Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekekkel
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-10-2021
Beste forumleden,

Ik heb een Acer aspire VN7 572G 7620 laptop. Deze heb ik nu een jaar of 4 en wil ik graag uitbreiden met een SSD en deze plaatsen op de plek van de CD speler.

Nu heb ik een aantal vragen:

Kan windows op deze SSD geinstalleerd worden zodat windows sneller werkt?
Welke ingang heeft de laptop voor de SSD
Welke SSD is geschikt?
Is het de moeite waard?

Dit is mijn eerste post op dit forum :). ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via kalekekkel op 16-08-2020 22:16)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:31
Hier al eens gekeken?
https://www.acer.com/ac/e.../6402;-;Aspire%20VN7-572G
Manual
Community
Product details

Eenmaal ingebouwd zou ik de HDD loskoppelen, dan de laptop opstarten met een W10 usb stick en installeren op de SSD.
Vervolgens HDD weer aansluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 05-07-2020 14:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielzz01
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-07-2023
Er zijn caddy's die je kunt vervangen met je CD speler. Hier kun je vervolgens een ssd in plaatsen, dit is dan een 2,5 inch ssd. En of het de moeite waard is is een afweging die je zelf moet maken. Ja een ssd is sneller dan een hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je zou eventueel ook voor een upgrade kit kunnen gaan deze bevat alles wat je nodig hebt om de betsaande hardeschijf te clonen pricewatch: HyperX Fury black RGB Upgrade Kit 960GB

Helaas zijn deze niet meer zo gangbaar als een paar jaar geleden

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt een i7 6xxx volgens mij.
Meer dan een prima CPU waarbij een SSD wel voor verbetering gaat zorgen.

Misschien zelfs gewoon je HDD vervangen door de SSD.
Zo te zien staan er op YT genoeg filmpjes van je type laptop om hem open te maken.

Maar een Caddy kan ook.
Let dan wel op bij installeren van Windows dat het vaak beter is om de huidige HDD los te koppelen.
Mogelijk wil windows daar wat Boot informatie opzetten. Wat betekend dat als de HDD stuk gaat je niet (makkelijk) kunt booten van de SSD.

Maar ik zou gewoon de SSD op de plaats van de HDD doen.
Windows installeren en de HDD in de caddy voor extra opslag

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, je kunt (het beste) Windows op de SSD installeren.
Je kan 'm simpelweg vervangen met de huidige HDD of in een HDD caddy, i.p.v. je discdrive (of inderdaad je HDD in de caddy en je SSD op de plaats waar eerst je HDD zat, heeft gevoelsmatig de voorkeur.

Eigenlijk, kun je net zo goed die HDD helemaal weglaten en een ruime SSD nemen. Anders loop je voor het e.e.a of uiteindelijk nog tegen de limitaties en ouderdom van die schijf aan.

En ja, het is de moeite waard, wel afhankelijk van hoeveel moeite het voor je is. De ene laptop gaat ook makkelijker open dan de ander.

Edit: die "hyperfury x upgradekit" zou ik niet doen. RGB heb je helemaal niets aan in je laptop, dat je 'm ook via USB kan connecten is leuk, maar je kan toch twee schijven in je laptop.
Volgens mij zit er ook helemaal geen HDD caddy bij?

[ Voor 17% gewijzigd door Accretion op 19-05-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ja het kan ook anders, vroeger zat er bij de meeste ssd acronis true image.
Alternatief is https://clonezilla.org/ en dan een lose usb to sata of pricewatch unsorted: Crucial Crucial Solid State Drive SSD Install Kit (CTSSD...

Dan kun je elke schijf die je wilt kiezen, al zou QLC niet optimaal zijn voor een bootdisk

[ Voor 48% gewijzigd door brid op 19-05-2020 19:29 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekekkel
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik met een ander probleem zit. Mijn laptop zit vaak met zijn schijf op 100%, ik dacht door windows op een SSD te zetten dit te verhelpen. Maar zoals ik begrijp zal dit niet helpen (ik ben niet zon pc kenner). Ik heb namelijk al allerlei dingen geprobeerd om dit te verhelpen maar allemaal tevergeefs. superfetch uitzetten, windows search, etc. Mijn laatste optie is windows herinstalleren maar dan raak ik al mijn geinstalleerde bestanden kwijt wat ik niet wil. Misschien iemand nog een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 20:02
kalekekkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:39:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik met een ander probleem zit. Mijn laptop zit vaak met zijn schijf op 100%, ik dacht door windows op een SSD te zetten dit te verhelpen. Maar zoals ik begrijp zal dit niet helpen (ik ben niet zon pc kenner). Ik heb namelijk al allerlei dingen geprobeerd om dit te verhelpen maar allemaal tevergeefs. superfetch uitzetten, windows search, etc. Mijn laatste optie is windows herinstalleren maar dan raak ik al mijn geinstalleerde bestanden kwijt wat ik niet wil. Misschien iemand nog een tip?
Waaruit concludeer je dat een SSD niet zou helpen? Een SSD gaat waarschijnlijk heel veel helpen.

