Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[3D printen] Waarom gebruiken we fillement i.p.v. granulaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Ik ben ben me aan het orienteren op 3D printen. En zie dat er veel gebruikgemaakt wordt van fillament van 1.75mm. En vraag me af waarom er niet "gewoon" gebruikgemaakt wordt van granulaat?
Ik zie dat het prijsverschil kan oplopen tot een factor 50 en aangezien er veel open source is in de 3D print wereld, lijkt het er op dat het dus niet makkelijk is om granulaat direct te gebruiken (wellicht niet goed in een continu tempo en continue temperatuur aan te leveren?).

Zijn er projecten bekend dit dit geprobeerd hebben en waar liepen zij tegenaan? En zijn die problemen zo onoverkomelijk (techisch gezien of in kosten/verwerkingstijd) dat dit een dood spoor is?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:57
Zonder dat ik ervaring heb, lijkt het mij toch vrij duidelijk. Granulaat is veel moeilijker te hanteren. Probeer granulaat maar eens continu aan te voeren naar een bewegende kop in redelijke hoeveelheden. Dan kom je al snel op systemen met luchtdruk en grote toevoerslangen. Dat zorgt er dan weer voor dat je grotere en zwaardere motoren nodig hebt, een stijvere constructie, etc etc

Daarnaast heb je waarschijnlijk ook een grotere smeltkamer nodig. En probeer het systeem maar een schoon te krijgen als je van kleur of materiaal wil wisselen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:33

Sabbi

je denkt aan mij.

Granulaat is inderdaad super-lastig om precies de correcte hoeveelheid van te extruderen, en voor 3d-printen wil je een heel precieze diameter hebben om netjes te kunnen printen (een kleine afwijking in diameter geeft een grote afwijking in volume). Je hebt dan basically een filament-maak machine en een 3d printer in 1 nodig.

Je kan wel filament-makers ook thuis kopen, die granulaat danwel geschredde prints kunnen gebruiken, maar dat is nog best een werk om goed af te stellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:43

SA007

Moderator Tweaking
Er zijn volgens mij wel sets te vinden om zelf van granulaat een filament te maken, als je dat aan een 3d printer zou knopen heb je effectief een 3d-printer op granulaat.

Direct erop printen is denk ik onmogelijk, de reden dat filament best prijzig is is dat de dikte en consistentie erg veel invloed hebben op je printresultaat.
Als je die 'zekerheid' over je aanvoer wegneemt bij een 3d printer kan je niet meer printen, dus dat zal je opnieuw moeten bouwen met korrels van afwijkende maten met heel veel extra lucht, wat er denk ik op neerkomt dat je een smeltbad maakt en vloeibaar plastic gaat pompen, wat stukken complexer is dan een draadje aandrukken.

Klok is stuk :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16-06 14:04
Verschillende redenen,
- zoals aangegeven moeilijk consistent aan te voeren
Je hebt een zwaardere printkop nodig om te printen wat betekent dat:
- kan niet zo snel printen door gewicht en printers zijn al langzaam...
- zwaardere vibraties in de printkop wat de kwaliteit niet ten goede komt
- enkel direct drive mogelijk, ofwel het reservoir voor granulen komt er ook eens bovenop wat beperkt hoe groot je kan printen voordat het allemaal te zwaar wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18:07
Je moet best veel "doorspoelen" als je van materiaal wisselt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 03:38
Er zijn wel bedrijven die een 3D printerkop leveren die met granulaat kan printen, maar dan heb je het over duizenden euros en veel grotere objecten (denk 3d geprinte stoelen/banken)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14-06 23:35
Simpele reden: Het verschil tussen een stapel filament omstoten en een grote (open) zaken granulanen omstoten... ;-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True