Kast koelen (van de Ikea)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.206 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-03 22:32

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
Hallo allen,

Mijn PC staat in een (Ikea) kast en dit wordt wel erg warm (duh). Als ik wil gamen dan moet ik mijn PC uit de kast halen. Werkt ook, maar handig is anders. Nu wil ik hier iets mee doen (PC uit de kast laten == echtscheiding ;) ).

Er zijn een paar voorwaarden aan mijn klas projectje:
* Er mag uit het zicht worden geboord (paneel zijkant en paneel achter voldoen aan deze voorwaarden)
* Mag geen extra lawaai maken.

Volgens mij heb ik dan een aantal opties:
1. Achterwandje eraf slopen (makkelijkste, maar muur staat er direct achter. wel wat ruimte voor warmte afvoer). Wellicht alleen een rondje uitzagen, of alleen perforeren ivm stabiliteit kast.
2. Kleine losse ventilator kopen en in de kast zetten en naar buiten blazen. Maakt wel extra herrie, en lastig kleine ventilator te verkrijgen
3 In het zijpaneel een ventilator bouwen. dwz gat boren en een 200mm case-fan van noctua er achter te zetten. (die zijn erg stil)

Voor deze laatste optie wil ik dan de mogelijkheid hebben om de fan aan te sluiten op een regulier 220V stopcontact. Ik heb nog niet helemaal door hoe ik dat moet aanpakken met standaard connectors. Ik zie wel 220v naar 5V of 12V Adapters maar niet naar een 3-pins male aansluiting (ook niet in tussen connectors).

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik een case fan aansluiten op regulier 220v met standaard connectors en heeft iemand tips om dit aan te pakken? Of zit ik op een niet zo handig spoor en zijn er betere (kant en klare) oplossingen hiervoor? (Ik zie veel axiaal ventilators. Idee is prima voor mij, maar het vermogen, omvang en herrie wat groot :) )

Si vis pacem, para bellum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Kun je hem niet gewoon op usb van je pc aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:35

g0tanks

Moderator CSA
Heb je geen fan header over op je moederbord? Of een molex op je voeding: https://www.megekko.nl/Co...els/Molex-naar-Fan-kabels?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waterkoeling inbouwen en de radiator naar buiten brengen? Volgens mij staat hier op het forum een mod van iemand die een vaste tafel had gemaakt met een koelsysteem onder de vloer.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
@I-King Naar usb naar 3-pin heb ik gekeken, maar wellicht heb ik iets gemist. Ik kon iig geen USB naar 3-pin male convertor vinden.

@g0tanks Volgens mij is het niet handig dat ik externe fans (zo zie ik het dan even) ga aansluiten op mijn mobo. Tenminste, lijkt me een boel gedoe geven met aansluiten en loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:35

g0tanks

Moderator CSA
Mohy schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:12:
@I-King Naar usb naar 3-pin heb ik gekeken, maar wellicht heb ik iets gemist. Ik kon iig geen USB naar 3-pin male convertor vinden.

@g0tanks Volgens mij is het niet handig dat ik externe fans (zo zie ik het dan even) ga aansluiten op mijn mobo. Tenminste, lijkt me een boel gedoe geven met aansluiten en loskoppelen.
Maar hoe vaak doe je dat dan? Je zegt zelf dat het verplaatsen van de kast grote gevolgen heeft. ;)

Als je een verlengkabel voor je fan header koopt en ergens achterin de kast laat uitkomen is het niet heel anders dan even een USB-kabel er uit trekken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mohy schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:54:
Voor deze laatste optie wil ik dan de mogelijkheid hebben om de fan aan te sluiten op een regulier 220V stopcontact. Ik heb nog niet helemaal door hoe ik dat moet aanpakken met standaard connectors. Ik zie wel 220v naar 5V of 12V Adapters maar niet naar een 3-pins male aansluiting (ook niet in tussen connectors).
De derde pin is er alleen maar om de fansnelheid te meten. Ik zou je pc als spanningsbron gebruiken, zodat je fan niet apart aan en uit hoeft te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Bijv https://www.aquatuning.nl...l-to-3-pin-fan-30cm-black

Of idd aansluiten op mobo met een verlengkabel. Kun je hem altijd makkelijk uittrekken. https://www.allekabels.nl...nterne-voedingskabel.html

[ Voor 13% gewijzigd door I-King op 20-05-2020 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023

Je kan ook nog naar een fan-controller kijken, die kan je soms via USB aansluiten en dan sluit je de fans daarop aan. Wat voor kast is het? Eventueel zou je nog kunnen kijken of je niet in de onderkant van de kast een gat kan maken (Ikea kasten zijn vaak "hol" van onder) en daar de fans kan plaatsen dat ze lucht aanzuigen. Potentieel hoor je ze dan ook minder omdat aan de zijkanten nog "hout" zit dat geluid dempt.

