Advies: Zonnepaneleninstallateur plaats verkeerde optimizers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 19:18
Dag allen,

Deze week zijn bij mij zonnepanelen geinstalleerd.
panelen: 11x S-Energy 320WP percium Allblack
Omvormer: SE 3000HD

In de overeenkomst met mijn leverancier is afgesproken dat er P370 optimizers gebruikt zouden worden. Ik heb hier zelf expliciet om gevraagd ipv de door hen aangeboden P300.
Als ik het goed begrijp hebben de P370 een hogere Voc (60) tov de P300 (48), waardoor bij schaduw de panelen in de zon makkelijker kunnen blijven opwekken.

Tijdens de installatie viel het mij op de er P300 op de dozen van de optimizers stond. Hier ben ik niet van op de hoogte gebracht en heb ik ook geen akkoord voor gegeven. Ik heb dit aangegeven bij de installateurs en gevraagd wat er aan de hand was. Zij gaven aan dat dit "verbeterde en de nieuwste versie was die ook beter is dan de P370".

Contact opgenomen met mijn verkoopadviseur, die mij later terugbelde met het bericht dat het inderdaad niet volgens overeenkomst was. Zijn voorstel was om de plaatsing met de beschikbare P300 door te laten gaan, en later om te laten wisselen voor de afgesproken P370 optimizers.

Nu krijg ik zojuist een email van het installatiebedrijf (andere club dan bij wie ik de overeenkomst getekend heb) met het verhaal dat "...Tijdens deze technische controle is het type optimizers gewijzigd naar P300 optimizers omdat deze het best aansluiten bij het type paneel (S-Energy 320).

In de bijlage heb ik het officiële bericht van SolarEdge toegevoegd. Daarin wordt omschreven dat de P300 optimizers uitermate geschikt zijn voor panelen met een Wp t/m 320"

Enerzijds zit ik ermee dat dit eenzijdig aangepast is, zonder dat ik daarvan op de hoogte ben gebracht.
Anderszijds weet ik er niet genoeg van om te bepalen welke invloed dit gaat hebben als in het voorjaar/najaar de 3/4 onderste panelen in de schaduw komen te liggen.

Zijn de P300 beter dan de P370 zoals aangegeven wordt wanneer de onderste panelen in de schaduw komen?

[ Voor 0% gewijzigd door Mole op 20-05-2020 14:38 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 14:53
Puur naar de datasheets kijkende zou het weinig uit mogen maken.

https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Ze hebben ongeveer dezelfde specificaties afgezien van het maximale vermogen. Dat zou voor mij wel een reden kunnen zijn om ze alsnog uit te laten wisselen aangezien je in pricipe niet het maximale vermogen kunt halen (niet dat je daar veel van gaat merken, maar toch).

Als je dit zo laat zitten krijg je dan flink wat geld terug? De P300 zou goedkoper moeten zijn dan de P370 lijkt me. En zij willen natuurlijk niet graag terug moeten komen en alles uitwisselen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:47
LOL, die P300 zijn juist het oude type. Bijna nergens meer te koop. Ik vind het niet netjes dat ze daarover liegen.

Die officiele brief van SE heb ik online ook gevonden, helaas niet op de website van SE zelf. Als het echt zo is, waarom passen ze niet gewoon hun datasheet aan? Want daar staat nog max 300 Wp.

Maar goed, ik denk dat deze optimisers nog ergens op de plank lagen en ze er snel vanaf moeten omdat de panelen steeds meer vermogen krijgen. Volgens jaar verkopen ze denk ik geen SE sets met 320 Wp panelen meer.

En inderdaad, in geval veel panelen tegelijk schaduw hebben dan heb je met P300 meer opbrengstverlies door clippende optimisers.
Hoevaak komt het voor dat je minder dan 8 panelen tegelijk geheel in de zon hebt? Als dat het halve jaar elke dag een uur is dan ga je zeker merken dat P370 meer opbrengt door minder clipping.

Als de installateur niet meewerkt kun je je beklagen bij SE.
https://www.solaredge.com/nl/corporate/contact

@Rouske
Dankje, ik heb me vergist. Dacht dat P300 geen 60 V output kon leveren

SE expert getagged
@Rouske

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 21-05-2020 13:51 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:32
Als je echt de P370 wil kan je het nu stilleggen en wachten op de P370.

