Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 20:56
Hallo mensen,

Op het moment ben ik 25 jaar en zit ik in het eerste jaar van het HBO software engineering. Mijn vooropleiding is MBO 4 applicatie ontwikkeling.

Van de opleiding had ik meer verwacht qua programmeren, omdat het is letterlijk herhaling van wat ik al ken. Ik heb niet het gevoel dat ik iets nieuws leer en ga ik meer voor het papiertje dan om er te leren.

Daarentegen is de studie prima te doen en heb ik er niet echt veel moeite mee.

Naar verwachting ben ik pas klaar in 2023 en dan ben ik 28 jaar met pas een HBO diploma op zak en een grote schuld. Dat is dus het probleem, want ik doe nu niet echt werkervaring op en bouw ook geen kapitaal op.

Ik besteed nu heel veel geld aan een HBO studie waar ik de indruk krijg dat ik niet wat nieuws leer en in die tijd kan ik werkervaring opdoen. Daarnaast merk ik ook gewoon een leeftijdsverschil op. Ik ben één van de oudere in de klas.

Daarnaast ben ik ook wel een beetje klaar met school en wil ik gewoon het bedrijfsleven in. Het enige wat mij tegenhoud is dat ik meerdere mensen heb horen zeggen dat HBO een must is voor software developer.

Ik vraag me af of het mogelijk is om met een MBO 4 applicatie ontwikkeling diploma een baan te krijgen als software developer.

Heeft iemand hier ervaring mee die dat met mij kan delen?

Ik hoor het graag en bedankt.

Groet,

TheFrames

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou niet willen werken met programmeurs zonder doorzettingsvermogen of minimaal HBO werk en denk niveau.

Er bestaat nog zoiets als een associaties degree, dat is een verkort hbo-traject. Daarmee mis je de helft van de inhoud van een echt hbo trjaect kun je volgens veel mensen wel HBO denkniveau aantonen.

Doorzettingsvermogen kun je ook aantonen door als MBO'er snel carrière te maken, verantwoordelijkheid te pakken, een goede set soft skills te hebben en verder te ontwikkelen. Door ook altijd te blijven leren op het gebied van je programerings vaardigheden.

[ Voor 29% gewijzigd door 3x3 op 20-05-2020 08:18 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:47
Dat aantonen kan overigens ook in de praktijk door je ballen uit je broek te werken. Duurt uiteraard wel even. Maar ja uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je prima met MBO niveau 4 kunt gaan werken en opwerken/doorgroeien naar wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Heb je zelf al eens gezocht naar vacatures als (junior) applicatie ontwikkelaar? En zit daar wat tussen wat je leuk lijkt en wat geen HBO vereist?

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-06 11:12
Ik ben al jaren lead developer voor een redelijk grote partij en heb om eerlijk te zijn nog nooit naar iemand zijn diploma gekeken.

In de interviews kom je er snel genoeg achter of iemand uit het juiste hout gesneden is en binnen een van de teams past. Als jij kan programmeren, kan uitleggen wat je doet en hoe je daar komt en goed kan communiceren(dit is overigens iets wat je op een HBO meer leert dan op het MBO) is dat het belangrijkste.

Ik begrijp dat dit echt niet overal gebeurd, maar ik heb zelf een halfbakken MBO diploma op zak en er is mij ook nooit om gevraagd. Veel van mijn collega's zijn HBO en zelfs WO geschoold en ook daar zitten er bij waarvan je denkt, hoe dan? Het verschil met MBO en HBO is natuurlijk wel dat HBO minder praktisch is, je zal hier dan ook niet per se leren programmeren.

Juist in dit vak kan je vrij 'simpel' aantonen of je iets wel of niet kan, software schrijven (in welke vorm dan ook).
Dat is heel anders dan laten zien of je een bijvoorbeeld advocaat bent of niet.

Laat je niet tegenhouden door de vacatureteksten, als jij denkt dat je goed genoeg bent meld je je aan.

Dit is geen advies om niet verder te studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:56
Solliciteer dan.

En ga door met je studie tot je een baan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Volgens mij is het logisch dat je herhaling krijgt in het eerste jaar. Er komen ook mensen van de HAVO zonder enige kennis van programmeren, die moeten het ook kunnen bijbenen. Ik neem aan dat je de volgende 3 jaren wel nieuwe dingen gaat leren. Probeer vrijstelling aan te vragen voor vakken die je al hebt gehaald en besteed die tijd nuttiger met voor werken voor andere vakken of start wat projecten voor jezelf/ je vereniging oid.

Daarnaast: natuurlijk kan je gewoon gaan werken alleen is de kans gewoon kleiner dat je op het zelfde salaris uit zal komen dan wanneer je wel HBO af maakt. Hiermee zeg ik uiteraard niet onmogelijk. Ook zijn er bedrijven die simpelweg HBO verwachten en je anders niet aannemen.

Zo zijn er ook bedrijven die je wel aannemen en de kans bieden om opleidingen te doen tijdens werktijd. Als je echt wil gaan werken; zoek zo'n bedrijf en haal je papiertjes op die manier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-06 21:30
Hoewel je zegt dat het je nu makkelijk afgaat moet ik je toch waarschuwen dat dit snel kan veranderen. Je zegt nu in het eerste jaar te zitten en het je makkelijk afgaat. Nu is dit in mijn ogen ook niet heel raar want je hebt immers 4 jaar ervaring met enige vorm van software engineering, al dan niet op een lager niveau.
De meeste studenten waar je nu de lessen mee volgt hebben 0.0 ervaring met software engineering.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat veel MBO studenten in het tweede, derde en vierde jaar toch hard op hun bek vallen omdat het niveau toch dat stukje hoger is. Na het eerste jaar is de voorsprong die ze hadden op de "normale" studenten bijna volledig ingelopen en komt het nu neer op het niveau van de student.
Vaak is het falen van MBO-studenten niet alleen een gevolg van het niveau en tempo dat hoger ligt maar ook een stukje zelfstandigheid en discipline. Veel MBO studenten gaan met hun MBO-mentaliteit de lessen en opdrachten in en klagen dan steevast dat alles onduidelijk is. Waar op het MBO je veel wordt voorgekauwd wordt er op het HBO toch enige vorm van zelfstandigheid verwacht. Heb je vragen? dan moet je zelf naar de docent gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door CCJJVV op 20-05-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het eerste jaar herhaling is vrij logisch.. alleen krijg je nu in 1 jaar wat je verspreid over meerdere jaren op het MBO hebt gehad. Dus dat is echt een onzinnige reden om te stoppen. Veel werkgevers kijken inderdaad niet verder dan papiertjes voor junioren, dus ik zou gewoon echt dat HBO papiertje gaan halen. Dan heb je misschien meer schuld (leeftijd is nog zo'n kulargument), maar die ga je ook veel sneller afbetalen gezien je hoger ingeschaald begint en meer gaat verdienen. Kijk verder dan de korte termijn en zie het eens op de lange... dan is HBO een veel prettiger papiertje om te hebben. Als het je makkelijk afgaat is het toch zonde dat niet te doen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:35
In mijn ervaring vragen veel vacatures voor software ontwikkelaars toch wel om minstens een HBO opleiding. De wat vooruitstrevende bedrijven vragen dan doorgaans wel om een HBO denkniveau, dus dan zou het geen probleem moeten zijn.

Het grootste probleem is dat je voorbij de ingang moet komen waar een niet vak-inhoudelijk persoon wellicht de eerste schifting doet o.b.v. algemene eisen. Als je eenmaal een gesprek hebt met mede ontwikkelaars dan wordt het snel duidelijk of je wel of niet de juiste vaardigheden hebt en is de opleiding minder belangrijk.

Persoonlijk zou ik toch de HBO opleiding afronden. Dat geeft je echt een veel betere basis voor de toekomst. Probeer vooral te kijken of je vrijstellingen kunt krijgen en veel stage's kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ga een bijbaan zoeken als software programmeur tijdens je studie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Je hebt nu in het eerste jaar allemaal herhaling. Wat denk je dan dat je in jaar 2, 3 en 4 gaat doen? Alles nog 3x herhalen? Het doel van het eerste jaar is iedereen op hetzelfde niveau krijgen of laten uitstromen als het niveau niet gehaald gaat worden.

Ik ben ben behoorlijk op mijn bek gegaan in het laatste jaar HBO, combinatie van pech en wat eigenwijsheid... Echter, in mijn opleiding is geen enkele MBOer die het in mijn jaar en het jaar daarvoor gehaald heeft.
kings54 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:32:
Het grootste probleem is dat je voorbij de ingang moet komen waar een niet vak-inhoudelijk persoon wellicht de eerste schifting doet o.b.v. algemene eisen. Als je eenmaal een gesprek hebt met mede ontwikkelaars dan wordt het snel duidelijk of je wel of niet de juiste vaardigheden hebt en is de opleiding minder belangrijk.
Dat zie je ook op alle carrièreevenenten waar vooral HRMers staan, zoals de carrièrebeurs. Willen ze niet met je praten als je niet een niveau x hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WinstonC
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-06 17:39
Ik heb ook MBO4 applicatie ontwikkelaar gevolgd voordat ik aan HBO-ICT software engineering begon. In het begin was het echt uit de neus vreten, ook mede doordat ik al een tijd had gewerkt als developer en veel zelfstudie gedaan (lees aanklooien) had. Ik haalde in het begin de uitdaging in het helpen van medestudenten en samen echt gave projecten neer te zetten waarvan de docenten zich afvroegen of eerste- of tweedejaars studenten dat wel hadden gemaakt.

Ik heb zeker wel dingen geleerd op het HBO maar niet zozeer in de hoek van programmeren. Voor mij was de ontwikkeling vooral op professioneel gebied. Hoe werk je samen? Hoe ga je professioneel om met stakeholders? Etc. Dat zijn vaardigheden die bij mij niet voorbij zijn gekomen op het MBO.

Maar goed.. ik ga weer verder met afstuderen want moet over minder dan twee weken de boel inleveren. Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:41

Blokker_1999

Full steam ahead

Aan een goede studie ga je altijd iets positiefs overhouden. Zelf had ik nooit hoger onderwijs gedaan en ben ik op mijn achtiende beginnen werken met een diploma Elektriciteit-Elektronica. Meer dan 10 jaar later (en al veel zelfstudie later) ben ik dan toch in avondschool begonnen aan een opleiding van netwerkbeheerder. En hoewel die opleiding mij niet veel heeft bijgebracht op technisch niveau (het niveau ligt in de avondschool nu ook niet echt hoog) heb ik, net zoals @WinstonC, er wel veel bijgeleerd door samen te werken met iedereen en contacten op te bouwen. Ik heb er ook mijn huidige baan als IT Manager aan overgehouden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Eerste jaar HBO is niet heel spannend als je van het MBO af komt. Het gaat (waarschijnlijk) meer over skills zoals hoe je een onderzoek goed onderbouwd, zelfreflectie, teamvorming, dat soort zaken. Ik kreeg in de eerste een vak en daar gingen ze heel uitgebreid in op "dit is een relationele database... het is gebaseerd op een relationeel datamodel.." terwijl ik met m'n ogen dicht SQL queries kon bakken. Dat soort vakken zijn meer om de mensen die dat níet weten de juiste basis te geven.

Maar dan jouw vraag of je hier mee moet doorgaan, of je niet als MBO applicatieontwikkelaar aan de slag kan gaan. Ja dat kan, ik heb een soortgelijke actie gemaakt vroeger. Ben na het MBO gaan werken bij mijn stagebedrijf omdat ik niet goed wist welke HBO studie ik wou gaan doen. En de eerste jaren is het leuk, het is allemaal nieuw, en je bouwt allerlei zaken op waar je van leert. Maar na een aantal jaar is de groei eruit, en kom je niet op posities die interessant zijn. En nu denk je misschien "maar ik wil alleen code kloppen, ik heb die behoefte om door te groeien (nog) niet". Alleen door de jaren heen ga je merken dat bepaalde zaken je beter liggen dan andere zaken, en wil je logischerwijs meer bezig zijn met de dingen die je goed liggen. Nu bijvoorbeeld software ontwikkeling, maar wie weet wil je over 5 jaar richting software architectuur. Of juist projectmanagement. En dat soort dingen zijn zonder HBO papiertje echt lastig.

Ik ben uiteindelijk een deeltijd HBO opleiding gaan doen, dus overdag werken, en 's avonds boeken lezen, verslagen typen, naar school. Sociaal leven? Vergeet het maar. Stressniveau? Door het dak, probeer maar eens 4 jaar lang 40 uur in de week te werken én daarnaast een studie te doen. Dus ik kan je alleen maar adviseren om nú die HBO studie te doen, nu je de tijd er voor hebt. Doe het desnoods voor je ouders of oma :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Aantal jaar geleden had ik precies hetzelfde. Eerst m'n MBO4 gedaan en vervolgens getwijfeld tussen werken of HBO. Uiteindelijk besloten om te gaan werken, ik had geen zin om nog eens 4 jaar te studeren.

Had echt binnen no time een baan gevonden waar ik 50% van m'n tijd kon programmeren en 50% van de tijd IT beheer. Daar heb ik 6 maanden gewerkt en best veel geleerd.

Nu zijn we inmiddels 3-4 jaar verder en werk ik in een leuk bedrijf als fullstack developer.
Ben overigens de enige die geen HBO heeft gedaan maar dat zegt echt helemaal niks imo.

Qua salaris zit ik overigens op 1 lijn met de andere developers met ongeveer dezelfde jaartjes aan ervaring.

Edit: Het ligt er wel een beetje aan wat je wilt doen. Wil je graag in de detachering kan een HBO wel handig zijn. Al moet ik zeggen dat ik ook vaak benaderd ben door detacheerders. Ook voor grote bedrijven in de randstad is een HBO wel vaak noodzakelijk, vooral in het begin.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 20-05-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 14:12
Ik heb eerst NetwerkBeheer Niv 4 gedaan voordat ik aan Software Engineering begon maar kan mij wel voorstellen dat het eerste jaar behoorlijk simpel is als je al ervaring hebt. Wat mij achteraf opviel is dat er veel met oudere/bekendere programmeertalen wordt gewerkt en het lastiger is om iets van de allernieuwste technologieën te testen.

Wat uitdaging in programmeren en opdrachten kwam voor mij pas in het 2de en 3de jaar toen we echt projecten gingen maken.

Had ook een aantal in mijn klas zitten die al een stuk verder waren met programmeren en beheer, die maakte vooral freelance nog wat websites en apps als bijbaan. Daar kan je evt ook naar kijken, bouw je gelijk wat aantoonbare werkervaring op.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 17:01
Ik zou ook doorpakken. Als je het nu nog makkelijk vind, en je behaalt bijna je hele 1e jaar, dan ga jij deze opleiding gewoon afmaken.

Dan moet je nu nog 2,5 jaar. Ik denk niet dat élke mbo-er dead In the water is, maar je moet echt wel goed zijn om te blijven drijven.

Ik zou nu even doorpakken. En anders overstappen naar deeltijd, waar mogelijk. Vergeet niet dat je anders bij een sollicitatie uit te leggen hebt waarom je je hbo niet afgerond hebt...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 19:00
In de praktijk helpt een HBO diploma je vaak toch verder, zeker in de detachering. Aangezien je nu met minimale inzet zaken kan afronden is het ook mogelijk om meer te werken naast je studie en je schuld te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Persoonlijk heb ik alleen de middelbare school afgerond (VBO) en ben op mijn 17e begonnen met werken als web developer. Nu bijna 20 jaar later werk ik als software engineer voor grote bedrijven (de soort in de $265 miljard omzet per jaar range ;) ) in de VS vanuit mijn huis in Amsterdam.

Als ik sollicitaties afneem kijk ik niet naar iemand z'n opleiding. Ik kijk naar hun toewijding in de markt. Laat maar zien hoe jij bijdraagt op StackOverflow, laat mij je open source contributies zien, laat zien hoe jij problemen oplost op je Github page. Schrijf misschien een Medium post over een probleem en oplossing. Krijg dit published in een nieuwsbrief of blogpost ergens.

Een HBO papiertje gaat het makkelijker maken, sure. Er zijn bedrijven die vers bloed uit deze poel vissen. En daar is niks mis mee. Maar dat kost je 4 jaar opleiding + studieschulden en geen inkomsten gedurende deze tijd.

Ik ben van mening dat een softwareontwikkelaar zichzelf in een fractie van de tijd meer kan leren dan welke opleiding dan ook. Maar dan gratis. En ondertussen stelt het jou in staat om te werken aan je online profiel. Maar dat vereist wel inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

CCJJVV schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:27:
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat veel MBO studenten in het tweede, derde en vierde jaar toch hard op hun bek vallen omdat het niveau toch dat stukje hoger is. Na het eerste jaar is de voorsprong die ze hadden op de "normale" studenten bijna volledig ingelopen en komt het nu neer op het niveau van de student.
Dit.

Ook reguliere studenten verkijken zich op de 2e en volgende jaren.
Er is een reden dat HBO-studies in het eerste jaar uit ongeveer 6-8 klassen bestaan en de jaren daarna uit 3-4 klassen.

Qua materie zit er een flink verschil tussen het eerste jaar en de andere jaren, die zijn een stuk pittiger.

Gewoon doorstuderen, besluit in het tweede jaar pas of je echt wilt stoppen.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Het eerste jaar van een HBO is vaak een herhaling van wat jij al op de MBO opleiding hebt gehad. Je mede studenten komen misschien net van het voortgezet onderwijs en hebben deze kennis (nog) niet op zak en is het voor hun nieuwe stof.

Je kan een verkorte HBO doen of deeltijd HBO. Maar om heel eerlijk te zijn zou ik het lekker af maken hoe het nu is. Je geeft aan dat het makkelijk is dus wat is het probleem. Je moet straks heeeeel wat jaren werken dus waarom nu niet nog even de student uithangen?

Geld verdienen kan altijd, of het nou in de richting is waar je voor studeert of in de horeca bijv. Ga op zoek!

[ Voor 4% gewijzigd door LichtBruisend op 20-05-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 00:45

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Een baan vind je gemakkelijk, daar hoef je niet over te twijfelen. ik heb zelf 2012 me MBO n4 afgerond en ben daarna HBO deeltijd gaan doen wat ik niet heb afgemaakt.

inmiddels kan ik rustig zeggen dat ik me nog geen moment verveeld heb:
https://tweakers.net/part...lect/670/keuzes-van-jurn/

Neemt niet weg dat het belangrijk is dat je met bepaalde technieken kan werken, dit is op dit moment veel belangrijker als een papiertje maar dat neemt niet weg dat het over 10 jaar er anders uit kan zien.

Ik zou gewoon je HBO afmaken indien je dit makkelijk kan doen en eventueel in de avonduurtjes hobby projectes gaan doen om je kennis bij te spijkeren of eventueel een bijbaan bij een bedrijf wat in je studie richting zit.

Verder kan het er ook aan liggen in welke regio je woont en welke programmeer taal je wilt gaan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door xleeuwx op 20-05-2020 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:10
+1 voor door studeren.

Een HBO diploma is een toegangskaartje op de banenmarkt. Je kan ongetwijfeld nu ergens aan de bak maar als je over een paar jaar weer gaat solliciteren omdat je aan iets anders toe bent dan blijven veel banen toch buiten bereik als je HBO als een harde eis hebben.

Het is nu even doorbijten maar je gaat er later echt profijt van hebben. Je hebt nog minstens 35+ jaar werken.

Kijk anders of je met een duale studie verder kan na je propedeuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 00:45

xleeuwx

developer Tweakers Elect
retoohs schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:08:
+1 voor door studeren.

Een HBO diploma is een toegangskaartje op de banenmarkt. Je kan ongetwijfeld nu ergens aan de bak maar als je over een paar jaar weer gaat solliciteren omdat je aan iets anders toe bent dan blijven veel banen toch buiten bereik als je HBO als een harde eis hebben.

Het is nu even doorbijten maar je gaat er later echt profijt van hebben. Je hebt nog minstens 35+ jaar werken.

Ben ik het gedeeltelijk mee eens, als jij een goede programmeur bent gaat het op dit moment zeker niet om het papiertje, maar zoals ik hierboven al zei en jij ook terecht aan haalt je weet niet hoe het in de toekomst er aan toe gaat als er bijvoorbeeld een overvloed aan programmeurs zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-06 16:12
retoohs schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:08:
+1 voor door studeren.

Sommige banen zullen buiten bereik liggen, maar in de huidige banenmarkt is een diploma voor veel banen weinig interessant. Zeker als je MBO al op zak hebt.

Paar jaar werkervaring is ook ontzettend veel waard, ik weet niet hoeveel bedrijven er zitten te wachten op een starter van 28...
Dat is denk ik wel een beetje best of both. Doe je werkervaring op, en werk je ondertussen toch aan je papiertje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 22:11
Ik heb zelf ook MBO4 softwareontwikkelaar gevolgt en heb daarna ook HBO Software Engineer gedaan. Ja, in het eerste jaar is het een en al feest. En waarschijnlijk ben je de rest van je opleiding een van de beste softwareontwikkelaars. Logisch ook, want je hebt al een voorsprong.

Echter heb ik weldegelijk iets op HBO geleerd. Als ik terugkijk op mijn MBO-opleiding was het vooral een beetje aanklooien. Het ging meer om juiste syntax en het uberhaupt een beetje werkend krijgen, dan om architectuur en software design. Daarmee heb ik dus in de 4 jaar tijd op HBO meer geleerd dan op MBO, ondanks dat het me veel makkelijker af ging en veel dingen dus al wist.

Als ik dan kijk naar mijn mede-MBO studenten die meteen zijn gaan werken, dan staan die op dit moment toch echt een stuk minder ver dan ik. Hoewel dat natuurlijk niet altijd zo hoeft te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even vooraf: ik heb niet alle reacties doorgelezen.

Maar een MBO papiertje op de huidige arbeidsmarkt is wat krap. Als jij echt de software development in wilt kan het voldoende zijn om te starten, maar er gaat ongetwijfeld ook (weer) een tijd komen dat sec MBO niet voldoende is. Ik zou je met klem willen adviseren om toch gewoon met je HBO door te gaan.

having said that: ik heb zelf HBO gedaan en je "klachten" komen me bekend voor. Bedenk jezelf dat wat je nu krijgt voor velen in jouw klas nieuw is, maar voor jou gesneden koek want herhaling. Echter: dat is het eerste jaar, want daarin wordt de basis gelegd. Niet alleen voor het programmeren, maar ook voor andere dingen die bij het werk als informaticus komen kijken. Volgend jaar wordt anders.
Ik zou zeggen: doe gewoon je voordeel met die voorsprong. Scheelt je tijd besteden aan dingen die voro andere moelijk zijn. En zoek ondertussen een bijbaan waarin je je ei kwijt kunt en evt later verder kunt :)

Sidenote: van wat ik gezien heb aan MBO'ers zijn dat programmeurs. Da's een ander slag als een software engineer, die kijkt veel breder en houdt ook design patterns aan etc. Kortom: denkt wat dieper na voor ie code klopt. De vraag is wie jij wilt zijn: iemand die simpelweg probeert een functionele spec in code om te zetten, of iemand die ook echt wil meedenken over hoe een programma iets het beste kan doen. Wil je die laatste zijn, blijf dan lekker op het HBO. Gaat je later geen windeiren leggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Sidenote: van wat ik gezien heb aan MBO'ers zijn dat programmeurs. Da's een ander slag als een software engineer, die kijkt veel breder en houdt ook design patterns aan etc. Kortom: denkt wat dieper na voor ie code klopt. De vraag is wie jij wilt zijn: iemand die simpelweg probeert een functionele spec in code om te zetten, of iemand die ook echt wil meedenken over hoe een programma iets het beste kan doen. Wil je die laatste zijn, blijf dan lekker op het HBO. Gaat je later geen windeiren leggen :)
Hmm ben het hier niet mee eens.
Wellicht bij de starters is dit het geval, maar na enige jaartjes veranderd dit vanzelf.
Wat ik bij mezelf merkte is dat ik minder theoretische kennis had van patterns dan mijn collega's die HBO hadden afgerond, dus wat dat betreft moest ik in begin net iets harder bijbenen. Nu zo ong. 4 jaartjes verder zie ik echt geen verschil meer tussen mij of een collega met 3-5 jaar ervaring met een HBO papiertje.

Uiteindelijk leer je in de praktijk meer dan die 4 jaartjes op school. Althans, dat is mijn mening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 20:56
Ontzettend bedank voor alle gedeelde ervaringen hier. Ik lijk een Hbo-diploma toch te onderschatten en kan ik maar beter toch doorgaan ermee. Wellicht kan ik naast mijn studie een bijbaan als programmeur vinden of over gaan naar een duale/deeltijd studievorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Propedeuse HBO = MBO4. Dus het is niet heel raar dat alles herhaling is voor jou. Daarbij in het eerste jaar zitten veel studenten die nog nooit geprogrammeerd hebben (ik was ook z'n student). Die moeten wel stap voor stap alles bijgebracht krijgen, wat jij al in de afgelopen 4 jaar bijgebracht hebt gekregen.

Je kunt twee dingen doen:
1. Verkort traject.
2. Deeltijd

Als je verkort doet, krijg je als het goed is alleen verdiepende vakken, zodat je in een half jaar (tenminste bij de HAN) klaargestoomd wordt voor de hoofdfase. Dat scheelt al het eerste halve jaar.

Deeltijd kan ook. Dan doe je wel werkervaring op en verdien je ook loon. Als mooie bijkomstigheid, werk je ook nog eens aan je toekomst.

Kun je dit niet met je SLB'er bespreken? Er is vast een oplossing voor het leeftijdverschil. Want waarom is dat precies een probleem? Zijn de studenten nog niet volwassen genoeg, zijn ze alleen aan het feesten of iets anders?

Overigens wat hier al eerder is gezegd: Het is zeker een goede tip om je uitdaging en plezier te halen uit anderen helpen. Daar kun je ook een hoop van leren. Behalve dat je anderen iets leert uitleggen, leer je ook op een andere manier. Het is niet voor niets dat vaak gezegd wordt dat je iets pas begrijpt, als je het iemand anders kan uitleggen. Je kunt ook verdieping in de opdrachten zoeken. Vraag desnoods je docent om verdieping. Vaak is er wel verdieping te bedenken voor een opdracht.