Edit:

Ik zou 4 gaten in de onderkant van de kast maken in een vierkantje. Paar low-noise fans erin die lucht aanzuigen. PC kast erbovenop zetten, desnoods op een rooster. Vervolgens deze controller gebruiken met USB aansluiting. Vervolgens kan je de 12-volt voeding of van je PSU nemen of vanaf een externe bron. Tot slot kan je kijken of je in de software de fans uit kan laten gaan als je PC afsluit. Anders zet je er een master-slave stekkerblok bij: PC uit -> fans uit. Als bonus kan je de fans nog regelen met het geluid dat het microfoontje oppikt. :)

[ Voor 35% gewijzigd door xh3adshotx op 20-05-2020 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:55

Lijkt me juist de meest wenselijke oplossing. Op die manier wordt de fan ten minste gewoon gestuurd door de fanregeling van je mobo. Ook hoef je geen extra schakelaars of whatever toe te voegen en te bedienen.

Ik zou vooral niet moeilijk doen als het makkelijk kan. Enige "voorzorgsmaatregel" is wellicht dat je het clipje van een evt verlengkabel af zou kunnen breken, zodat mocht je een keer uit frustratie je PC iets te hard uit je kast trekken, het stekkertje losschiet en niet iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
Prettig, allemaal goede opmerkingen waar ik wat mee kan.

Mijn eerste idee was om de fan op hetzelfde stekkerblok aan te sluiten als de PC. Zodat PC uit, fan uit.

@I-King nice one, had ik niet gevonden.
@g0tanks hmm, ok. samen met de opmerking van @mcDavid is dit wellicht ook een scenario om naar te kijken.

@xh3adshotx Het is een ATX kast , deze . Maar met USB bedoel je een externe USB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mohy schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:34:
Prettig, allemaal goede opmerkingen waar ik wat mee kan.

Mijn eerste idee was om de fan op hetzelfde stekkerblok aan te sluiten als de PC. Zodat PC uit, fan uit.

@I-King nice one, had ik niet gevonden.
@g0tanks hmm, ok. samen met de opmerking van @mcDavid is dit wellicht ook een scenario om naar te kijken.

@xh3adshotx Het is een ATX kast , deze . Maar met USB bedoel je een externe USB?
Bedoelde eigenlijk de Ikea kast, met sommige kasten is iets meer mogelijk dan met andere. De gelinkte fan-controller heeft een micro-usb aansluiting. Meegeleverd is een kabel naar een interne USB header maar overal kan je kabeltjes krijgen van micro-usb naar usb. Zelfde kabel als bij oudere Android telefoons. :)

Je zou nog voor grotere fans kunnen gaan, bijvoorbeeld 140 of 200mm.Grotere fans maken over het algemeen minder geluid om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Voor exacte cijfers moet je even de reviews lezen.

Voordeel van een fan-controller ertussen is dat je de snelheid van de fans kan regelen a.d.h.v. de temperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door xh3adshotx op 20-05-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-04 20:11
Je kunt zo’n fan ook simpel aansluiten op zoiets.

https://www.allekabels.nl...3TywDfEAQYASABEgJAYfD_BwE

Eventueel kabeltje solderen of het verloopje naar usb waar hierboven naar gelinkt is gebruiken. Kan je ook nog met de fansnelheid spelen als je de adapter schakelt tussen 3,3 en 12 V. En past gewoon in het stopcontact waar je je pc al mee uit/aan zet als ik je reactie hierboven goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
@xh3adshotx Die edit van je had ik nog niet gezien, maar die molex voeding is ook wel erg goed. Connector erop naar 3 pins en klaar ben je. Eventueel controller er tussen, maar dat hoeft al bijna niet meer dan. Klopt toch? Ik heb helaas geen ruimte in de bodem van de kast. Dat is gewoon een plankje op 1cm van de vloer.

@BMW_Gizzmo Ook een leuke en past idd op het stekkerblok.

Ok, weer veel goede ideeën gehoord en ik hier ga ik zeker mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Mohy schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:51:
@xh3adshotx Die edit van je had ik nog niet gezien, maar die molex voeding is ook wel erg goed. Connector erop naar 3 pins en klaar ben je. Eventueel controller er tussen, maar dat hoeft al bijna niet meer dan. Klopt toch? Ik heb helaas geen ruimte in de bodem van de kast. Dat is gewoon een plankje op 1cm van de vloer.

@BMW_Gizzmo Ook een leuke en past idd op het stekkerblok.

Ok, weer veel goede ideeën gehoord en ik hier ga ik zeker mee aan de slag!
Kan inderdaad ook direct met een voeding. Nadeel is dan wel dat de fans altijd op 100% draaien waardoor ze mogelijk meer geluid maken dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht een alternatieve oplossing:
Je pc 'ergens anders' in huis zetten en wat kabels trekken.

