Geen boot na stomme fout hoe kom ik erachter wat er stuk is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocemiel450
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-08-2020
Mijn vraag
Hoe kom ik erachter welk onderdeel van mijn desktop niet meer werkt?

Gisteren had mijn huisgenoot flink wat thee over zijn laptop gemorst. Ik heb hem gehelpt door de laptop open te halen en de batterij los te maken (systeem wou anders niet meer uit). Om toch nog te proberen bij zijn bestanden te komen hebben we zijn m2 ssd in mijn desktop geplaatst. Deze was niet te lezen en dat is waarna ik wat doms heb gedaan aka het plaatsen van de M2 ssd in de power suply kabel van mijn harde schijf. Vraag me niet waarom, ik denk dat ik iets te graag zijn problemen wou oplossen. Toen ik vervolgens de dekstop aan wou zetten lukte did niet en sindsdien is het ook niet meer gelukt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8600K Boxed€ 245,65€ 245,65
1MoederbordenMSI Z370 SLI PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 Ti Armor 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB€ 58,06€ 58,06
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,56

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nu was in eerste instantie mijn conclusie dat er iets fout was met de kabel of met de PSU zelf.
Ik heb alle kabels van de PSU losgemaakt (deze is modulair dus dat was redelijk makkelijk) en alleen de kabel naar de moederbord aangesloten. Het gekke is dat wanneer ik de 24 pin kabel deels aansluit (alleen het grootere deel) dan gaat op de moederbord de ez debug lampjes wel branden (geeft CPU aan) echter als ik de volledige 24 pin kabel aanlsuit gebeurt er niets.

Nou weet ik zelf niet genoeg hiervan af om verder te kunnen en ik hoop dan ook dat iemand op het forum mij kan helpen met het traceren wat er precies kapot is gegaan zodat indien nodig ik dit kan vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-07 09:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Dus als ik het goed begrijp heb je de m2 verbonden met een kabel van de psu. En nu wil de pc niet meer aan met of zonder de kabel in de psu?

Also: RIP Nederlands

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 674295

't zou mij niks verbazen als je je PSU hebt gesloopt (of indirect je moederbord)

Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een werkende PSU, die inbouwen en kijken of ie start. Als dat niet helpt; zelfde doen met je moederbord. Hoop wel dat je daar vaardig genoeg voor bent, dus zonder nog meer te slopen (no offence).

Tip: doe de volgende keer niet zulke domme dingen, naast dat je je eigen spul hebt gesloopt, is die SSD waarschijnlijk ook stuk (en weg data!).

Aanvulling:
Overigens was de kans dat die SSD echt al stuk en onleesbaar was voordat je 'm sloopte behoorlijk klein en was de data waarschijnlijk gewoon te lezen als je wist wat je deed. Dit zeg ik niet om je nog verder de grond in te stampen, maar wel om je te laten nadenken over wat je hebt gedaan. Ga niet zomaar de held uithangen als je niet weet wat je doet en al helemaal niet met andermans spul.

Probeer ook een beetje op je spelling te letten, lijkt nu nergens op ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 19-05-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocemiel450
@DirtyBird, Ja en om precies te zijn de psu sata kabel die bedoeld is voor de hard drive.

@Anoniem: 674295 Dat was ook mijn plan ik wou meer om hulp vragen zodat ik meer zekerheid kon krijgen over wat er nou precies kapot is. Ik ben als het goed is capabel genoeg om alles te vervangen (gezien ik het ook zelf in elkaar gezet hebt al begin ik nu wel te twijfelen) nogmaals was het een stomme fout en als ik er op terug kijk snap ik het zelf niet.

Het verbazingwekkende is dat de laptop (tot nog toe) in zijn geheel weer werkende is en dus ook de ssd.

Nu terugkomend op wat er mogelijk kapot is. De fans en debug lampjes gaan aan maar dat sluit niet uit dat er een issue met de psu is? In hoeverre acht je de kans dat andere onderdelen beschadigd zijn zoals met name de moederbord? Gezien mijn stomme fout niet direct gelinkt is aan de moederbord maar eigenlijk alleen aan de PSU.

P.S. mijn excuses voor het gebrekkig Nederlands. Ik ben een tijdje geleden verhuisd naar Engeland en het is er niet beter op geworden (niet dat het voorheen wel goed was maar toch).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-07 23:01
Testen met een andere voeding op een zo kaal mogelijke setup om beeld te krijgen. Dus mobo, cpu, 1 rammodule en voeding. Monitor aansluiten op het moederbord. Kom je niet in het bios dan zal een van die onderdelen kapot zijn. Krijg je wel beeld dan is je huidige voeding kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 12:21
Hoe kun je een m2 ssd aansluiten op de psu kabel van je hdd? Dat past fysiek toch helemaal niet?

