Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Linux Laptop voor development - max €1600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 16:17
Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb momenteel een Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) welke mij buiten het OS om eigenlijk goed bevalt. Nu ben ik eigenlijk al een jaar aan het klooien om hier fatsoenlijk Linux op te draaien maar er is eigenlijk altijd wel iets wat niet goed werkt.. Met name bluetooth en het Retina scherm zijn vervelend. En al helemaal wanneer je er een extern scherm op wilt aansluiten. Op mijn werk kan ik mijn Macbook nu doorgeven om zodoende een nieuwe laptop te halen.

De laptop is met name bedoeld voor development. Ik draai eigenlijk al mijn projecten in Docker containers. Sporadisch komt het voor dat ik 1 VM draai maar buiten dat is dat zo'n beetje het zwaarste wat ik doe.

Wat is je budget?
De laptop mag maximaal €1600 kosten. Minder is natuurlijk altijd beter.. :+

Heb je nog bepaalde voorkeuren
Natuurlijk heb ik gegoogled en wat ik veelal terug zie zijn Dell "Developer edition" modellen of Lenovo Thinkpad modellen.

Qua wensen wil ik graag een formaat van 13"-15" inch. 16Gb ram is wel een must qua processor is een recente i5 of hoger voldoende. Ik werk nu dus op zo'n prachtig Retina scherm welke geschaald ingesteld staat op 1680x1050. Qua scherm kwaliteit wil ik liever niet inleveren en daarmee bedoel ik dus de kijkhoek en kleurweergave. Verder heb ik een Ultrawide scherm van 3440x1440 welke ik ook graag erop aan wil sluiten via (mini) displayport.

Wanneer ik zoek op die Dell Developer edition kom ik uiteindelijk terecht bij: https://www.dell.com/nl-n...s-13-9300-laptop/bnx93003. Ik neig heel erg naar dit model maar hij wordt niet verkocht als "Linux laptop" en wordt standaard Windows op geleverd. Bij Lenovo kom ik terecht bij de Thinkpad P modellen maar deze vind ik weer erg lelijk..

Zijn er hier nog tips of suggesties in welke richting ik moet gaan zoeken?

edit:
De volgende reseller van Clevo barebones tegengekomen met focus op Linux compatibility: https://www.tuxedocompute...finityBook-S-14-v5.tuxedo

[Voor 7% gewijzigd door Vaenir op 20-05-2020 21:28]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shyblue
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 04-05 20:29
Ik heb de ¨InfinityBook¨ waarna je linkt hier in NL gekocht, het is gewoon een Clevo L141CU.
Met Linux voorgeinstalleerd. Ben er heel blij mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Deze XPS 13 wordt met Ubuntu vekocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaenir
shyblue schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:08:
Ik heb de ¨InfinityBook¨ waarna je linkt hier in NL gekocht, het is gewoon een Clevo L141CU.
Met Linux voorgeinstalleerd. Ben er heel blij mee.
Ik vind die erg interessant! Maar wat mij weerhoudt is het geluid in die laptop, ik lees dat dit erg blikkerig is? Ik ben niet opzoek naar een geluidssysteem maar een beetje fatsoenlijk muziek afspelen zou fijn zijn.
synoniem schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:20:
Deze XPS 13 wordt met Ubuntu vekocht.
Nou, het nieuwe model was direct een instabuy geweest ware het niet dat die niet te upgraden is naar 16GB ram linkje naar dell |:( In Amerika is het wel mogelijk.
Wanneer je kijkt naar de Windows variant met 16GB dan ben je 300 euro meer kwijt..

[Voor 4% gewijzigd door Vaenir op 24-05-2020 21:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Vaenir schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Ik vind die erg interessant! Maar wat mij weerhoudt is het geluid in die laptop, ik lees dat dit erg blikkerig is? Ik ben niet opzoek naar een geluidssysteem maar een beetje fatsoenlijk muziek afspelen zou fijn zijn.

[...]