Wellicht is er met ~10m kabel een plek te vinden waar hij wel prima zijn warmte kwijtkan, ben je ook van de herrie af.
Kabels verlengen zijn prima oplossing voor, meeste kan met gewoon 'langere kabels'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:19

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb zelf ook dit probleem gehad met een pc die ingebouwd stond. Wat ik gedaan heb is op de pc een pci plaatje met daarop een aantal molex stekkers. Aan de binnenkant is deze uiteraard aangesloten op een molex.

Daarna in het bureau aan de achterkant een gat geboord waar ik een stille 12cm fan heb vastgemaakt met rubbers ertussen. Deze daarna op de molex aangesloten en klaar. Is superstil en lekker koel.

Totale kosten zijn ongeveer 20 euro voor een beetje stille fan en een molex bracket.

[edit]
zoiets maar dan met puur molex heb ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3zK-NEtEMj6dbeiCteyvYM58N0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FyIQiGHtlaU2w0Iu3eM2QTAH.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Yagermeister op 22-05-2020 12:15 ]

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
Yagermeister schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:11:
Ik heb zelf ook dit probleem gehad met een pc die ingebouwd stond. Wat ik gedaan heb is op de pc een pci plaatje met daarop een aantal molex stekkers. Aan de binnenkant is deze uiteraard aangesloten op een molex.

Daarna in het bureau aan de achterkant een gat geboord waar ik een stille 12cm fan heb vastgemaakt met rubbers ertussen. Deze daarna op de molex aangesloten en klaar. Is superstil en lekker koel.

Totale kosten zijn ongeveer 20 euro voor een beetje stille fan en een molex bracket.

[edit]
zoiets maar dan met puur molex heb ik.

[Afbeelding]
Meteen besteld ! Wist niet dat ze bestonden, maar dit is idd precies wat ik zoek. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
Inmiddels heb ik eea geinstalleerd. Een paar interessante dingen die ik ben tegengekomen:
  1. Gat alleen is niet voldoende. De stuwkracht van de fans in de PC zijn niet voldoende om alle warmte weg te krijgen. Extra fans zijn noodzakelijk
  2. Keuze van fan is belangrijk. Lage RPM met veel luchtverplaatsing is wat je wilt. In mijn geval heb ik dus voor een 200mm fan van Noctua gekozen
  3. Montage fan is belangrijk, voordat je het weet heb je een klankkast waarbij de resonantie versterkt wordt door de kast. Dat is precies wat je niet wilt. Om dit tegen te gaan zit er bij mijn fans al rubber tussen de fan en het hout. De schroeven die ik heb gebruikt om de fan te monteren, heb ik geïsoleerd van de fan door een rubber ring
De uiteindelijke keuze voor de aansturing van de fan ben ik nog in dubio. Op dit moment wordt de fan aangestuurd door een aansluiting op het moederbord. Deze zit op dezelfde aansluiting als de case fan. Idee is natuurlijk case warm, fans harder draaien, dus ook die van de Ikea kast (Zoals een aantal mensen al aangaven). Blijf wel raar idee vinden dat een extern component zomaar op je moederbord zit. Voordeel is dat het PWM signaal intact blijft

De resultaten zijn iig uitstekend. De PC heeft blijft net zo koel als dat hij buiten de ikea kast staat en dat is beter dan gehoopt

Waarschijnlijk ga ik nog de volgende dingen uitproberen:
  1. Fan aansluiten op een externe molux voeding en deze is aangesloten
  2. Fan aansluiten op een pci slot met PWM aansluitingen.
Nadeel van deze twee oplossingen is dat er geen PWM signaal wordt doorgegeven, voordeel is dat de fan bij extra optie 1 een eigen voeding heeft en dus onderdeel is geworden van de Ikea kast en bij extra optie 2 dat de aansluitingen netjes zijn weggewerkt in de kast en de kast dus dicht blijft.

Dit ombouwen heeft wel een nieuw projectje gestart en ik ga nu kijken of ik mijn Gigabyte GTX 1080 kan voorzien van noctua coolers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:19