En als je je bestanden niet kwijt wilt raken, dan moet je een backup maken. Wat sowieso altijd een goed idee is natuurlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

Een SSD gaat sowieso helpen.
Het is handig om te kijken waarom hij op 100% staat met performance monitor bv.
Maar het kan ook gewoon handig zijn om een keer een clean install te doen.

Doe dit dan meteen op de SSD.

Over je geinstalleerde bestanden moet je je niet druk maken. Daar heb je backups voor. Toch???
als dat nog niet is ingeregeld zorg daar dan eerst voor. Er kan altijd, om wat voor reden, iets mis gaan met je data.
Hopen dat er niets gebeurt en je belangrijke data niet backuppen is niet slim.

Dus koop lekker een SSD en ruil die om met de HDD.
Stop de HDD in de caddy zodat je extra storage hebt (als je dat nodig hebt)
En doe dit NADAT je je belangrijke data correct hebt gebackupd

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekekkel
Welke afmeting/aansluiting van de ssd past er in mijn laptop? Via taakbeheer kan ik zien dats system veel bezig op de schijf.

[ Voor 34% gewijzigd door kalekekkel op 19-05-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 13:01
kalekekkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:39:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik met een ander probleem zit. Mijn laptop zit vaak met zijn schijf op 100%,
Het is heel normaal dat Windows op trage harde schijven zoals die in laptops gebruikt worden vaak 100% de schijf belast, dit is geen fout, je hebt gewoon een heel trage harde schijf.
ik dacht door windows op een SSD te zetten dit te verhelpen. Maar zoals ik begrijp zal dit niet helpen (ik ben niet zon pc kenner).
Een SSD gaat absoluut wél helpen, ik zie niemand iets anders beweren.
Ik heb namelijk al allerlei dingen geprobeerd om dit te verhelpen maar allemaal tevergeefs. superfetch uitzetten, windows search, etc. Mijn laatste optie is windows herinstalleren
Windows herinstalleren is sowieso aangeraden als je overstapt naar een SSD.
maar dan raak ik al mijn geinstalleerde bestanden kwijt wat ik niet wil.
Heb je er al over nagedacht wat er gebeurt als je laptop stuk gaat? Dan ben je ook je geïnstalleerde bestanden kwijt. Dus eigenlijk moet je altijd een backup voorzien en dan hoef je niet wakker te liggen van een herinstallatie van Windows.
kalekekkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:33:
Welke afmeting/aansluiting van de ssd past er in mijn laptop? Via taakbeheer kan ik zien dats system veel bezig op de schijf.
2,5": https://tweakers.net/soli...RZYo6SVbSSoZGJgblSbG1tLQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een SSD gaat zeker helpen.
Daarnaast, een oudere schijf kan aan het degraderen zijn, leesfouten en fragmentatie zorgen voor slechtere performance.

Het is ook een mooi moment om een schone installatie te doen van je Windows. Het helpt heel erg om al die kleine achtergrondprogrammatjes die je door de jaren heen verzameld hebt ook volledig te kunnen verwijderen (door de schone installatie).

Ik denk dat je versteld staat van de capaciteiten van die laptop als je een SSD hebt (en genoeg RAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekekkel
Bedankt voor de antwoorden, ik reageer wat laat ivm mijn afstuderen, en mag inmiddels zeggen dat ik ben geslaagd :). Ik heb er over zitten nadenken en heb besloten een ssd te nemen, bv deze: https://www.mediamarkt.nl...pf%7C1602504%7C%7Cp%7C%7C.

Hierbij heb ik nog een aantal vragen

Indien ik mijn huidige hdd in de caddy wil stoppen welke stappen moet ik dan ondernemen?
Indien ik de ssd in de caddy wil stoppen welke stappen moet ik dan ondernemen?

Wat is het verschil tussen de HDD in de caddy of de ssd in de caddy ?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft je laptop ook een msata slot. Dus da's nog een andere optie, waarbij je geen caddy nodig hebt.

(Maar let op: schroefjes om de msata schijf vast te zetten, zijn nogal moeilijk te vinden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekekkel
Waar kan ik vinden of mijn laptop een msata slot heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kalekekkel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:56:
Waar kan ik vinden of mijn laptop een msata slot heeft?
Openschroeven of handleiding lezen of Acer bellen of misschien even na/via Google op YT rondkijken? :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekekkel
Ik heb al rond zitten kijken op internet maar het enige wat ik daar vind zijn net andere typen laptops. Degene die er het meest op leek is de acer aspire v nitro vn7-572G-57WS die heeft volgens het acer forum een m.2. sata ssd slot.

Stel ik stop een m2stata ssd in mijn laptop. Hoe krijg ik daar dan windows opgezet zodat windows vanaf die ssd opstart? En behoud ik hierbij dan al mijn bestanden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:31
Hier al eens gekeken?
https://www.acer.com/ac/e.../6402;-;Aspire%20VN7-572G
Manual
Community
Product details

Eenmaal ingebouwd zou ik de HDD loskoppelen, dan de laptop opstarten met een W10 usb stick en installeren op de SSD.
Vervolgens HDD weer aansluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 05-07-2020 14:50 ]

Pagina: 1