Nou, het nieuwe model was direct een instabuy geweest ware het niet dat die niet te upgraden is naar 16GB ram linkje naar dell |:( In Amerika is het wel mogelijk.
Wanneer je kijkt naar de Windows variant met 16GB dan ben je 300 euro meer kwijt..
Die link verwijst naar een model met 16 Gb dus waarom het nieuwe model?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaenir
synoniem schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:52:
[...]

Die link verwijst naar een model met 16 Gb dus waarom het nieuwe model?
Het nieuwe model heeft een 1920 x 1200 scherm. Die extra verticale ruimte is met programmeren erg fijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:11
Ik weet niet of je in bent voor een 2e hands, je zou dan kunnen kijken naar een Huawei Matebook X.
Die heb ik hier op Fedora linux, werkt prima, heeft een mooi lang scherm met een hoge resolutie ( alleen de vingerafdruk lezer werkt niet )

Edit, je kunt ze nog nieuw krijgen zie ik, handiger als je via je werk aanschaft

[Voor 26% gewijzigd door Methew op 24-05-2020 22:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaenir
Methew schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:22:
Ik weet niet of je in bent voor een 2e hands, je zou dan kunnen kijken naar een Huawei Matebook X.
Die heb ik hier op Fedora linux, werkt prima, heeft een mooi lang scherm met een hoge resolutie ( alleen de vingerafdruk lezer werkt niet )

Edit, je kunt ze nog nieuw krijgen zie ik, handiger als je via je werk aanschaft
Ah cool iemand met ervaring met deze laptop. Er is zojuist een 2020 refresh van dit model uitgekomen en ook deze had ik op het oog. Echter de 3000x2000 resolutie is iets dat vragen op wekt. 3000x2000 wordt denk ik te smal om mee te werken? Heel toevallig heeft Ubuntu nu "fractional scaling toegevoegd" waarmee ik hem terug zou kunnen schalen naar 2500x1500 o.i.d. Heb jij hier al ervaring mee? Wat is verder je ervaring qua accu en geluid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11:15
Ik heb zelf een 2016 versie van de Dell XPS Developer Edition, en die bevalt me (nog steeds) prima. Ook van de nieuwste editie is een Ubuntu versie te koop, alleen is het wel even zoeken op de website van Dell.

Een overweging zijn daarbij wel de specs van de machine, en of je die 'beefy' genoeg vind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shyblue
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 04-05 20:29

De speakers zijn inderdaad minder. Om muziek te luisteren - meeh. Bij de Dell XPS krijg je gratis herrie van de koeling fan erbij, bij de Clevo stilte. Er is altijd iets, helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• printecho
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 25-05 09:47
Zonde want voor 1800 heb je al 4k OLED pricewatch: Gigabyte Aero 15 OLED SA-7NL5130SH

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:19
Die Tuxedo via Clevo is in Nederland te krijgen via BTO.eu:
https://bto.eu/product/bto-u-book-14u1039/

Volgens mij is dat dezelfde.
Als je de bouwkwaliteit van de clevo's voldoende vind zijn dat prima laptops voor het geld. En via BTO kun je hem qua specs precies maken wat je wilt.

Let wel: ik heb zelf meerdere BTO's gehad en ze zijn niet vergelijkbaar met een (alu) Macbook qua speling en kraakjes in de behuizing etc. Maar hardware-technisch gezien zijn het prima apparaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Butsnik
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 17-05 11:51
[...]

[...]

Je kan natuurlijk zelf gewoon je favo linux distro installeren. Heb zelf voor mijn werk een xps 15 uit 2018 en windows eraf halen en linux installeren is zo gedaan. Alles werkte meteen (behalve de fingerprint sensor, maar deze werkt ook niet bij de door dell geinstalleerde ubuntu versie).

• ZiXon_
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 06-06 20:34
Ik heb laatst hier soortgelijke vraag gesteld.
We kwamen toen tot de conclusie om te wachten tot de nieuwe Thinkpad T14.
Die zijn nu te koop (begin juni) echter wou ik de AMD versie.
Weet iemand wat daar mee gebeurt is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:09
4K op Linux raad ik niet aan, altijd gezeur met scaling :-(
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True