Of door laten gaan met de "belofte" dat e.e.a. Straks gewisseld wordt. Ik zou dan wel een deel van de betaling achterhouden tot dat de uitwisseling heeft plaats gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Staat in je offerte dat het P370 moet zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:13
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:10:
En inderdaad, in geval veel panelen tegelijk schaduw hebben dan heb je met P300 meer opbrengstverlies door clippende optimisers.
Hoevaak komt het voor dat je minder dan 8 panelen tegelijk geheel in de zon hebt? Als dat het halve jaar elke dag een uur is dan ga je zeker merken dat P370 meer opbrengt door minder clipping.
Met clipping bedoel je dan dat de optimizers op max output spanning draaien?
p300 en p370 hebben beiden max 60V output dus dat geeft geen verschil.
Heb je een link naar het document over 320Wp op de p300?

Begint op Enphase te lijken 'meer is beter' :P

@Mole wat @No Hands ook al zegt, waar heb je voor getekend, ik zou het je verkoopadviseur laten regelen, het was zijn advies om het door te laten gaan en achteraf te wisselen.

Hopelijk heb je nog niet betaald....

Edit:
Oriëntatie en dakhelling staan niet vermeld. 11x320Wp = 3520Wp op de SE3000H die max 3200W doet, m.a.w. of je nu de p300 of p370 hebt op je 320Wp panelen maakt eigenlijk niet uit. 11x300=3300 en dat is ook al meer dan wat de omvormer aan kan.

Maar het blijft natuurlijk niet netjes om p370 af te spreken en dan p300 te plaatsen zonder jouw daar vooraf over te informeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Rouske op 21-05-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Rouske schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:50:
[...]

@Mole wat @No Hands ook al zegt, waar heb je voor getekend, ik zou het je verkoopadviseur laten regelen, het was zijn advies om het door te laten gaan en achteraf te wisselen.

Edit:
Oriëntatie en dakhelling staan niet vermeld. 11x320Wp = 3520Wp op de SE3000H die max 3200W doet, m.a.w. of je nu de p300 of p370 hebt op je 320Wp panelen maakt eigenlijk niet uit. 11x300=3300 en dat is ook al meer dan wat de omvormer aan kan.

Maar het blijft natuurlijk niet netjes om p370 af te spreken en dan p300 te plaatsen zonder jouw daar vooraf over te informeren.
O, ik zie dat ik me vergist heb. Dat van het clippen klopt niet. Dan verdwijnen de problemen zo`n beetje.
Met clippen bedoel ik dat een deel van de optimisers naar 60 V gaat, en eigenlijk nog hoger hadden gemoeten.

https://www.pvo-int.com/w...nnouncment_Feb2020_v2.pdf

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mole
Bedankt voor alle reactie.
Fijn dat jullie er inhoudelijk op ingaan.
Hieronder heb ik geprobeerd antwoord te geven op jullie vragen:
olof schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:47:
Puur naar de datasheets kijkende zou het weinig uit mogen maken.

Ze hebben ongeveer dezelfde specificaties afgezien van het maximale vermogen. Dat zou voor mij wel een reden kunnen zijn om ze alsnog uit te laten wisselen aangezien je in pricipe niet het maximale vermogen kunt halen (niet dat je daar veel van gaat merken, maar toch).

Als je dit zo laat zitten krijg je dan flink wat geld terug? De P300 zou goedkoper moeten zijn dan de P370 lijkt me. En zij willen natuurlijk niet graag terug moeten komen en alles uitwisselen...
Geld terug kan ik niet zeggen. Op de offertestaande verschillende onderdelen niet met prijs benoemd, alleen een totaalprijs. Als ik kijk bij winkelman-zonnepanelen.nl scheelt het 9 euro incl BTW (in totaal) dus dat verschil is niet noemenswaardig.
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:10:
LOL, die P300 zijn juist het oude type. Bijna nergens meer te koop. Ik vind het niet netjes dat ze daarover liegen.

Die officiele brief van SE heb ik online ook gevonden, helaas niet op de website van SE zelf. Als het echt zo is, waarom passen ze niet gewoon hun datasheet aan? Want daar staat nog max 300 Wp.

Maar goed, ik denk dat deze optimisers nog ergens op de plank lagen en ze er snel vanaf moeten omdat de panelen steeds meer vermogen krijgen. Volgens jaar verkopen ze denk ik geen SE sets met 320 Wp panelen meer.

Als de installateur niet meewerkt kun je je beklagen bij SE.
https://www.solaredge.com/nl/corporate/contact

@Rouske
Dankje, ik heb me vergist. Dacht dat P300 geen 60 V output kon leveren

SE expert getagged
@Rouske
Ik vermoed inderdaad dat het nog een restpartij was. Tijdens het telefoongesprek met mijn verkoopadvisuer was hij verbaasd dat ze de P300 uberhaupt hadden, omdat ze volgens hem niet meer te bestellen zijn.
Iruk1981 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:42:
Als je echt de P370 wil kan je het nu stilleggen en wachten op de P370.