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Mohy schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:35:
Inmiddels heb ik eea geinstalleerd. Een paar interessante dingen die ik ben tegengekomen:
  1. Gat alleen is niet voldoende. De stuwkracht van de fans in de PC zijn niet voldoende om alle warmte weg te krijgen. Extra fans zijn noodzakelijk
  2. Keuze van fan is belangrijk. Lage RPM met veel luchtverplaatsing is wat je wilt. In mijn geval heb ik dus voor een 200mm fan van Noctua gekozen
  3. Montage fan is belangrijk, voordat je het weet heb je een klankkast waarbij de resonantie versterkt wordt door de kast. Dat is precies wat je niet wilt. Om dit tegen te gaan zit er bij mijn fans al rubber tussen de fan en het hout. De schroeven die ik heb gebruikt om de fan te monteren, heb ik geïsoleerd van de fan door een rubber ring
De uiteindelijke keuze voor de aansturing van de fan ben ik nog in dubio. Op dit moment wordt de fan aangestuurd door een aansluiting op het moederbord. Deze zit op dezelfde aansluiting als de case fan. Idee is natuurlijk case warm, fans harder draaien, dus ook die van de Ikea kast (Zoals een aantal mensen al aangaven). Blijf wel raar idee vinden dat een extern component zomaar op je moederbord zit. Voordeel is dat het PWM signaal intact blijft

De resultaten zijn iig uitstekend. De PC heeft blijft net zo koel als dat hij buiten de ikea kast staat en dat is beter dan gehoopt

Waarschijnlijk ga ik nog de volgende dingen uitproberen:
  1. Fan aansluiten op een externe molux voeding en deze is aangesloten
  2. Fan aansluiten op een pci slot met PWM aansluitingen.
Nadeel van deze twee oplossingen is dat er geen PWM signaal wordt doorgegeven, voordeel is dat de fan bij extra optie 1 een eigen voeding heeft en dus onderdeel is geworden van de Ikea kast en bij extra optie 2 dat de aansluitingen netjes zijn weggewerkt in de kast en de kast dus dicht blijft.

Dit ombouwen heeft wel een nieuw projectje gestart en ik ga nu kijken of ik mijn Gigabyte GTX 1080 kan voorzien van noctua coolers...
Ik weet niet of het een optie is maar in mijn kast heb ik aan de voorkant sleuven zitten doordat de plankjes wat erin zitten gedraaid zijn waardoor er altijd lucht naar binnen komt. Zonder de extra fan aan de achterkant is dit uiteraard te weinig maar met deze fan valt de daadwerkelijke temperatuur best mee.

De andere optie wat je zou kunnen doen is 2 fans gebruiken. 1 links wat aanzuigt en de andere wat weer naar buiten blaast. Op die manier heb je tenminste circulatie in de kast.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan je foto's van het huidige bureau laten zien en waar je PC precies daarin staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:48

Garyu

WW

Noctua heeft ook standaard 5V fans die je direct op USB kan aansluiten? Zoiets,
https://www.amazon.com/No...ality-Quiet/dp/B07F477B13?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamisaus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-04 19:55
Zou het helpen om een (of twee) kleine bureau-ventilator(en) in je kast te zetten?
Deze zijn qua formaat beperkt, goed verkrijgbaar en werken vaak op USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:06
Ik heb de achterkant van mijn kast (hardboard plaat) vervangen door radiator bekleding: https://www.cando.eu/nl-n...kleding-traditional-8060/

Ideaal voor doorlaten van warmte.
Ietje van de muur (2-3 cm is genoeg)

Rond gat in de bodem zagen voor aanzuigen verse/koele lucht en klaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
HollowGamer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:07:
Kan je foto's van het huidige bureau laten zien en waar je PC precies daarin staat?
Ja, dat kan ;)

200mm fan geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XoXoTWy_BZ1doVLGO7jI96iLyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWE7klUvDtfBEVTcFhHldmTI.jpg?f=fotoalbum_large

Exit uit de kast via een PWM kabel zo van het mobo (zit wel nog een Y-splitter in de kast):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RVDjm5EbkjL7r3xeuGbpN-KRJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkmLy5Z6IPpea91PhTVXkhp5.jpg?f=fotoalbum_large

PC in de kast, weinig ruimte, maar met fan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DxWt9u422ZHIFOdJn3e_iEN4Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqoPmLbNQuWnycOQ0a0r8uD6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Topicstarter
Bamisaus schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:51:
Zou het helpen om een (of twee) kleine bureau-ventilator(en) in je kast te zetten?
Deze zijn qua formaat beperkt, goed verkrijgbaar en werken vaak op USB.
Nee, was een van opties, maar er gewoon te weinig ruimte en die fans zijn vaak niet geoptimaliseerd voor geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazio
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-04 11:52
Oud topic, maar het heeft mij wel geholpen met het maken van keuzes voor mijn pc in de kast project. Dus hierbij mijn 2 cents. Ik ga deze installeren https://www.amazon.com/dp...ref_=chk_typ_imgToDp&th=1

De reden is eigenlijk dat deze heel makkelijk aan te sluiten is op een pc via usb. PC uit is ook dat ding uit. Zit een controllertje op voor fan speeds en het was qua looks het mooist (mijn kast waar de pc in gaat is antraciet, bijna zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51

SA007

Moderator Tweaking
Sow, dat is een oud topic, denk niet het ophalen waard is, gooi er een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.