In de tweede periode moest ik een website maken. Dat kun je zelf heel complex maken. Wij hadden toen een clusterfuck gemaakt met PHP bestanden en SQL statements. Ga uitzoeken hoe dat beter kan. Gebruik patterns en layers, maak een staging area met no-SQL, zodat je externe veilig toegang kunt geven tot je database, lees je in op allerlei verschillende soorten injection e.d. Oja. Er zijn ook nog 100.000 handige functionaliteiten in MSSQL die ik ook niet ken als tweedejaars student. Google gewoon eens iets. Vaak krijg je dan de moeilijkere implementaties voorgesteld die verdieping noodzakelijk maken.

[ Voor 36% gewijzigd door hoi1234 op 20-05-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
TheFrames schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:24:
Ontzettend bedank voor alle gedeelde ervaringen hier. Ik lijk een Hbo-diploma toch te onderschatten en kan ik maar beter toch doorgaan ermee. Wellicht kan ik naast mijn studie een bijbaan als programmeur vinden of over gaan naar een duale/deeltijd studievorm.
Ik lees hier veel verhalen van mensen die hun HBO niet hebben gedaan en vervolgens concluderen dat het weinig toevoegt. Er zullen veel minderen mensen zijn die hun HBO wel hebben gedaan en diezelfde mening hebben.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat je op elk niveau in aanmerking komt voor andere banen, mensen je anders behandelen en je andere (doorgroei) mogelijkheden hebt. Mijn advies, zorg dat je opleidingsniveau een reflectie is van je denkniveau en je ambities, zo zal het namelijk ook vaak geïnterpreteerd worden.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 22:46
Als je het idee hebt dat die opleiding makkelijk is, maak deze dan af. Met een HBO papiertje is het makkelijker solliciteren dan zonder. Ik kon het eerste jaar juist niet afronden omdat ik juist niet goed in programmeren was. In het eerste jaar krijg je van alles wat, zodat je je later in de opleiding kan 'specialiseren'.

Ik ben zelf gestopt met m'n HBO, ik kon het op dat moment niet bijbenen. En daar heb ik nu 4 jaar later nog steeds spijt van. Het aanbod op MBO-niveau zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar afnemen en dan kun je alsnog aan de bak, en dan heb je pas echt motivatie nodig om dit in de avonden en weekenden, na het werken, nog op te pakken.

Ik ben overigens met een paar maandjes 28 en heb dus alleen MBO4 + wat certificaten. Ik heb nou niet echt het idee dat ik veel gegroeid bent in m'n carrière. Je kan wel certificaten gaan halen bij een detacheerder, maar mijn ervaring is vaak dat ze net niet die job hebben die je zoekt en daardoor te lang onder je niveau werkt.
TheFrames schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:24:
Word lid van een IT-gerelateerde studievereniging / studentenvereniging en vraag of die contacten hebben met kleine bedrijfjes waar je eventueel als bijbaan kan programmeren. Dat soort verenigingen hebben vaak wel contacten met dit soort bedrijfjes waar je als student kan programmeren voor andere bedrijven.

[ Voor 43% gewijzigd door krakendmodem op 20-05-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 21:24
Wij kijken niet naar papiertjes maar naar werk ervaring in combinatie met antwoorden tijdens je interview (zowel soft als hard skills).

Ik ben ook gestopt met me HBO en heb er nog nooit een seconde spijt van gehad, maar goed misschien is het wel heel specifiek anders in de Linux/Security hoek.

Ik heb ook nog nooit gemerkt dat ik niet ben uitgenodigd, of ben afgewezen omdat ik geen HBO papiertje zou hebben trouwens toen ik nog aan het solliciteren was en werk toch echt voor 1 van de grotere tech bedrijven ter wereld. Dus het idee dat 'bepaalde banen' niet beschikbaar voor je zijn kan ik me ook niet echt in vinden.

HBO werk/denk niveau is in mijn ogen ook niet hetzelfde als een HBO papiertje hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door ex87 op 20-05-2020 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Hmm ben het hier niet mee eens.
Wellicht bij de starters is dit het geval, maar na enige jaartjes veranderd dit vanzelf.
Wat ik bij mezelf merkte is dat ik minder theoretische kennis had van patterns dan mijn collega's die HBO hadden afgerond, dus wat dat betreft moest ik in begin net iets harder bijbenen. Nu zo ong. 4 jaartjes verder zie ik echt geen verschil meer tussen mij of een collega met 3-5 jaar ervaring met een HBO papiertje.

Uiteindelijk leer je in de praktijk meer dan die 4 jaartjes op school. Althans, dat is mijn mening.
Werkervaring telt idd behoorlijk. Maar dat heeft ie niet, dus uitgangsspunt is starter :)
En verder logisch dat je naar je eigen ervaring kijkt, doe ik ook. HBO met 18 jaar werkervaring in enterprises. De grote jongens hebben het meeste geld, hebben het meeste werk liggen en dat moet goed. Dus kijken strenger naar opleidingseisen. En kunnen voor 1 Nederlandse MBO'er een stuk of 8 WO opgeleide Indiers betalen. Dus nauwelijks vraag naar MBO starters, want te lage algemene startkwalificatie.
Wil niet zeggen dat je in het MKB niet prima aan de bak kan. Maar ander deel van de arbeidsmarkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:38
Ik heb het idee dat hbo vooral in het 2e en 3e jaar heel nuttig is. Je legt een basis, met meer theoretische stof, die je met zelfstudie waarschijnlijk niet meeneem.

