Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WiFi verbinding instabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• audion00bwtf
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 26-05-2020
L.S.

Sinds ik nu ongeveer 2 maanden thuiswerk merk ik dat mijn WiFi bereik op de 1e verdieping toch wel erg instabiel is. Af en toe valt de verbinding met mijn PC op de zaak weg, en communiceren via Microsoft Teams lokale installatie werkt ook niet optimaal.

Ik heb een KPN internet/televisie abonnement. (goedkoopste versie)

Af en toe gebruik ik overigens de Ziggo speedtest en hier zie ik dan het volgende:
-Ping 7 of 8;
-Download snelheid is niet constant, meestal tussen 15-20Mbps
-Upload snelheid is vaak hoger dan de download snelheid namelijk 20-25Mbps. Ik dacht altijd dat het andersom was

Het aantal "signaalsterkte" streepjes op mijn Windows 7 laptop is varieert van 2 van 5 tot 4 van 5.
Het netwerk van de buren zie ik altijd op 5 van 5 staan.
De signaalsterkte beneden is prima.

Kortom, hoe kan ik de signaalsterkte boven verbeteren?
-Wifi extender
-Ik hoor ook wel eens iets over internet via het stopcontact
-Een collega had het eens over het aanpassen van de signaal frequentie. Er schijnt een app te zijn waarmee de frequentie van alle wifi signalen getoond kan worden.

Kortom, weet iemand raad?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:22
Kabel trekken. Beste optie.

Kan je meteen Windows 10 downloaden, gaat dan ook lekker snel ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-06 07:46
audion00bwtf schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:55:

Kortom, hoe kan ik de signaalsterkte boven verbeteren?
-Wifi extender
-Ik hoor ook wel eens iets over internet via het stopcontact
-Een collega had het eens over het aanpassen van de signaal frequentie. Er schijnt een app te zijn waarmee de frequentie van alle wifi signalen getoond kan worden.

Kortom, weet iemand raad?

Ik hoor het graag.
1. Een wifi extender versterkt het signaal wel maar levert absoluut geen betere snelheden. Begin daar maar niet aan.
2. Het apparaat dat via de stopcontact gaat heet powerlines(plugs) en of het werkt bij jou is alijd weer de vraag. Kan best werken maar je kan er geen enkele garantie opgeven dat het werkt of voldoet aan je verwachtingen.
3. Je collega bedoelt waarschijnlijk dat je een andere kanaal zou moeten gebruiken. Android app zoals wifi analyzer kan je helpen bepalen welke kanalen je het beste kan gebruiken. Kanaal 3,6 of 11 zijn de beste kanalen i.v.m overlapping.

Beste optie is om een kabel te trekken en een Accespoint te gebruiken als je je wifi wil verbeteren.

• audion00bwtf
Oke, bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Ik ben een Apple fan boy (behalve op pc gebied) is dit een geschikt alternatief op de genoemde wifi analyzer van Android?
https://apps.apple.com/nl/app/network-analyzer/id562315041

Verder het lijkt er op dat e.e.a. te regelen is via
https://www.kpn.com/belee...e-servicetool-kan-het.htm

en

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

• audion00bwtf
Oja, ik wil eigenlijk geen kabel trekken

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-06 07:46
audion00bwtf schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:03:

Ik ben een Apple fan boy (behalve op pc gebied) is dit een geschikt alternatief op de genoemde wifi analyzer van Android?

Verder het lijkt er op dat e.e.a. te regelen is via
https://www.kpn.com/belee...e-servicetool-kan-het.htm

en

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login
Je kan die app proberen op de iphone maar niet bekend met iphones zelf. Zolang het wifi kanalen ziet van de buren dan is het ok.
Je kan idd ook de tools van kpn gebruiken maar ook dit is bij mij onbekend hoe dit werkt.
Maar als ik zie dat KPN roaming als hun MESH technology adverteren heb ik er al weinig vertrouwen in :P

Tevens verkoopt KPN zelf ook AP's met wireless uplink zodat je geen kabels hoeft te trekken. Wedorom omdat dit wireless is (mesh systeem) kan ik niet garanderen hoe dit in jou situatie uitpakt. KPN superwifi |:(

Eventueel een optie met powerlines te gaan werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

audion00bwtf schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:03:

Nauwelijks. Apple heeft iOS zodangi dichtgetimmerd dat je bijna geen technische gegevens van WiFi eruit kunt krijgen. Gelukkig geldt dat niet voor MacOS, sterker nog, Mac hebben zo'n beetje de beste ingebouwde WiFi troubleshootingopties die je gaat vinden. Heb je een iMac/PowerMac/MacBook, ga naar de terminal en dan airport -I (dat is een hoofdletter i, geen kleine L) invoeren. Je krijgt dan een overzicht van info over je huidige netwerk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$ airport -I
     agrCtlRSSI: -40   <------ Current signal strength (dBm)
     agrExtRSSI: 0
    agrCtlNoise: -88  <------ Noise floor (dBm)
    agrExtNoise: 0
          state: running
        op mode: station
     lastTxRate: 450  <------- last data rate from your device
        maxRate: 450  <------- max data rate supported
lastAssocStatus: 0
    802.11 auth: open
      link auth: wpa2-psk  <------- authentication in use
          BSSID: 5c:96:9d:79:4c:25  <------- MAC address of AP
           SSID: AIRPORT   <-------- SSID of AP
            MCS: 23   <-------- MCS value (802.11n, 802.11ac)
        channel: 36,1  <-------- Current channel(s)

Kan trouwens zijn dat er afhankelijk van je OS X versie geen symlink naar aiport is, dan maak je die zo:
sudo ln -s /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/Current/Resources/airport /usr/sbin/airport

Als je geen Mac hebt (stieken toch niet zo Apple-fan? :+ ), doe dan in Windows op CLI netsh wlan show interface, dat geeft je zelfde info in vergelijkbaar format:

Grootste verschil is dat MacOS je RSSI gewoon als getal weergeeft waar Windows een "percentage" geeft. Die kun je omrekenen naar RSSI met volgende formule: -100dBm + (percentage/2). Dus bij 100% heb je -50dBm (of beter), bij 50% heb je -75dBm en met 0% heb je -100dBm. Alles onder de 50% is dus bij benadering onbruikbaar.
KPN biedt instapmodellen aan die mits niet te veeleisend en (belangrijk!) mits goed geplaatst iets kunnen helpen. Bottom line (ongeacht vendor) is dat een netwerkkabel veruit beste en goedkoopste manier is om verbinding boven te kijgen. Je kunt KPN's "mesh" spullen ook bedraad aansluiten, dan werken ze veel beter. Maar goed, eerst die RSSI van je verbinding opzoeken. Doe eens airport -I of netsh wlan show interface en post de resultaten hier (liefst als text, niet plaatje).

Soittakaa Paranoid!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@dion_b Op een machientje met MacOS kan 't nóg gemakkelijker door even op 't WiFi icoontje te klikken terwijl je de linker óf rechter 'alt' knop op het toetsenbord ingedrukt houd ;)

M'n AP's staan qua max. bandbreedte overigens op 160MHz voor het 5GHz. spectrum maar m'n Macbookje (13" Early 2015) snapt daar helaas niet veel van :'(

[Voor 54% gewijzigd door Will_M op 21-05-2020 13:45]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Will_M schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:26:
@dion_b Op een machientje met MacOS kan 't nóg gemakkelijker door even op 't WiFi icoontje te klikken terwijl je de linker óf rechter 'alt' knop op het toetsenbord ingedrukt houd ;)

[Afbeelding]
Je hebt dat net iets minder informatie. Plus je moet prutsen met plaatjes copy/pasten ipv gewoon platte text.
M'n AP's staan qua bandbreedte overigens op 160MHz voor het 5GHz. spectrum maar m'n Macbookje (13" Early 2015) snapt dat daar helaas niet veel van :'(
160MHz is dan ook betrekkelijk onzinnig - nog los van 2 incompatibele manieren om te implementeren (160 native vs 80+80) en gebrekkige client support, verlies je door je signaal over nog eens 2x de bandbreedte uit te smeren 3dB aan RSSI, en vang je twee keer zoveel ruis. Ik heb zitten testen met 80MHz vs 160MHz. In een afgesloten Faraday-kooi met nagenoeg geen dempign kun je indrukwekkend hoge bandbreedtes behalen ermee, maar zodra je de echte wereld betreedt is 80MHz nagenoeg altijd sneller. Het is eigenlijk zelfde verhaal als met 20 vs 40MHz in de 2.4GHz.

Ik heb iig in een praktijkomgeving 940Mbps (max van Gb Ethernet) kunnen plattrekken met 4x4 MIMO 80MHz WiFi-ac, met 160MHz lukt dat me absoluut niet.

Misschien dat 160MHz in de 6GHz-band nog zin heeft als die vrijgegeven wordt, maar in 5GHz zie ik vooralsnog nul voordeel tov 80MHz. En dan te denken dat voor WiFi-6 kanalen van 320MHz in de planning staan :')

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 21-05-2020 13:45]

Soittakaa Paranoid!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dion_b schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Je hebt dat net iets minder informatie. Plus je moet prutsen met plaatjes copy/pasten ipv gewoon platte text.

