Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 22:26
Goedemorgen,

Mijn ouders hebben recent een Sony KD-55XG8505 tv gekocht en aan de muur gehangen. Mijn moeder gebruikt de ingebouwde radio functionaliteit van de TV om overdag radio te luisteren (ze selecteert bijvoorbeeld NPO 2 en het radiogeluid komt over de TV en het beeld is dan zwart). Een oplossing waar ze erg tevreden mee is (qua gebruiksgemak), maar qua geluidkwaliteit niet super. Na dit een aantal weken zo te hebben gedaan toch gekeken of we middels een draadloze speaker het geluid wat beter konden krijgen. Ik heb een Harman Kardon Play Go besteld met het idee dat deze via Bluetooth te koppelen zou zijn aan de TV, zodat deze box halverwege de woonkamer geplaatst zou kunnen worden en het geluid dus beter. Mijn moeder zou op deze manier gewoon op haar "oude" manier de radio aan kunnen zetten via de TV. Echter, het heeft me wat moeite gekost om de box te koppelen via Bluetooth (Sony ondersteund dit dus blijkbaar niet direct) en er blijkt een hinderlijke delay the zijn tussen tv-geluid en geluid uit de box. Het te bereiken resultaat is dus niet behaald en de H-K gaat dus terug. (Overigens ook getest met een JBL draadloze speaker en ook hier een delay).

Ik heb het vermoeden dat de koppeling tv-bluetooth-box dus nooit optimaal zal gaan werken.
De TV hangt dus vrij aan een muur, zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnyxkQhPNBwWqFXEZXibowkRT4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfXFWX79ZjNEefV1sacrxWVy.jpg?f=fotoalbum_large

Een soundbar is visueel een beetje een no-go, dus ik zat er aan te denken om een kleine box te plaatsen in de kast (op de positie van het blauwe blokje). Er gaat namelijk door de muur een kabelgoot van tv naar kastje (en ik kan hier dus makkelijk komen met een audiokabel). Liefst niet te groot en een beetje rustig qua looks (vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Sonos One).

Concrete vraag: Zijn er (kleine) boxen die het geluid wat beter maken (hoeft geen mega upgrade te zijn) die ik eventueel bedraad aan kan sluiten op de TV en waarbij het geluid van de TV synchroon over de box wordt uitgezonden? Het zou helemaal mooi zijn als de box eventueel nog los te gebruiken is en te benaderen via een telefoon.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:57
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heeft Sonos hier niet hele mooie oplossingen voor?

Edit: Volgens mij zou je dan een Sonos Port moeten hebben die je aan de TV hangt, en vervolgens 1 of meerdere Sonos One speakers om het geluid af te spelen. Deze kunnen in principe overal in huis staan als ze maar stroom en wifi hebben. Geen goedkope oplossing maar wel degelijk volgens mij.

[ Voor 62% gewijzigd door RobinL94 op 20-05-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:28
Als het enkel om de radio gaat dan zou ik gewoon een bluetooth speaker gebruiken. Kun je overal wegzetten met accu en als je wilt met de stekker op stroom zetten. (Scheelt nog geld qua verbruik ook)

Je hebt ook van deze boxjes welke je kunt aansluiten met een 3,5 mm jack (koptelefoon kabeltje) koop daar een lange voor en dan sluit je hem zo bedraad aan op de tv :) er is alleen wel kans dat je de kabel uit de tv moet halen als je weer geluid uit je tv wilt.

Willen ze ook voor tv betere geluid dan zou ik toch kijken of er geen soundbar voor je tv is(die je letterlijk onder aan je tv hangt) dan komt het geluid bij tv kijken ook vanaf de goede kant.

En gezien de Sonos opmerking hierboven, een budget zou handig zijn ;)

[ Voor 37% gewijzigd door LuisjeNL op 20-05-2020 09:58 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

https://www.hifiklubben.n...spreker/blspulseflex2iwh/

Je moet even zoeken naar actieve speakers met een optische ingang.

Zoals diegene die ik link hierboven. Geen ervaring met het model. Maar zo'n boxje zou kunnen werken.
Voordeel van deze lijkt de voorkeuze knopjes (dus geen tv aan maar gewoon linken aan de NPO2 internet stream, scheelt weer stroom).
Meestal zit je wel vast aan een app voor de overige functies etc. Dus zelf even onderzoeken of dit wat voor je moeder kan zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 20-05-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 108% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Dank allen voor de reacties! Mooie oplossingen allemaal, maar eigenlijk toch niet wat ik zoek. Om niet per reactie een reactie te geven:

-Met die Sonos port wordt het inderdaad wel echt een hele dure optie, had gehoopt dat er zo'n soort boxje zou kunnen zijn die je gewoon via een (optische) kabel met de tv kon verbinden.
-Een soundbar of boxjes op de muur gaat m helaas echt niet worden (als ik zelf de keuze had zou het wel deze optie worden)
-Zoals gezegd gaat het met name om het geluid van de TV dat rechtsstreeks afgespeeld wordt op die box, een aparte app of directe stream op de box is niet nodig (en voor mijn moeder wat lastig).

Kan ik concluderen dat er geen draadloze oplossing bestaat om het geluid van de tv af te spelen op een box?
Zo ja, dan zoek ik dus eigenlijk een soundbar in de vorm van 1 kleine box (formaatje Sonos one) die ik in die hoek van de kast kan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dubbeldanger op 20-05-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Als ik deze speaker in de kast zet, en via de Aux-in met de TV verbind en zorg dat de TV gelijktijdig audio geeft over de eigen boxen en koptelefoonuitgang (dat is volgens mij een instelling) dan ben ik er geloof ik toch gewoon?

https://www.bol.com/nl/p/...hCLA.1_23.34.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:42
ik heb van het weekend bij familie een bose speaker meegemaakt met google integratie
https://www.bose.nl/nl_nl..._home/smart_speakers.html

dit werkte echt subliem, je zegt simpelweg Oké google, speel muziek van radio NPO2. Wellicht is zo'n optie het nog waard voor je ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 19:46
Gaat het echt alleen om radio geluid? Zo ja zou ik daar een willekeurige draadloze speaker neerzetten en haar vooral leren iets als TuneIn te gebruiken (al dan niet via bv Sonos app). Zonde om daarvoor je tv aan te zetten.
Als het ook om tv geluid gaat werken bovengenoemde opties vast wel, maar lijkt het me persoonlijk erg hinderlijk dat het geluid overduidelijk niet vanuit de tv lijkt te komen maar vanuit het kastje een stuk daarnaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:24
Ik denk vooral dat jij en je moeder er even 'anders' naar moeten kijken. Ga idd voor een oplossing ala Sonos play 1 of one. Box ergens neer zetten bij een stopcontact, favoriete radio instellen en je moeder hoeft alleen maart op de play/pauze knop te drukken om de radio te starten. ideaal en veel minder omslachtig dan via de tv :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:57
Er zijn ook bluetooth transmitters die speciaal bedoeld zijn voor de TV omdat ze minder vertraging hebben. Net even opgezocht, je moet er dan een kopen met de aptX Low Latency technology. Dat zorgt ervoor dat het geluid (nagenoeg precies) in sync loopt met de TV.

Een en ander is misschien nog wel afhankelijk van hoe snel de ontvangde speaker het signaal verwerkt, maar het zou moeten werken.
Pagina: 1