Kun je dat eens nader toelichten?

Je voeding is zo te zien ook een redelijk fatsoenlijk model dus die krijg je ook niet zomaar stuk.

Heb je niet per ongeluk die andere voedingskabel kabel van je moederbord losgetrokken? Behalve die 24pins kabel hoort er nog een 4 of 8 pins kabel aan je moederbord te zitten.

Zonder die kabel gaat je moederbord ook niet werken.

[ Voor 71% gewijzigd door jbhc op 20-05-2020 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocemiel450
@Uszka Dat gaan we dan maar doen . Bedankt voor het advies nu heb ik in ieder geval iets meer zekerheid in mijn plan van aanpak.

@jbhc Je zal verrast zijn hoe netjes een m2 ssd in die port past, zie de thumbnails hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIqq9LDIrNvp6QYnaQ7vmk3Co90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXwTXsghJgnVsZ55LRequOMi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM6Oid7N3SWf_j7e2iMlHEY5TV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kdoi48tdxpB3qI1STyquCfPm.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik was en ben dan ook nogsteeds verbaasd. Ik begrijp dat wat ik deed niet heel handig was maar dat dat dan in ene mijn PSU vernachelt kan ik niet helemaal inzien laat staan de moederbord.
Ik heb gisteren dus alle kabels nagelopen om te controleren of alles wel goed zat in de hoop dat er toch iets net even los is gekomen wat dan weer mijn problemen heeft veroorzaakt maar daar kwam niets uit.

Waar ik het eerder over had is dat de moederbord debug lampjes wel gaan branden zodra ik de 24 pin kabel aansluit maar dan alleen als ik dit doe zonder het aansluiten van het omcirkelde deel (zie foto hieronder). Enig idee wat dit betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6ki8zKa1LzmmG_bJVMefREHrs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3REApal7FrtLtj3qRhp8AQOA.png?f=fotoalbum_large

Wanneer het gaat om kabels naar de moederbord zijn deze twee netjes aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHI9iEZuek77jiWXUudNvZ_AWRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSxWTg87bsHQvAqvOj1EGkPU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Ocemiel450 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:07:

@jbhc Je zal verrast zijn hoe netjes een m2 ssd in die port past, zie de thumbnails hieronder.
Hoe heb je deze dan aangesloten want deze splitter kwam toch helemaal niet bij je voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

br00ky schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:34:
[...]

Hoe heb je deze dan aangesloten want deze splitter kwam toch helemaal niet bij je voeding?
Volgens mij is het punt dat het niet om exact dezelfde kabel gaat, maar dat een m.2-ssd fysiek in een sata-voedingsstekker past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat snap ik. Mijn punt is dat het gebruik van verlengkabels al minder handig is ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 12:21
Het zou dan toch best wel eens kunnen dat je voeding overleden is. Die 8pins stekker is volgens mij de voeding voor je CPU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Ocemiel450 Maak eens wat scherpe foto's op hoge resolutie van het moederbord en alle aansluitingen. Met alle aansluitingen zoals die er horen te zijn, dus 20/24 pins ATX aangesloten en 4/8 pins aangesloten bij de processor.

Een filmpje waarop je de computer aanzet kan vervolgens ook helpen.

Een voeding kan geheel of gedeeltelijk stuk gaan als contacten worden kortgesloten. Er kan bijvoorbeeld een zekering doorbranden. Bij jou doet de voeding het waarschijnlijk tenminste voor een deel (12V) nog goed.

Met de zogenaamde "paperclip trick" kun je de voeding aanzetten buiten de computer om (eerst compleet loskoppelen), en vervolgens kun je een voor de pinout van de ATX connector nagaan waarop 3,3V, 5V en 12V geleverd moet worden. Hetzelfde kun je doen met molex aansluitingen.

Meten van een SATA connector is moeilijker. Het beste kun je dat aan iemand overlaten met een vaste hand en enig inzicht in electronica. Bij sommige verlengkabels kun je de plastic kap over de kabel loshalen. Dan komen de aansluitingen vrij te liggen. Kijk met een vergrootglas hoe de verbindingen lopen. Daarna kun met een multimeter de spanning meten over de verschillende pinnen. Op internet kun je pinout van aansluitingen terugvinden.

