Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Data versturen via krachtstroom

Pagina: 1
Acties:

• pannotee
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 22-05-2020
Ik woon op Bonaire en ik wil beveiliging camara's plaatsen.

Ik heb hier 3 fases 110 (127) V. Door 2 fase's samen te voegen heb ik overal in het huis 220V.

De camara's sturen hun data via het stopcontact naar de recorder. Gaat dat werken?

Volgens de leverancier wel (die wil natuurlijk verkopen). Mocht het niet werken is het niet even terug sturen naar Nederland.

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 18:40

g0tanks

Moderator CSA
Om welk systeem gaat het?

Ik zou eens zoeken naar hoe powerline adapters (internet via het stopcontact) dat doen. Waarschijnlijk zit daar hetzelfde principe achter maar kan je er meer over vinden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij krachtstroom heb je twee of drie fases, maar zo te horen combineer je ze, gebruik je dus verschil tussen L1 en L2 voor "fase" en "nul", ipv echt verschi tussen L1//2/3 en nul (wat nog steeds 110V is). Zolang de hele binnehuis van dezelfde twee fases afkomstig is, gaat dat werken (met dezelfde kanttekeningen als altijd bij PLC, het kan door veel zaken gedempt en vooral verstoord worden).

Nu, waar ik meer twijfels over heb is hoe het met MIMO PLC apparaten zou werken die ook over aarde-nul versturen, aangezien je aarde misschien wel aarde is, maar de "nul" feitelijk een van de fases is. Dan nog, als dat overal hetzelfde is zou het wel kunnen werken. Maar ervaring leert dat camera's altijd de meest low-end connectivity nemen ( :( ) en dan zal het geen MIMO doen.

Nu, dit is voor het eerst dat ik hoor over PLC-gebruik van beveiligingscamera's, maar er gaan gelijk zelfde alarmbellen af als bij gebruik WiFi: het is storingsgevoelig en een kwaadwillende kan het eenvoudig zelf verstoren. Ik zou te allen tijde aanraden om (inpandige!) bedrade netwerkverbindingen te gebruiken voor beveiligingsdoeleinden, en als je geen twee draden wilt trekken het andersom aan te vliegen: PoE gebruiken, dus spanningstoevoer voor de camera over Ethernet. Heb je alsnog maar een kabeltje, maar wel eentje die nauwelijks te verstoren is en tenzij iemand het doorknipt gewoon werkt.

Soittakaa Paranoid!

• pannotee
Ik had al gezocht op powerline adapters. Had connectie problemen daarvan gelezen. Vandaar mijn twijfels of het gaat werken. Heb de leverancier gebeld die vertelde me dat de data over beide stroompennen zou lopen. dus via de 2 fases. Theoretisch zou het dan moeten werken.
Het systeem is van BASCOM. Sony heeft een gelijkwaardig systeem
De optie wifi valt voor me af vanwege de mogelijkheid dat het gekraakt kan worden. Op Bonaire zelf is ook de optie spanningstoevoer voor de camera over Ethernet te krijgen. Alleen bekabeling netjes aan te leggen wordt moeilijk. Een kennis uit de US heefd de volgende link getuurd waaruit het blijkt dat het niet altijd werkt
https://smartmeterharm.or...rs-and-their-frequencies/

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:39
Ik vermoed dat gezien de kwaliteit van de netspanning dat op Bonaire dat niet echt lekker gaat werken, je hebt daar nu eenmaal niet zo'n mooi schoon signaal zonder fluctuaties als in Europees Nederland.

Daarnaast heb je nog kans dat je last gaat krijgen van de 440MW zender van TWR. Dat kan de kwaliteit van het signaal ook nog beïnvloeden.

Je hebt dan wel weer mazzel dat Bonaire op 50 Hertz zit in plaats van 60, al denkt Aqualectra bij de buren er over na om op 60 Hz te gaan zitten, net zoals bij de buren een eilandje verder :)

PoE lijkt mij ook de beste optie, ook omdat de toevoer daarop op 48 Volt is, en je daarom fluctuaties op het net behoorlijk opvangen kunt (gebruik in de camera begint waarschijnlijk op 5 Volt, veel chips zullen op nog lagere voltages werken).

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
@Siask ITYM: 440kW. Nog steeds veel, maar scheelt toch een factor 1000 ;)

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 12-06 17:11
@pannotee Ik denk dat een groot deel van de vraag / probleem is of je op alle stopcontacten dezelfde 2 fases gebruikt, zoals @dion_b al vroeg.

Je geeft aan dat je 3 fases binnenkrijgt en dat de spanning tussen 2 fasen 220V is. Op zich is dat niet zo exotisch, hier in België zijn er ook nog hele wijken die zo bekabeld zijn. Meestal worden alle kringen dan netjes verdeeld over de 3 fasen (dus kring 1 fase 1-2, kring 2 fase 3-1, kring 3 fase 2-3 enz...). Als dat het geval is zou ik er niet aan beginnen, vermits de kans heel groot is dat niet alle stopcontacten op dezelfde fase zitten.
Als je echter maar 2 van de 3 fases gebruikt dan kán het werken, maar met PLC ben je natuurlijk nooit zeker.

