Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Excel: optellen tot 100% met meerdere waardes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RickLeliveld
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 29-07-2020
Hallo allemaal,

In Excel ben ik bezig om het voor elkaar te krijgen om rolcontainers met materialen te vullen.
Een klant besteld verschillende producten en van al die producten weet ik hoeveel procent ze in beslag nemen op een rolcontainer.
Ik wil natuurlijk zo vol mogelijke rolcontainers. Dus Excel moet gaan bekijken wat het meest gunstige is. Echter krijg ik dit niet voor elkaar.

Stel nu dat ik producten op een kar wil stapelen die 60%, 5%, 20%, 10% en 30% van een kar in beslag nemen. Dan zit de kar het meest vol als je de producten van 60%, 5%, 20% en 10% op 1 kar stapelt. Dan zit de kar namelijk voor 95% vol. Dit is beter dan 60% + 30%.

Echter weet ik niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen om Excel zelf te laten berekenen wat de meest gunstige optie is. Ik denk dat ik het met een gewone als functie niet voor elkaar krijg dus wellicht dat hier VBA bij aan te pas moet komen.

Ik ben benieuwd of iemand ideeën heeft.

Als m'n vraag niet duidelijk genoeg is, hoor ik het natuurlijk graag!

Groeten Rick

Alle reacties

• Erazher
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:05
Dit zou iedergeval via een VBA script moeten gebeuren, wat mij snel te binnen schiet is dat het alle mogelijkheid moet berekenen. (Ik heb geen programmeer werk kennis dus er zijn misschien makkelijke manieren)

Wij mensen kunnen sneller dingen zien zonder teveel berekeningen te moeten maken dan een computer, omdat wij buiten berekeningen kunnen kijken. Dus wij kunnen dit doen in 3 pogingen.

Je 60 30 20 10 5 procent is 5 mogelijke producten in 1 kar.
De snelle berekening in mijn hoofd is dat het programma daarbij gebruikt is 5x4x3x2x1 (dit komt wel neer op 120 mogelijkheden)
Daarvan worden alle resultaten naast elkaar gezet om te kijken welke het dichts bij de bij de resultaten onder de 101%.

Maar dit is nog een laag getal met 5 verschillende producten, tot hoeveel producten kan dit gaan?
[edit1] Want de Script zou daarbij de berekening doen en dan de producten die het meeste vullen weg moeten halen uit de lijst en weer nieuwe berekening maken van wat er over is. Dit wordt weer herhaald tot de laatste paar producten.

Dan nog de vraag, hoe importeer je de data van wat de klant wilt in excel zodat dit bruikbaar is voor je project.
Of heb je daarbij al een gedachte van opbouw?

[edit2] is het niet mogelijk dat alleen het product met de percentage vulling erachter in excel komt, waarbij de medewerker maar de vulling zelf doet. (lijkt mij makkelijker dan iets geheel te programmeren)

[Voor 23% gewijzigd door Erazher op 20-05-2020 11:08]

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:20
Als het om kleine hoeveelheden producten gaat zou ik wat Erazher hierboven voorsteld doen. Gewoon de verschillende opties uitrekenen en de beste kiezen.

Gaat dit om grote aantallen dan ga je enorm veel tijd kwijt zijn met berekenen.

Er is voor zo ver ik weet geen algoritme dat een perfecte oplossing geeft binnen korte tijd. Wel zijn er oplossingen die snel zijn en goed maar geen garantie op perfect geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:15

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15-06 15:44
Oplossing van @g0tanks lijkt mij ook de meest praktische.

Moet je wel nog steeds een rekensheet maken waaruit een totale waarde voortvloeit die solver kan optimizen. Dat lijkt me al best complex. Maar waarschijnlijk heb je al een sheet die op basis van de bestelling en jouw eigen handmatige indeling berekent hoeveel rolcontainers je nodig hebt. Dan is het nog een kwestie van die sheet wat om te bouwen zodat de solver er mee overweg kan.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is het klassieke knapzakprobleem (edit: maar dan natuurlijk een simpelere variant, alle 'waarden' zijn 1 en je hebt alleen 'gewichten'), op Wikipedia: Knapsack problem of de NL variant ervan staan allerhande aanvliegroutes. Wat @g0tanks zegt is in Excel idd waarschijnlijk het makkelijkste.

[Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 20-05-2020 11:54]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RickLeliveld
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 29-07-2020
Bedankt voor jullie reacties.
Via het ERP systeem wordt het Excel bestand gevuld. In dat Excel moet berekent worden hoeveel m2 laadruimte de bestelling in beslag neemt voor in de vrachtwagen.
De uitslag hiervan wordt geëxporteerd naar een route optimalisatie plan systeem voor het wagenpark.

Ik ga me even verdiepen in Solver. Ik had er nog nooit van gehoord.
Bedankt voor jullie snelle reactie en ik zal de uitkomst uiteraard nog even delen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True