[...]

160MHz is dan ook betrekkelijk onzinnig - nog los van 2 incompatibele manieren om te implementeren (160 native vs 80+80) en gebrekkige client support, verlies je door je signaal over nog eens 2x de bandbreedte uit te smeren 3dB aan RSSI, en vang je twee keer zoveel ruis. Ik heb zitten testen met 80MHz vs 160MHz. In een afgesloten Faraday-kooi met nagenoeg geen dempign kun je indrukwekkend hoge bandbreedtes behalen ermee, maar zodra je de echte wereld betreedt is 80MHz nagenoeg altijd sneller. Het is eigenlijk zelfde verhaal als met 20 vs 40MHz in de 2.4GHz.

Ik heb iig in een praktijkomgeving 940Mbps (max van Gb Ethernet) kunnen plattrekken met 4x4 MIMO 80MHz WiFi-ac, met 160MHz lukt dat me absoluut niet.

Misschien dat 160MHz in de 6GHz-band nog zin heeft als die vrijgegeven wordt, maar in 5GHz zie ik vooralsnog nul voordeel tov 80MHz. En dan te denken dat voor WiFi-6 kanalen van 320MHz in de planning staan :')
Met m'n zakelijke Windows laptop (Dell Latitude) trek ik (thuis) stabiel 940Mbps via WiFi... Daarna zijn de NIC's van m'n AP's de beperkende factor. Macbookje heb ik nog niet hoger dan 566Mbps gezien. :9

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Will_M schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Met m'n zakelijke Windows laptop (Dell Latitude) trek ik (thuis) stabiel 940Mbps via WiFi... Daarna zijn de NIC's van m'n AP's de beperkende factor. Macbookje heb ik nog niet hoger dan 566Mbps gezien. :9
Ben ik benieuwd welke NIC en welke AP je dan hebt :D

Soittakaa Paranoid!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dion_b schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Ben ik benieuwd welke NIC en welke AP je dan hebt :D
AP's zijn van UI ... 4 stuks Nano-HD in een eind jaren '70 gebouwde één-gezinswoning. 1 AP pér woonlaag + 1 AP in de (in 2018 gebouwde vrijstaande, maar wel UTP bekabelde) garage.

Onboard NIC (WiFi) van m'n zakelijke Dell: Intel AC-8265, standaard Dell Latitude 5000 serie van een jaartje oud. De WiFi NIC in m'n Apple Macbookje is uiteraard gewoon de standaard Intel AC versie uit 2015.

Beetje 'Overkill' voor thuis, maar.... "'t werkt vrij aardig" ;)

Vooral grappig dat dit een merk is wat ik zakelijk nergens mág / kan supporten, simpelweg omdat ik 't (nog) nergens bij groot zakelijke klanten aan tref. Ik ben persoonlijk overigens niet echt gecharmeerd van 't SDN gedeelte maar ik vrees inmiddels wel dat 't overal een beetje die kant in gaat...

[Voor 34% gewijzigd door Will_M op 21-05-2020 15:56]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Will_M schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Onboard NIC (WiFi) van m'n zakelijke Dell: Intel AC-8265, standaard Dell Latitude 5000 serie van een jaartje oud.
Dan ben ik erg benieuwd hoe je 940Mbps netto haalt. Dit is een 2x2 MIMO WiFi-ac NIC die max 80MHz kanaalbreedte doet en dus max 866Mbps bruto link rate aankan, om nog maar te zwijgen over netto (max ~600Mbps als je erg goede antennes hebt).
De WiFi NIC in m'n Apple Macbookje is uiteraard gewoon de standaard Intel AC versie uit 2015.
Dat zou een Broadcom BCM4360 3x3 MIMO 80MHz moeten zijn, dus op papier anderhalf keer zo snel als de 8265. In praktijk zal het niet anderhalf keer zo snel zijn, maar sneller is zeker te verwachten. Overigens heeft Apple voor de nieuwere MacBooks opvallenderwijs een downgrade gedaan naar 2x2 op alles behalve topmodel :/
[...]

Vooral grappig dat dit een merk is wat ik zakelijk nergens mág / kan supporten, simpelweg omdat ik 't (nog) nergens bij groot zakelijke klanten aan tref. Ik ben persoonlijk overigens niet echt gecharmeerd van 't SDN gedeelte maar ik vrees inmiddels wel dat 't overal een beetje die kant in gaat...
SDN is inderdaad 'de toekomst' dus wen er maar aan. Ergste is dat het vooral (bedrijfs)politiek is. Wat SDN doet is zaken die traditioneel in provisioning (IT-domein) zitten verplaatsen naar configuratie (netwerk-domein). M.i. lood om oud ijzer, maar omdat dingen tussen twee afdelingen regelen langer duurt dan door een afdeling 'controle terug te winnen' krijgen we dat. Techniek als workaround voor dysfunctionele bedrijfsprocessen. Joy.

Mbt Ubnt, er speelt meer dan dat het nergens uitgerold is. Het heeft ook geen officiele vertegenwoordiging in EU en supportcontracten kun je niet rechtstreeks afsluiten. Zolang je een 3rd party hebt die dat goed doet boeit dat weinig, maar zie dat maar eens aan een corporate inkoper uit te leggen...

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• audion00bwtf
dion_b schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Nauwelijks. Apple heeft iOS zodangi dichtgetimmerd dat je bijna geen technische gegevens van WiFi eruit kunt krijgen. Gelukkig geldt dat niet voor MacOS, sterker nog, Mac hebben zo'n beetje de beste ingebouwde WiFi troubleshootingopties die je gaat vinden. Heb je een iMac/PowerMac/MacBook, ga naar de terminal en dan airport -I (dat is een hoofdletter i, geen kleine L) invoeren. Je krijgt dan een overzicht van info over je huidige netwerk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$ airport -I
     agrCtlRSSI: -40   <------ Current signal strength (dBm)
     agrExtRSSI: 0
    agrCtlNoise: -88  <------ Noise floor (dBm)
    agrExtNoise: 0
          state: running
        op mode: station
     lastTxRate: 450  <------- last data rate from your device
        maxRate: 450  <------- max data rate supported
lastAssocStatus: 0
    802.11 auth: open
      link auth: wpa2-psk  <------- authentication in use
          BSSID: 5c:96:9d:79:4c:25  <------- MAC address of AP
           SSID: AIRPORT   <-------- SSID of AP
            MCS: 23   <-------- MCS value (802.11n, 802.11ac)
        channel: 36,1  <-------- Current channel(s)

Kan trouwens zijn dat er afhankelijk van je OS X versie geen symlink naar aiport is, dan maak je die zo:
sudo ln -s /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/Current/Resources/airport /usr/sbin/airport

Als je geen Mac hebt (stieken toch niet zo Apple-fan? :+ ), doe dan in Windows op CLI netsh wlan show interface, dat geeft je zelfde info in vergelijkbaar format:
[Afbeelding]
Grootste verschil is dat MacOS je RSSI gewoon als getal weergeeft waar Windows een "percentage" geeft. Die kun je omrekenen naar RSSI met volgende formule: -100dBm + (percentage/2). Dus bij 100% heb je -50dBm (of beter), bij 50% heb je -75dBm en met 0% heb je -100dBm. Alles onder de 50% is dus bij benadering onbruikbaar.

[...]

KPN biedt instapmodellen aan die mits niet te veeleisend en (belangrijk!) mits goed geplaatst iets kunnen helpen. Bottom line (ongeacht vendor) is dat een netwerkkabel veruit beste en goedkoopste manier is om verbinding boven te kijgen. Je kunt KPN's "mesh" spullen ook bedraad aansluiten, dan werken ze veel beter. Maar goed, eerst die RSSI van je verbinding opzoeken. Doe eens airport -I of netsh wlan show interface en post de resultaten hier (liefst als text, niet plaatje).
Excuus tijdje niet gekeken en geantwoord. Zie onderstaande gegevens, helaas toch een plaatje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• audion00bwtf
Ik heb de KPN tool nog niet gebruikt en kan ook geen apple app vinden waarmee ik wifi kanalen zichtbaar kan maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• audion00bwtf
Ik zie dus dat ik op kanaal 11 zit, hoe kan ik switchen naar kanaal 3 of 6 zoals Arthion-nl suggereert?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

audion00bwtf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Excuus tijdje niet gekeken en geantwoord. Zie onderstaande gegevens, helaas toch een plaatje[Afbeelding]
Goed, wat zegt dit?

