Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Degradatie van DSL-kabel

Pagina: 1
Acties:

• Vitruvian
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:45
Beste mede-tweakers,

Momenteel zit ik bij Tele2 voor TV en internet, en tot op heden was ik best tevreden.

Het viel mij op dat mijn down- en uploadsnelheid van de een op andere dag een stuk langzamer is geworden. De verbinding zelf is goed, maar de snelheid is met bijna de helft afgenomen.

Ik heb uiteraard direct gebeld met de klantenservice van Tele2. Uiteindelijk is er een KPN monteur geweest die in de wijkkast zaken heeft aangepast. Tenminste dit is wat Tele2 aan mij heeft verteld. Ik heb direct een speedtest gedaan (bekabeld) en alles was weer zoals vanouds. Niet snel, maar voldoende :).

Echter na een paar dagen was de snelheid weer met bijna de helft afgenomen. Ik heb direct weer gebeld met Tele2. Na een half uur gebeld te hebben kreeg ik uiteindelijk als antwoord dat de reden hiervan was, omdat de kabel van de wijkkast naar mijn huis aan het degraderen is.

Nadat de KPN monteur zijn ding had gedaan in de wijkkast, heeft dat het systeem mijn snelheid automatisch verlaagd totdat er een stabiele signaal doorgestuurd kan worden naar mijn huis.

Nu lijkt mij dit sterk maar ik ben ook geen deskundige op dit vlak.

Mijn vraag is dus, kan het zo zijn dat een koperkabel kan degraderen waardoor het systeem dus (automatisch) de snelheid omlaag zet, totdat er een stabiel signaal doorgestuurd kan worden...

Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.

Wow, I don't believe!

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:41

-36-

Trust me. I'm an amateur

je modem werkt wel zo. Simpel gezegd gaat na een hardreset deze zichzelf inregelen en op zoek naar een stabiele snelheid. Van snel naar steeds trager totdat er geen errors meer optreden.

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:07
Dit is hoe DSL werkt, er wordt altijd gezocht naar de juiste waarden om geen fouten meer op de lijn te krijgen.
Het betekent uiteraard dat KPN wederom in actie moet komen om dit te verbeteren, tenzij de snelheid nog acceptabel te noemen is. Opnieuw Tele2 dus bellen voor navolging. Wellicht dat KPN dan een ondergronds-ticket moet inschieten

Gaat het hier om VDSL of VVDSL?

[Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 20-05-2020 20:52]

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07:37
Monteur heeft gelijk. Bij een instabiele lijn gaat de snelheid maar beneden om de lijn weer stabiel te krijgen. Is de verstoring verholpen, dan gaat de snelheid op den duur weer wat omhoog.

Kan een verrotte lijn zijn, maar ook aansluiting in huis of een andere oorzaak hebben.

En wat hierboven staat. Is de monteur naar zo'n kastje in de straat geweest? Of zo'n grote wijkcentrale? Post je modem waardes eens.

• Vitruvian
-36- schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:10:
je modem werkt wel zo. Simpel gezegd gaat na een hardreset deze zichzelf inregelen en op zoek naar een stabiele snelheid. Van snel naar steeds trager totdat er geen errors meer optreden.
Als dat het geval is waarom is het dan opeens een stuk langzamer dan voorheen? Dit moet toch een reden hebben.
mad-dog schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:49:
Dit is hoe DSL werkt, er wordt altijd gezocht naar de juiste waarden om geen fouten meer op de lijn te krijgen.
Het betekent uiteraard dat KPN wederom in actie moet komen om dit te verbeteren, tenzij de snelheid nog acceptabel te noemen is. Opnieuw Tele2 dus bellen voor navolging. Wellicht dat KPN dan een ondergronds-ticket moet inschieten

Gaat het hier om VDSL of VVDSL?
Geen idee of het of het om VDSL gaat of VVDSL. Ik kan dit ook nergens terug vinden.

Ik ga Tele2 zeker nog een keer bellen. Maar ik ben bang dat Tele2 aangeeft dat de langzamere snelheid acceptabel is. Het was niet heel snel om mee te beginnen maar voldoende voor dagelijks gebruik. Volgens de site https://tele2-fpi-info.fourstack.nl moet mijn snelheid 31 Mbit/s zijn. Nu heb ik dus even de helft.

Wow, I don't believe!

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben KPN monteur en misschien kan ik op afstand je verbinding nameten. Nadruk op 'misschien', het hangt er vanaf hoe Tele2 jouw lijn levert (via eigen apparatuur of gebruik makend van KPN systemen).

Als je je postcode/huisnummer in een DM stuurt kan ik eens kijken of ik je lijn wellicht kan meten. Misschien dat daar iets uitkomt.