Of door laten gaan met de "belofte" dat e.e.a. Straks gewisseld wordt. Ik zou dan wel een deel van de betaling achterhouden tot dat de uitwisseling heeft plaats gevonden.
Dit is inderdaad precies hoe het gebeurt is. De beloft is gedaan. Ik heb de factuur nog niet betaald en ik kom er ongetwijfeld gewoon met de verkopende partij uit. Tot nu toe is het allemaal vrij prettig verlopen, op dit misverstand na.
No Hands schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:47:
Staat in je offerte dat het P370 moet zijn?
Ja, in de getekende offerte en in de werkbrief/schouwrapport.
In het opdrachtformulier van de installateurs stond echter P300. Hier heb ik een foto van gemaakt.
Rouske schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:50:
[...]

Edit:

Ja excuses, ik heb de post aangemaakt zonder belangrijke informatie te geven.
Orientatie is Zuid-West 240 graden
Dakhelling is 50 graden.

Ik begrijp inderdaad dat het misschien niet heel veel uitmaakt, en ik hoef ook niet perse mijn gelijk te krijgen mits goed onderbouwd. Punt is wel dat ik vantevoren ingelicht had moeten worden. Dit staat immers ook in de communicatie van de verkopende partij aan mij. Dat ik dan vervolgens een 'mededeling' ontvang van de installatiepartij is naar mijn mening niet netjes. Ik heb nog niet betaald en ben ook benieuwd naar de afhandeling.

Is het niet zo dat als een of meer van de panelen ivm schaduw niets opwekt, de overige panelen uitgerust met de p370 meer opleveren dan als ze p300 hadden gehad?
M.a.w. 1 paneel in de schaduw = 10x320 (met de P370) ipv 10x300 (met de P300)?

Edit: In de playback van de afgelopen 3 dagen zie ik dat geen enkel paneel boven de 285W gekomen is. Geen idee of dat nog meer gaat worden in betere omstandigheden of moet ik rekening houden dat dit de max is en dat P370 niet perse meerwaarde zal bieden?

[ Voor 2% gewijzigd door Mole op 21-05-2020 20:54 . Reden: aanvulling over playback ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:13
Mole schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Is het niet zo dat als een of meer van de panelen ivm schaduw niets opwekt, de overige panelen uitgerust met de p370 meer opleveren dan als ze p300 hadden gehad?
M.a.w. 1 paneel in de schaduw = 10x320 (met de P370) ipv 10x300 (met de P300)?
Panelen in de (harde) schaduw wekken altijd nog wel wat op als het licht genoeg is vanwege het diffuse licht, ~20W, Nee, dat maakt niet uit beide optimizer versies kunnen tot max 60V output geven.
Edit: In de playback van de afgelopen 3 dagen zie ik dat geen enkel paneel boven de 285W gekomen is. Geen idee of dat nog meer gaat worden in betere omstandigheden of moet ik rekening houden dat dit de max is en dat P370 niet perse meerwaarde zal bieden?
Tja, 285 x 11 = 3135W en dan zit je wel al bijna tegen de max van de omvormer aan.

Playback is per 15-minuten, je zou meer rechten op de monitor portal kunnen vragen aan de installateur, zodat je via laptop/PC de 5-minuten grafieken van de optimizers kan bekijken voor meer detail info, ook meer dagen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

@Mole

Als je mocht kiezen, dan zou je de P370 kiezen, en die is ook aan jou verkocht.
Je krijgt een Polo geleverd terwijl je de levering van een Golf was overeengekomen.

Jij staat heel sterk als je gewoon de prijs van de optimizers in mindering brengt.
Je hebt niet ontvangen wat ze je zouden leveren.

Ik zou het hard spelen. Niet omdat ik zo veel nadeel heb, maar omdat ze mij zo behandelen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 12:35
Ik zou de deal afblazen en naar eeen andere leverancier gaan. Wie denken ze dat ze zijn? Jij bestelt A en krijgt B, zonder overleg veranderen ze je bestelling naar een ouder type. En toen je ernaar vroeg zeiden ze dat dit type juist beter was. Dat is pure oplichterij. En vervolgens gaat de discussie hier over of het daadwerkelijk verschil maakt? Dat doet er niet toe!