- je bent verbonden met een KPN Experiabox v10 (H369A)
- je bent met 2.4GHz verbonden (mogelijk betere dekking, maar snelheid & stabiliteit waardeloos)
- je laptop heeft een erg low-end/verouderde AR9002WB-1NG NIC: 1x1 SISO en 2.4GHz-only
- RSSI is -70dBm (niet perfect, wel redelijk OK)
- link speed is 65Mbps, wat op een na hoogste is dat met je hardware mogelijk is (bij beter signaal was 72Mbps een optie geweest, wat niet veel scheelt)

Nu, die laatste twee klinken niet dramatisch. Signaalsterkte en SNR zijn meer dan acceptabel. Toch ervaar je problemen. Oorzaak is vrijwel zeker drukte in het kanaal. Bij WiFi doen apparaten hun best om niet door elkaar te zenden. Dat werkt best acceptabel, maar betekent dat je maar een 1/x deel van de bandbreedte ter beschikking hebt. 65Mbps link rate levert theoretisch zo'n 40Mbps. Zat voor meeste toepassingen. Maar als je daar maar 1/5 of 1/10 van kunt gebruiken zit je op het soort bandbreedte waar verbindingen weg lijken te vallen.

Nu, dat is de situatie. Wat eraan te doen?

Bottom line is dat je naar 5GHz moet, want zelfs met perfect signaal in de 2.4GHz zou je max 10% performance winnen. Makkelijk gezegd, maar lastiger gedaan:
1) als je -70dBm RSSI hebt in 2.4GHz, is het niet evident dat je met 5GHz boven de -75dBm gaat uitkomen. Je gaat dus een of andere vorm van AP boven nodig hebben.
2) ongeacht signaalsterkte kan je laptop niet verbinden met 5GHz, je zult dus de NIC van je laptop moeten upgraden/vervangen.

Heb je geen zin in 2 heeft het weinig toegevoegde waarde om 1 te doen.
audion00bwtf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:54:
Ik heb de KPN tool nog niet gebruikt en kan ook geen apple app vinden waarmee ik wifi kanalen zichtbaar kan maken
Zoals gezegd, 1) iOS zit flink dichtgetimmerd, 2) kanaalscan-apps zijn nauwelijks nuttig in dit soort situatie. WiFi verandert continu. Je kunt *nu* beste kanaal handmatig kiezen, maar over 5 minuten zal een andere mogelijk beter zijn. Het aantal netwerken op dit moment op een bepaald kanaal zegt verder ook niets omdat het drukte en niet signaalsterkte is wat bepaalt hoeveel last je van een netwerk hebt, en dat kunnen die apps je niet tonen.

Wil je het toch, kijk op de laptop naar Acrylic WiFi of InSSIDer voor Windows.
audion00bwtf schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:56:
Ik zie dus dat ik op kanaal 11 zit, hoe kan ik switchen naar kanaal 3 of 6 zoals Arthion-nl suggereert?
Die kanaal 3 is een typo, had 1, 6 of 11 moeten zijn.

En hoe te switchen: in de Experiabox handmatig instellen. Maar dat heeft weinig zin. In de 2.4GHz heb je maar drie niet-overlappende kanalen, en je modemrouter heeft al een goede auto-channel-select algoritme. Je zit waarschijnlijk al op de beste, en al zou een andere nu beter zijn, over 5 minuten kan het slechter worden. Het is druk in de buurt aangezien jij niet de enige bent die thuiswerkt, en je muren/ramen/dak isoleren nauwelijk tov de buren. Ronddansen tussen 2.4GHz-kanalen heeft weinig zin, je moet gewoon naar 5GHz, maar dat is dus geen sinecure.

[Voor 28% gewijzigd door dion_b op 26-05-2020 15:24]

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• audion00bwtf
Duidelijk, laptop is uit 2011 (ik heb deze Toshiba nog omdat hij het doet en eigenlijk prima werkt voor de dingen waarvoor ik hem wil gebruiken) dus ik ga er niets aan upgraden.

Dus een accespoint ook heeft geen zin indien mijn netwerk kaart geen 5GHz aan kan.

Het probleem is dus echt de oude laptop, op mijn iPhone SE 2016 lijkt het of ik bovenstaande problemen niet ondervind.

Misschien toch maar eens orienteren op een nieuwe laptop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die iPhone heeft een 2x2 MIMO WiFi-ac chip, maar belangrijkste is dat het met 5GHz kan verbinden (wat met een goede WiFi-n adapter al zou kunnen). Dat is goed nieuws, want een laptop met goede WiFi specs zal minimaal evengoed presteren.

Let er bij evt selectie van nieuwe laptop trouwens wel scherp op - er worden nog steeds laptops verkocht met 1x1 2.4GHz-only WiFi-n. Zorg dat het WiFi-ac ondersteunt en dat het minimaal 2x2 MIMO doet. Dat laatste staat allicht niet in de specs, maar kijk naar "866Mbps" of (als ze helemaal fantasierijk zijn "1300Mbps). Dat is code voor WiFi-ac met 2x2 MIMO.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True