Het kan trouwens zijn dat je lijn al langere tijd niet zo goed meer was maar op een gegeven moment net te ver wegzakt, daarnaast is het inderdaad mogelijk om tijdelijk weer een betere snelheid te krijgen, dan is de DLM gereset (dynamisch lijnbeheer), maar die ziet na een tijdje dat de lijn niet denderend is en laat dan de snelheid weer zakken. Wellicht zijn er ook ergens graafwerkzaamheden geweest waarbij er wat kabelschade is ontstaan, gebeurt helaas ook vaak genoeg.

[Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 20-05-2020 22:19]

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:07
Vitruvian schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:13:
[...]

Als dat het geval is waarom is het dan opeens een stuk langzamer dan voorheen? Dit moet toch een reden hebben.

[...]

Geen idee of het of het om VDSL gaat of VVDSL. Ik kan dit ook nergens terug vinden.

Ik ga Tele2 zeker nog een keer bellen. Maar ik ben bang dat Tele2 aangeeft dat de langzamere snelheid acceptabel is. Het was niet heel snel om mee te beginnen maar voldoende voor dagelijks gebruik. Volgens de site https://tele2-fpi-info.fourstack.nl moet mijn snelheid 31 Mbit/s zijn. Nu heb ik dus even de helft.
50% is niet acceptabel. Betekent dus opnieuw bellen.
Probleem is echter wel dat Tele2 niet verplicht is het voor je op te lossen en het contract laten ontbinden ook een optie is voor 1 van beide partijen

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07:37
Vitruvian schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:13:
[...]

[...]

Staat er bij de netco website SDF of MDF?

Nadeel van DSL is dat het eigenlijk storingsgevoelig is. (Overspraak). Er kan een andere DSL lijn zijn die stoort op jouw verbinding. Er lopen in de straat honderden draadjes in een kabel, en als er eentje tussen zit die "lekt", dan drukt deze een gedeelte van je signaal weg. Je modem compenseert dat door de verbinding naar beneden te schroeven om zo storingsvrij te blijven werken.

Klinkt debiel, maar dit hebben mijn buren ook gehad. De verbinding ging van 50 naar 12Mbit, doordat de buren 100 meter verderop ook VDSL hadden gekregen. De lijnen stoorden op elkaar.

• Vitruvian
Dat staat er niet bij helaas.

Wow, I don't believe!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

TS Krijgt geleverd vanuit de hoofdverdeler, lijnlengte is dan ca. 750m naar een kabelverdeler en van daaruit ca. 150m naar TS. Het is een VDSL verbinding.

Ik kan de verbinding van TS daadwerkelijk meten, ik wacht even op zijn toestemming voor een wat uitgebreidere meting (want dan gaat de verbinding enkele minuten onderuit).
mad-dog schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:18:
[...]

50% is niet acceptabel. Betekent dus opnieuw bellen.
Probleem is echter wel dat Tele2 niet verplicht is het voor je op te lossen en het contract laten ontbinden ook een optie is voor 1 van beide partijen
Ga niet lopen doemdenken aub. Tele2 huurt de lijn van KPN, als de lijn niet goed is dan hoort Tele2 KPN in te schakelen en normaal gesproken wordt het dan uiteindelijk allemaal netjes opgelost. Hetzij door aanpassingen bij jou ter plekke, hetzij door aanpassing in hoofd- en/of kabelverdeler of -als er kabelschade is- door herstel ondergronds.

-- Edit: ik mocht de lijn verder nameten.

Een uitgebreidere meting laat wel wat overspraak zien (met een geschatte negatieve invloed van ca. 1.8 megabit/sec), maar daar zit jeprobleem niet lijkt me.

Er moet echt een monteur ter plekke komen die een zogeheten VCI-meting (spanning, capaciteit en isolatie) uitvoert op een open lijn kabelverdeler-ISRA maar ook hoofdverdeler-kabelverdeler. Jouw verbinding bestaat uit twee delen en op elk deel van die route kunnen problemen zitten.

Zit er een probleem hoofdverdeler-kabelverdeler dan kan de lijn vaak omgestoken worden. Zit het op kabelverdeler-ISRA dan ben je er van afhankelijk of er bij 1 of 2 lijnen binnenkomen, soms kan dan naar de 2e lijn worden omgestoken. Indien niet, dan zal ondergronds gewerkt moeten gaan worden.

Gewoon blijven klagen bij Tele2 totdat ze KPN weer inschakelen.

[Voor 85% gewijzigd door Wildfire op 21-05-2020 00:24]

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Vitruvian
Bedankt voor de hulp allen, en Wildfire bedankt voor het doormeten. Ik ga weer contact opnemen met Tele2 om te zorgen dat er een KPN monteur langs komt. Ik heb in ieder geval meer informatie waarmee ik uit de voeten kan.

Wow, I don't believe!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True