Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bedrading elektra in plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henrietteq
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2020
Ik wil een lamp aansluiten, maar uit het plafond komt 1 lichtblauwe, 1 donkerblauwe en 1 bruine draad - en geen groen/gele. Hoe weet ik nu wat wat is?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 14:31
e dit klopt zowiezo niet. je moet zwart draad hebben voor een lamp. (schakeldraad)
bruin is fase voor een wcd.(groen)
blauw is nul (rood)
en groengeel is aarde. (grijs)
de oude kleuren van 20 jaar geleden heb ik even tussen haakjes gezet,
zoals je ziet heb ik geen lichtblauw.

ik zou je centraaldoos even openmaken en kijken hoe het daar zit/mitsje zo technische bent.
een volle centraal doos is altijd lastig maar je bedrading klopt dus gewoon niks van.
beter de boel nu goed oplossen dan doormeten en je lamp aansluiten en er dan achterkomen dat er veel meer niet in orde is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-06 01:40
Lichtblauw v.s. donkerblauw kan ook gewoon zijn dat er verschillende merken (of tijden) van draad is gebruikt.
Heb ik hier ook wel eens gehad dat er een subtiel verschil zit tussen b.v. de blauwe draad die in een YMvK kabel zit en de losse blauwe VD-draad.

En ook wel eens verschil gezien in de VD-draad die ik zelf heb/gebruik en bv. iemand die een stukje VD-draad van de bouwmarkt had gehaald.

Maar van welke draden zo uit het plafond komen klopt inderdaad niet helemaal zoals @miciel ook al aangeeft, ik zou dit eerst eens even goed uitzoeken hoe dit zit voordat je er een lamp op aansluit.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True