Dan kun je bijvoorbeeld denken aan design patterns enzovoort. Naar mijn mening is het absoluut nuttig om te halen

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 11:19
Body of work > opleiding

Universiteit maar niets wat je gemaakt hebt om te laten zien en te bespreken? Ik zoek verder.
MBO en interessante dingen je zelf hebt gebouwd en kan bespreken? Let's talk.

En ik weet dat er tenten zijn die hun recruiters een punt doen maken van opleiding, maar ik ben van mening dat -zeker als je straks eenmaal wat jaren ervaring hebt - dit doorgaans tenten zijn waarvan je je maar moet afvragen of het een leuke baan is.

Change my mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 11:19
Misschien nog belangrijker; zie jezelf niet als programmeur ("ik ben Joost en ik kan programmeren, kijk maar naar mijn diploma en zeg maar wat ik ga doen"), maar als iemand die een oplossing voor een probleem kan maken. Als iemand die een klant bij zijn doel kan brengen.

Probeer zo vroeg mogelijk in de juiste mindset te komen en de commerciële wereld te zien voor wat het is: Vraag en aanbod. Problemen en oplossingen. Idee en product. Procesverbetering, omzetverhoging, competitieve voorsprong. Dat wil je kunnen brengen en kunnen bewijzen met voorbeelden (walk the walk) en de juiste mindset (talk the talk).

Want als jij voor een werkgever werkt, dan heeft jouw werkgever klanten. En die klanten zoeken vooruitgang. Als jij op dat niveau kan meedenken en proactief voor oplossingen kan zorgen dan kan je als een raket gaan en dan gaat niemand jou pakken op je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

Rmg

Division schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:00:

MBO en interessante dingen je zelf hebt gebouwd en kan bespreken? Let's talk.
Natuurlijk pik je de krenten uit de pap. Maar het is al op hbo/uni niveau zoeken naar uitblinkers laat staan bij de mbo'ers.
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23

Zenix

BOE!

Bas170 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Dit.

Ook reguliere studenten verkijken zich op de 2e en volgende jaren.
Er is een reden dat HBO-studies in het eerste jaar uit ongeveer 6-8 klassen bestaan en de jaren daarna uit 3-4 klassen.

Qua materie zit er een flink verschil tussen het eerste jaar en de andere jaren, die zijn een stuk pittiger.

Gewoon doorstuderen, besluit in het tweede jaar pas of je echt wilt stoppen.
Tegenwoordig krijg je het eerste jaar vakken uit alle ICT richtingen. Voor mij was het eerste jaar het lastigste onderdeel van de opleiding, omdat ik vakken kreeg waar mijn interesse niet lag en ik geen ervaring mee had. Wel leerzaam. Ik kwam ook van het mbo, maar had maar twee vakken die enigszins overheen kwamen.

Het tweede jaar en verder kreeg ik alleen vakken in mijn gekozen richting, toen was het juist makkelijker. Want daar lag mijn passie en kracht.

Ik zou die hbo opleiding gewoon afmaken. Leeftijd maakt niet veel uit, ben rond dezelfde leeftijd afgestudeerd. Het gaat daarnaast niet alleen om de opleiding, maar ook het het samen studeren met gelijkgestemden. Daar heb je ook veel profijt van.

Als je de uitdaging mist, probeer in het derde jaar dan minors te kiezen of projecten en stages met een hoge moeilijkheidsgraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 22-05-2020 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The Eagle schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:58:
Ook van het mbo af kunnen prima software engineers komen, er lopen er genoeg bij mij op kantoor, mijzelf inclusief. ;) HBO op zak maak het voor veel bedrijven wel gemakkelijker. Ik heb genoeg bedrijven gehad waarbij ik afgewezen werd want geen hbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat zeg ik, genoeg bedrijven die je zonder HBO niet eens willen hebben (maar waar dus wel de meeste baan, carriere en salariskansen liggen).
Dat een MBO'er een goede software engineer kan worden door werkervaring geloof ik best. Maar over het algemeen hebben ze die startkwalificatie niet als ze net van school af komen, terwijl een HBO'er dat in principe wel heeft.

Praktisch gezegd: op het MBO leer je code kloppen / schrijven in een programmeertaal. Op het HBO leer je nadenken voordat je begint te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52
Feit is idd dat je met HBO meer kansen hebt, vooral wanneer je net op de markt komt. 14 jaar ish geleden toen ik mijn MBO heb gehaald was de markt anders en was het makkelijker om als MBO'er te starten.
Wanneer je eenmaal de juiste ervaring hebt en een goed CV hebt omgebouwd maakt het nog erg weinig uit of je MBO of HBO hebt. Dan zal het alleen voor specifieke werkgevers lastig worden, voor de meeste werkgevers zijn werkervaring/houding belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat trouwens ook meespeelt is de beeldvorming van het MBO die tegenwoordig heerst. Vraag een gemiddelde MBO'er wat het niveau is wat ze moeten halen en hoe er lesgegeven wordt, en je verbaast je over hoe laag dat is. De verhalen zijn legio. En die kennen werkgevers ook. Dus wordt minder aantrekkelijk op de arbeidsmarkt. Het klinkt cru, maar eigenlijk is het een soort survival of the fittest. Hoger opgeleid komt simpelweg verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperscheper
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-06 16:14
Is een part time HBO studie niet iets voor je? 1 Dag in de week naar school en bijv. een 32 uren contact er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52
The Eagle schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:02:
Wat trouwens ook meespeelt is de beeldvorming van het MBO die tegenwoordig heerst. Vraag een gemiddelde MBO'er wat het niveau is wat ze moeten halen en hoe er lesgegeven wordt, en je verbaast je over hoe laag dat is. De verhalen zijn legio. En die kennen werkgevers ook. Dus wordt minder aantrekkelijk op de arbeidsmarkt. Het klinkt cru, maar eigenlijk is het een soort survival of the fittest. Hoger opgeleid komt simpelweg verder :)
Dat laatste geldt natuurlijk niet altijd ;). En verder ben ik het zeker met je eens hoor, opleidings niveau van MBO studie was(en is) idd erg laag. Gelukkig heb ik met stage's extreem veel geleerd.

