Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Minecraft performance vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AlieNzZ
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15-02 14:58
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk een laptop voor mijn broertje uitgekozen waar hij goed op kan werken en daarnaast ook Minecraft op kan spelen. De laptop die ik uiteindelijk heb gekozen is:
HP Pavilion 15-cs3975nd
https://www.coolblue.nl/p...pavilion-15-cs3975nd.html

Dit leek mij een meer dan prima laptop om Minecraft op te runnen, echter zijn ik en mijn broetje een beetje teleurgesteld. Het spel loopt niet zo goed. De framerates lopen rond de 55 en droppen erg vaak. Ik heb naast Minecraft ook GTA 5 geinstalleerd op deze laptop en dit loopt probleemloos met framerates rond de 50. Niet fantastisch maar ook niet gek voor een gtx 1050.

Wat heb ik geprobeerd:
Drivers geupdate van de GPU.
Gecontroleerd of minecraft daadwerkelijk op de gpu loopt en niet op de intel graphics.
De powersettings van de laptop gecontroleerd, staat op max.
Gegoogled of ik ergens anders oplossingen kan vinden.

Ik ben mij bewust van het feit dat Minecraft CPU dependent is, toch lijkt mij het gek dat deze cpu een bottleneck kan zijn. Hebben jullie nog tips die ik kan proberen. Of moet ik toch kijken of we een andere laptop moeten uitzoeken.

Alvast bedankt.

Pieter

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Maak eens een uitdraai van Afterburner. Drops kan duiden op thermal throtteling, waardoor de cpu en/of gpu worden teruggeklokt.

Als je een log maakt met Afterburner kunnen we kijken wat de temps, clocks en belasting zijn.

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-03 21:57
Wat bedoel je met “runnen” , is dat een sessie joinen of zelf een server hosten?

Ook is het belangrijk om te weten of de laptop bedraad of draadloos aan het verbinden is...

[Voor 36% gewijzigd door Breezers op 20-05-2020 16:27]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13:17
Ik zou toch echt eens ingame kijken naar de instellingen. Render distance etc. maakt echt extreem veel uit bij minecraft.

Wat ook helpt is mogelijk het toegewezen geheugen vergroten. Dit kan door een paar commands aan de start up toe te voegen om het zo te forceren. Kan je in de instellingen van de launcher vinden.
https://www.wikihow.com/Allocate-More-RAM-to-Minecraft

[Voor 53% gewijzigd door n3othebest op 20-05-2020 16:30]

• AlieNzZ
Breezers schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:26:
Wat bedoel je met “runnen” , is dat een sessie joinen of zelf een server hosten?

Ook is het belangrijk om te weten of de laptop bedraad of draadloos aan het verbinden is...
Het gaat hier echt om gewoon normaal single player survival. Geen mods, shaderpacks ect.

• AlieNzZ
br00ky schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:58:
Maak eens een uitdraai van Afterburner. Drops kan duiden op thermal throtteling, waardoor de cpu en/of gpu worden teruggeklokt.

Als je een log maakt met Afterburner kunnen we kijken wat de temps, clocks en belasting zijn.
Oke, volgens mij heb ik nu een log gemaakt.

https://mega.nz/file/5Y0R...kB7QY8vcFaQ83IWgoVsUtc-io

Rond 19:15 sluit ik minecraft weer af.

Daarnaast moet ik zeggen dat de lag zich voordoet als een spike. Elke ongeveer 5 seconden zakken de framerates naar +/-20.

• AlieNzZ
n3othebest schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:29:
Ik zou toch echt eens ingame kijken naar de instellingen. Render distance etc. maakt echt extreem veel uit bij minecraft.

Wat ook helpt is mogelijk het toegewezen geheugen vergroten. Dit kan door een paar commands aan de start up toe te voegen om het zo te forceren. Kan je in de instellingen van de launcher vinden.
https://www.wikihow.com/Allocate-More-RAM-to-Minecraft
Ik heb de grafische van Minecraft naar het laagst gezet dat kan. Daarnaast 4gb ram geheugen weggezet voor Minecraft.

Wat mij opvalt is dat de framerates nu een stuk hoger zijn +/-120. Maar er elke +/-5 seconden een lagspike is, hier ga ik voor nu even verder naar googelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12-06 23:24
Kijk zeker ook eens naar OptiFine voor betere grafische performance, kan een groot deel schelen.

https://optifine.net/home
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True