Toon posts:

Nieuw AMD 3700x build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Desktop wordt voor mijn broertje en hij gaat deze gebruiken voor het volgende:

*Gamen op high/ultra op een resolutie van 1080p met een 144hz scherm
GTA V, Dayz Standalone, Red Dead Redemption 2, The Witcher 3: Wild Hunt etc.
*Photoshop (amateur) en Sony Vegas (amateur)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1300 euro is zijn max echter als het meer performance gaat opleveren ben ik bereid om het zelf aan te vullen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Razor toetsenbord & muis en MSI scherm:
pricewatch: MSI Optix MAG241CV Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Beetje toekomst proof is wel handig, vandaar de 3700x ook omdat hij graag met Photoshop werkt en veel
applicaties tegelijk open heeft staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, als het maar een wel bekend merk is.
Persoonlijk heb ik een MSI build en ben ik hier zeer tevreden mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te groot, iets RGB, Case window, zwarte case.

Ga je overklokken?
Overclocken niet nodig

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al een aantal topics gelezen en hier wat onderdelen uit verzameld. Zou graag van jullie vernemen of het goedkoper/beter kan en/of er nog andere wijzigingen nodig zijn.

Zelf heb ik een 3700x met een x570 bord alleen valt dit buiten zijn budget, is de x470 voldoende?

Deze PC wordt gebouwd om jaren mee te gaan, en zal dus niet snel geupgrade worden.

Mijn opzetje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 126,05€ 126,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 617,50€ 617,50
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 72,41€ 72,41
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,07€ 126,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.420,82

Beste antwoord (via n0ss op 20-05-2020 21:16)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:00

makje

Professioneel prutser

opzich wel een gebalanceerde build, maar wel €120 boven de € 1300 die je broertje had (en dat is met de laagste prijzen in de pricewatch) dus indien je nog wat wilt besparen om daar toch op te komen dan zijn er 3 punten waar je wat af kunt schaven zonder veel te verliezen:

Videokaart ongeveer € 50: er zijn goedkopere 2070 supers zoals de pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G

Moederbord ongeveer € 45: hij gaat niet overklokken en moet op de centen letten, dan kan een B450 chipset voldoende zijn, bijvoorbeeld pricewatch: ASRock B450M-HDV R4.0 of pricewatch: ASRock B450M Pro4

Voeding ongeveer € 50: Je hebt daar een volledig modulaire voeding van meer dan voldoende watt, er zijn voldoende goede niet-moduliare voedingen van 500 - 650 watt voor een € 55 zoals pricewatch: Corsair VS650 (2018) of pricewatch: Seasonic S12III 650W

(ik ben eerlijk niet heel goed op de hoogte van de beste ~50 euro voedingen van dit moment, maar volgens mij zijn de gelinkte wel fatsoenlijk en goedkoop en reviews zijn er vast wel te vinden)

5900x

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:00

makje

Professioneel prutser

opzich wel een gebalanceerde build, maar wel €120 boven de € 1300 die je broertje had (en dat is met de laagste prijzen in de pricewatch) dus indien je nog wat wilt besparen om daar toch op te komen dan zijn er 3 punten waar je wat af kunt schaven zonder veel te verliezen:

Videokaart ongeveer € 50: er zijn goedkopere 2070 supers zoals de pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G

Moederbord ongeveer € 45: hij gaat niet overklokken en moet op de centen letten, dan kan een B450 chipset voldoende zijn, bijvoorbeeld pricewatch: ASRock B450M-HDV R4.0 of pricewatch: ASRock B450M Pro4

Voeding ongeveer € 50: Je hebt daar een volledig modulaire voeding van meer dan voldoende watt, er zijn voldoende goede niet-moduliare voedingen van 500 - 650 watt voor een € 55 zoals pricewatch: Corsair VS650 (2018) of pricewatch: Seasonic S12III 650W

(ik ben eerlijk niet heel goed op de hoogte van de beste ~50 euro voedingen van dit moment, maar volgens mij zijn de gelinkte wel fatsoenlijk en goedkoop en reviews zijn er vast wel te vinden)

5900x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:10
Een X470 is niet nodig, als je een X570 wilt hebben om de upgrade path vrij te houden voor o.a. 4xxx generatie, dan zal de X570 phanton gaming 4 volstaan. Hij is helaas wel iets duurder dan je huidige gekozen bordje, anders kan je ook voor de B450 mortar max/tomahawk gaan (of wat makje heeft geadviseerd). Als je nvidia voor photoshop niet van belang is van je beter voor een 5700XT model gaan. Wat betreft voeding, de Seasonic Focus GX-550 is een geschikte kandidaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-03 17:49
kyrillajax schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:37:
Een X470 is niet nodig, als je een X570 wilt hebben om de upgrade path vrij te houden voor o.a. 4xxx generatie, dan zal de X570 phanton gaming 4 volstaan. Hij is helaas wel iets duurder dan je huidige gekozen bordje, anders kan je ook voor de B450 mortar max/tomahawk gaan (of wat makje heeft geadviseerd). Als je nvidia voor photoshop niet van belang is van je beter voor een 5700XT model gaan. Wat betreft voeding, de Seasonic Focus GX-550 is een geschikte kandidaat.
Verstandiger is om te wachten op de B550 bordjes, deze komen komende maand uit. Geeft zowel de mogelijkheid tot upgraden naar Zen3 en er is gegarandeerd geen BIOS update nodig voor de 3700X chip.

https://nl.hardware.info/...-voor-oudere-moederborden

[Voor 7% gewijzigd door MadDogMcCree op 19-05-2020 15:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
makje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:24:

Bedankt zal mij hier even in verdiepen. Reden van deze PSU is omdat ik deze ook heb en er zeer tevreden mee ben. Betaal er dan liever ietsje meer voor haha.
kyrillajax schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:37:
Er hoeft geen x570 te komen, mijn broertje gaat binnen een aantal jaar toch niet upgraden en als het eenmaal tijd is moet hij de moederbord dan ook maar upgraden. Vandaar ook de amd 3700x dat die nog iets toekomst proof is. Ik zat eerst te denken aan een b450 maar twijfel nu voor een 450 of 470 te gaan. Ga mij hier nogmaals even in verdiepen.
MadDogMcCree schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Verstandiger is om te wachten op de B550 bordjes, deze komen komende maand uit. Geeft zowel de mogelijkheid tot upgraden naar Zen3 en er is gegarandeerd geen BIOS update nodig voor de 3700X chip.

https://nl.hardware.info/...-voor-oudere-moederborden
Dat had ik hem verteld, maar leg een 13 jarige maar eens even uit dat die 1 maand moet wachten. Hij ziet hier de meerwaarde niet van in en aangezien ik niet verwacht dat die vaak en veel gaat upgraden en de 3700x volgensmij redelijk toekomst proof is had ik gekopzen voor een x470.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee