Oude nieuwe iMac - OS-X installeren ná Windows, help

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Ik ben voor het eerst (afgezien van een hackintosh in 2008) in het bezit van een heuse Mac : Een Mid 2010 i5-570 iMac 27". Kreeg deze via een tweaker voor een héél schappelijk bedrag in bezit. Ik ben echter tegen een aantal zaken aangelopen waardoor ik uiteindelijk nu er Windows op draai ipv OS-X O-)

Hardware Installatie
De computer had om te beginnen géén harddisk meer en slechts 4gb geheugen. En bootte dus naar het bekende witte scherm met ? folder. Ik heb vroeger laptops gerepareerd dus al te schrikkerig was ik hier niet van. Scherm op een kier, SSD er in, temp. sensor kortsluiten om het bekende high-speed-fan probleem niet te krijgen en voila. Helaas bleek de disk niet zichtbaar dus er weer uitgehaald.

Software Installatie (pogingen..)
1) Disk (ExFat) geinstalleerd, maar niet te modificeren via internet-boot (pre install omgeving) met diskpart
2) Disk extern aan div. USB2 poorten gehangen. Wél zichtbaar maar ná downloaden van pre-install OS-X gui kan ik de disk niet formatten naar HFS of de partitie aanpassen op welke manier dan ook (disk manager). Resulteerde in uitgegrijsde disk met een rare naam (H2421 of iets in die richting). Een externe USB stick had precies het zelfde probleem.
3) Disk via windows met Transmac en/of diskpart op diverse manieren van GPT voorzien, alle partities verwijderd enz. a.d.v. diverse guides en videos op internet. Resulteerde weer in #2 bij pre-install (disk manager die bij elke modificatie of actie de disk uitgrijst / error geeft)
4) Uiteindelijk de disk volledig leeg gemaakt en dan maar weer intern geprobeerd. Weer via internet de pre-install opstarten. Ook dit liep de soep in (geen disk manager aangeraakt en direct naar de installatie verder gegaan deze keer). Het was ondertussen 3 uur in de nacht dus de exacte foutmelding weet ik niet maar ik kon in ieder geval niet verder i.v.m. issues met de schijf.
5) Volgende ochtend met bootable USB stick (Transmac + Sierra en High Sierra, ook met Diskpart de GPT manually gezet enz) maar daar wilde ie niet vanaf booten. Kwam dus weer bij de internet installer terecht.

Uiteindelijk was ik het zat en heb ik een willekeurige Windows10 usb stick die ik nog had liggen er in geprikt en voila, 15 minuten later zat ik in een werkende desktop omgeving met Wifi. Even een manuele bootcamp installatie gedaan in Windows en alles werkt - zelfs schermhelderheid e.d. _/-\o_

Post-Installatie
Goed, nu heb ik een prima werkende iMac. Extra geheugen er bij prikken bleek ook nog een aardig avontuur. Uiteindelijk na een uurtje random inserts/combinaties het voor elkaar gekregen om er 12 gb (2x2+8) in aan de praat te krijgen. Soms duurde de chime wel een minuut, bij bepaalde bezettingen van bankjes, bleek.

Nu wil ik graag OS-X er bij hebben (dual Boot) maar ik weet niet zo goed hoe te beginnen. Ik ga tenslotte een omgkeerde Bootcamp doen, zeg maar :'( >:) Mocht iemand kunnen vertellen hoe ik simpel of moeilijk van een prima functionerende Windows 10 naar Win10+ OS-X High Sierra kan gaan, dan graag! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Windows even imagen, zodat je die later met Bootcamp weer terug kunt zetten.

Om OSX op een 2010 iMac te installeren kun je het beste 10.13 (High Sierra) gebruiken. Deze zijn via diverse wegen wel te downloaden. Daarna moet die op stick gezet worden op een dusdanige manier dat je er van op kunt starten. Het makkelijkste gaat dat op een andere Mac. Tijdens het opstarten (van de stick druk) druk je meteen na het aanzetten van de Mac op de ALT-toets. Daarna kun je de stick kiezen om van op te starten.

Wat je dan doet is eigenlijk heel eenvoudig:
* Start schijfhulpprogramma vanuit de menubalk of vanuit het venster wat je ziet en wis de interne schijf
* Start Terminal en zet de datum terug met "date 1020121219" Dat is 20 oktober 2019 12 uur 12. (dit tikt gewoon het makkelijkst) Zo omzeil je een eventueel verlopen certificaat wat in de installer ingebakken is. Sluit hierna de Terminal weer af.
* Ga verder met de installatie zoals die hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
sypie schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:53:
Windows even imagen, zodat je die later met Bootcamp weer terug kunt zetten.

Om OSX op een 2010 iMac te installeren kun je het beste 10.13 (High Sierra) gebruiken. Deze zijn via diverse wegen wel te downloaden. Daarna moet die op stick gezet worden op een dusdanige manier dat je er van op kunt starten. Het makkelijkste gaat dat op een andere Mac. Tijdens het opstarten (van de stick druk) druk je meteen na het aanzetten van de Mac op de ALT-toets. Daarna kun je de stick kiezen om van op te starten.

Wat je dan doet is eigenlijk heel eenvoudig:
* Start schijfhulpprogramma vanuit de menubalk of vanuit het venster wat je ziet en wis de interne schijf
* Start Terminal en zet de datum terug met "date 1020121219" Dat is 20 oktober 2019 12 uur 12. (dit tikt gewoon het makkelijkst) Zo omzeil je een eventueel verlopen certificaat wat in de installer ingebakken is. Sluit hierna de Terminal weer af.
* Ga verder met de installatie zoals die hoort.
Hey, thanks :) Ik heb alles behalve de datum veranderen al geprobeerd (ik kom uberhaupt niet toe aan dat moment door allerlei zaken). En helaas geen andere Mac in de buurt of zelfs maar in de ruimere vriendenkring (iig niet fysiek bereikbaar).

Waar kan ik (zonder een Mac te hebben) OS-X high sierra downloaden? Ik heb uiteindeljik alleen een Sierra DMG weten te bemachtigen, maar daar kan ik iig vanaf windows met de standaard Transmac methodes geadviseerd op fora e.d. geen boot weten te realiseren :(