Elke aansluiting kan apart zijn gezekerd, dat wil zeggen dat een andere kabel/connector proberen soms kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-07 19:32
Deze problemen zijn normaal gesproken gewoon eenvoudig op te lossen. Gewoon bij het begin beginnen en zaken uitsluiten.

1. Andere voeding regelen (bestellen, lenen, uit andere kast halen of wat dan ook)
2. Alles loshalen van MB, test voeding aansluiten op MB
3. scherm aansluiten op MB, aangaan is een eerste maar beeld wil je ook zien
4. starten

Heb je beeld? Zoja, voeding vervangen. Zo nee, MB vervangen. Ik zou de test voeding ook niet inbouwen, gewoon even ernaast leggen. Scheelt weer werk.

Foto's e.d. allemaal leuk. Maar zegt niks over dat iets werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocemiel450
@mrmrmr Zie hieronder de video dat het hopelijk iets duidelijker maakt. Ik heb de hard drive trays eruit gehaald zodat het iets makkelijker te zien is.

[YouTube: Geen boot issue]

Ik denk dus inderdaad dat er een deel van de psu niet meer werkende is. Eerder heb ik al iets voorbij zien komen over het "jump starten" van de psu met een paper clip maar niets om specifiek te kunnen zien of de fout zit bij 3.3V, 5V en 12V.

Nu had ik al even gekeken hoe ik aan een vergelijkbare PSU kan komen maar helaas ziet dat er niet al te rooskleurig uit in deze tijden. Gelukkig is er niets mis met de SSD en de hard drive en kan ik gewoon nog bij de bestanden die ik momenteel nodig heb (uni deadlines gaan helaas gewoon door).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Ocemiel450 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:14:
@mrmrmr Zie hieronder de video dat het hopelijk iets duidelijker maakt. Ik heb de hard drive trays eruit gehaald zodat het iets makkelijker te zien is.

[YouTube: Geen boot issue]

Ik denk dus inderdaad dat er een deel van de psu niet meer werkende is. Eerder heb ik al iets voorbij zien komen over het "jump starten" van de psu met een paper clip maar niets om specifiek te kunnen zien of de fout zit bij 3.3V, 5V en 12V.

Nu had ik al even gekeken hoe ik aan een vergelijkbare PSU kan komen maar helaas ziet dat er niet al te rooskleurig uit in deze tijden. Gelukkig is er niets mis met de SSD en de hard drive en kan ik gewoon nog bij de bestanden die ik momenteel nodig heb (uni deadlines gaan helaas gewoon door).
Maar de FAN's van de GPU draaien. Dus je systeem staat aan. Dan zou je ook beeld moeten hebben (uiteraard een foutmelding dat ie geen schijf kan vinden). Hieraan denk ik toch eerder dat het een MB probleem is.

Als je dus de schijf aansluit doet het systeem niks meer als ik het goed begrijp right?

Wat doet ie als je de schijf alleen op voeding aansluit? Dus de SATA kabel naar MB loshalen.

Als hij dan wel aangaat is het je MB. Gaat ie dan ook niet aan is het je PSU. In dat laatste geval zou je nog een andere uitgang op je PSU kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:34
Even een simpele vraag: Weet je zeker dat je de juiste voedingskabel voor je CPU verbonden hebt? (die bovenaan je moederboard erin zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het filmpje werkt verhelderd. Ik denk niet dat je RMx650 (2018) hebt maar een ouder model omdat de aansluitingen anders zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0jhvimxlSX6ocPVhUbsZXrvHqg=/i/2000761332.png

Die modulaire kabels zijn niet makkelijk herkenbaar. De 4+4 CPU aansluiting zit rechtsboven, die moet naar de processor. De ATX aansluiting is ook niet meteen herkenbaar omdat het bestaat uit 18 pins en 10 pins. Die moeten in principe beide worden aangesloten.

Als de 8-pin cpu kabel los zit krijgt de processor geen voeding maar de rest van het systeem wel. Zoiets ontstaat ook als de een deel van de 28 pins modulaire ATX kabel los is.

Ik zou de paperclip trick toepassen en met een multimeter de 24 pins ATX connector pin voor pin controleren.
Hoe de modulaire kabel naar ATX wordt verbonden weet ik niet. Het zou kunnen dat ze de volgorde hebben veranderd. Daarom kan ik nu nog niet zeggen welke pinnen van de ATX connector een probleem hebben. Het ligt wel voor de hand dat er zo'n probleem is, mits je zeker weet dat de ATX pluggen in het juiste gat zijn aangeloten en de 8 pin processor kabel ook correct is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocemiel450
@Arvado Het systeem werkt dus niet meer als ik de 10 pin aansluiting toevoeg waarbij het niet uitmaakt of ik de 8 pin sata ingeplugt hebt of niet.