Je zou altijd eens kunnen testen met een een setje powerline-adapters. Steek 1 powerline in het stopcontact van de recorder, de andere telkens in een stopcontact waar een camera komt en meet de effectieve snelheid, latency en packet loss.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:39
mauricej schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 06:41:
@Siask ITYM: 440kW. Nog steeds veel, maar scheelt toch een factor 1000 ;)
Ehm ja, natuurlijk. Zat in mijn hoofd nog bij de opwekking van de stroom op Bonaire :)

Vroeger had het station overigens stroom van het relaisstation van de Wereldomroep dat daar toen ook nog stond.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pannotee schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 01:06:
Ik had al gezocht op powerline adapters. Had connectie problemen daarvan gelezen. Vandaar mijn twijfels of het gaat werken. Heb de leverancier gebeld die vertelde me dat de data over beide stroompennen zou lopen. dus via de 2 fases. Theoretisch zou het dan moeten werken.
Het systeem is van BASCOM. Sony heeft een gelijkwaardig systeem
De optie wifi valt voor me af vanwege de mogelijkheid dat het gekraakt kan worden. Op Bonaire zelf is ook de optie spanningstoevoer voor de camera over Ethernet te krijgen. Alleen bekabeling netjes aan te leggen wordt moeilijk. Een kennis uit de US heefd de volgende link getuurd waaruit het blijkt dat het niet altijd werkt
Je stroom kan ook gekraakt worden als iemand ergens in je huis inplugd (of in je garage of als je buiten een stopcontact hebt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pannotee schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 01:06:
[...]

Op Bonaire zelf is ook de optie spanningstoevoer voor de camera over Ethernet te krijgen. Alleen bekabeling netjes aan te leggen wordt moeilijk.
Waarom is een Ethernetkabel moeilijker dan een stroomkabel? Vergelijkbare dikte aan de buitenkant.
Een kennis uit de US heefd de volgende link getuurd waaruit het blijkt dat het niet altijd werkt
Erg summier stukje. Voor video wordt geheid gebruik gemaakt van wat daar Broadband PLC genoemd wordt aangezien je Megabits per seconde nodig gaat hebben, zo niet per camera, dan wel in aggregate voor alle apparaten die je aan wilt sluiten. Die "50MHz" herken ik niet. De genoemde frequenties van 2-30MHz zijn voor de oude HomePlug AV 1.0, voor AV 1.1 (iig de Sigma Designs proprietary "500Mbps" extension ervan) en AV2.0/G.hn wordt het bereik opgerekt, niet 2-30MHz, maar 2-68MHz of 2-80MHz.

Wat je moet weten is:
1) stroomnetwerken zijn niet voor dataoverdracht bedoeld, er is dus geen eis dat apparaten op een stroomnet het net 'schoon' houden op deze frequenties. De electriciteit zelf gaat op 50Hz/60Hz, dus veel lager dan gegevensoverdracht. Alles van zonnepaneelinverters tot schakelende voedingen van LED-lampen en PCs kan ernstig storen in 2-80MHz. Het kan dus zijn dat het zelfs zonder kwade wil van buitenaf niet werkt - zeker als het een low-end SISO-zet is (zoals ik vermoedde en de levearancier blijkbaar bevestigt) die geen aarde gebruikt voor extra bandbreedte/betrouwbaarheid.
2) stroomnetwerken zijn totaal niet afgeschermd voor instraling van buitenaf op deze frequenties. Iedere bron van RF-signaal tussen 2 en 80MHz in de buurt van een stroomkabel zal opgevangen worden en leidt tot degradatie of uitval van de verbinding. Het hoeft niet eens specifiek op de juiste frequentie te zijn: als ik een voldoende sterk signaal dat enigszins in de buurt is van PLC-frequenties uitzend, kan ik de ontvangende radio oversturen zodat het niets zinnigs meer binnen krijgt. Dat kan ik doen met een apparaatje dat ik op zak hou terwijl ik rondstruin in jouw woning :o

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 21-05-2020 12:48]

Soittakaa Paranoid!

• pannotee
Ik denk dat ik dan inderdaad maar voor Ethernetkabel ga. Ik heb 2 pijpen naar buiten aangelegd. In 1 zit de inkomende glasvezel kabel (zelfs op Bonaire hebben we dat )dan kan in de andere de kabel naar buiten gebruiken voor de camera's
De stroom op Bonaire is wel veel stabieler als 10 jaar geleden. Valt nog maar een paar keer per jaar weg
110V is eigenlijk 127V op Bonaire
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True