Natuurlijk kan het zijn dat P300 een ouder type is waar ze nog een voorraad van hadden waar ze vanaf willen. De juiste actie is dan de klant bellen, de situatie uitleggen, berekenen hoeveel verschil het maakt en de klant een aanbod doen, eventueel met gereduceerde prijs. Niet stiekum de bestelling aanpassen en bij navraag leugens verkondigen. Ik zou die lui niet meer op mijn dak willen hebben, waar gaan ze nog meer over liegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik denk dat je hier zelf even moet gaan afwegen welke koers je wilt gaan varen:

- Afdwingen dat je P370 optimizers krijgt zoals contractueel is afgesproken. Als ik zo je systeem bekijk zal dat qua opbrengst eigenlijk vrijwel niets gaan uitmaken. De omvormer is hier de beperkende factor. De installateur zal dus terug moeten komen.

- Je vraag korting op de factuur. Je geeft zelf aan dat het verschil tussen de P300 en P370 9 euro is. Echter, de P300 wordt uitgefaseerd. Deze zou je dus tegen korting moeten krijgen, want het is een restpartij voor de installateur. Een P300 kost iets van 50 euro incl BTW. Ik zou 50% korting bedingen. Dat is 11 x (9 + 50% x 50) = 374 euro. Dat is nog wel de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mole
Nogmaals bedankt voor alle adviezen.

Ik heb mij verkoopadviseur een email gestuurd met een uiteenzetting van de gebeurtenissen.
Als oplossing heb ik 2 mogelijkheden voorgesteld:
1) Verkoper regelt met installateur dat optmizers vanvangen worden.
2) Huidige P300 worden in mindering gebracht op de facatuur.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mole
Ondertussen is er een positieve reactie gekomen op mijn voorstel.
Directeur heeft mij gebeld om aan te geven dit op een nette manier op te lossen.
Ik kan kiezen tussen:
- Het vervangen van de optimizers
- Korting op de eindfactuur

Aangezien er geen prijzen gespecificeerd staan op de offerte, heb ik hem gevraagd welk bedrag dit dan zou zijn. Ik kreeg een aanbod van €250 korting op de eindfactuur, dus het bedrag inclusief BTW.
Naar mijn mening vrij schraal.
Ik heb gereageerd dat dat niet overeen komt met mijn beeld van het voorstel, namelijk het in mindering brengen van de kosten van de optimizers. Ik heb hem een 5-tal (consumenten) prijzen van verschillende webshops gestuurd met de het voorstel om er €500 van de maken, ook gezien de BTW teruggave.

Zojuist ontvang ik een tegenbod van €350 korting, met als boodschap dat dat het finale bod is.

Het volledige bedrag was €5106,20. Dit zou dan €4756,20 inclusief BTW worden voor:
11 x S-Energy 320 percium full black
11 x P300 Optimizers
Solaredge 3000HD Wave

Ik ben geneigd dit bod te accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Dat is inderdaad een nette oplossing en komt overeen met wat @Skyaero berekende.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Ja, beter één vogel in de hand dan 10 in de lucht.
En jullie hebben er beiden van geleerd, mag je hopen .

[ Voor 3% gewijzigd door FD2 op 26-05-2020 15:27 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja neem die 350 euro gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mole
Bedankt aan iedereen die mij advies gegeven heeft!

Ik heb het aanbod geaccepteerd. Het is een fijne tegemoetkoming en ik wil niet zon persoon zijn die hen tot het uiterste probeer uit te wringen.

Ik ben er tevreden mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
@Mole
leuk deze adviezen, maar lees:
https://www.solaredge.com...sizing_for_belgium_nl.pdf
daar staat duidelijk in:
Overdimensionering van power optimizers is niet toegestaan. Het STC-vermogen van een paneel (zie datasheet van het paneel) mag niet groter zijn dan het nominale DC-ingangsvermogen van de power optimizer.Panelen met een vermogenstolerantie tot +5% zijn toegestaan.
grofweg betekend dit: omvormer mag meer Wp hebben als hij aan W heeft.
10x320Wp is dus oke op die omvormer.
maar een optimizer mag niet meer Wp hebben als de W die hij kan verwerken.
dus jouw panelen moeten op een p370 en mogen niet op een p300.
want 320Wp is meer als 300W.
dus dit moet je niet accepteren als je garantie wil van solaredge.
350€ is niet voldoende, om fabrieksgarantie af te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-05-2020 17:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Mole

O LOL, 2 maanden later alweer bijgesteld van 320 maar 340 Wp

Pagina: 1