5.1 Surround set met receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayDawg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 14:18
Hey iedereen,

Ik ben rond aan het kijken voor een 5.1 surround set voor beter geluid voor mijn TV/Spotify en PS4. Ik heb momenteel een soundbar met sub, maar ik zou graag een echte goede audio ervaring hebben voor films en games (en af en toe muziek via Spotify)

Ik zoek een?
5.1 set plus reciever

Wat is je budget?
Rond de 800? Onder de 1000 als het even kan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aan te sluiten op mijn LG C7 OLED tv voor films en games. Verdere apparatuur: PS4 Pro (over een jaar misschien de PS5), Google Home mini die ik gebruik voor Spotify.

Wat heb je zelf al gevonden?
Deze heb ik al gezien, maar die zijn zonder receiver al 800 euro. Ik heb ze helaas niet gebruikt kunnen vinden.

pricewatch: Teufel Ultima 40 Surround "5.1-Set" (Wit, Zwart)
pricewatch: Kef E305 (Zwart)
https://www.electronic-st...zwart-Zwart-No-Cover.html
https://www.coolblue.nl/p...s-surround-set-zwart.html

Met deze receiver
pricewatch: Denon AVR-X1600H

of toch de x2600h? Het belangrijkste verschil is de upscaling zo te zien, heb ik dat nodig met mijn setup?

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb al een Soundbar met subwoofer (LG SK5 als ik het goed heb) en ik vraag me af hoeveel ik zou moeten uitgeven voor een 5.1 set (met receiver) voordat het echt veel beter klinkt, want je ziet ook goedkopere 5.1 sets. Waarschijnlijk is het niet mogelijk om meer speakers aan de soundbar te koppelen? Ik vroeg me ook af watvoor receiver ik nodig heb voor mijn setup. Ik zag al wat populaire opties voor rond de 500 euro, maar ik hoef alleen mijn TV en PS4 er aan te hangen en op een of andere manier (bijvoorbeeld via de Google Home) Spootify er op af kunnen spelen.

Verder staat mijn bank met zijn rug tegen de muur. Moet ik de achterspeakers dan naast de bank zetten en op de bank richten of toch de kamer in richten? En kan de subwoofer het beste bij de tv of juist achter de hoek van de bank?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het belangrijkste verschil is de upscaling zo te zien, heb ik dat nodig met mijn setup?
Nee, tenzij je je Super Nintendo van stal wilt halen.
want je ziet ook goedkopere 5.1 sets.
De luidsprekers van die goedkope smack zooi, zijn meestal niet in staat om een goede weergave van het middengebied(80 tot 200Hz - Twee octaven) te doen.Hierdoor zal dikwijls de subwoofer belast worden met de weergave van het middengebied, waardoor de subwoofer op gehoor lokaliseerbaar is. Idealiter ligt de scheidingsfrequentie tussen de subwoofer en de hoofdluidsprekers ergens tussen de 50 en 80Hz.

Zo'n beetje alle boekenplank luidsprekers van een euro of 75-100 per stuk, zijn prima instaat om de weergave te doen van het middengebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABQiK7c7C4Xsx_8pNP7Vagdu3JM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sS0iiTeoPKODhf1A44wwmgVT.jpg?f=user_large
Waarschijnlijk is het niet mogelijk om meer speakers aan de soundbar te koppelen?
Hangt van de geluidsstaaf af, de handleiding kan er vast iets meer over vertellen.
Ik vroeg me ook af watvoor receiver ik nodig heb voor mijn setup.
Gewoon kijken wat er in de aanbieding is. Het maakt geen bal uit, of het een Denon, Onkyo, Marantz of een Pioneer is. Kies wel een model met een kalibratie microfoon, en kijk naar de gebruiksvriendelijkheid van de afstandsbediening, en of de voorkant van de receiver je aanstaat
Verder staat mijn bank met zijn rug tegen de muur.
Dat is niet zo super handig.
Moet ik de achterspeakers dan naast de bank zetten en op de bank richten of toch de kamer in richten? En kan de subwoofer het beste bij de tv of juist achter de hoek van de bank?
Omdat de bank tegen de achtermuur staat, zul problemen met de bas weergave krijgen. Voor het gemak laten we de staande golven buitenbeschouwing waar je ook onvermijdelijk last van gaat krijgen. Twee scenario's zijn er mogelijk : 1. Afhankelijk van de golflengte kan je last hebben van NULLS, en is mede afhankelijk van de afstand tussen de luisterplek en de luidsprekers. Je muziek klinkt heel laf. En de bas ontbreekt. Misschien kan je beter gewoon een goede koptelefoon kopen, of je bank verplaatsen naar de keuken (gokje) waar de bas wel te vinden is. 2. Afhankelijk van de golflengte kan je last hebben van bas pieken, en is mede afhankelijk van de afstand tussen de luisterplek en de luidsprekers. En dan mag je nog van geluk spreken. Je hebt tenminste bas, heel fijn zal die niet zijn omdat je waarschijnlijk in de pieken van de bas zit. En zal uitermate vermoeiend zijn! Dat komt omdat de piek ophoud bij de muur waar je je bank hebt geplaatst. Andere luidsprekers, receivers of bekabeling bieden je echt geen oplossing. Misschien moet je toch maar even nogmaals naar je luidsprekerplaatsing kijken, en kijken of je het niet beter in de lengte as kan plaatsen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayDawg
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Misschien is het in mijn geval dan beter om voor 2 staanders/bookshelfs en een subwoofer (misschien nog een center?) te gaan? Ik heb van muur tot muur maar 3,8 meter, dus als ik mijn bank van de muur af ga zetten wordt het zitgedeelte wel heel klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TMqnUWSVAIcdpBO68gOCULGWsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZFJrChkPPqedhWuf2H1DPdgl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Je bank slechts 20cm van de wand afzetten geeft een veel ruimtelijker gevoel en doet de kamer zelfs groter lijken.