@TimFelten Ik heb het net nog even voor de zekerheid gecheckt maar die zit netjes aangesloten.

@mrmrmr
Zoiets ontstaat ook als de een deel van de 28 pins modulaire ATX kabel los is.
Dit is dus de enige "configuratie" waarin het systeem enig vorm van leven vertoond. Waarom het alleen werkt in deze config is dus nog even de vraag. Maar ik ga proberen aan een vervangend PSU te komen zodat die factor uit kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Ocemiel450 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:25:
@Arvado Het systeem werkt dus niet meer als ik de 10 pin aansluiting toevoeg waarbij het niet uitmaakt of ik de 8 pin sata ingeplugt hebt of niet.
Excuus, ik haalde 2 dingen door elkaar. Heb je video nogmaals bekeken. Het lijkt dus toch echt wel een probleem met de PSU te zijn.

Wat je nog kan proberen is het volgende.

1. Systeem uitzetten en voeding kabel lostrekken
2. 10 pin aansluiten
3. aantal keer op de aanknop drukken zonder dat de voedingskabel erin zit
4. voedingskabel erin en kijken of die nu wel aangaat.

Anders wordt het toch echt de PSU vervangen. MB kan het eigenlijk niet zijn omdat die M2 nooit tegelijk op die voeding en MB aangesloten heeft gezeten. Deze voeding moet normaal gesproken eventuele overspanning wel opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Via de paperclip trick (zoek een Youtube fimpje), een ATX 24 pinout lijstje en een multimeter kun je er achter komen welke pin niet de goede spanning krijgt.

Ik denk dat je drie dingen kunt doen. Vaststellen dat de voeding stuk is, hem vervangen of repareren. Om vast te stellen of de voeding correcte spanning levert moet je die meten met een multimeter. Ik begrijp dat niet iedere student er een heeft, dus van iemand lenen of hulp vragen is een optie.

Of je slaat die stap over en je bestelt meteen een nieuwe voeding. Dan loop je nog wel een (beperkt) risico dat het moederbord of randapparatuur kapot is, en dat er nog meer vervangen moet worden.

Via de SATA plug wordt 5V en 3.3V geleverd door de voeding. Intern in de voeding kunnen die stuk zijn gegaan door kortsluiting. Misschien bevat de voeding een vervangbare zekering, zo'n ouderwetse witte buis met glas in twee klemmen. Die kun je zelf vervangen zonder solderen. Als er nog iets meer kapot is gegaan in de voeding heb je weinig geluk, want reparatie is vaak duurder dan vervangen. Open niet zomaar een voeding. Ook als de stekker er uit is kun je nog een flinke schok krijgen.

Als ik naar plaatjes kijk van de voeding zie ik geen vervangbare zekering. Vervangen is voor jou waarschijnlijk de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben er niet zo happig op om een multimeter aan te raden. Voor een gebruiker die er bekend mee is kan ik me voorstellen dat het laagdrempelig lijkt, maar het hele issue is nou juist ontstaan omdat er een device A is aangesloten op plug B omdat het leek te passen. Datzelfde risico loop je met een multimeter nog meer. In de zin van dat het erg op de loer ligt dat je onverhoopt nog meer sloopt. Ik zou zelf in elk geval niet zo snel gaan porren met een multimeter op mijn eigen hardware

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Mee eens dat je een beetje voorzichtig moet zijn met een multimeter, het is niet geschikt voor iemand zonder een vaste hand en zonder kennis van natuurkunde (elektriciteit) op middelbareschoolniveau en een gezond verstand. Maar aan de andere kant kan er weinig mis gaan als de voeding compleet is losgekoppeld (eerst alle kabels los, daarna de paperclip trick).

Het handige van de ATX connector is dat de pinnen gescheiden zijn door plastic. De meetpennen moeten elkaar niet raken en contact met de paperclip-draad moet worden voorkomen.

Wat je ook goed moet doen is de meter in de gelijkstroom-spanning-meetstand zetten tot 20V.

Dit is een uitleg: http://acidx.net/wordpres...test-a-power-supply-unit/

Fabrikanten zoals Antec en EVGA hebben ook support artikelen over de paperclip trick, maar bovenstaande link is een duidelijker artikel.
Pagina: 1