

4. De pomp

10 is de terugslag klep, terug stroombeveiliging.
Check ook die Honeywell zoneklep of hij wel echt open gaat. De aandrijving gaat vaak kapot. Of het waterzijdige gedeelte werkt niet goed(Lees, het pinnetje gaat niet soepel naar binnen en weer terug.) verder moet de stroomrichting uiteraard goedstaan. Zolang hij open staat zal wel zijn ding doen. Maar kan wel een geluids probleem veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:30
Stefan206 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

10 is de terugslag klep, terug stroombeveiliging.
Check ook die Honeywell zoneklep of hij wel echt open gaat. De aandrijving gaat vaak kapot. Of het waterzijdige gedeelte werkt niet goed(Lees, het pinnetje gaat niet soepel naar binnen en weer terug.) verder moet de stroomrichting uiteraard goedstaan. Zolang hij open staat zal wel zijn ding doen. Maar kan wel een geluids probleem veroorzaken.
ik mag hopen dat het na 4 jaar al is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Stefan206 dit topic is 4 jaar oud en gaat dus dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.