Je TV iets meer richting de deur schuiven geeft een iets betere verdeling.

2 Vloerstaanders hebben zeker de voorkeur. Centerspeakers heeft ook zeker meerwaarde. Sub kun je weglaten, goede vloerstaanders gaan voor de meeste toepassing voldoende laag. Surroundspeakers zou je eventueel op een boekenplank kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayDawg
Mijn tv meubel is eigenlijk nog wat breder dan op de tekening dus als ik er staanders naast zou plaatsen, moet het meubel wel een heel stuk richting de deur, anders blokkeert de zijkant van mijn bank de rechter staander. Misschien is het een idee om toch gewoon zo goed mogelijke bookshelf speakers te kopen en die op mijn tv meubel te zetten naast de tv?

Ik zou dan eventueel zelfs voor actieve kunnen gaan, dan heb ik geen receiver nodig. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Qua bookshelf speakers heb ik al de KEF Q150 of Q350 gezien, de Dali Oberon en de Teufel Ultima 20.
Qua actieve kwam ik de Klipsch R-41PM tegen.

Zou dat wat zijn? Of toch meubel verschuiven en dan 2 goede staanders en een receiver? Of goede actieve staanders? Maar daar is misschien geen center bij te voegen zonder receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:51
Voor films zou ik goed investeren in een center speaker en een fatsoenlijke subwoofer. Zijn nog genoeg mensen die onderschatten hoeveel een center speaker doet. Voor de wow factor heb je een subwoofer nodig en goedkope varianten gaan nogal eens bonken.

Elk merk heeft zijn eigen type geluid en spreiding. Als ik het goed heb moet kef speakers een beetje indraaien omdat ze gericht staan om een sweetspot te creëren. Dali moet je juist recht laten staan. Correct me if im wrong.

Klipsch heh ik geen ervaring, maar heeft een haat/liefde geluid. Pas de laatste rp400-500-600 serie klinkt heel erg goed en is prettig voor bijna alle oren. Als ik de recensies mag geloven.

Er zijn ook onwall speakers te krijgen die je wellicht makelijker kan plaatsen achter je bank.

Alles natuurlijk heel mooi in theorie, maar ga vooral luisteren. Gezien het budget kan je ook tweede hands hele leuke dingen halen.

Ik denk dat je met teufel of eitjes van kef erg tevreden zal zijn en past goed bij je budget. Teufel heeft regelmatig scherpe aanbiedingen loont om soms even te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayDawg
Ja qua merk/type wordt het inderdaad even goed luisteren en reviews lezen, maar ik ben nu een beetje in dubio qua watvoor opzet het beste werkt in mijn kamer. Actieve bookshelfs, of toch receiver met staanders, sub en center.

Ik voel me zo'n noob :p Ik ben zoveel mogelijk aan het bekijken en opzoeken, maar er is een beetje een overkill aan mogelijkheden en configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayDawg
Uiteindelijk heb ik een set Edifier S3000PRO's besteld met bijbehorende stands. Ben benieuwd!
Pagina: 1