Hi Tweakers,
Na 2 jaar zonder issues van mijn PC te hebben genoten (ok, falende harde schijven daarbuiten gelaten
) heb ik plots last gekregen van een interessant probleem.
Vanaf begin mei is mijn PC begonnen met uitvallen op willekeurige momenten. Dit is tot nu toe alleen gebeurd terwijl ik GTA V en Rocket League aan het spelen was, en niet op momenten waar ik aan het werk was of aan het YouTuben was ofzo.
Het is tot nu toe ook alleen 's avonds gebeurd; dit heeft deels te maken met mijn schema denk ik (aangezien ik overdag niet echt tijd heb om te gamen), ik heb verder nog geen kans gehad om te kijken of dit met andere games of op andere tijdstippen ook gebeurd.
Specs:
Wat ik al heb geprobeerd:
Als mijn PC uit valt springt hij ook bijna meteen weer vanzelf aan. Er zijn verder ook geen andere apparaten die uit vallen; zowel mijn 2e PC als NAS en schermen blijven zonder problemen aan.
Dit doet me denken aan twee mogelijke issues:
Op het internet hebben mensen met een vergelijkbaar probleem vaak last van het feit dat ze hun PC niet opnieuw aan krijgen (oververhitting), of hebben ze hun PSU vervangen en was het gefixt, maar dat is bij mij dus niet het geval.
Na 2 jaar zonder issues van mijn PC te hebben genoten (ok, falende harde schijven daarbuiten gelaten

Vanaf begin mei is mijn PC begonnen met uitvallen op willekeurige momenten. Dit is tot nu toe alleen gebeurd terwijl ik GTA V en Rocket League aan het spelen was, en niet op momenten waar ik aan het werk was of aan het YouTuben was ofzo.
Het is tot nu toe ook alleen 's avonds gebeurd; dit heeft deels te maken met mijn schema denk ik (aangezien ik overdag niet echt tijd heb om te gamen), ik heb verder nog geen kans gehad om te kijken of dit met andere games of op andere tijdstippen ook gebeurd.
Specs:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-8700 Tray | € 340,90 | € 340,90 |
1 | Moederborden | Asus TUF H370-Pro Gaming (WiFi) | € 152,50 | € 152,50 |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC GAMING ACX 3.0 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MD04ACA400, 4TB | € 100,05 | € 100,05 |
1 | Behuizingen | NZXT H440 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16 | € 146,80 | € 146,80 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 134,06 | € 134,06 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 129,03 | € 129,03 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.003,34 |
Wat ik al heb geprobeerd:
- Drivers verwijderen, clean installen
- Windows opnieuw installeren vanaf 0
- Nieuwe PSU kopen (had eerst een be quiet!, deze heb ik rond 12 mei vervangen voor de Corsair)
- RAM vervangen (was eerst 16GB van ander merk, even vergeten welke. ook 12 mei vervangen)
- Andere voedingskabel in ander stopcontact verderop in de muur
Als mijn PC uit valt springt hij ook bijna meteen weer vanzelf aan. Er zijn verder ook geen andere apparaten die uit vallen; zowel mijn 2e PC als NAS en schermen blijven zonder problemen aan.
Dit doet me denken aan twee mogelijke issues:
- Moederbord kapot?
- Mogelijke power blips in het huis?
Op het internet hebben mensen met een vergelijkbaar probleem vaak last van het feit dat ze hun PC niet opnieuw aan krijgen (oververhitting), of hebben ze hun PSU vervangen en was het gefixt, maar dat is bij mij dus niet het geval.