Bij mijn huidige opdracht werk ik HBO en WO mensen in. En bij mijn volgende opdracht hebben ze mij in eerste instantie niet geselecteerd (wellicht vanwege het missen van een HBO opleiding). Echter nadat de HBO'ers het niet zijn geworden hebben ze mij alsnog gevraagd en na een intake gesprek gelijk de opdracht aangeboden... (iets met een veer en eigen r... ;) )

Dus inderdaad met een hogere opleiding kom je gemiddeld verder echter moet je het dan zelf nog wel waar kunnen maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 22:46
The Eagle schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:02:
+1

Tijdens m’n sollicitatie kreeg ik de vraag wat ik van m’n mbo-opleiding vond. En ik gaf het antwoord wat ze “helaas veel te vaak horen”. “Waardeloos”.

Als ik het niveau van sommige collega’s op m’n werk zie.. zelfs met mbo4 kunnen ze nog niks. Geen zelfstandigheid, continue aan het handje gehouden moeten worden, geen initiatief nemen, geen werkmentaliteit, etc. Diploma meegekregen zodat de school maar van ze af was. Ik ben meer bezig met oppassen dan de daadwerkelijke werkzaamheden. Er wordt vervolgens op je neergekeken waarom er niks af komt.

Uiteraard heb ik ook collega’s die wel hun werk kunnen doen, maar daar werk ik weer niet mee en zijn hier bijna bijzonder te noemen. :+

Ik scheer nu ongetwijfeld een hele groep mbo’ers over één kam, simpelweg omdat ik die andere ervaringen na 5 werkjaren niet ben tegengekomen. Van servicedeskmedewerker tot werkplekbeheerder, niveau is er niet. En de mensen met niveau rennen heel hard weg naar de lokale hbo-instelling. Geef ze eens ongelijk.

Helaas is dit tegenwoordig het beeld van een mbo-opleiding ICT. “Leuk dat je een AD met DHCP op school kon installeren, maar daar gaat een bedrijf je niet meer op aannemen. “ - mijn baas (detacheerder)

Ik hou op met ranten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 13-06 14:21

M14

Niet zeuren en ga voor HBO.

Betreft doorgroeimogelijkheden en financieel loop je met MBO eerder tegen een plafond, je zult je continu moeten bewijzen om te laten zien dat jij denkt dat het niet zo is.

Wissel je een keer van bedrijf, dan begin je opnieuw met bewijzen.

Ondanks dat je opleiding nu minder interessant is (of lijkt te zijn) is het aan jou om verantwoordelijkheid te nemen en ook dat deel af te maken. Dat zie ik ook als een groot verschil tussen de 2 niveaus.

Verder lijk je een voorsprong te hebben op bepaalde zaken, op andere zaken heb je zeker een achterstand. Probeer die zaken te vinden en er wat mee te doen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:22
jasperscheper schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:09:
Is een part time HBO studie niet iets voor je? 1 Dag in de week naar school en bijv. een 32 uren contact er naast.
Dat heb ik in mijn omgeving bij een aantal personen gezien, en geen van die personen heeft het HBO vervolgens afgemaakt.
Het ging dan mis door deadlines op het werk, even een maand lang 40 uur maken en dus 4 dagen school missen. daardoor een vak niet halen en denken "dat doe ik volgende periode wel".
En voor je het weet ben je fulltime in dienst bij het bedrijf zonder HBO diploma.

Mijn advies is om door te gaan met het HBO, zelf heb ik het traject van MBO-> HBO ook gevolgd, en geen spijt van.
Het eerste jaar was vooral herhaling, maar het tweede en derde jaar werden toch wel een stuk pitiger.

Om de opleiding te verkorten zou je vrijstelling kunnen krijgen voor een stage, omdat je dit al op het MBO hebt gehad. Maar dit raad ik niet aan, aangezien je dan weer extra werkervaring hebt, en er misschien een leuk bijbaantje aan over houd om de studie van te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperscheper
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-06 16:14
dejeroen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Dat heb ik in mijn omgeving bij een aantal personen gezien, en geen van die personen heeft het HBO vervolgens afgemaakt.
Het ging dan mis door deadlines op het werk, even een maand lang 40 uur maken en dus 4 dagen school missen. daardoor een vak niet halen en denken "dat doe ik volgende periode wel".
En voor je het weet ben je fulltime in dienst bij het bedrijf zonder HBO diploma.
Ik volg zelf een HBO opleiding parttime, en herken me hier totaal niet in.
Ik denk dat ik dan "geluk" heb met mijn super chille werkgever O-)

Bedankt voor je aanvulling op mijn reactie. :)

[ Voor 1% gewijzigd door jasperscheper op 27-05-2020 16:50 . Reden: beter verwoording ]

Pagina: 1